handdator

Visa fullständig version : Maten efter träning


y0uname1t
2013-04-15, 18:30
Som min vardag är uppbygd nu äter jag "riktig" mat innan träningen och då har jag redan lagat en måltid innan (lunch).

Jag tänker att det inte behöver vara så jobbigt att man kanske inte måste äta "riktig" mat efter träningen.

Jag får i mig EAA (esapro) direkt efter träningen.

Nu kommer en diffus fråga:

Hur mycket behöver jag få i mig just efter träningen?

Om jag kommer hem och tex äter 3-4 mackor med ost och whey-80 till det OCH även 250g kvarg (whey80 plus kvarg kanske blir för mkt), men räcker det efter ett träningspass så att säga?

Givetvis håller jag mig totalt sett på kaloriöverskott samt 2-3g/kv.

Eller kanske rent av dricka Gainer och äta en burk kvarg?

King Grub
2013-04-15, 18:31
Om jag kommer hem och tex äter 3-4 mackor med ost och whey-80 till det OCH även 250g kvarg (whey80 plus kvarg kanske blir för mkt), men räcker det efter ett träningspass så att säga?

Det är "riktig" mat. Det är inte sämre med kall mat t ex bröd än varm mat typ pasta.

y0uname1t
2013-04-15, 20:20
Det är "riktig" mat. Det är inte sämre med kall mat t ex bröd än varm mat typ pasta.
Mjo, så mycket förstår jag. Därför använde jag citattecken.

Vad jag egentligen menade var: hur mycket måste jag få i mig efter träningen? Det kanske är en diffus fråga, men vad jag vill försöka få fram är att jag undrar vad jag skulle kunna äta som är ganska "lätt" efter en träning, men inte för lätt.

Tex: 100g Gainer + 250g kvarg?

Tex: 1,5dl whey 80 med 4dl mjölk + mackor?

Jag vet ju inte hur kroppen fungerar efter träning. Så om jag äter något liknande det ovan (istället för en riktig måltid med 400g kyckling eller liknande) men totalt sett ligger på kcal överskott och 2-3g/kvg protein; är det fortfarande "okej" eller tom "bra"?

RykteT
2013-04-15, 20:33
Det finns delade meningar om vad man "ska" äta efter ett träningspass så jag säger: ät det du tycker är gott och trivs med!

Sen måste jag tillägga OFF-TOPIC: Dina två exempel är knappt värt att kalla mat, tycker jag! ;)

Rawsteel
2013-04-15, 20:41
Väldigt mycket protein i dina exempel, det är efter ett intensivt pass du vill ösa på med snabba kolhydrater.

Jeml
2013-04-15, 20:44
ät hellre nån macka före och maten efter tycker jag.

personligen tycker jag man bör få i sig ~1000kcal i målet efter träning minst.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

y0uname1t
2013-04-15, 20:48
Vad kan man tänkas äta då?

100g Gainer+4dl mjölk+1 banan+något?

Tar gärna exempel på vad som är bra att få i sig efter ett pass, snabba kolhydrater?

Jeml
2013-04-15, 20:50
Vad kan man tänkas äta då?

100g Gainer+4dl mjölk+1 banan+något?

Tar gärna exempel på vad som är bra att få i sig efter ett pass, snabba kolhydrater?

30-40g protein, ~200g carbs :) om du äter pasta, bröd eller flingor med mjölk spelar mindre roll.

är det sista målet innan du ska sova kanske du ska få i dig lite mer protein.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

RykteT
2013-04-15, 20:51
Vad kan man tänkas äta då?

100g Gainer+4dl mjölk+1 banan+något?

Tar gärna exempel på vad som är bra att få i sig efter ett pass, snabba kolhydrater?
Jag käkar ris, pasta eller gröt. Riktigt bra post-wo käk.

Jeml
2013-04-15, 20:52
Jag käkar ris, pasta eller gröt. Riktigt bra post-wo käk.

+1
jag brukar käka ~250g ris (okokt) med lite kycklinggryta.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

y0uname1t
2013-04-15, 20:59
Uppskattar era tips. Och givetvis äter jag ibland även fulla måltider (typ potatis+kyckling eller ris+biffar av nöt) men i de fall jag inte kan/hinner laga en måltid behöver jag lite tips o trix på vad jag kan stoppa i mig (som inte behöver tillagas speciellt och är billigt). Fantasin är noll just nu

Jeml
2013-04-15, 21:02
Uppskattar era tips. Och givetvis äter jag ibland även fulla måltider (typ potatis+kyckling eller ris+biffar av nöt) men i de fall jag inte kan/hinner laga en måltid behöver jag lite tips o trix på vad jag kan stoppa i mig (som inte behöver tillagas speciellt och är billigt). Fantasin är noll just nu

kör på en vassle shake och ett par mackor då, det duger gott :)

gröt är ju annars billigare och ofta bättre beroende på bröd .

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Rawsteel
2013-04-15, 21:05
Vad kan man tänkas äta då?

100g Gainer+4dl mjölk+1 banan+något?

Tar gärna exempel på vad som är bra att få i sig efter ett pass, snabba kolhydrater?

Jag personligen har alltid föredragit att ta ett mindre mål efter träningen följt av dagens stora ~2h senare då jag gärna vill duscha och skit efter passet innan jag ställer mig i köket.
Ta idag som exempel, efter dagens pass så drog jag i mig 20g vassle, 122g banan och 60g cola nappar, det blir 15,6g protein och 74g snabba kolhydrater.
2h senare åt jag en middag på 1050kcal med 74g protein och runt 150g kolhydrater.

y0uname1t
2013-04-15, 21:19
kör på en vassle shake och ett par mackor då, det duger gott :)

gröt är ju annars billigare och ofta bättre beroende på bröd .

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Tanken var ju att ta något i stil med whey80, mjölk och 3-4 ostmackor. :) Men kändes som jag fick "skit" för att äta något sådant efter träning.



Jag personligen har alltid föredragit att ta ett mindre mål efter träningen följt av dagens stora ~2h senare då jag gärna vill duscha och skit efter passet innan jag ställer mig i köket.
Ta idag som exempel, efter dagens pass så drog jag i mig 20g vassle, 122g banan och 60g cola nappar, det blir 15,6g protein och 74g snabba kolhydrater.
2h senare åt jag en middag på 1050kcal med 74g protein och runt 150g kolhydrater.
Problemet är att jag ofta tränar sent, så "hinner" inte med ett större mål också.

Dreas
2013-04-15, 21:23
Efter pass äter jag 130g special K, ca 40g proteinpulver och ½ liter mjölk. Proteinrikt, kolhydratrikt och riktigt gott.

Rawsteel
2013-04-15, 21:24
Problemet är att jag ofta tränar sent, så "hinner" inte med ett större mål också.

Ah okej, då skulle jag nog lagat dagens största måltid innan träningen och ätit den efter passet.

y0uname1t
2013-04-15, 21:26
Efter pass äter jag 130g special K, ca 40g proteinpulver och ½ liter mjölk. Proteinrikt, kolhydratrikt och riktigt gott.
Sånt gillar jag. Tack för tipset!

Mer sådant, tack! :)


Ah okej, då skulle jag nog lagat dagens största måltid innan träningen och ätit den efter passet.
Försöker göra så så ofta det går. Ibland hinner jag dock inte, därför söker jag tips liknande det jag fick ovan :)

Jeml
2013-04-15, 21:29
Tanken var ju att ta något i stil med whey80, mjölk och 3-4 ostmackor. :) Men kändes som jag fick "skit" för att äta något sådant efter träning.


nej men det duger fint! hade dock hellre kört skinka och ökat antalet mackor för mer carbs och mindre fett.

ett annat tips jag kom på nu är lågkalori yoghurt. ett helt paket (1liter) med 100-150g flingor m opti :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dreas
2013-04-16, 07:45
Sånt gillar jag. Tack för tipset!

Mer sådant, tack! :)Chokladprotein och det på cornflaksen. Kör själv med Hexapro Decadent Chocolate härifrån forumet. Det blir lite som chokladdryck och cornflakes :)

Den lilla burken smakar bättre imo.

Dödslyft
2013-04-16, 15:56
Hur är det egentligen, måste man trycka i sig mängder med kalorier efter träningen?, ser vissa som äter nästan 1000kcal.

Är mer bättre efter träning eller kan man komma undan med en burk kvarg runt 300kcal?

Jeml
2013-04-16, 16:00
Hur är det egentligen, måste man trycka i sig mängder med kalorier efter träningen?, ser vissa som äter nästan 1000kcal.

Är mer bättre efter träning eller kan man komma undan med en burk kvarg runt 300kcal?

det som är mest relevant är hur du äter över hela dagen egentligen, men endast kvarg för 300kcal tycker jag verkar för snålt..

och en måltid på 1000kcal är inte mycket.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tjing
2013-04-16, 16:09
Man kommer gott och väl undan med kvarg och behöver inte äta mycket direkt efter träning.

Muskelproteinsyntesen är aminosyraberoende. Dessutom är insulinkänsligheten förhöjd tills du väl äter kolhydrater, d v s ett egentligt post-WO mål. Och det skadar inte att äta mer efter träning, tvärtom. Men det är verkligen inget måste.

Jeml
2013-04-16, 16:10
Man kommer gott och väl undan med kvarg och behöver inte äta mycket direkt efter träning.

hur påverkar det återhämtningen/uppbyggnaden?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tjing
2013-04-16, 16:14
Jämfört med?

Protein snabbt efter träning är i sig gynnsamt för återhämtning sett till muskler.

Men det är också kolhydrater för glykogennivåer/energibehov, samt att det via en ökad serotoninsyntes ökar avslappning och är lugnande vilket är viktigt för CNS-återhämtning. Konstant stress försämrar återhämtning markant och endast protein är inte avslappnande, med undantag för en del tryptofanrika proteinfraktioner i t ex vassle.

Jeml
2013-04-16, 16:16
Jämfört med?


att få i sig 150g+ carbs direkt istället för ~12h senare.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tjing
2013-04-16, 16:19
Jag skulle få i mig 150 g kolhydrater alla gånger efter träning istället för 12 h senare, om inget kolhydratsintag skulle ske på 12 h annars.

Jag kan inte ge dig några exakta siffror, för det finns inga.

Jeml
2013-04-16, 16:21
Jag skulle få i mig 150 g kolhydrater alla gånger efter träning istället för 12 h senare, om inget kolhydratsintag skulle ske på 12 h annars.

Jag kan inte ge dig några exakta siffror, för det finns inga.


ja det var det jag menade, därför jag sa att jag inte tyckte kvarg räckte :)

antog att träningen skedde på kvällen efter middagen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

as0k
2013-04-16, 19:57
Tanken var ju att ta något i stil med whey80, mjölk och 3-4 ostmackor. :) Men kändes som jag fick "skit" för att äta något sådant efter träning.

Problemet är att jag ofta tränar sent, så "hinner" inte med ett större mål också.

Det är inget fel med det. När jag tränar tidigt (innan jobbet) kör jag alltid en stor baguette med tex ost & skinka tillsammans med 50-60g vassle i 500g lättmjölk som post wo. :eating: