handdator

Visa fullständig version : Bred rygg


krocrows
2013-04-15, 20:57
Tja,

I mitt ryggpass brukar jag köra marklyft, latsdrag och kroc rows (hantelrodd kroczaleski way) + shrugs. Jag försöker köra så tungt jag kan, men ändå med lite volym (typ 4-5 set, 7-10 reps). Brukar va helt slut efter passet, men idag kom en snubbe fram till mig (hyffsat vältränad) och sa att hantelrodd va skit och att jag borde köra skivstångsrodd för att får bättre bredd.

Jag svarade med ett tevligt "ok" och fortsatte träna, men sen började jag undra om han kanske har rätt.

Stämmer det? Är skivstångsrodd bättre för att bygga bred rygg?

Blindguard1
2013-04-15, 21:06
Är inte chins superB för bredden och barbell row bra för djupet?

aronohman
2013-04-15, 21:07
Jag tycker själv att skivstångs rodd tar bättre än hantelrodd, så jag föredrar det istället :) tror det inte spelar så stor roll bara du gör rätt!

lanzal
2013-04-15, 21:07
Det finns ju olika muskler på ryggen, huruvida du kan prickskjuta är mer debatterat.
Skivstångsrodd är ju ett lite annorlunda grepp jämfört med hantelrodd, så det kanske gör lite skillnad på vilka muskler som involveras. Sen om de ger mer bredd.. Njae, kanske?

Niklan
2013-04-15, 21:10
Sittande rodd med hög rom har fått min rygg att växa något enormt dom senaste månaderna, testa! :)

lanzal
2013-04-15, 21:11
Sittande rodd med hög rom har fått min rygg att växa något enormt dom senaste månaderna, testa! :)

I maskin eller kabel?

Niklan
2013-04-15, 21:16
I maskin eller kabel?

Jag kör exakt som Arnold fast lite långsamare och mer kontrollerat :)

1:12

http://www.youtube.com/watch?v=KBHu_wi5FaI

alexander96
2013-04-16, 09:09
Sen kan man ju se andra fördelar med skivstångrodd än hantelrodd, då det är mer tidseffektivt för man kan använda båda händerna samtidigt. Vilken övning som är bäst är nog svårt att säga och beror på utförande i de olika övningarna. Ta den som känns bäst :) kabelrodd som niklan sa är också en grym övning.

frippe86
2013-04-16, 09:30
Breda chins och t-bar row, fin fint=)

GymJimmy
2013-04-16, 10:17
Breda chins och breda latsdrag :cool:

PureWhey
2013-04-16, 11:11
Marklyft, rodd för övre rygg, rodd för mitt, chins/latsdrag.

dluddeckens
2013-04-16, 15:25
Jag kör exakt som Arnold fast lite långsamare och mer kontrollerat :)

1:12

http://www.youtube.com/watch?v=KBHu_wi5FaI

Samma här.

Fast jag föredrar ett bredare grepp.

Morty
2013-04-16, 16:02
Kroc rows är killer. Oerhört bra och överföringen på andra övnignar är god.

whuddafuks
2013-04-16, 17:06
Kroc rows är killer. Oerhört bra och överföringen på andra övnignar är god.

Kollade upp Kroc rows då jag aldrig hört talas om den. Vad är skillnaden på den och hantelrodd?

Määng
2013-04-16, 17:15
Kollade upp Kroc rows då jag aldrig hört talas om den. Vad är skillnaden på den och hantelrodd?

Det är två uppvärmningsset följt av ett högrepsset på typ 20-40 reps med "skiten ska upp" teknik.

Dat CellTech
2013-04-16, 18:48
Jag kör endast dessa och har senaste tiden lyckats lagt på mer bredd och djup på ryggen.

Chins,
Hantelrodd,
Skivstångsrodd,
Lastdrag (brett/smalt),
Sittande Rodd (Arnold Style),
T-Bar (Andreas Munzer- stil (smalt grepp som rackarns).
Marklyft (lättvikt 10-12 reps)
Shrugs med skivstång

tjing
2013-04-16, 18:52
Det finns väl egentligen inte så många fler att välja på ;)

(variationer inräknade)

Dat CellTech
2013-04-16, 19:00
Det finns väl egentligen inte så många fler att välja på ;)

(variationer inräknade)

Tycker dessa övningar bör vara basis för back development, tycker dem funkar riktigt fint, man måste bara hitta ett bra upplägg för övningarna som passar en själv.

Wormzie
2013-04-16, 19:02
Ditt upplägg med marklyft, latsdrag och kroc rows kommer fungera utmärkt för att bygga upp en bra rygg. Se bara till att du ökar vikterna i lagom takt så kommer du se resultat:)

Kanske kan lägga till någon övning för att prickskjuta rear-delt om du inte gör det på axelpass!

Jontez
2013-04-16, 19:34
Ditt upplägg med marklyft, latsdrag och kroc rows kommer fungera utmärkt för att bygga upp en bra rygg. Se bara till att du ökar vikterna i lagom takt så kommer du se resultat:)

Kanske kan lägga till någon övning för att prickskjuta rear-delt om du inte gör det på axelpass!

+1 facepulls tar hand om baksida axlarna och även rotatorcuffarna på ett bra sätt!

Morty
2013-04-16, 20:24
Kollade upp Kroc rows då jag aldrig hört talas om den. Vad är skillnaden på den och hantelrodd?

Man bah kör. Så tung hantel som möjligt, så många gånger som möjligt. Om du brukar göra en åtta på 40kg så kanske du kör femton på 48 kroc style.

DJJOHANSSON
2013-04-18, 11:12
Man bah kör. Så tung hantel som möjligt, så många gånger som möjligt. Om du brukar göra en åtta på 40kg så kanske du kör femton på 48 kroc style.

Hur kommer det sig att man gör fler reps kroc style?

z_bumbi
2013-04-18, 11:17
Hur kommer det sig att man gör fler reps kroc style?

Antagligen genom att fuska mer mer tekniken.

Rickard
2013-04-18, 11:17
Hur kommer det sig att man gör fler reps kroc style?

För att man i så fall lyfter som en flicka annars.

DJJOHANSSON
2013-04-18, 11:21
För att man i så fall lyfter som en flicka annars.

Kanske dags att börja med kroc rows då =)

Better bodies
2013-04-18, 12:46
Kör chins, det gör jag och det funkar bra. Tar väldigt bra.

Morty
2013-04-18, 13:17
Hur kommer det sig att man gör fler reps kroc style?

Kolla när Matt Kroczaleski eller Jim Wendler kör kroc rows så förstår du!

Payter
2013-04-18, 13:28
Utan remmar tränas greppet bra också.En fördel med hantelrodd är att du inte belastar ländryggen så mycket jämfört med skivstångsrodd.Kör du böj,mark och stående press så kan det vara skönt att vila ländryggen ibland.

Rawsteel
2013-04-18, 13:47
Vertikala övningar är det som involverar latsen mest, alltså chins och latsdrag.
Skulle jag dock valt en rodd primärt för lats så skulle det varit hantelrodd med full ROM utan tvekan.
Stångrodd och andra roddar med supinerat grepp är självklart också bra och i det stora hela spelar det förmodligen ingen stor roll vilken du väljer sålänge utförandet är bra och vikterna progressivt går uppåt utan att utförandet blir lidande, vilket man tyvärr ser allt för ofta när det kommer till stångrodd och hantelrodd.
Kom dock ihåg att om det är vidd du vill fokusera på så ska armarna arbeta nära kroppen i roddar, alltså ett supinerat grepp.
Med ett pronerat lägger du mer fokus på rhombs, traps, rear delts osv.