handdator

Visa fullständig version : Kondition inom BB


Blindguard1
2013-04-15, 16:23
Hej!

Jag har läst en del böcker samt kollar på en del dokumentärer angående bodybuilding, en av de sakerna som jag har observerat är att de inför on season brukar träna kondition i form av löpning och cyckling, mestadels det senare. Min fråga är varför?

Jag kör för närvarande 3-1-3 och hade tänkt slänga in kondition på min vilodag, mestadels för att jag tycker det är tråkgit att inte kunna vara på gymmet, men hur kommer det här påverka mina kroppsbyggningar?
Gör dessa människor det här för att höja sitt kaloribehov? Men i så fall borde dem bara kunna skära ner på kaloriintaget något. Eller är det för att dem brukar anabola och därav får höjt blodtryck?

Jag har hört på en del ställen att det inte är "optimalt" att träna kondition och kroppsbyggning tillsammans, helst ska man träna dem så långt ifrån varandra som möjligt.

Supertomten
2013-04-15, 16:31
Tror inte det är pga högt blodtryck, även om de kanske tänker på hälsoaspekten tror jag de gör det för att bränna mer kalorier och pga de preparat de tar kan de träna relativt mycket "kondition" utan att tära för mycket på sin muskelmassa.

vicarious
2013-04-15, 16:34
Jag har hört på en del ställen att det inte är "optimalt" att träna kondition och kroppsbyggning tillsammans, helst ska man träna dem så långt ifrån varandra som möjligt.

Förvisso, men nivån på den konditionsträningen bodybuilders utför är oftast så låg så den har nog extremt liten eller ingen påverkan på deras muskelbyggning.

Jag har inte sett många professionella bodybuilders som utför annat än stepmaskin, halvraska promenader eller liknande. Kan man förstå med tanke på deras vikt och kroppshyddor.

Edit: Angående varför de utför den är nog för att förbruka mer energi så de kan äta mycket/inte behöver dra ned lika mycket på maten.

Sen tror jag faktiskt det finns de som lever i tron att konditionsträning är ett måste för att hårdna till i formen.

Sen så sägs ju ofta vissa former av lågintensiv cardio hjälpa ta fram separationer i bland annat låren men hur bra det stämmer vet jag inte.

Blindguard1
2013-04-15, 16:38
Tror inte det är pga högt blodtryck, även om de kanske tänker på hälsoaspekten tror jag de gör det för att bränna mer kalorier och pga de preparat de tar kan de träna relativt mycket "kondition" utan att tära för mycket på sin muskelmassa.

Men om de gör det för att bränna mer kalorier kan de ju bara skära ner lite på kaloriintaget? Det kan dem nog gott göra utan någon direkt negativ påverkan.

Förvisso, men nivån på den konditionsträningen bodybuilders utför är oftast så låg så den har nog extremt liten eller ingen påverkan på deras muskelbyggning.

Jag har inte sett många professionella bodybuilders som utför annat än stepmaskin, halvraska promenader eller liknande. Kan man förstå med tanke på deras vikt och kroppshyddor.

Det är sant, när jag t.ex. kollade på Ronnie Coleman så gick han på sin treadmill i vardagsrummet i halvraskt tempo, men varför gör dem detta? Vad är syftet med det? För jag är nog ganska säker på att dem inte skulle göra något sånt här utan något direkt syfte.

Landström
2013-04-15, 18:23
Sen så sägs ju ofta vissa former av lågintensiv cardio hjälpa ta fram separationer i bland annat låren men hur bra det stämmer vet jag inte.

Jag tycker det är precis tvärtom. Mina ben blir hårdare när jag ligger på soffan, jämfört med när jag tränar mycket förbrännings- och konditionsträning.

Detta med förutsättning att kcalunderskottet är ungefär detsamma vid bägge varianterna.

Men det känns inte bra att vara rippad in i märgen och ha kass kondititon. Känns så jävla fel. Därför måste jag träna hjärta och lungor lite. :cool:

tjing
2013-04-15, 18:32
Ingen har funderat på hälsoaspekter av konditionsträning?

Sedan tror att det kan hjälpa mentalt och ge energi jämfört med att sitta hemma och pilla navelludd. För övrigt bränner konditionsträning givetvis fett och i specifika situationer kan det sannolikt hjälpa med fettförbränning. Folk som säger något annat har antingen 1) ingen koll på vad de pratar om eller 2) baserar sina argument på en blandad kost som i praktiken ersätter "bränt" fett med nytt dietärt fett.

Fettförbränningen minskar senare om man använt mer energi från fett vid aktivitet, men äter man inget fett senare, finns inget att lagra in och fettförbränningen torde vara större än utan aktiviteten.

Huruvida konditionsträning med lågfettkost kan leda till ökad fettförbränning sett över dygnet kan ju diskuteras, men förutsättningarna finns onekligen där. Däremot är det givetvis inget måste och det går bra att deffa utan konditionsträning men jag tror att det kan snabba upp processen.

Blindguard1
2013-04-15, 18:46
Ingen har funderat på hälsoaspekter av konditionsträning?

Sedan tror att det kan hjälpa mentalt och ge energi jämfört med att sitta hemma och pilla navelludd. För övrigt bränner konditionsträning givetvis fett och i specifika situationer kan det sannolikt hjälpa med fettförbränning. Folk som säger något annat har antingen 1) ingen koll på vad de pratar om eller 2) baserar sina argument på en blandad kost som i praktiken ersätter "bränt" fett med nytt dietärt fett.

Fettförbränningen minskar senare om man använt mer energi från fett vid aktivitet, men äter man inget fett senare, finns inget att lagra in och fettförbränningen torde vara större än utan aktiviteten.

Huruvida konditionsträning med lågfettkost kan leda till ökad fettförbränning sett över dygnet kan ju diskuteras, men förutsättningarna finns onekligen där. Däremot är det givetvis inget måste och det går bra att deffa utan konditionsträning men jag tror att det kan snabba upp processen.
Det var något sånt här som jag var inne på. Jag har väldigt svårt att tro att de flesta (alla?) i toppen av bodybuilding tränar kondition för att det känns lättare psykiskt, det måste finnas någon fördel när det gäller stora muskler/lite fett vilket är allt det BB handlar om i dagsläget. Fast Arnold som tillhörde old school och även hade fina mukkler utövade kondition.

Vore kul om det fanns någon svart på vitt.