handdator

Visa fullständig version : Bästa vägen tillbaka till träning?


Bhejane
2013-04-15, 11:01
Hejsan alla!

Jag är 22 år gammal och har tränat mycket gym och kampsport i mina dagar. Nu har jag däremot inte tränat något överhuvudtaget på två år. Detta har lett till att jag inte längre kan lyfta efter mina tidigare scheman, så diskussionsfrågan är.

Hur bygger man bäst och snabbast upp en bra grundstyrka för att kunna jobba på en mer avancerad nivå?

3x10 fria vikter?
Halvkroppspass?
3 dagar träning 1 dag vila vs 2 träning 1vila?
Mer kroppsvikt och mindre maskin?

Diskutera på! (För att förtydliga är detta inte en: Hjälp ge mig sexpack till sommaren utan en komma tillbaka till träning tråd:P).

nitz
2013-04-15, 11:03
För grundstyrka så är ju Stronglifts ett rätt hett alternativ.

Beemel
2013-04-15, 11:15
Hejsan alla!

Jag är 22 år gammal och har tränat mycket gym och kampsport i mina dagar. Nu har jag däremot inte tränat något överhuvudtaget på två år. Detta har lett till att jag inte längre kan lyfta efter mina tidigare scheman, så diskussionsfrågan är.

Hur bygger man bäst och snabbast upp en bra grundstyrka för att kunna jobba på en mer avancerad nivå?

3x10 fria vikter?
Halvkroppspass?
3 dagar träning 1 dag vila vs 2 träning 1vila?
Mer kroppsvikt och mindre maskin?

Diskutera på! (För att förtydliga är detta inte en: Hjälp ge mig sexpack till sommaren utan en komma tillbaka till träning tråd:P).

Inte helt med på frågeställningen.
Jag hade ett fyra års uppehåll från träningen, när jag på nytt började körde jag enligt exakt samma scheman som tidigare, fast på lägre vikter självklart.
För mig kom den forna styrkan tillbaka väldigt snabbt.

z_bumbi
2013-04-15, 14:12
Kör ett vanlig nybörjarprogram och slarva inte med att begränsa höjningarna, musklerna kommer igen mycket snabbare än resten av kroppen och det är oftast ganska lätt att lasta på mer och mer tills något går åt skogen.