handdator

Visa fullständig version : AF-chins?


Rikard Jansson
2013-04-15, 13:27
Där ska man ha en kort paus med fullt sträck i botten, korrekt?
Får man rycka upp sig helt utan att sprattla, och måste man pausa i toppläget om man har hakan långt över stången med god marginal?

Arne Persson
2013-04-15, 13:33
Där ska man ha en kort paus med fullt sträck i botten, korrekt?
Får man rycka upp sig helt utan att sprattla, och måste man pausa i toppläget om man har hakan långt över stången med god marginal?

http://www.youtube.com/watch?v=ZxWX_FawKzo

AronP
2013-04-15, 13:33
http://www.skkf.org/?articleId=50&lang=SE

Latissimus Dorsi
2013-04-15, 13:36
Fråga Arne, får man ha fötterna i kors?

Rikard Jansson
2013-04-15, 13:37
Den videon visar ju jävlars strikta chins. Jag skulle vilja veta vart gränsen går :D Hur snabbt får man dra upp sig och släppa ner om man är väldigt långt över stången med hakan och har ett tydligt och markerat stopp i fullt utsträck i botten? Är den här hastigheten ok om man gör rätt i övrigt?

Såhär fort? Några av dem (jag vet att några är klart underkända) kanske rentav är godkända?

BPgXRUNQxOc

Arne Persson
2013-04-15, 13:38
Fråga Arne, får man ha fötterna i kors?

Japp

Arne Persson
2013-04-15, 14:10
Den videon visar ju jävlars strikta chins. Jag skulle vilja veta vart gränsen går :D Hur snabbt får man dra upp sig och släppa ner om man är väldigt långt över stången med hakan och har ett tydligt och markerat stopp i fullt utsträck i botten? Är den här hastigheten ok om man gör rätt i övrigt?

Såhär fort? Några av dem (jag vet att några är klart underkända) kanske rentav är godkända?

BPgXRUNQxOc

JAG hade inte godkänt dom...
1. för dåligt utsträck
2. inget markerat stopp i utsträcket.

Rikard Jansson
2013-04-15, 14:14
Okej :( Nu visste jag iofs att de var hyfsat ostrikta :D

calle83
2013-04-15, 14:31
du kan ju köra rätt ordentligt snabbt kolla på AF tävlingar på youtube så ser du att det går att hålla ganska bra fart. det svåra är att inte börja pendla när man ökar.

jasonmago
2013-04-15, 16:03
http://www.youtube.com/watch?v=vnzKX3rGAY4

Det här är väl mer eller mindre ett optiexempel på vad som är snabba och strikta chins? Om det går snabbare än såhär lär det ju bli svårt att döma dom?

svenbanan
2013-04-15, 17:09
Om man kollar supernoga på de första tio Ako gör så drar han lite nytta av nån slags "studs" i bottenläget. Inte första studsen från då han släpper sig ner från stången, utan andra studsen eller vad man ska kalla den. De senare repetitionerna som inte går lika snabbt finns ingen sådan studs.

Är det okej att använda sig av detta som han gör, eller borde han egentligen ha varit ännu mer stilla?

calle83
2013-04-15, 21:54
Det är ok lite rörelse verkar vara ok men när det blir mer crossfit så blir det inte bra

Sniggel
2013-04-16, 06:03
Okej :( Nu visste jag iofs att de var hyfsat ostrikta :D

För att vara "gymchins" var de ju dock superstrikta :D

Thornblom
2013-04-16, 06:46
Alltså, jag vet inte. Men när jag läste denna trådtitel såhär tidigt på morgonen tänkte jag "Auto-Fokus chins". Jag fick liksom en bild framför mig om hur man hänger sig i en ställning som automatiskt ställer in din position och placering etc.

Kaffe?*cupid*

StorEric
2013-04-16, 11:18
Kvalitet före kvantitet i grunden tycker jag. Allt sprättande och flaxande hör inte hemma vid träning.
Men vid tävling verkar det vara ok till viss del, så då måste tävlande träna på flaxandet oxå.. Synd.

Edit. Första filmen är helt ok dock

BisonLGcrew
2013-04-16, 11:29
Om man kollar supernoga på de första tio Ako gör så drar han lite nytta av nån slags "studs" i bottenläget. Inte första studsen från då han släpper sig ner från stången, utan andra studsen eller vad man ska kalla den. De senare repetitionerna som inte går lika snabbt finns ingen sådan studs.

Är det okej att använda sig av detta som han gör, eller borde han egentligen ha varit ännu mer stilla?

Verkar vara det i sverige iaf. När jag körde fitness five tex, som är ganska lik bedömning, så var det ok rycka i botten, förutsatt att man redan hade pausat i botten, samt att all rörelse var vertikal. Minst cm fram med en fot o dyl var avdrag. Jag frågade specifikt innan jag börja reppa om jag fick "rycka" igång dom och domaren svarade såhär. Jag fick också alla godkända

PureWhey
2013-04-16, 11:30
Jag försöker köra så Arne länkade, kanske inte opti för att utveckla sina repsantal, men det tar nog bäst...

svenbanan
2013-04-16, 13:09
Verkar vara det i sverige iaf. När jag körde fitness five tex, som är ganska lik bedömning, så var det ok rycka i botten, förutsatt att man redan hade pausat i botten, samt att all rörelse var vertikal. Minst cm fram med en fot o dyl var avdrag. Jag frågade specifikt innan jag börja reppa om jag fick "rycka" igång dom och domaren svarade såhär. Jag fick också alla godkända

Fast om du har pausat tillräckligt länge i botten så kvittar det ju om du rycker explosivt eller om du segdrar dig upp. Det är ju ändå bara kraft från den nya repetitionen som får dig uppåt.

Det jag menar är att han pausar såpass kort att han får med en liten gnutta från föregående repetition.

svenbanan
2013-04-16, 13:15
Kvalitet före kvantitet i grunden tycker jag. Allt sprättande och flaxande hör inte hemma vid träning.
Men vid tävling verkar det vara ok till viss del, så då måste tävlande träna på flaxandet oxå.. Synd.

Edit. Första filmen är helt ok dock

Oftast brukar man ju "sprattla" mer mot slutet av seten, eftersom man då inte riktigt orkar att göra helt strikta. Vad är problemet med att gunga lite så man kan göra fem repetitioner till tycker du?

På tävling vill man rimligen att det ska vara lättbedömt, och rättvist. Om man skulle få ta "lite" hjälp av benen (ungefär som man kan göra hemma) skulle det bli omöjligt att dra en gräns. Då skulle alternativet vara att tillåta hur mycket sprattel som helst. Men då blir det ju kipping pullups istället, och en helt annan övning.

StorEric
2013-04-16, 13:19
Oftast brukar man ju "sprattla" mer mot slutet av seten, eftersom man då inte riktigt orkar att göra helt strikta. Vad är problemet med att gunga lite så man kan göra fem repetitioner till tycker du?

På tävling vill man rimligen att det ska vara lättbedömt, och rättvist. Om man skulle få ta "lite" hjälp av benen (ungefär som man kan göra hemma) skulle det bli omöjligt att dra en gräns. Då skulle alternativet vara att tillåta hur mycket sprattel som helst. Men då blir det ju kipping pullups istället, och en helt annan övning.

Jaha. brukar man sprattla mot slutet? Det hade jag INGEN aning om...
Som jag sa. Det hör inte hemma vid träning tycker JAG. En passare är bättre.
Såklart man kan cheata om man vill ha ett par extra reps då. Men då ska man vara medveten om det. Tycker JAG.
Eller så ställer man en låda bakom så man kör de extra med hjälp av "benspark".

dluddeckens
2013-04-16, 13:30
Jag försöker köra så Arne länkade, kanske inte opti för att utveckla sina repsantal, men det tar nog bäst...

Tar bäst för vadå?

Många (inte alla) som fokuserar på volym gillar lång TUT. Då bör man inte stoppa mellan repsen.

svenbanan
2013-04-16, 13:38
Jaha. brukar man sprattla mot slutet? Det hade jag INGEN aning om...
Som jag sa. Det hör inte hemma vid träning tycker JAG. En passare är bättre.
Såklart man kan cheata om man vill ha ett par extra reps då. Men då ska man vara medveten om det. Tycker JAG.
Eller så ställer man en låda bakom så man kör de extra med hjälp av "benspark".

Vad är DITT problem? Jag undrade bara vad DU tyckte det var för problem med att sprattla fram några extra reps på träning... Varför utgår DU ifrån att sprattelgubbar inte är medvetna om sitt sprattel?

Varför tycker DU det är bättre med passare än att sprattla?

StorEric
2013-04-16, 13:45
Vad är DITT problem? Jag undrade bara vad DU tyckte det var för problem med att sprattla fram några extra reps på träning... Varför utgår DU ifrån att sprattelgubbar inte är medvetna om sitt sprattel?

Varför tycker DU det är bättre med passare än att sprattla?

Mitt problem. DINA tack.. plural.
Förutom konstant bitter, ont i axlar, rygg, knän, sover dåligt..
Konstig fråga i övrigt tycker jag, tycker du jag har ett problem?. Tar du det personligt eller?

Svar:
Med sprattel så blir inte rörelsen strikt och risken, enligt mig, för skador blir större.

Arne Persson
2013-04-16, 13:57
Kvalitet före kvantitet i grunden tycker jag. Allt sprättande och flaxande hör inte hemma vid träning.
Men vid tävling verkar det vara ok till viss del, så då måste tävlande träna på flaxandet oxå.. Synd.

Edit. Första filmen är helt ok dock

Här dom skriftligt, som JAG vill att dom skall utföras...

Korrekt genomförda Chins:
•Fullt och markerat utsträck
•Hakan ovanför stången

Ej korrekt genomförda Chins:
•Ej fullt och markerat utsträck
•Hakan ej ovanför stången
•För snabbt och kort utsträck
•Sprattel/sparkar med benen

Korrekt genomförda Dips:
•Fullt och markerat utsträck
•Axlar under 90 graders vinkel
•Vertikal kropp

Ej korrekt genomförda Dips:
•För snabbt och kort utsträck
•Framåtlutad kroppsposition
•Axlar ej under 90 graders vinkel
•Svängningar med kroppen

svenbanan
2013-04-16, 13:58
Mitt problem. DINA tack.. plural.
Förutom konstant bitter, ont i axlar, rygg, knän, sover dåligt..
Konstig fråga i övrigt tycker jag, tycker du jag har ett problem?. Tar du det personligt eller?

Svar:
Med sprattel så blir inte rörelsen strikt och risken, enligt mig, för skador blir större.

Jag tyckte ditt förra svar på mitt inlägg var väldigt konstigt, ja. Jag tolkade det som att du var väldigt defensiv.

Men nu svarade du i alla fall på frågan, som jag iofs inte håller med om...

PureWhey
2013-04-16, 14:58
Tar bäst för vadå?

Många (inte alla) som fokuserar på volym gillar lång TUT. Då bör man inte stoppa mellan repsen.

Jag kör bra med tut, sträcker också ut hela vägen.

StorEric
2013-04-16, 15:39
Här dom skriftligt, som JAG vill att dom skall utföras...

Korrekt genomförda Chins:
•Fullt och markerat utsträck
•Hakan ovanför stången

Ej korrekt genomförda Chins:
•Ej fullt och markerat utsträck
•Hakan ej ovanför stången
•För snabbt och kort utsträck
•Sprattel/sparkar med benen

Korrekt genomförda Dips:
•Fullt och markerat utsträck
•Axlar under 90 graders vinkel
•Vertikal kropp

Ej korrekt genomförda Dips:
•För snabbt och kort utsträck
•Framåtlutad kroppsposition
•Axlar ej under 90 graders vinkel
•Svängningar med kroppen

Tycker det låter helt sunt för tävlingsmoment.
För träning skulle jag oxå vilja lägga till, "inga ryck" i startmomentet.
Men tävlar man som sagt så måste det tränas med ryck för att bli opti till tävling.

Jag tyckte ditt förra svar på mitt inlägg var väldigt konstigt, ja. Jag tolkade det som att du var väldigt defensiv.

Men nu svarade du i alla fall på frågan, som jag iofs inte håller med om...

Defensiv. Näe, bara lite bitter för alla inte tycker som mig.

PureWhey
2013-04-16, 15:57
Arne Persson
Bra mental checklista att ha innan övningarna!
Kan du visa ett exempel på "korrekt" utförda, men som du skulle dömt bort för att dem är för snabbt utförda?

Jorgen
2013-04-16, 16:31
Kan du visa ett exempel på "korrekt" utförda, men som du skulle dömt bort för att dem är för snabbt utförda?

Är dom korrekt utförda är dom inte för snabba. :)
Man skall inte utföra repetitionerna fortare än att vi kan bedöma dom.