handdator

Visa fullständig version : Räkna kalorier och träning


Widricks
2013-04-15, 11:09
Hej!

Har börjat bli mer och mer seriös med att räkna kalorier, kör med appen Shapeup. Mycket bra må jag säga :cool:

Mitt mål är at få ner fett på kroppen, lite mer slimmad men behålla styrkan, inte bygga och bli större!

Käkar enligt gi eller lchf sen ca 5 år tillbaka.
Dagligt intag
1835 kalorier enligt: Män BMR = 66,5+(13,75+vikt)x(5,003xhöjd)-(6,775xålder)
Minus 500 kalorier för att gå ner i vikt
Protein 160-200 g, 2g x kroppsvikt
Kolhyd 40-50 g, 0,5g x kroppsvikt
Fett 80-100 g, 1g x kroppsvikt

Träning - förbränning
Cyklar till jobb ca 30 min + hemresa: ca -600 kalorier
MMA eller Thai eller kondition på kvällen: ca -900 kalorier

Frågan!
Skall jag ta mitt dagliga intag minus det jag tränar
Så....
käk 1435 kalorier
förbränner 1500 kalorier
bör käka 2935 kalorier om dagen?? :Virro

Jag ligger en vanlig vardag på 1600 kalorier, minus träning så min data blir helt fel.*grr27*

Hur gör ni? app, excel, internetsida?
Fasta kolisar varje dag, kvittar hur mycket ni tränar?
Svår balans, iallafall för mig ....:smash:

dekkan
2013-04-15, 11:28
Träning - förbränning
Cyklar till jobb ca 30 min + hemresa: ca -600 kalorier
MMA eller Thai eller kondition på kvällen: ca -900 kalorier


Hur har du fått fram dessa förbränningar?

begt
2013-04-15, 11:30
BMR= basal metabolic rate, dvs. vad en person förbränner i sängliggande läge under ett dygn.

Om du mest är stillasittande HELA dagen förbränner du ca BMR*1,2. En mer normalaktiv person kanske förbränner 1,3-1,5 utan träning.

Nåväl, om du tränar så att du förbränner 1500 kcal omdagen så är det mycket så kanske ca 1,3-1,5*BMR+1500 kcal. Då har du din förbrukning på nästan 3900 kcal, vilket är rätt mycket.

Om uträkningen stämmer och du tränar så mycket varje dag så skulle du gå ned ett helt kg i vikt av att äta 2900 kcal om dagen; vilket är i överkant. I såna fall ska du äta mer än så.

Widricks
2013-04-15, 11:43
Träning har jag räknat ut i appen Shapeup och kontollerat på några sidor på nätet.

Så för att räkna på rätt vis bör jag ta mitt BMR x 1,5 = 2753 Kcal, dagligt intag?

Räknar man intag i Kalorier och förbränning i kalorier och försöker hålla ett dagligt intag på samma nivå eller enligt BMR-intag enligt ovan och skippar förbränning?

begt
2013-04-15, 11:50
Som sagt BMRx1,2= en person som sitter vid datorn hela dagen typ och mikrar maten. Gör nästan ingenting.

Sen om man går någon km per dag därutöver så ökar förbränningen förstås (mer än 1,2 blir det).

Räknar man intag i Kalorier och förbränning i kalorier och försöker hålla ett dagligt intag på samma nivå eller enligt BMR-intag enligt ovan och skippar förbränning?


:confused:

Om du gör åt x antal kalorier genom dina aktiviter, eller bara genom att sitta still, så går du ned i vikt om du äter mindre än x och tvärtom. Avgörande för viktminskning är att ett kaloriunderskott skapas, vilket kan ske genom ökad träning eller minskat matintag, eller både och. Om du inte har fel på kroppen fungerar den likt en maskin, med avseende på vikt och energistatus.

500 kcal i underskott per dag= 0,5 kg per vecka, vilket är en lagom takt.

Rör inte till det för dig.

Widricks
2013-04-15, 12:27
Räknar man intag i Kalorier och förbränning i kalorier och försöker hålla ett dagligt intag på samma nivå eller enligt BMR-intag enligt ovan och skippar förbränning?


:confused:

Jag räknar kalorier in i all käk och räknar kalorier ut av all träning och brukar sluta på ett intag på 1200-1400 kolisar

Men + / - på in och ut är total intag på 2600 kolisar. Typ enligt BMR x 1,5 så jag fattar poängen

Tacksam för svar och surfar vidare på sidan för att fördjupa mig lite till

Cheers :hbang:

begt
2013-04-15, 12:44
*gah!*

Nu förvirrar du igen :) "Kolisar" är smeknamn för kolhydrater, inte kalorier.

Ok, så du äter 2600 kcal per dag? Det är rejält i underkant eftersom uträkningen jag gjorde visade på 3900 kcal i förbrukning om du tränar så där varje dag.

Går du ned för snabbt i vikt förlorar du onödigt mycket muskler. 0,5-1 kg i veckan är lagom.

Widricks
2013-04-15, 13:04
Ha ha, japp, fel smeknamn i fel tillfälle..

Men att äta 3900 kcal är väldigt mycket mat, kanske där jag gör fel?

Jag har räknat kcal nitiskt i 6 veckor nu och legat på 2600-2800 inkl träning.
Gick ner ca 1 kg i veckan de 3 första veckorna sedan har jag legat still på 79-80 kg, lite därför jag ställer frågor här.

Kontentan är: käka mer, orka mer, förbränn mer? MEN käka rätt?

Nästa ? då.
Är 2-2,5 g protein, 0,5-1g kolisar, 1-1,5g fett ok uppdelning, med tanke på mitt lchf/gi levnadsstil.

Träning känns bra, sömn är bra, vilodagar minst 1 ggr i veckan, ibland mer när jag blir riktigt seg.

Kvicksilver
2013-04-15, 14:21
Ha ha, japp, fel smeknamn i fel tillfälle..

Men att äta 3900 kcal är väldigt mycket mat, kanske där jag gör fel?

Jag har räknat kcal nitiskt i 6 veckor nu och legat på 2600-2800 inkl träning.
Gick ner ca 1 kg i veckan de 3 första veckorna sedan har jag legat still på 79-80 kg, lite därför jag ställer frågor här.

Kontentan är: käka mer, orka mer, förbränn mer? MEN käka rätt?

Nästa ? då.
Är 2-2,5 g protein, 0,5-1g kolisar, 1-1,5g fett ok uppdelning, med tanke på mitt lchf/gi levnadsstil.

Träning känns bra, sömn är bra, vilodagar minst 1 ggr i veckan, ibland mer när jag blir riktigt seg.

3900k är inte så mycket. Jag försöker ligga på +500 för jag vill öka i vikt (är nu: 68kg / 168cm) och har räknat ut att jag ska ligga på 3300 för att nå dit.
Ligger du still på 2600-2800 så minska om du vill gå ner i vikt.
Jag kör alltid samma fördelning på mitt intag av bekvämlighetsskäl. 40% protein, 45% kolisar och 15% fett. den höga andelen kolisar gör att jag orkar träna hårt oavsett överskott eller underskott.

RobinEH
2013-04-15, 15:04
Fasen vad du krånglar till det. Är du viktstabil på 2600-2800 så behöver du bevisligen minska på det lite. Så fort du slutar gå ner i vikt (under en vecka eller längre) så minskar du bara lite på energimängden.

Om du räknar ut din BMR så gäller detta den energi som förbrukas under 24 timmar utan att du rör dig alls. Skall du då börja blanda in energimängden som du förbukar genom träning så måste du ta bort den tiden från BMR. Alltså tränar du i 2 timmar och lägger till det så måste du ta bort 2 timmar från BMR. Jäkla krångel alltså. Dessutom så bör du i så fall även räkna in alla andra rörelser du gör och inte endast specifik träning.
Räknar du ut BMR så lägger du till en aktivitetsfaktor som du antar passar dig. Går du upp i vikt så är det mer än du behöver och går du ner i vikt så är det mindre än du behöver. Inte svårare än så.

frippe86
2013-04-16, 09:52
Att du bränner 900 kcal på ett mma/thaipass låter lite högt i mina öron. Är passet 1,5 tim?

Widricks
2013-04-16, 10:35
Fasen vad du krånglar till det. Är du viktstabil på 2600-2800 så behöver du bevisligen minska på det lite. Så fort du slutar gå ner i vikt (under en vecka eller längre) så minskar du bara lite på energimängden.

Om du räknar ut din BMR så gäller detta den energi som förbrukas under 24 timmar utan att du rör dig alls. Skall du då börja blanda in energimängden som du förbukar genom träning så måste du ta bort den tiden från BMR. Alltså tränar du i 2 timmar och lägger till det så måste du ta bort 2 timmar från BMR. Jäkla krångel alltså. Dessutom så bör du i så fall även räkna in alla andra rörelser du gör och inte endast specifik träning.
Räknar du ut BMR så lägger du till en aktivitetsfaktor som du antar passar dig. Går du upp i vikt så är det mer än du behöver och går du ner i vikt så är det mindre än du behöver. Inte svårare än så.

Tack för de svaret :)
Jag har räknat för mycket innan med minus för träning och plus för käk, mindre kolisar mer fett osv.
Börjar ny kula och kommer köra BMR x aktivitetsnivå 1,4 - 500 kalorier.

Jag läser mycket om LCHF/Gi, har käkat efter detta mycket länge, inte förrens nu jag vill ta de till en ny nivå och verkligen pröva räkna kalorier och få bort de där extra fettet längst ner runt magen.
Det är här jag börjar lära känna kroppen mer och mer hur mycket av viss energi (kolhydrater) jag behöver innan och efter träning och det är väldigt nyttigt med era kommentarer.
Är insnöad på Low Carb och den vanan är svår att bryta samt att fett är godare än kolhydrater :naughty:
Men som sagt, skit in ger skit ut och tvärt om, totalt kommer dagsintaget ligga på BMRx1,4-500..

Simonbaws
2013-04-16, 23:09
onödigt att krångla till det.. jag gångrar med 1.2 -500 och äter 2-250 kcal extra på träningsdagar, simpelt

vicarious
2013-04-16, 23:19
onödigt att krångla till det.. jag gångrar med 1.2 -500 och äter 2-250 kcal extra på träningsdagar, simpelt

Ligger du i sängen hela dagarna förutom när du tränar?

Blindguard1
2013-04-16, 23:34
Ligger du i sängen hela dagarna förutom när du tränar?

Hahahaha, natthumor här, vilket jävla garv jag fick :D Vilken boss...

Simonbaws
2013-04-17, 16:25
Ligger du i sängen hela dagarna förutom när du tränar?

i princip ja ;) är mest hemma och ligger på soffan

Nebuchadnezzar
2013-04-17, 16:43
Ligger du i sängen hela dagarna förutom när du tränar?

Faktor 1.2 är för en vanlig person som inte tränar, inte en sängliggande person.

Nek
2013-04-18, 09:38
Du bränner garanterat inte 900 kcal på ett MMApass, mer troligt runt 400 ;)

Widricks
2013-04-27, 14:33
Du bränner garanterat inte 900 kcal på ett MMApass, mer troligt runt 400 ;)

Har du provat MMA? ok alla pass gör inte de men jag kör 1.5 timme och är det mycket sparring gör man de, avslutar alltid med tabata så 900 kcal är troligt..

Skit samma, räknar inte så längre.
Har även skippat LCHF och kör en mer varierad kost och intar kolisar för återhämtning.
Löper mycket och vilken skillnad att löpa distans när man har en tallrik havregrynsgröt i systemet...

nitz
2013-04-27, 16:40
Faktor 1.2 är för en vanlig person som inte tränar, inte en sängliggande person.
Nja, 1.2 är inte en direkt aktiv person även om man inte tränar.

baguette
2013-04-27, 17:07
Shape me up-appen räknar väldigt optimistiskt på träningskalorierna, framförallt på styrketräning tycker jag men även på andra träningsformer. Jag brukar bara lägga in 75% av tiden passet varade, ibland ännu mindre. Om du höjer din aktivitetsfaktor till typ 1.4-1.5, tänk på att då är träningskalorierna redan inräknade så du inte lägger på dem extra.