handdator

Visa fullständig version : Öm gluteus övre fäste i Mark/Böj


Lehjonidas
2013-04-15, 11:42
Hej!

Blir första tråden här och man har ju vart försiktig och sökt så gott jag kan innan jag startade den här. Har funnit liknande trådar men inte så nära det jag upplever att jag känner mig tillfredsställd i svaren. Finner någon annan en tråd som upplyser i denna frågan ursäktar jag mig redan nu!

Till problemet,

Har sedan ca 1,5 månad lagt in marklyft i min ryggträning. Undersökt noga och väl, och bildat mig en uppfattning om vad som är en relativt säker teknik. Även haft träningskamrater som kontrollerat att ryggen ej blir krummad osv.
Dock har jag börjat uppleva en märklig smärta i Gluteus övre fäste (alltså precis under x-ryggen), eventuellt en liten del av x-ryggens lägre fäste, vid marklyft och knäböj.

Smärtan kan beskrivas som en lätt ilning(en förnimmelse av känslan när man slår i armbågen olyckligt på en kant) från fästet och ner genom skinkan. Det går helt klart att genomföra rörelsen och utföra seten ordentligt utan vidare, men jag vill ju inte få reda på om 5 år att mitt bäcken/kotor/hållning osv har gått åt pipan pga teknikfel eller för korta rövmuskler, eller liknande. Eftersom att jag inte har en aning vänder jag mig till er, o vise:d!

Har ni några idéer om vad som kan stå på tok, och hur man råder bot?

Schema, 3-1-3
Rygg/bi
Bröst/axl/Tri
Ben/mage
VILA
Repeat

Tack på förhand :D

Lehjonidas
2013-04-16, 11:33
BUMP! Ingen som har några ideér? :(

Lehjonidas
2013-04-17, 20:34
Ingen? ;(

Bryggan
2013-04-17, 20:47
Något lite nervkläm kanske...början på ischias kanske. Ingen aning faktiskt.

rogerQ
2013-04-17, 21:40
Kan vara något runt SI-leden eller någon nerv som börjar täppas till. Lugna dig med marklyften och försök koppla in gluteus, prova lite bird dog (skadar inte). Annars rådfråga lämplig kunnig person IRL.

Lehjonidas
2013-04-17, 22:27
Något lite nervkläm kanske...början på ischias kanske. Ingen aning faktiskt.
Tack ändå, verkar inte vara så lätt att svara på :(

Kan vara något runt SI-leden eller någon nerv som börjar täppas till. Lugna dig med marklyften och försök koppla in gluteus, prova lite bird dog (skadar inte). Annars rådfråga lämplig kunnig person IRL.

Tack för ditt svar, förstår att det är svårt att ge någon konkret lösning. Som jag förstår det är väl SI-leden en ganska rejäl led med kraftiga ligament och lite rörlighet? Vad jag vet har den inte utstått något smärre trauma, men symptomen för inflammerade ligament stämmer till viss del. Ang bird dog, så ska jag lägga in det i ett pass framöver, tack för tipset!

Körde ett benpass idag, testade lite lätta knäböj, men kände samma känsla. Gick över till frontböj och det gick utan några problem som helst. vid benpress i maskin senare kändes det, men seten gick att utföras korrekt och utan vidare märkbar smärta.

Ska utesluta mark ett par pass och se ifall det bättrar sig. Det jag undrar mest är väl kanske om någon annan upplevt liknande och isf hur förändrade ni er teknik, eller stretchade ni gluteus, eller vad ni nu gjorde för att få bukt på det hela.

Ytterst tacksam för vilka teorier som helst :D

rogerQ
2013-04-17, 22:39
Det kan behövas stärkas på framsidan om det värker på baksidan. Prova olika benlyft med fokus på att få en bakåtrotation av bäckenet.

Lehjonidas
2013-04-17, 23:03
Det kan behövas stärkas på framsidan om det värker på baksidan. Prova olika benlyft med fokus på att få en bakåtrotation av bäckenet.

Okej, så jag bör kanske fokusera extra på quads och lägga in legextension i benpasset? Ursäkta min novishet, men om jag förstår dig rätt så menar du med "benlyft med fokus på att få bakåtrotation av bäcken" övningar som utökar svank? Exempelvis ligga på mage och höja bål och ben från marken.
Eller missförstår jag dig?

Tack återigen för ditt inlägg!

Edit: Med att lägga in legextensions i benpasset menar jag givetvis istället för knäböj.

Lehjonidas
2013-04-17, 23:14
Svarar på min egen fråga efter en snabb googling på övningar som roterar bäcken bakåt. Det var alltså motsatsen till vad jag trodde:D

rogerQ
2013-04-17, 23:16
Okej, så jag bör kanske fokusera extra på quads och lägga in legextension i benpasset? Ursäkta min novishet, men om jag förstår dig rätt så menar du med "benlyft med fokus på att få bakåtrotation av bäcken" övningar som utökar svank? Exempelvis ligga på mage och höja bål och ben från marken.
Eller missförstår jag dig?

Tack återigen för ditt inlägg!

Edit: Med att lägga in legextensions i benpasset menar jag givetvis istället för knäböj.

Svanket bör kunna hållas vid ett knäböj för att inte få skador på och runt ryggraden. Genom att stärka magmuskulaturen genom flexion av bål/höft kanske man kan stabilisera ryggraden och ländryggen, i ditt fall.

rogerQ
2013-04-17, 23:42
Här är nåt om mage/andning/diafragma men det här är inget som jag har 100% koll på så ta gärna hjälp av nån som kan mer om detta. Det kan fortfarande vara andra problem som begränsar vid knäböj/benböj.
http://www.youtube.com/watch?v=PJX1CyjbMic