handdator

Visa fullständig version : Varför suger jag i knäböj när jag äger i benpress?


Slartibartfast
2004-02-24, 11:25
Jag har kört knäböj i ett par år och har bara kommit upp i 135 kg x 6-7 reps. Däremot kör jag med 360 kg x 12 reps i benpress(inte ens max).

Det går ju inte att jämföra benpress och knäböj direkt, men det är ju ändå en uppenbar skillnad i styrka. Nästan alla kör ju böj på 135x7, men ganska få gör 360x12 i benpressen, som jag har uppfattat det.

Det är ju också skilland på olika benpressar, men jag har prövat tre olika, och det skiljer inte mera än kanske 10 kg mellan dem.

Jag har helt slopat knäböj nu eftersom jag inte går framåt och det är så jävla jobbigt. Dessutom verkar jag få bättre resultat med benpress.

Jag bara undrar varför jag suger så i knäböj! :cryout:

Tomten
2004-02-24, 11:52
Det beror väldigt mycket på vilken knäböj du kör. Har klarat kring 300 Kilo på en maskin, den jag använder nu så är 160 kilo löjligt tungt, så det är VÄLDIGT stor skillnad mellan vissa maskiner.

Karl_alfred
2004-02-24, 11:56
Du kanske gör som ca 90 % av alla andra som kör benpress, det vill säga inte går ner hela vägen för att kunna använda mer vikt.

Toljanen
2004-02-24, 12:01
Originally posted by Slartibartfast
Jag har kört knäböj i ett par år och har bara kommit upp i 135 kg x 6-7 reps. Däremot kör jag med 360 kg x 12 reps i benpress(inte ens max).

Det går ju inte att jämföra benpress och knäböj direkt, men det är ju ändå en uppenbar skillnad i styrka. Nästan alla kör ju böj på 135x7, men ganska få gör 360x12 i benpressen, som jag har uppfattat det.

Det är ju också skilland på olika benpressar, men jag har prövat tre olika, och det skiljer inte mera än kanske 10 kg mellan dem.

Jag har helt slopat knäböj nu eftersom jag inte går framåt och det är så jävla jobbigt. Dessutom verkar jag få bättre resultat med benpress.

Jag bara undrar varför jag suger så i knäböj! :cryout:

Det kanske inte är dina knäböj som suger utan ditt utförande i benpressen som gör det?
Benpressen är den övningen som det fuskas mest med på gymmen. Har du fötterna högt upp på plattan blir rörelselängden kort och du kan lasta på mycket vikt. Lägger du fötterna lågt ner på plattan så får du maximal rörelselängd men då kan du inte ha så mycket vikt.

Officer
2004-02-24, 12:06
Se över din teknik i böjen. Jag tror inte på att det finns en övning som _måste_ köras för att få muskeltillväxt för den särskilda individen, men _jag_ tycker att knäböj ger bäst, även om jag inte ökat i vikt på den på flera månader nu. Tvärtemot går jag nästan ner i vikt för varje pass för min teknik bättras varje gång.

Jag skulle säga, skit i vikterna. Så länge du inte är strongman, jag snackar om bodybuilding.

Annars kan du fortsätta köra benpress om du tycker du får bra resultat med det.


Jag känner en byggare på gymmet (som även tävlat i USA, no name..) och han har inte direkt dåliga ben, och han säger direkt _emot_ knäböj eftersom han tycker att benpress bygger bättre, efter hans 10-15 åriga träningserfarenhet.

Så kör på.

Löjtnant Blank
2004-02-24, 12:28
Japp. Själv kör jag med löjligt låga vikter i både böj och press, men mitt utförande kan ingen klaga på. Strikt, utan gungning, och djuuupt. 8-12 reps, och vaderna touchar röven i båda övningarna. Som Toljanen skrev, flytta fötterna längre bak på plattan så kommer du att känna skillnaden.

Dolce
2004-02-24, 13:02
Böjde 230kg och reppade 3*8 på 450kg i benpress som 17 åring, det var tider det..

Men för att komma till din fråga så är det jobbigare att göra något med fria vikter än i maskin. Sen så kanske du inte går ner helt i 90grader i pressen men går djupare i knäböj, benpressen brukar ju vara av en vinkel på 45grader så att man tar ganska mkt mer där är ju förståligt.

Mart|n
2004-02-24, 13:22
Den största anledningen till att folk kör på låga vikter, vad jag kommit fram till är att dom har stången för högt upp på ryggen/nästan nacken. Vilket medför att om du tappar ryggen lite så påverkar det otroligt mycket mer än om du flyttar ner stången några centimeter

Shadow Warrior
2004-02-24, 13:32
Originally posted by Slartibartfast
Jag har kört knäböj i ett par år och har bara kommit upp i 135 kg x 6-7 reps. Däremot kör jag med 360 kg x 12 reps i benpress(inte ens max).

Det går ju inte att jämföra benpress och knäböj direkt, men det är ju ändå en uppenbar skillnad i styrka. Nästan alla kör ju böj på 135x7, men ganska få gör 360x12 i benpressen, som jag har uppfattat det.

Det är ju också skilland på olika benpressar, men jag har prövat tre olika, och det skiljer inte mera än kanske 10 kg mellan dem.

Jag har helt slopat knäböj nu eftersom jag inte går framåt och det är så jävla jobbigt. Dessutom verkar jag få bättre resultat med benpress.

Jag bara undrar varför jag suger så i knäböj! :cryout:

Ärligt talat förstår jag inte problemet.... 135kg i knäböj är inte dåligt, och benpressen som övning är ju helt underlägsen om man gämnför med knäböj.

Nu vet jag inte vad du väger så det finns ju en möjlighet att du "suger" i knäböj....

Shadow Warrior
2004-02-24, 13:34
Originally posted by Mart|n
Den största anledningen till att folk kör på låga vikter, vad jag kommit fram till är att dom har stången för högt upp på ryggen/nästan nacken. Vilket medför att om du tappar ryggen lite så påverkar det otroligt mycket mer än om du flyttar ner stången några centimeter

Det där är ju snarare en fråga om man vill göra rövböj (styrkelyftsböj) eller OLböj

OLböj är ju bäst om man vill bygga massa på benen.

/Shadow Warrior

Mart|n
2004-02-24, 14:38
Jag trodde det handlade om styrka eller hur mycket vikt man skulle klara? Inte var det skulle ta.

Starke_arvid
2004-02-24, 15:39
Originally posted by Mart|n
Jag trodde det handlade om styrka eller hur mycket vikt man skulle klara? Inte var det skulle ta.

Styrka genom att få gynnsammare moment eller styrka muskulärt?
Finns inga djupa knäböj, bara grunda!

Edit: Kanske inte till mycket hjälp med mitt inlägg, kan väl försöka ge något konkret också.
Har ser din träning ut och hur lägger du upp träningen? Finns massor med principer och metoder för att stimulera böjen. Kan komma med lite förslag om du är villig att höra.

MvH // S_A

Mart|n
2004-02-24, 16:01
I första hand blir det ju ett gynnsammare moment.

Lalla
2004-02-24, 17:00
Jag hade samma "problem" då jag körde mycket ben, i fjolsommar körde jag 6:or 4set på 355kg i benpress (släde med "fria" vikter) dock ordentliga, 90graders vinkel.

Men jag körde aldrig på mer än 120-130kg i benböj, riktiga 90grader vinkel....

Fast jag vet inte om mina mått är nån sorts begränsning också, 165cm/56kg? kanske svårare att trycka upp 2-3ggr sin vikt med vikten på axlarna än 6-7ggr sin vikt på ryggen. Troligtvis är det väl så att min begränsning var dåliga ryggmuskler och teknik....:(

Shadow Warrior
2004-02-24, 17:52
Originally posted by Lalla
Jag hade samma "problem" då jag körde mycket ben, i fjolsommar körde jag 6:or 4set på 355kg i benpress (släde med "fria" vikter) dock ordentliga, 90graders vinkel.

Men jag körde aldrig på mer än 120-130kg i benböj, riktiga 90grader vinkel....

Fast jag vet inte om mina mått är nån sorts begränsning också, 165cm/56kg? kanske svårare att trycka upp 2-3ggr sin vikt med vikten på axlarna än 6-7ggr sin vikt på ryggen. Troligtvis är det väl så att min begränsning var dåliga ryggmuskler och teknik....:(

90grader är halva knäböj, INTE fulla, såvida du inte gör rövböj, Djupare än parralellt med golvet är fulla knäböj.

Kebab-Arne
2004-02-24, 17:58
Skulle inte påstå att du suger i knäböj, så länge du inte tar mer i bänkpress än i knäböj!?

Mindek
2004-02-24, 18:39
Originally posted by Shadow Warrior


90grader är halva knäböj, INTE fulla, såvida du inte gör rövböj, Djupare än parralellt med golvet är fulla knäböj.


Fulla knäböj är väl när vaderna nuddar röven...



Troligtvis fuskar du i benpressen. Smalt mellan fötterna, inget djup, fötterna för högt upp, lyfter svanken... 135 kg i böjen är inte alls dåligt, om du kör fulldjup alltså...

Shadow Warrior
2004-02-24, 18:45
Originally posted by Mindek

Fulla knäböj är väl när vaderna nuddar röven...


Nja... visst men det är ju lite väl extremt vaderna ska ta i baksida ben brukar man ju säga, att gå till gluetus tar i vaderna är inte lämpligt för alla så jag brukar säga att allt nedanför parralellt är godkänt som djup knäböj. För övrigt ska man givetvis gå så djupt man kan men inte på bekostnad utav form, såklart.

Slartibartfast
2004-02-25, 13:16
Jag kör knäböj rejält under parallell, men inte ner till vaderna. Benpress kör jag så djupt jag kan, alltså knäna nästan i armhålorna/under hakan. Aldrig så djupt att korsryggen släpper från underlaget, dock. Jag har lagt ner mycket tid på att få tekniken rätt i båda övningarna, så jag tror inte det är där det tryter.

Jag väger 94, så 135 x 6 i knäböj är inget att hurra över. :cryout:

Just nu kör jag fem set 10-12 reps benpress. Innan körde jag tre set knäböj och två set benpress. Jag tycker jag får bättre resultat som jag kör nu.

Originally posted by Shadow Warrior
och benpressen som övning är ju helt underlägsen om man gämnför med knäböj.
Nu vet jag inte vad du väger så det finns ju en möjlighet att du "suger" i knäböj....

Inte skulle jag säga att benpress är underlägsen knäböj, ifall jag får bättre resultat av bara benpress. :nono: Det är ju individuellt.

Originally posted by Kebab-Arne
Skulle inte påstå att du suger i knäböj, så länge du inte tar mer i bänkpress än i knäböj!?

Jag tar 140 kg max i bänk! :cryout: Jag vill inte vara disco! :cryout:

Karl_alfred
2004-02-25, 15:22
Originally posted by Shadow Warrior

Djupare än parralellt med golvet är fulla knäböj.

absolut inte, rövböj är fulla böjar eftersom det är en full rörelse.

Karl_alfred
2004-02-25, 15:25
Originally posted by Shadow Warrior


Nja... visst men det är ju lite väl extremt vaderna ska ta i baksida ben brukar man ju säga, att gå till gluetus tar i vaderna är inte lämpligt för alla så jag brukar säga att allt nedanför parralellt är godkänt som djup knäböj. För övrigt ska man givetvis gå så djupt man kan men inte på bekostnad utav form, såklart.

det är ju formen som blir sämre om du inte går fulldjupt. Sen spelar det ingen roll om det är godkänt eller ej. gör du halva bicepscurl oxå eller?

Shadow Warrior
2004-02-25, 16:02
Originally posted by Karl_alfred


det är ju formen som blir sämre om du inte går fulldjupt. Sen spelar det ingen roll om det är godkänt eller ej. gör du halva bicepscurl oxå eller?

För er som inte fattade vad jag menade så kan ni sätta er på huk på gålvet NU, snappna av och se vad dom händer med höften, den roterar en aning och ni mister svanken i ryggen eller hur?
En perfekt böj ska vara så djup som du kan gå med FIXERAD höfft/korsrygg. I alla fall enligt min mening.... jag tror inte Tom Platz skulle säga emot heller.

Nils
2004-02-25, 18:08
Originally posted by Slartibartfast
Jag har kört knäböj i ett par år och har bara kommit upp i 135 kg x 6-7 reps. Däremot kör jag med 360 kg x 12 reps i benpress(inte ens max).

Jag bara undrar varför jag suger så i knäböj! :cryout:
Jag misstänker att det inte är benen som stoppar utan din bålstabilitet.
Vad är det som händer när du failar knäböj?
Nils

Slartibartfast
2004-02-26, 08:46
Originally posted by Nils

Jag misstänker att det inte är benen som stoppar utan din bålstabilitet.
Vad är det som händer när du failar knäböj?
Nils

Det blir himla tungt, och sen orkar jag inte mera! :rolleyes:

Vad menar du?

Nils
2004-02-26, 09:09
Originally posted by Slartibartfast


Det blir himla tungt, och sen orkar jag inte mera! :rolleyes:

Vad menar du?
Ja så tex. Då är det nog benen trots allt.
Som alternativ kunde det varit: det blir himla tungt och sedan faller ryggen framåt.
Nils

Karl_alfred
2004-02-26, 09:11
Originally posted by Shadow Warrior


För er som inte fattade vad jag menade så kan ni sätta er på huk på gålvet NU, snappna av och se vad dom händer med höften, den roterar en aning och ni mister svanken i ryggen eller hur?
En perfekt böj ska vara så djup som du kan gå med FIXERAD höfft/korsrygg. I alla fall enligt min mening.... jag tror inte Tom Platz skulle säga emot heller.

det går alldeles utmärkt att köra rövböj och ändå behålla svanken. Å nej jag är inget freak för det.

Shadow Warrior
2004-02-26, 09:36
Originally posted by Karl_alfred


det går alldeles utmärkt att köra rövböj och ändå behålla svanken. Å nej jag är inget freak för det.

Men rövböj gör man ju bara till parralellt läge? (för att lyfta maximalt med vikt och få repset godkänt på tävling) Det ä ju liksom det som är poängen med det.....

I OL böj är det ju liksom poängen att det ska vara en djup böj.... Fast jag vet att alla inte klarar av att köra fulla OL böj, fast jag förstår ju inte hur det skulle bli lättare om man stod brett, beror väl på hur lång man är dock....

RobbeliRobban
2004-02-26, 10:06
SW: OL-böj? Kör du verkligen sådana böj, med stången vilandes på nyckelbenen, eller på raka armar över huvudet (som i ryck), djupet kommer av själva "dyket" under stången vid vändningen, och är inte nödvändigt om lyftaren är omänskligt stark i frivändningen.

SL lyfter djupare än parallellt med golvet, (tror att höften skall passera knät).

Karl_alfred
2004-02-26, 10:11
Originally posted by Shadow Warrior


Men rövböj gör man ju bara till parralellt läge? (för att lyfta maximalt med vikt och få repset godkänt på tävling) Det ä ju liksom det som är poängen med det.....

I OL böj är det ju liksom poängen att det ska vara en djup böj.... Fast jag vet att alla inte klarar av att köra fulla OL böj, fast jag förstår ju inte hur det skulle bli lättare om man stod brett, beror väl på hur lång man är dock....

Jag struntar fullständigt i hur djupt de går i tävlingsböjar. Jag vill träna hela muskeln och få funktionell styrka.