handdator

Visa fullständig version : Partiell främre korsbandskada - rehabtid?


yEk
2013-04-15, 20:04
Jo, det är så att jag åkte på en skada på både den yttre menisken och det främre korsbandet för cirka 6 månader sen. För att förklara händelsen;

Vid en närkamp under en inomhusfotbollsträning så fastnade jag och vred knäet. Kunde inte gå på flera dagar, fick använda kryckor i cirka en vecka.
Träffade senare en doktor och en sjukgymnast som direkt uteslöt en korsbandsskada, knäet kändes för "stabilt" för det. Istället så trodde sjukgymnasten mer på en ledbansskada som skulle läka efter 6 veckor.

7 veckor senare, så hade knäet fortfarande inte läkt, men det kändes någorlunda okej. Blev rekommenderad att försöka spela fotboll väldigt lugnt, det vill säga bara lite passningar och skott, inge match eller något i den stilen. Men det slutade med att det under ett skottförsök small till i knäet. Gjorde inte särskilt ont, smärtan var borta efter cirka 30 sekunder men jag valde att gå hem ändå. Bara för att 2 timmar senare inte kunna röra på knäet då det svullnade upp rejält.


Fick gå på kryckor i några dagar, och ta det extra lugnt i 2 veckor. Sen var man tillbaks på samma punkt sen tidigare. Fortsatt rehabträning som inte verkade ge mycket resultat, jag tröttnade tillslut efter 5 månaders rehab och tvingade till mig en titthålsundersökning. Och ja, efter den undersökningen så kunde de konstatera att jag hade trots allt hade en skada på främre korsbandet och menisken.

För att citera läkaren som gjorde knäatroskopin;

"Denna patient har idag atroskoperats i sitt vänstra knä. Vi hittar då en partiell främre korsbandsskada samt en horisontellt gående skada på den laterala meniskens bakhorn men inget som påverkar ledfunktionen, därför lämnades denna utan åtgärd. Vi önskar att patienten ska få fortsatt hjälp med sjukgymnastik, under förslagsvis 3-6 månader för att se om han kan bli helt besvärsfri, om inte är patienten välkommen att höra av sig till ortopedkliniken/lasarett"

Smärta får jag när knäet är maximalt böjt, och vrids lite utåt. Eller om jag sitter på huk. Annars så är knäet fritt från smärta.

Men till frågan, hur stor sannolikhet är det att utan en operation kunna återvända till fotbollen? Jag blir varken bättre eller sämre och det har redan gått 6 månader. Hur lång tid brukar det här ta? Känns just nu som om jag har kört fast och inte mycket kommer att hända utan en operation.

pezrulezhaakon
2013-04-15, 22:54
yEk

Sådana här problem tar oftast minst 6 månader att bli av med. För vissa kan det ta både ett och två år.

yEk
2013-04-16, 10:46
yEk

Sådana här problem tar oftast minst 6 månader att bli av med. För vissa kan det ta både ett och två år.

Nu har det visserligen redan gått 6 månader och jag verkar inte bli bättre. Och att rehaba i två år känns rejält tungt. Du tror inte att en operation skulle vara ett bättre alternativ?

pezrulezhaakon
2013-04-16, 22:51
yEk

Du måste ju rehaba även efter en operation....

Nä, operation görs som en allra sista utväg.

yEk
2013-04-17, 13:22
yEk

Du måste ju rehaba även efter en operation....

Nä, operation görs som en allra sista utväg.


Givetvis så måste jag rehaba även efter en operation. Något annat sa jag aldrig.
Jag menar bara att jag verkar ha kört fast så jag blir tveksam till att det ens går att rehaba knäet utan en operation. Och ja, jag vet att det tar tid men jag tycker jag borde ha uppnått lite bättre resultat efter över 6 månader. Men men, tack för hjälpen ändå. :)