handdator

Visa fullständig version : Korsband, uttänjt ledband eller menisk?


kallesvensson10
2013-04-15, 13:40
Hej!

Jag söker personer som kan dela med sig lite av sina erfarenheter kring dessa knäskador. För det var så att jag för ca tre veckor sedan åkte på en knäskada när jag spelade innebandy. Knät vek sig inåt och jag fick ont när jag reste mig och försökte jogga. Jag undrar vad för symptom man har, och om det finns något mer utmärkande än de övriga, när det kommer till korsband? För jag är verkligen orolig över att det kanske är avslitet eller skadat.

Jag har varit hos en sjukgymnast och då trodde hon att det bara var ett uttänjt ledband. Men man kan aldrig lita på sådana här diagnoser då ingen magnetröntgen gjorts.

Efter dessa tre veckor så kan jag nu springa på rätt bra, rakt fram. Men jag får ont i insidan av knät när jag "svänger" åt höger. När jag kör rehab och tränar knäböj, sidböj, utfallssteg, enbenshopp rakt fram och allt sånt, det är inga problem alls. Men om jag fattat det rätt så betyder inte detta att tex en korsbandsskada är avskriven bara för det...

Mvh

Tomas W
2013-04-15, 14:02
Framförallt instabilitet när det gäller korsband, inte alla korsbands operas utan man låter det gå en stund med rehabträning och ser vilket resultat man får utav det, det tas hänsyn till vilka krav man ställer på sina knä med.

kallesvensson10
2013-04-15, 14:33
Framförallt instabilitet när det gäller korsband, inte alla korsbands operas utan man låter det gå en stund med rehabträning och ser vilket resultat man får utav det, det tas hänsyn till vilka krav man ställer på sina knä med.

Men om jag då efter 2-3 veckor kan göra utfallssteg, enbensknäböj, sidohopp och allt sånt utan att knät "viker" sig. Betyder det att man i princip kan utesluta korsband?

Tomas W
2013-04-15, 14:43
Upplever du ingen instabilitet i knä så brukar man inte misstänka korsbandsruptur, du kan däremot ha en bristning/ruptur på det inre ledbandet (MCL) eftersom du upplever smärta där vid "svängning" (antar att det är höger knä?)

http://nurik.my3gb.com/19-04-2011/images/mcl-repair-knee-3.jpg

kallesvensson10
2013-04-15, 14:49
Upplever du ingen instabilitet i knä så brukar man inte misstänka korsbandsruptur, du kan däremot ha en bristning/ruptur på det inre ledbandet (MCL) eftersom du upplever smärta där vid "svängning" (antar att det är höger knä?)

http://nurik.my3gb.com/19-04-2011/images/mcl-repair-knee-3.jpg

Nej alltså, jag kan göra rätt så avancerade och tunga ben/knä övningar redan nu och har aldrig upplevt att det är "instabilt", att det har vikt sig eller dylikt.

Angående MCL, så undrar jag om det inte är just det. Men det är vänster knä som jag har problem med och där smärtan sitter på insidan. Jag kan som sagt springa rakt fram ganska bra nu men när jag "svänger" åt höger (med ansiktet mot vägen), då gör det ordentligt ont. I vänster knä, inte höger. Den vridningen där alltså. Kan det kanske också vara menisk?

Tomas W
2013-04-15, 15:19
Aha, det kan vara ledbandet som smärtar. Korsband kan du utesluta om du aldrig upplevt att knäet viker sig.

Menisk som krånglar kan ge smärta vid vridningar med men har du upplevt några hakningar/låsningar i knä (rätt klassiska symtom vid meniskskada)? Misstänker att sjukgymnasten har testar meniskerna med?

kallesvensson10
2013-04-15, 15:34
Aha, det kan vara ledbandet som smärtar. Korsband kan du utesluta om du aldrig upplevt att knäet viker sig.

Menisk som krånglar kan ge smärta vid vridningar med men har du upplevt några hakningar/låsningar i knä (rätt klassiska symtom vid meniskskada)? Misstänker att sjukgymnasten har testar meniskerna med?

Ok skönt att korsband mer eller mindre är mycket orimligt.

Sjukgymnasten sa något snabbt om att menisken ev också kan vara skadad. Men han var ej säker. Har aldrig upplevt några hakningar eller låsningar.

Jag blir bara lite orolig över smärtan när jag vrider knät, känns som det borde vara bättre nu med tanke på att det gått 2-3 veckor. Vet inte riktigt hur jag ska få bukt med den smärtan, via övningar eller om jag ska ge det lite vila och tid...