handdator

Visa fullständig version : Axlar två dagar efter bröst?


BERZEERK
2013-04-15, 19:58
Om man kör brösten (bara bröst, inget set till failure och passet tog ungefär 60 minuter), bänkpress, snedhantelpress, cablecross och pecdec på exempelvis måndagen. Är axlarna i regel för slitna för att tränas på onsdagen? Jag tränar med full rom så triceps och axlarna har ju mer eller mindre kopplats in på bröstpasset.

Skitväder
2013-04-15, 20:01
Själv så kör jag armar vilket är biceps/trieceps på en måndag och sen bröst på tisdagen. Vet att vissa har synpunkter på att musklerna behöver vila och såvidare men det funkar jätte bra ändå

Mr.Sjöborg
2013-04-15, 20:06
Pröva. Märker du av att din prestationsförmåga blir sämre av att du kör axlar för nära inpå, gör om i schemat

Rawsteel
2013-04-15, 20:32
Hur hög volym och hur långt tar du setsen?
Rent generellt skulle jag säga nej, dom är inte redo.
Och ska man vara löjligt noga så är det inte 2 fulla dagar utan snarare 46-47h;)

Nisseg
2013-04-15, 20:42
Hur hög volym och hur långt tar du setsen?
Rent generellt skulle jag säga nej, dom är inte redo.
Och ska man vara löjligt noga så är det inte 2 fulla dagar utan snarare 46-47h;)

Kom igen... är det ok att träna efter 47:59 eller måste man vänta till 48.00? 48.01 kanske är säkrast?

Nej, nu var jag sarkastisk. Kör på och se hur din kropp känns. Den här optinojan är otrolig.

Rawsteel
2013-04-15, 20:44
Kom igen... är det ok att träna efter 47:59 eller måste man vänta till 48.00? 48.01 kanske är säkrast?

Nej, nu var jag sarkastisk. Kör på och se hur din kropp känns. Den här optinojan är otrolig.

Notera "löjligt noga";)
Och 48h är oftast rekommenderad vila i helkroppsupplägg där 4-5 sets används per muskel, har en känsla av att TS kört bra mycket mer.

Nisseg
2013-04-15, 20:47
Jo, jag är medveten om att 48h är rekommenderat, men när man på minuten och timmen hit eller dit börjar oroa sig så tycker jag det går till överdrift.

Rawsteel
2013-04-15, 21:16
Jo, jag är medveten om att 48h är rekommenderat, men när man på minuten och timmen hit eller dit börjar oroa sig så tycker jag det går till överdrift.

Mjo jag håller med, det var inte därför jag skrev det dock.
Ville bara poängtera att det inte var "2 dagar", jag är dock pedant på en sjuk nivå;)

Maximal
2013-04-16, 00:06
Testa! Körde triceps dagen efter bröst och axlar förr, var inga problem och ökade i triceps styrkan nästan varje pass.

zozofu93
2013-04-16, 00:16
Är ni gjorda av potatis eller.. Körbakör!

Rawsteel
2013-04-16, 00:21
Är ni gjorda av potatis eller.. Körbakör!

Bättre att vara på den säkra sidan när det kommer till axlar om du frågar mig, en skada i dom kan vara förödande och jag vet få som tagit sig tillbaka 100% efter en axelskada.
Sen lär han inte få större axlar av att ge dom minimal vila, det är ju trots allt utanför gymmet man växer.

Bryggan
2013-04-16, 05:41
Vad säger ni om att träna samma muskler 72 timmar efter varandra, dvs 24 timmar + de 48 timmarna, dock har musklerna fortfarande har träningsvärk efter 72 timmar?

Det är klart det blir "körbakör" :) ändå, bara lite nyfiken på hur man ska bete sig opti, eftersom alla egentligen vill vara opti...

Beemel
2013-04-16, 06:11
Mjo jag håller med, det var inte därför jag skrev det dock.
Ville bara poängtera att det inte var "2 dagar", jag är dock pedant på en sjuk nivå;)

Om du nu är så pedantisk så borde du väl inte uttala dig om exakt antal timmar. Din tes bygger ett antagande utan grund från din sida, att TS tränar samma tider varje gång.
Låt oss säga att han tränar 16-17:30 på måndag och 17:30-19:00 onsdag. Voila 2 dagars vila =)=)

Mr Beemel som precis som du är överdrivet pedantisk och en sjujävla kverulant. *hug*

Thornblom
2013-04-16, 06:39
Ett jävla gnäll det var här då...

Det fungerade utmärkt för mig, då jag körde så. Sen har jag en tendens att köra rätt få set på axlar.

AronP
2013-04-16, 07:16
Kroppen är inte gjort av papper. Testa och se hur sliten du blir. Jag tror inte det kommer vara någon större fara.

Rawsteel
2013-04-16, 10:46
Vad säger ni om att träna samma muskler 72 timmar efter varandra, dvs 24 timmar + de 48 timmarna, dock har musklerna fortfarande har träningsvärk efter 72 timmar?

Det är klart det blir "körbakör" :) ändå, bara lite nyfiken på hur man ska bete sig opti, eftersom alla egentligen vill vara opti...

Allting hänger ju på intensiteten och volymen.
Använder du samma volym och intensitet (8+ sets varav ett flertal till fail/väldigt nära) som folk normalt sätt använder när dom kör 1 gång i veckan så blir det med största sannolikhet för mycket.
Är du van vid att träna varje muskel 1 gång i veckan och gå all out i dina sets så vore det kanske klokt att hoppa på ett beprövat program där det tränas mer frekvent och med tiden känna dig fram när det kommer till volym och hur långt du kan ta dina sets.
Börjar allt kännas allmänt tyngre och du får långsammare ökningar så har du förmodligen ökat volymen för mycket eller gått ut för hårt i några/något av setsen eller både och, förutsatt att kosten är som den var innan ändringen.

Lance Uppercut
2013-04-16, 10:48
Att ha en vilodag för axlarna fungerar alldeles utmärkt för mig, trots att jag tidigare har skadat kuffarna. Man behöver inte noja över sånt här, känn efter istället.

Bryggan
2013-04-16, 14:05
Allting hänger ju på intensiteten och volymen.
Använder du samma volym och intensitet (8+ sets varav ett flertal till fail/väldigt nära) som folk normalt sätt använder när dom kör 1 gång i veckan så blir det med största sannolikhet för mycket.
Är du van vid att träna varje muskel 1 gång i veckan och gå all out i dina sets så vore det kanske klokt att hoppa på ett beprövat program där det tränas mer frekvent och med tiden känna dig fram när det kommer till volym och hur långt du kan ta dina sets.
Börjar allt kännas allmänt tyngre och du får långsammare ökningar så har du förmodligen ökat volymen för mycket eller gått ut för hårt i några/något av setsen eller både och, förutsatt att kosten är som den var innan ändringen.Tack! Nja jag tror att det är kosten och ålder som gör att jag återhämtar mig så långsamt. Ganska övertygad om att det mestadels är just kosten som gör att jag blir så fruktansvärt sliten. Kör allt vad tygen håller och gärna till fail 2 ggr i veckan per muskel, dvs 3-split á 6 dagar i veckan.

BERZEERK
2013-04-17, 23:06
När jag ändå är igång och frågar! Är det lugnt att träna biceps två dagar efter ett renodlat ryggpass? Ryggpasset tog högst 60 minuter. Latsdrag, stångrodd, smala latsdrag (v-handtag) och sittande rodd i maskin.

Thanks :)

EDIT: Kom på att jag tränade ryggen i måndags så att träna biceps imorgon (torsdag) kommer absolut inte vara några problem. Men är förövrigt lite nyfiken på frågan, läste precis på en hemsida att det är fullt okej att attackera biceps dagen efter ett ryggpass eftersom biceps tydligen hinner återhämta sig på 24 timmar från ett renodlat ryggpass. Men i mina öron låter det inte som en bra idè. Däremot tror jag att det borde gå att träna biceps två dagar efter rygg (?)

vicarious
2013-04-17, 23:23
När jag ändå är igång och frågar! Är det lugnt att träna biceps två dagar efter ett renodlat ryggpass? Ryggpasset tog högst 60 minuter. Latsdrag, stångrodd, smala latsdrag (v-handtag) och sittande rodd i maskin.

Ja det är lugnt.


EDIT: Kom på att jag tränade ryggen i måndags så att träna biceps imorgon (torsdag) kommer absolut inte vara några problem. Men är förövrigt lite nyfiken på frågan, läste precis på en hemsida att det är fullt okej att attackera biceps dagen efter ett ryggpass eftersom biceps tydligen hinner återhämta sig på 24 timmar från ett renodlat ryggpass. Men i mina öron låter det inte som en bra idè. Däremot tror jag att det borde gå att träna biceps två dagar efter rygg (?)

Det finns inget definitivt svar på den frågan. Det beror lite på omständigheterna, t ex: hur mycket/hårt du tränade ryggen, hur många övningar du utförde där biceps faktiskt aktiverades, hur mycket mat du fick i dig efter passet osv.

Jag skulle nog inte tycka det är några problem att köra biceps dagen efter rygg. Hellre det än omvänd ordning.

Lite samma dilemma med bröst & triceps; att träna triceps dagen efter bröst. Kör man massa bänkpress, dips m.m. på bröstpasset så har ju triceps fått sig en ordenligt omgång redan. Huruvida de är återhämtade till dagen efter beror som sagt på omständigheterna.

Rasmus Carlsson
2013-04-18, 00:16
Att träna biceps 2 dagar efter rygg eller axlar 2 dagar efter bröst är obv inga problem alls, träna dagen efter bör oxå gå bra då du knappast tagit dina biceps till failure under ryggpasset. Men du lär ju känna själv om du är sliten eller om du klarar mindre vikt än vanligt, i så fall vila mer men tror ja knappast du behöver. :)

PureWhey
2013-04-18, 09:31
Kör man 4-split och inte vill vila mycket är det väll oundvikligt.