handdator

Visa fullständig version : Skulle ni tortera?


en stor stark
2013-04-15, 12:52
Om en välkänd terrorist hade planer på att döda en miljon människor, och det enda sättet att stoppa detta vara att tortera denna terroristen för att få reda på viktig information. T.ex. var en stor bomb var placerad, eller något liknande.

Skulle ni ha tyckt det var okej?

Rikard Jansson
2013-04-15, 12:55
Om terroristen sa något i stil med "haha det tänker jag aldrig tala om för er!" snarare än "jag vet inte vad ni pratar om", så man inte riskerar att utsätta någon oskyldig för tortyr, så ja.

Vilson
2013-04-15, 12:56
Är man 100 på att han är skyldig och sitter inne med info? Isåfall, utan tvekan. Det är ju en solklar fråga... Den blir oklar ifall man inte är säker på att man har rätt person.

Frantic
2013-04-15, 12:56
Som frågan är formulerad - Ja.

en stor stark
2013-04-15, 12:56
Precis, låt oss anta att vi hypotetiskt är extremt säkra på att den här terroristen har denna informationen och att det är rätt person.

billmaier
2013-04-15, 12:58
Absolut, om vi bara är som sagt säkra på att vi har rätt person.

BisonLGcrew
2013-04-15, 12:58
Ett kokt stryk tycker jag de flesta förtjänar: ja. Men att skära av kroppsdelar eller dra ut tänder eller liknande: nej.

Fuark
2013-04-15, 12:59
det hade varit värt det, om det direkt leder till att man räddar miljontals människor. ja

Mass-Tech
2013-04-15, 13:00
Vad räknas som tortyr?

en stor stark
2013-04-15, 13:00
Skulle ni tortera hans bästa vän (som var oskyldig), då?

Ifall vi vet att:

1. Det är rätt terrorist.
2. Han har information som kan rädda en miljon människor.
3. Han kommer inte brytas av tortyr ifall den görs på honom, men ifall hans vän torteras så kommer han att berätta.

en stor stark
2013-04-15, 13:01
Vad räknas som tortyr?

Säg water-boarding, t.ex.

Vilson
2013-04-15, 13:01
Ett kokt stryk tycker jag de flesta förtjänar: ja. Men att skära av kroppsdelar eller dra ut tänder eller liknande: nej.

Du skulle inte skära av nåns händer även om det med stor sannolikhet skulle rädda en miljon människor, och personen du skär händerna av är skyldig till detta?

Är det för att människorna är okända för dig? Om det hade räddat din familj att tortera lite, hade du gjort det då?

tossefar
2013-04-15, 13:01
På vilket sätt är kompisen oskyldig om han har information som kan rädda en miljon?

en stor stark
2013-04-15, 13:02
På vilket sätt är kompisen oskyldig om han har information som kan rädda en miljon?

Kompisen själv har inte informationen. Men terroristen bryts av att se sin kompis torteras, och berättar därför informationen.

hanushans
2013-04-15, 13:02
Jag är rätt säker på att jag inte skulle kunna klara att tortera.
Kanske med typ kinesisk vattendroppstortyr...

Vilson
2013-04-15, 13:03
På vilket sätt är kompisen oskyldig om han har information som kan rädda en miljon?

han har inte info. det är fortfarande terroristen som har infon men kompisen torteras för att terroristen ska berätta.

hanushans
2013-04-15, 13:03
Ett kokt stryk tycker jag de flesta förtjänar: ja. Men att skära av kroppsdelar eller dra ut tänder eller liknande: nej.

De flesta? :(

Rikard Jansson
2013-04-15, 13:04
Skulle torterat dem efter de redan lyckats också om jag fick möjligheten, så skulle därför gladeligen gjort det före också. Man förtjänar extrem smärta om man försöker spränga massa andra människor; döden är det absolut värsta frihetsberövandet, speciellt för en ateist som mig.

en stor stark
2013-04-15, 13:04
Jag är rätt säker på att jag inte skulle kunna klara att tortera.
Kanske med typ kinesisk vattendroppstortyr...

Såklart, är ju svårt att göra det själv. Skulle du tycka att det var rätt/fel om någon annan gjorde det på terroristen?

Latissimus Dorsi
2013-04-15, 13:04
Med nöje

Donner
2013-04-15, 13:05
Skulle ni tortera hans bästa vän (som var oskyldig), då?

Ifall vi vet att:

1. Det är rätt terrorist.
2. Han har information som kan rädda en miljon människor.
3. Han kommer inte brytas av tortyr ifall den görs på honom, men ifall hans vän torteras så kommer han att berätta.

Ja, man är aldrig oskyldig om man har terrorister i sin innersta vänskapskrets.

en stor stark
2013-04-15, 13:06
Med nöje

Skulle du även tortera hans vän, om det skulle leda till att terroristen bröt ihop och berättade?

en stor stark
2013-04-15, 13:06
Ja, man är aldrig oskyldig om man har terrorister i sin innersta vänskapskrets.

Okej. Om det var hans dotter då? Hon var 5 år gammal.

(Försöker inte provocera eller något, är bara nyfiken ;))

Vilson
2013-04-15, 13:07
Ja, man är aldrig oskyldig om man har terrorister i sin innersta vänskapskrets.

det var ju klyftigt sagt...

Latissimus Dorsi
2013-04-15, 13:07
Skulle du även tortera hans vän, om det skulle leda till att terroristen bröt ihop och berättade?

Utan tvekan, han får förstå läget.

Donner
2013-04-15, 13:08
Okej. Om det var hans dotter då? Hon var 5 år gammal.

(Försöker inte provocera eller något, är bara nyfiken ;))

Om det rörde min familj eller någon nära mig, ja. Annars nej.

hanushans
2013-04-15, 13:09
Okej. Om det var hans dotter då? Hon var 5 år gammal.

(Försöker inte provocera eller något, är bara nyfiken ;))

Jag kan verkligen inte svara på det på rak arm... Riktigt svår fråga...

en stor stark
2013-04-15, 13:10
Okej, känns som att rätt många är på samma sida när det gäller terroristen, och kanske även hans vän.

Säg nu istället att det är hans dotter som är 5 år och inte vet något.

Som sagt:
1. Det är rätt terrorist.
2. Han har information som kan rädda en miljon människor.
3. Han kommer inte brytas av tortyr ifall den görs på honom, men om den görs på hans dotter så kommer det att funka.

Skulle ni gjort det?

en stor stark
2013-04-15, 13:11
Jag kan verkligen inte svara på det på rak arm... Riktigt svår fråga...

Det är lite det som är poängen, kluriga moralfrågor är roliga ibland. ;)

Ado2000
2013-04-15, 13:12
Om det rörde min familj eller någon nära mig, ja. Annars nej.

+1

Samma här, om någon skulle göra illa någon i min familj så utan tvekan. Annars nej. Hade å andra sidan bet någon annan göra det om man utgår i från det som sagt i början.

Fuark
2013-04-15, 13:13
jag hade nog tagit reda på vad hon var rädd för. typ spindlar, och lagt henne i ett bad fullt med spindlar och ljugit om att dom var giftiga :)

i slutändan är det ju värt det. men jag hade inte kunnat skada henne fysiskt


edit: eller, ännu bättre! sagt något i stil med "nu jävlar" och dragit in henne i ett annat rum, dåligt ljudisolerat. Sen gett henne godis och pengar för att skrika allt vad hon kan.

Vilson
2013-04-15, 13:13
Okej, känns som att rätt många är på samma sida när det gäller terroristen, och kanske även hans vän.

Säg nu istället att det är hans dotter som är 5 år och inte vet något.

Som sagt:
1. Det är rätt terrorist.
2. Han har information som kan rädda en miljon människor.
3. Han kommer inte brytas av tortyr ifall den görs på honom, men om den görs på hans dotter så kommer det att funka.

Skulle ni gjort det?

Hur mycket tortyr hade det krävts då?

Rikard Jansson
2013-04-15, 13:13
Japp. Sins of our fathers etc, skulle nog tortera en oskyldig människa om det räddade livet på en enda annan oskyldig människa. För att rädda en miljon? Givetvis!

en stor stark
2013-04-15, 13:14
Hur mycket tortyr hade det krävts då?

Jag vet inte riktigt. Säg water-boarding från och till i några minuter.

hanushans
2013-04-15, 13:15
Det är lite det som är poängen, kluriga moralfrågor är roliga ibland. ;)

Jo... Frågan är också om man resonerar på ett sätt och sen handlar på ett annat om det väl gäller.

När det gäller dottern skulle jag verkligen försöka undvika... Jag skulle hota om att tortera henne så trovärdigt att att terroristen gav upp.

Fitzpatrick
2013-04-15, 13:16
Skulle torterat dem efter de redan lyckats också om jag fick möjligheten, så skulle därför gladeligen gjort det före också. Man förtjänar extrem smärta om man försöker spränga massa andra människor; döden är det absolut värsta frihetsberövandet, speciellt för en ateist som mig.

Jaså? Du vet att det inte är särskilt pacifistiskt att tortera människor va? Syftar på:

Numer pacifist,


F.ö. tycker jag att det andra du skrev också är intressant. Är inte döden ett värre frihetsberövande för religiösa människor (beroende på tro)? Vari ligger värdet i en människas frihet om det är syfteslöst i det stora hela?

(Är f.ö. ateist själv, men även nihilist ;))

Förlåt för att jag går off topic, men ditt inlägg fångade min uppmärksamhet och jag hade svårt att låta det glida förbi :)

Vilson
2013-04-15, 13:17
Jag vet inte riktigt. Säg water-boarding från och till i några minuter.

Får man några fysiska men av det eller kommer hon bara bli rädd för vatten? Hade gjort det i vilket fall men undrar.

hanushans
2013-04-15, 13:18
Får man några fysiska men av det eller kommer hon bara bli rädd för vatten? Hade gjort det i vilket fall men undrar.

Jag googlade det precis :) Jo, kan ge skador på lungor, hjärnskador...

Vilson
2013-04-15, 13:18
F.ö. tycker jag att det andra du skrev också är intressant. Är inte döden ett värre frihetsberövande för religiösa människor (beroende på tro)? Vari ligger värdet i en människas frihet om det är syfteslöst i det stora hela?

(Är f.ö. ateist själv, men även nihilist ;))

Klart att döden är värre för alla som tror att livet är vårt enda liv och sen tar det slut.

en stor stark
2013-04-15, 13:19
Får man några fysiska men av det eller kommer hon bara bli rädd för vatten? Hade gjort det i vilket fall men undrar.

Jag tror inte det skulle bli några fysiska men. Det ska dock vara hemskt. Så troligtvis kommer hon inte vilja gå nära vatten någonsin, nej.

Kanske även andra psykiska men.

Edit: Tydligen kunde man få fysiska men, tack hanushans ;).

Rikard Jansson
2013-04-15, 13:19
Jaså? Du vet att det inte är särskilt pacifistiskt att tortera människor va? Syftar på:




F.ö. tycker jag att det andra du skrev också är intressant. Är inte döden ett värre frihetsberövande för religiösa människor (beroende på tro)? Vari ligger värdet i en människas frihet om det är syfteslöst i det stora hela?

(Är f.ö. ateist själv, men även nihilist ;))

Ptja, det är ju ett hypotetiskt scenario som aldrig kommer hända, men skulle jag vara tvungen så skulle jag låta bli att vara pacifist för ett större ändamål.

Jag har inte sagt att det är syfteslöst; det är din nihilism som säger det, inte min ateism. Jag tycker det är värre för att jag bara tror att man lever en enda gång, sen är man borta föralltid. Döden för en troende människa är ju positivt med paradiset och allt om man verkligen tror på det. Hade tagit livet mig av mig omedelbart om jag var troende och inte hade några efterlevande som skulle sörjt mig.

Fitzpatrick
2013-04-15, 13:20
Klart att döden är värre för alla som tror att livet är vårt enda liv och sen tar det slut.

Men det kommer att ta slut, the way we go är irrelevant. Allt vi lämnar efter oss är aska, så varför inte ta döden som den kommer?

Ptja, det är ju ett hypotetiskt scenario som aldrig kommer hända, men skulle jag vara tvungen så skulle jag låta bli att vara pacifist för ett större ändamål.

Jag har inte sagt att det är syfteslöst; det är din nihilism som säger det, inte min ateism. Jag tycker det är värre för att jag bara tror att man lever en enda gång, sen är man borta föralltid. Döden för en troende människa är ju positivt med paradiset och allt om man verkligen tror på det. Hade tagit livet mig av mig omedelbart om jag var troende och inte hade några efterlevande som skulle sörjt mig.

Ang. din pacifism: Ok, tack för ditt svar :)

Angående det andra, se mitt svar till Vilson.

Bryggan
2013-04-15, 13:21
Hade det inte varit bättre att tortera personens anhöriga istället? Om dessa finns.

Rikard Jansson
2013-04-15, 13:22
Men det kommer att ta slut, the way we go är irrelevant. Allt vi lämnar efter oss är aska, så varför inte ta döden som den kommer?

För att man går ifrån att ha kul osv som man faktiskt kan ha här i livet, till att inte ha det längre? :) Visst att döden är plus minus noll när den väl hänt, men före dess... nja?

Raschmus
2013-04-15, 13:24
Jag är nog med Rikard här (ända tills det tuggas om döden)

PureWhey
2013-04-15, 13:27
Ja, utan att ens tveka.

en stor stark
2013-04-15, 13:28
Skulle ni tortera dottern ifall 1000 liv stod på spel?

Fuark
2013-04-15, 13:30
ja pallar inte mer. hade DU torterat henne storstark? :)

PureWhey
2013-04-15, 13:32
Skulle ni tortera dottern ifall 1000 liv stod på spel?

Vad har dottern för roll i dramat? Med största sannolikhet, ja.
1 förstört liv < 1000 liv

en stor stark
2013-04-15, 13:37
ja pallar inte mer. hade DU torterat henne storstark? :)

Jag vet inte, jag tror det. Jag hade nog inte klarat det irl, men jag hade nog tyckt att det skulle vara bättre.

Vad har dottern för roll i dramat? Med största sannolikhet, ja.
1 förstört liv < 1000 liv

Dottern var helt oskyldig. Används enbart som en pjäs för att få terroristen (pappan) att bryta ihop.

Vilson
2013-04-15, 13:37
Skulle ni tortera dottern ifall 1000 liv stod på spel?

Det skulle faktiskt bero på saker som hur jag känner just den dagen, sen såklart vilken typ av tortyr som hade behövts, hur terroristen beter sig och om han irriterar mig eller inte.

Jag skiter väl egentligen i 1000 eller för den delen en miljon helt okända människor nånstans i världen. Blir jag mer insatt i frågan blir jag såklart mer involverad.

Man förstår ju typ vart du är på väg. Väljer jag mellan att rädda en femårig flicka och tio femåriga flickor så räddar jag tio men jag hade inte dödat en femårig flicka själv för att rädda tio femåriga flickor sålänge jag inte hade någon slags relation till dom.

LarsLasr
2013-04-15, 13:37
Så som frågan är ställd där man med säkerhet vet att det är rätt person skulle jag inte bry mig så mycket om vad som hände med honom, men att börja tortera andra oskyldiga utan att ens vara säker att man får något för det är inte ett steg som haft mitt samtycke.

Kanske att man kan göra som fuark med att insinuera tortyr av nära och kära eller fixa horriba bilder med makeup, men inte att faktiskt skada dom

PureWhey
2013-04-15, 13:39
Antagligen ja, det är trots allt 1000 liv som står på spel.

LarsLasr
2013-04-15, 14:21
Antagligen ja, det är trots allt 1000 liv som står på spel.

1001 om man tar med en dotter och ditt resonemang ;)

tjabon
2013-04-15, 14:27
Jag hade brottat ner honom och fisit honom i ansiktet...

hidden
2013-04-15, 14:27
Om han hade en dotter skulle jag väl först försöka bryta honom psykologiskt. Inte direkt börja tortera en 5-åring bara sådär! Har man makten att tortera hans 5 åriga dotter så kan man ju försöka sätta stark psykologisk stress på honom. Skulle i princip köra med "Om du berättar vart bomben är så kan du och din dotter gå fri med skyddad identitet om du kräver det, annars så får din dotter känna smärta" Sen hålla typ nålar under hennes naglar och vara beredd att trycka in dem inför pappan. Om han inte reagerar starkt på det, så är det fan fel på personen.

en stor stark
2013-04-15, 14:29
Om han hade en dotter skulle jag väl först försöka bryta honom psykologiskt. Inte direkt börja tortera en 5-åring bara sådär! Har man makten att tortera hans 5 åriga dotter så kan man ju försöka sätta stark psykologisk stress på honom. Skulle i princip köra med "Om du berättar vart bomben är så kan du och din dotter gå fri med skyddad identitet om du kräver det, annars så får din dotter känna smärta" Sen hålla typ nålar under hennes naglar och vara beredd att trycka in dem inför pappan. Om han inte reagerar starkt på det, så är det fan fel på personen.

Såklart. Mina exempel är väldigt svarta och vita, och hypotetiska. Finns ju väldigt många vägar man kan gå.

Mitt exempel var ju dock ifall man, hypotetiskt, endast hade ett val, och det var att tortera hans dotter. Så ser det sällan ut i verkligheten.

spoon
2013-04-15, 14:33
Filmtips

http://www.imdb.com/title/tt0914863/

PureWhey
2013-04-15, 14:43
1001 om man tar med en dotter och ditt resonemang ;)

Nej, 1 istället för 1000.
Förstår inte hur man kan föredra att 1000 pers dör istället för 1 (som inte behöver dö, men får antagligen livet förstört).

LarsLasr
2013-04-15, 14:47
Nej, 1 istället för 1000.
Förstår inte hur man kan föredra att 1000 pers dör istället för 1 (som inte behöver dö, men får antagligen livet förstört).

Du får ju räkna med att personen du försöker knäcka redan tagit beslutet att kunna döda oskyldiga och kanske ställer sig likgiltig till andras lidande, risken finns ju att tortyren inte resulterar i något mer än ett till offer.

Tycker det är fel att själv välja vilka som lever/dör eller att utsätta oskyldiga för lidande genom sina handlingar.

PureWhey
2013-04-15, 15:03
Du får ju räkna med att personen du försöker knäcka redan tagit beslutet att kunna döda oskyldiga och kanske ställer sig likgiltig till andras lidande, risken finns ju att tortyren inte resulterar i något mer än ett till offer.

Tycker det är fel att själv välja vilka som lever/dör eller att utsätta oskyldiga för lidande genom sina handlingar.

Klart det är en risk, men chansen finns att jag räddar 1000 människoliv.

sjolund27
2013-04-15, 15:03
Okej, känns som att rätt många är på samma sida när det gäller terroristen, och kanske även hans vän.

Säg nu istället att det är hans dotter som är 5 år och inte vet något.

Som sagt:
1. Det är rätt terrorist.
2. Han har information som kan rädda en miljon människor.
3. Han kommer inte brytas av tortyr ifall den görs på honom, men om den görs på hans dotter så kommer det att funka.

Skulle ni gjort det?

Finns inte en chans i världen att jag själv personligen skulle tortera en 5 årig flicka..

Vilson
2013-04-15, 15:12
Finns inte en chans i världen att jag själv personligen skulle tortera en 5 årig flicka..

Om du inte gör det så kommer tre femåriga flickor torteras och mördas, samt hela din familj torteras, våldtas och mördas.

Detta hindras av att du hugger ett finger av flickan.

Det fanns tydligen visst en chans.

sjolund27
2013-04-15, 15:21
Om du inte gör det så kommer tre femåriga flickor torteras och mördas, samt hela din familj torteras, våldtas och mördas.

Detta hindras av att du hugger ett finger av flickan.

Det fanns tydligen visst en chans.

Nej finns inte alls någon chans. Jag själv skulle aldrig kapa av en flickas finger.
Aldrig någonsin!

Vilson
2013-04-15, 15:24
Nej finns inte alls någon chans. Jag själv skulle aldrig kapa av en flickas finger.
Aldrig någonsin!

Jo det skulle du, men ok.

hungry
2013-04-15, 15:26
Jo det skulle du, men ok.

Hur kan du vara säker?

sjolund27
2013-04-15, 15:26
Jo det skulle du, men ok.

Vad vet du om det? Har du en aning om vem jag är och är kapabel till?

Att tortera flickor tillhör en av de saker jag inte är kapabel till.
Finns inget mer att säga där.

LarsLasr
2013-04-15, 15:29
Klart det är en risk, men chansen finns att jag räddar 1000 människoliv.

Resonerar du på samma sätt om det är 999 oskyldiga som behöver torteras för att rädda tusen? Dvs bara enkel matematik?

Skulle du tycka det var rätt att du blev torterad om din brorsa hade gjort bomben? Då du tycker att det är rätt för dig att göra så mot andra borde det rättfärdiga att andra gör så mot dig utan att du ser annorlunda på saken?

spoon
2013-04-15, 15:34
Kolozzeum är fyllt av rasisitiska ungdomar som villigt torterar 5-åringar. Underbart.

en stor stark
2013-04-15, 15:35
Kolozzeum är fyllt av rasisitiska ungdomar som villigt torterar 5-åringar. Underbart.

Var är ras nämnt? Du är den första som nämner ras, vad jag kan se.

Vilson
2013-04-15, 15:38
Vad vet du om det? Har du en aning om vem jag är och är kapabel till?

Att tortera flickor tillhör en av de saker jag inte är kapabel till.
Finns inget mer att säga där.

Jag vet tydligen mer än du om vad du är kapabel till. Hävdar du att absolut inget i hela världen skulle kunna få dig att hugga fingret av en flicka så ljuger du eller så har du fel.
Och jag försöker inte provocera dig men detta måste du väl själv förstå? Givetvis kommer inget av mina hypotetiska, extrema scenarion inträffa men om du hade funnit dig i ett läge där du själv, dina allra näraste, flickan själv i fråga och vi kan ju slänga in tjugo flickor till torteras grovt i några dagar för att sedan dödas och allt du behöver göra för att stoppa detta är att själv göra illa flickan en gång så menar du då att du inte gjort detta?

sjolund27
2013-04-15, 15:41
Jag vet tydligen mer än du om vad du är kapabel till. Hävdar du att absolut inget i hela världen skulle kunna få dig att hugga fingret av en flicka så ljuger du eller så har du fel.
Och jag försöker inte provocera dig men detta måste du väl själv förstå? Givetvis kommer inget av mina hypotetiska, extrema scenarion inträffa men om du hade funnit dig i ett läge där du själv, dina allra näraste, flickan själv i fråga och vi kan ju slänga in tjugo flickor till torteras grovt i några dagar för att sedan dödas och allt du behöver göra för att stoppa detta är att själv göra illa flickan en gång så menar du då att du inte gjort detta?

Kan du förklara för mig vars skillnaden är på vad jag gör och de andra som torterar dem 20 andra flickorna. Att jag ska få tortera någon flicka för att nån av mina närmaste råkar illa ut. Har inte flickan några närmaste tror du? Är det kanske ok att alla torterar andras flickor för att på något vänster rädda någon?

Totalt vidriga äckliga människor som ej bör finnas någonstans gör sådant.
Nej tack! I det facket hamnar jag icke.

sjolund27
2013-04-15, 15:43
Kolozzeum är fyllt av rasisitiska ungdomar som villigt torterar 5-åringar. Underbart.

Kan inte annat än att hålla med (förutom rasistiska biten dock). Helt underbart :cryout:

PureWhey
2013-04-15, 15:49
Resonerar du på samma sätt om det är 999 oskyldiga som behöver torteras för att rädda tusen? Dvs bara enkel matematik?

Skulle du tycka det var rätt att du blev torterad om din brorsa hade gjort bomben? Då du tycker att det är rätt för dig att göra så mot andra borde det rättfärdiga att andra gör så mot dig utan att du ser annorlunda på saken?

Haha, det första stycket var bara löjligt, att jämföra 999 personer och 1 är bara dumt.

Andra stycket ja, jag står fast vid mina åsikter.

Fuark
2013-04-15, 15:49
Konsekvensetik, hört talas om det? Jag tycker det är mer rätt än orätt att skada en individ utöver att mörda tusen. Låt säga att det är tusen oskyldiga femåriga flickor. Då väger skadan på en av dom mindre än att mörda 1000. Oavsett hur jävla hemskt och fruktansvärd handlingen är.

Kom ihåg att om ni inte gör någonting så har ni aktivt valt, ja valt att mörda 1000 femåriga flickor. Blodet är således på era händer då ni inte ville ingripa

tjing
2013-04-15, 15:50
Jag skulle aldrig kunna tortera en 5-åring. Rationellt tänkande i all ära, men det är medkänsla som gör oss till människor. Dessutom är det humoristiskt att höra folk självsäkert veta vad de skulle göra i en verklig situation.

Torterar man någon tror jag att man gör våld på sig själv också; det är inte normalt att kunna hantera.

Fuark, jämför en ögonblicklig död i en bombexplosion med långsam tortyr då? Det är ju uppenbart vilket som är värst mätt i akut lidande.

PS. Däremot kan man hota att tortera terroristens dotter när hon inte är närvarande. Det torde räcka.

Vilson
2013-04-15, 15:50
Kan du förklara för mig vars skillnaden är på vad jag gör och de andra som torterar dem 20 andra flickorna. Att jag ska få tortera någon flicka för att nån av mina närmaste råkar illa ut. Har inte flickan några närmaste tror du? Är det kanske ok att alla torterar andras flickor för att på något vänster rädda någon?


Jag la in flickan själv i fråga också. Du hade räddat henne med genom att tortera henne. Det handlar inte om vad som är ok utan vad vi som individer hade gjort i en sån situation. Du hävdar att du är för ädel för att någonsin kröka ett hår på en flicka och jag fånar mig genom att dra till med sjukt extrema scenarion men du påstår dig alltså fortfarande vara för ädel, vilket i de scenariona inte gör dig ädel utan snarare elak, en bra bit korkad men framför allt en lögnare, eller åtminstone naiv och fantasilös.

Vilson
2013-04-15, 15:52
Haha, det första stycket var bara löjligt, att jämföra 999 personer och 1 är bara dumt.



Hur är det dumt? Han använde ju bara ditt resonemang. "The needs of the many outweigh the needs of the few" som Spock hade uttryckt det.

sjolund27
2013-04-15, 15:54
Jag la in flickan själv i fråga också. Du hade räddat henne med genom att tortera henne. Det handlar inte om vad som är ok utan vad vi som individer hade gjort i en sån situation. Du hävdar att du är för ädel för att någonsin kröka ett hår på en flicka och jag fånar mig genom att dra till med sjukt extrema scenarion men du påstår dig alltså fortfarande vara för ädel, vilket i de scenariona inte gör dig ädel utan snarare elak, en bra bit korkad men framför allt en lögnare, eller åtminstone naiv och fantasilös.

Så du anser på fullaste allvar att det är ok att tortera en flicka för att rädda en annan eller flera flickor från tortyr?

Känner du inte själv att det är rätt galet? Att världen ser ut som den gör idag på många ställen på grund av att det är just så folk resonerar. Vi räddar några från tortyr genom att tortera andra. Helt vansinnigt!

Ädelt vet jag inte, men nej mitt svar står kvar. Inte en chans i världen!

Fuark
2013-04-15, 15:57
Så du anser på fullaste allvar att det är ok att tortera en flicka för att rädda en annan eller flera flickor från tortyr?

Känner du inte själv att det är rätt galet? Att världen ser ut som den gör idag på många ställen på grund av att det är just så folk resonerar. Vi räddar några från tortyr genom att tortera andra. Helt vansinnigt!

Ädelt vet jag inte, men nej mitt svar står kvar. Inte en chans i världen!

om du inte ingriper och torterar flickan, så är det du som valt att låta de andra flickorna bli torterade/mördade. ditt val, tortyren är på dina händer. sen om du tycker att det är bättre att tusen flickor torteras än en är upp till dig själv. du har dock aktivt valt att de andra flickorna ska torteras, att inte göra någonting är ett val.

BisonLGcrew
2013-04-15, 15:58
Du skulle inte skära av nåns händer även om det med stor sannolikhet skulle rädda en miljon människor, och personen du skär händerna av är skyldig till detta?

Är det för att människorna är okända för dig? Om det hade räddat din familj att tortera lite, hade du gjort det då?

Nej, det hade jag inte.

Vilson
2013-04-15, 15:58
Så du anser på fullaste allvar att det är ok att tortera en flicka för att rädda en annan eller flera flickor från tortyr?

Känner du inte själv att det är rätt galet? Att världen ser ut som den gör idag på många ställen på grund av att det är just så folk resonerar. Vi räddar några från tortyr genom att tortera andra. Helt vansinnigt!

Ädelt vet jag inte, men nej mitt svar står kvar. Inte en chans i världen!

Varför förstår du inte vad jag säger. Jag har ju upprepat och förtydligat... Flickan du själv ska tortera i scenariot står att möta ännu värre tortyr och efter det även död. Men om du själv torterar denna samma flicka så får hon överleva.

Sen sa jag ju att det inte handlar om vad som är ok. Nej, jag tycker inte det är ok. Jag tycker det är värt.

BisonLGcrew
2013-04-15, 15:59
De flesta? :(

ja

Fuark
2013-04-15, 15:59
Fuark, jämför en ögonblicklig död i en bombexplosion med långsam tortyr då? Det är ju uppenbart vilket som är värst mätt i akut lidande.

PS. Däremot kan man hota att tortera terroristens dotter när hon inte är närvarande. Det torde räcka.

ja, jag drog det exemplet tidigare. klart som fan ingen här vill tortera ett barn. om det är möjligt att ta flickan till ett annat rum och be henne skrika allt vad hon kan för godis och pengar så är det klart man gör det. men det lär anses som ett kryphål i hela diskussionen och inget man räknar med

PureWhey
2013-04-15, 16:00
Hur är det dumt? Han använde ju bara ditt resonemang. "The needs of the many outweigh the needs of the few" som Spock hade uttryckt det.

999 personers lidande är inte jämförbart med 1 persons, hoppas du förstår det.

anvihl
2013-04-15, 16:01
Alltid roligt med folk som är rambo på internet. Tror ingen förutom psykopater KAN tortera folk när det kommer till kritan. Samma sak som att många inte kan trycka av avtryckarn på en pistol även om det är för att rädda andra liv.

Lätt att spela hjälte i teorin, skulle också vilja säga att jag givetvis skulle tortera för att rädda människor men vet också att jag förmodligen inte skulle klara det i en verklig situation.

tjing
2013-04-15, 16:02
ja, jag drog det exemplet tidigare. klart som fan ingen här vill tortera ett barn. om det är möjligt att ta flickan till ett annat rum och be henne skrika allt vad hon kan för godis och pengar så är det klart man gör det. men det lär anses som ett kryphål i hela diskussionen och inget man räknar med

Ja, men då är ju svaret givet och frågan är ju redan vinklad åt det hållet.

Självklart måste man tortera stackaren för att rädda fler personer. Det finns inget annat svar på den frågan. Men den är hypotetisk och verkligheten är sällan så enkel.

BisonLGcrew
2013-04-15, 16:02
Kan inte annat än att hålla med (förutom rasistiska biten dock). Helt underbart :cryout:

+1. Finns ju många sådana här hypotetiska trådar. Man vill ju spy ibland asså.

en stor stark
2013-04-15, 16:03
Ja, men då är ju svaret givet och frågan är ju redan vinklad åt det hållet.

Självklart måste man tortera stackaren för att rädda fler personer. Det finns inget annat svar på den frågan. Men den är hypotetisk och verkligheten är sällan så enkel.

Det är också nämnt. Frågan är hypotetisk och att det skulle hända exakt på detta sättet i verkligen är osannolikt.

PureWhey
2013-04-15, 16:05
Kul att alla börjar grina, TS ställde en fråga och vi svarade, problem?

en stor stark
2013-04-15, 16:05
Alltid roligt med folk som är rambo på internet. Tror ingen förutom psykopater KAN tortera folk när det kommer till kritan. Samma sak som att många inte kan trycka av avtryckarn på en pistol även om det är för att rädda andra liv.

Lätt att spela hjälte i teorin, skulle också vilja säga att jag givetvis skulle tortera för att rädda människor men vet också att jag förmodligen inte skulle klara det i en verklig situation.

Det är ju skillnad på att tycka att det är rätt, och att faktiskt utföra det själv.

Vilson
2013-04-15, 16:05
Alltid roligt med folk som är rambo på internet. Tror ingen förutom psykopater KAN tortera folk när det kommer till kritan. Samma sak som att många inte kan trycka av avtryckarn på en pistol även om det är för att rädda andra liv.

Lätt att spela hjälte i teorin, skulle också vilja säga att jag givetvis skulle tortera för att rädda människor men vet också att jag förmodligen inte skulle klara det i en verklig situation.

Vad är en psykopat? När tortyr faktiskt var en vanlig del av straffrätten i världen tror du alla som jobbade med det var psykopater då? Klart som fan ALLA kan tortera någon. Psykopat blir du om du njuter av det.

tjing
2013-04-15, 16:05
Frågan är egentligen om det akuta lidandet hos individen ska värderas högst;

Exempel: Flickan som torteras. Stort lidande för henne, inget för övriga flickor som slipper att dö. Om övriga flickor sprängs i luften hinner de knappt lida alls och flickan slipper bli torterad. Däremot kommer släktingar att lida, men inte i fysisk mening.

Hur högt värderar vi lidandet och vilket slags lidande får förtur?

en stor stark
2013-04-15, 16:08
Frågan är egentligen om det akuta lidandet hos individen ska värderas högst;

Exempel: Flickan som torteras. Stort lidande för henne, inget för övriga flickor som slipper att dö. Om övriga flickor sprängs i luften hinner de knappt lida alls och flickan slipper bli torterad. Däremot kommer släktingar att lida, men inte i fysisk mening.

Hur högt värderar vi lidandet och vilket slags lidande får förtur?

Nja, nu antar du att alla som dör gör det direkt. Det behöver inte vara fallet. Vissa kanske får sina ben avsprängda och dör efter blodet har runnit ut etc.

Men visst, det blir en intressant fråga om vi säger att alla som dog av den hypotetiska bomben dog direkt, utan lidande eller något sånt. Hur blir ert svar då?

Vilson
2013-04-15, 16:09
999 personers lidande är inte jämförbart med 1 persons, hoppas du förstår det.

.... Det är som sagt ditt eget argument vi använder oss av. Vad är det du inte förstår? Du hävdade att en person är värd mindre än 1000 personer. Om du ska vara konsekvent måste du väl ändå också tycka att 1000 pers är värd mer än 999?

Kul att alla börjar grina, TS ställde en fråga och vi svarade, problem?

Sen är det ingen som grinar, folk diskuterar.

Fuark
2013-04-15, 16:10
Nja, nu antar du att alla som dör gör det direkt. Det behöver inte vara fallet. Vissa kanske får sina ben avsprängda och dör efter blodet har runnit ut etc.

Men visst, det blir en intressant fråga om vi säger att alla som dog av den hypotetiska bomben dog direkt, utan lidande eller något sånt. Hur blir ert svar då?

då singlar jag slant och hänvisar till myntet.

PureWhey
2013-04-15, 16:13
.... Det är som sagt ditt eget argument vi använder oss av. Vad är det du inte förstår? Du hävdade att en person är värd mindre än 1000 personer. Om du ska vara konsekvent måste du väl ändå också tycka att 1000 pers är värd mer än 999?



Sen är det ingen som grinar, folk diskuterar.

Jag säger att 999 personers lidande inte är jämförbart med 1 persons lidande. Är det något konstigt med det?

sjolund27
2013-04-15, 16:14
om du inte ingriper och torterar flickan, så är det du som valt att låta de andra flickorna bli torterade/mördade. ditt val, tortyren är på dina händer. sen om du tycker att det är bättre att tusen flickor torteras än en är upp till dig själv. du har dock aktivt valt att de andra flickorna ska torteras, att inte göra någonting är ett val.

Alltså vad är det för resonemang? Nej jag tycker inte så. Jag väljer att inte tortera en liten flicka för att jag tycker inte att flickor ska torteras.
Detta är ju makalöst!

Nej jag väljer inte att tortera tusen flickor, de som torterar dem gör det.
Resonerar folk som du fortsätter tortyren. Resonerar man som mig finns det inga kvar som kan utföra tortyren. Lite win-win där kanske?

PureWhey
2013-04-15, 16:17
Sen orkar jag knappt tänka mig in i situationen, när skulle man tortera 999 människor för att rädda 1000? Gud...

sjolund27
2013-04-15, 16:17
Varför förstår du inte vad jag säger. Jag har ju upprepat och förtydligat... Flickan du själv ska tortera i scenariot står att möta ännu värre tortyr och efter det även död. Men om du själv torterar denna samma flicka så får hon överleva.

Sen sa jag ju att det inte handlar om vad som är ok. Nej, jag tycker inte det är ok. Jag tycker det är värt.

Mitt svar står fortfarande kvar. Nej till att tortera en liten flicka. Nej, nej och nej.

Har inte det i mig. Om så jorden skulle explodera och alla människor dö med den så skulle jag inte ha torterat en liten flicka. Totalt vidrigt vansinne! *grr*

Vilson
2013-04-15, 16:18
Sen orkar jag knappt tänka mig in i situationen, när skulle man tortera 999 människor för att rädda 1000? Gud...

Haha, du kanske inte ska ge dig in i hypotetiska moraldiskussioner om du inte pallar tänka dig in i olika scenarion.

Vilson
2013-04-15, 16:21
Mitt svar står fortfarande kvar. Nej till att tortera en liten flicka. Nej, nej och nej.

Har inte det i mig. Om så jorden skulle explodera och alla människor dö med den så skulle jag inte ha torterat en liten flicka. Totalt vidrigt vansinne! *grr*

Ok, scenariot kommer ju aldrig inträffa men jag tror att du har fel. Och har du det inte är du en hemsk och ond person. Totalt vidrigt vansinne? Det är ju hos dig vansinnet ligger som inte skulle offra ditt eget välmående för att rädda jorden, digsjälv och flickan.

sjolund27
2013-04-15, 16:24
Ok, scenariot kommer ju aldrig inträffa men jag tror att du har fel. Och har du det inte är du en hemsk och ond person. Totalt vidrigt vansinne? Det är ju hos dig vansinnet ligger som inte skulle offra ditt eget välmående för att rädda jorden, digsjälv och flickan.

Frågan var om jag skulle kunna tortera en flicka. Du påstår att jag skulle kunna det. Hur fasiken kan du veta något sådant? :smash:

Jag må vara en hemsk och ond människa. Men en flicka skulle jag aldrig kunna tortera för det. Vilka konsekvenser det än får!

LarsLasr
2013-04-15, 16:27
Nu kanske det här blir bortom scenariot...

Men mitt problem med frågan är att många rättfärdigar ondska(tortera en oskyldig) genom att fler överlever, eller att det är för allas bästa. Problemet är att den sista psykopaten inte är född än och att ett flertal liknande scenarion skulle kunna uppstå där man pga omständigheterna skulle godkänna tortyr som inte hjälper. Resultatet blir att man efter tillräckligt lång tid har ett närmast oändligt antal oskyldiga som fått sätta livet till för att staten/rättsväsendet tyckt det varit berättigat, men utan effekt.

Då lever jag hellre i en värld där oskyldiga får leva sina liv ifred utan rädsla för att dom som ska skydda oss gör tvärtom.

en stor stark
2013-04-15, 16:29
då singlar jag slant och hänvisar till myntet.

Jaså? Intressant.

Vilson
2013-04-15, 16:32
Frågan var om jag skulle kunna tortera en flicka. Du påstår att jag skulle kunna det. Hur fasiken kan du veta något sådant? :smash:

Jag må vara en hemsk och ond människa. Men en flicka skulle jag aldrig kunna tortera för det. Vilka konsekvenser det än får!

Ok, nåväl :) Du slipper. Jag ska dock fortsätta va lite jobbig. Gäller detta enbart flickor eller även pojkar och upp till vilken ålder eller hade du inte kunnat tortera en vuxen heller?

När vi pratar tortyr, hur tänker du då? Hade du kunnat utdela en örfil, box i magen etc?

sjolund27
2013-04-15, 16:38
Ok, nåväl :) Du slipper. Jag ska dock fortsätta va lite jobbig. Gäller detta enbart flickor eller även pojkar och upp till vilken ålder eller hade du inte kunnat tortera en vuxen heller?

När vi pratar tortyr, hur tänker du då? Hade du kunnat utdela en örfil, box i magen etc?

Flicka, pojke eller vuxen spelar ingen roll. Jag kan inte under några omständigheter tortera en oskyldig människa. Det är fel och inget jag skulle kunna vara delaktig i.

Jag räknar inte aga till tortyr, en örfil eller box i magen för mänskligheten skulle jag kunna utdela. Tortyr som nämndes var ju ett exempel på att skära av någons finger. Det räknar jag till tortyr.

PureWhey
2013-04-15, 16:41
Haha, du kanske inte ska ge dig in i hypotetiska moraldiskussioner om du inte pallar tänka dig in i olika scenarion.

TS ställde en relevant fråga till hur det kan vara i verkligheten, du tog det för långt.
Och nej, skulle inte utsätta 999 personer för tortyr för 1000 människors liv.

Vilson
2013-04-15, 16:49
TS ställde en relevant fråga till hur det kan vara i verkligheten, du tog det för långt.
Och nej, skulle inte utsätta 999 personer för tortyr för 1000 människors liv.

Nja, det var ju inte jag som tog det exemplet. Hur många skulle du tortera för att rädda 1000 pers? På en höft.

LarsLasr
2013-04-15, 16:56
TS ställde en relevant fråga till hur det kan vara i verkligheten, du tog det för långt.
Och nej, skulle inte utsätta 999 personer för tortyr för 1000 människors liv.


Var mest för att se om du bara filosoferade kring det som om det vore vanlig matematik. Och anledningen till att jag citerade just dig i början var att du skrivit senast, inte att jag tyckte din åsikt stod ut i mängden.

Herr Oberst
2013-04-15, 17:12
Tortyr genom våld hade jag nog haft svårt för. Men lite sömntortyr är nog rätt harmlöst att dela ut och väldigt jobbigt att bli utsatt för.
Sen eftersom nästan alla terrorister är muslimer kunde man ju roat sig med att kasta bacon på talibanen.

PureWhey
2013-04-15, 18:05
Nja, det var ju inte jag som tog det exemplet. Hur många skulle du tortera för att rädda 1000 pers? På en höft.

Hm, svår fråga... Antagligen mer än vad många här skulle tycka är "okej" eller själva skulle sagt. En exakt siffra kan jag inte ge!

Otur
2013-04-15, 18:52
Jag vill spontant svara ja på frågan. Men jag tror inte jag kan gå längre än att ge någon ett kok stryk. Väldigt svår situation.

Rikard Jansson
2013-04-15, 19:27
Skulle själv hellre bli torterad än dödad så skulle definitivt tortera 1000 för att rädda 1000 andra från att dö.

Paperbasket
2013-04-15, 19:28
Min spontana tanke är nej. Känns som jag har en spärr som sätter stopp för sådant.

Tänkt mig in i andra situationer med våld också såsom UFC och hade inte kunnat utföra det våld som krävs där heller trots en bakgrund i kampsport. OT, sorry.

timoat
2013-04-15, 21:11
Ja, dom här killarna (och alla likadana) skulle jag kunna tortera med glädje.

""For graduation my sister gave me a gift certificate for a manicure and pedicure. I'd never had one before, and it was a wonderful experience. I left the spa feeling truly pretty for the first time in my adult life."

But less than a block from the salon, she encountered a carload of boys who slowed to look at her and began pointing and calling her names.

Distraught, she walked as quickly as she could to get away from them, thinking all the while that she was not beautiful after all.

"The pretty nails made no difference at all. Shamed and humiliated, I realized I was still the same girl that everyone made fun of," she recalls. "I remember that day as one of the worst."

http://edition.cnn.com/2013/04/14/health/loker-profile/index.html?hpt=hp_c4