handdator

Visa fullständig version : Återhämtningsmålet - kommentar?


Miranda
2004-02-24, 11:20
Jag ska just påbörja en 3-split för första gången i mitt liv och satsa lite hårdare än förut på att komma i form. Jag kommer att träna styrka + HIIT 2 gånger i veckan, styrka + kondition 1 gång i veckan, och ett par extra konditions- och stretchpass utöver det.

Jag har insett att mitt vanliga återhämtningsmål - en banan eller en nötbar från hälsokosten - inte kommer att hålla måttet längre och funderar på andra alternativ. Jag vägrar äta rent socker/druvsocker och jag avskyr O'boy etc. Nu undrar jag om ni tror att proteinpulver blandat med ProViva blåbärssoppa t ex skulle funka. Soppan är ju jättesöt så det borde duga som snabba carbs eller? Hur mycket snabba carbs behöver man efter träningen? Och räcker det med en portion prottepulver, dvs 20 gram protein? (jag är tjej, 171 cm, 60 kg)

Om man istället för proteindrink med någon form av snabba carbs i istället väljer att äta t ex frukostflingor (Havrefras) med minimjölk eller sojamjölk efter träningen, räcker det med proteinet som finns i mjölken (och flingorna) då (utan att man behöver äta ett helt paket flingor och 2 liter mjölk...)? Eller behöver man en prottedrink också? Och är det väldigt mycket bättre med minimjölk än sojamjölk (2% fett) efter träningen med tanke på 1. fetthalten (man ska ju inte äta en massa fett till återhämtningsmålet) 2. typen av protein (mjölkprotein bättre än sojaprotein har jag hört)?

Om man tar sitt återhämtningsmål direkt efter träningen, hur snart behöver man äta en riktig måltid sedan? För mig blir det nog ca 2 timmar mellan återhämtningsmålet och middag, det är väl OK om man verkligen ser till att få i sig protein + snabba carbs i tillräcklig mängd direkt efter träningen?

Miranda

King Grub
2004-02-24, 11:41
Cirka 0.8 - 1.2 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt och 0.5 till 1 gram protein per kilo kroppsvikt är lagom målet efter träningen. 30-60 gram protein för dig, alltså.

Vassleprotein har snabbare upptag än mjölken till flingorna och är att föredra. En slurk mjölk räcker heller antagligen inte.

Minimjölk skulle jag välja, dels för lite extra protein och dels för en extra insulintopp. Insulinspik vid det här tillfället är enbart av godo.

1 timme senare kan det vara lämpligt att äta ett normalt mål.

mange_
2004-02-24, 12:52
om man tar en halvliter mjölk till återhämtningen så får man ju i sig 25 g kolhydrater om jag kommer ihåg rätt. Och då behövs det ju inte så mycket mera kolhydrater. el?! :)

mangs
2004-02-24, 15:00
Inte om du väger runt 25-30 kilo nej. ;)

mange_
2004-02-24, 15:06
jag tänkte för henne då iof, hon vägde ju 60 kg, säg då att hon ska ha 50 gram kolhydrater så är det bara 20 gram kvar typ. det jag undrade var om man ska räkna mer mjölken i dom där 0,8-1,2 g kolhydraterna man ska ha i sig efter träning, med tanke på att dom inte är så snabba (dock så har dom ju ett högt II)

King Grub
2004-02-24, 15:40
Originally posted by mange_
om man tar en halvliter mjölk till återhämtningen så får man ju i sig 25 g kolhydrater om jag kommer ihåg rätt. Och då behövs det ju inte så mycket mera kolhydrater. el?! :)

Du behöver snabba kolhydrater efter passet. Mjölkens kolhydrater är långsamma.

Miranda
2004-02-24, 22:28
Originally posted by King Grub


Du behöver snabba kolhydrater efter passet. Mjölkens kolhydrater är långsamma.

Just det, men havrefras är väl snabba? Och sån där ProVivadryck måste väl också vara snabba carbs, visst?

Idag drack jag några dl ProViva med en skopa prottepulver efter träningen och det KÄNDES i alla fall bra. Så jag kör på det, ev måste jag väl öka till 2 skopor protein... (ca 40 g)

M

Berry
2004-02-24, 22:52
Lite off-topic.. såg att ProViva hade någon "Body Recovery"-dryck med vassleprotein. Hela 2 g protein/100 ml innehöll den :cheers:

AndersHermansson
2004-02-25, 00:00
Maltodextrin är snabbt och smakar inte lika sött som många andra sockerarter.

Megatuttarna
2004-02-25, 10:51
Miranda: Har du smakat Gainomax? Ta och svep en, rekommenderar jordgubb.

King Grub
2004-02-25, 11:08
Originally posted by Miranda


Just det, men havrefras är väl snabba? Och sån där ProVivadryck måste väl också vara snabba carbs, visst?

Havrefras är alldeles enastående snabba.