handdator

Visa fullständig version : Wokgrönsaker


ByggerUt
2013-04-15, 10:11
De wokgrönsakerna som finns att köpa färdiga på påse, typ Findus. Finns det något negativt med att använda sig av dem under en deff? Finns det några sorter som man inte bör välja?

zeusden1
2013-04-15, 10:34
Jag tycker att det är positivt på många sätt; billigt, bekvämt, mättande vid deff och med rätt tillagning så kan det bli gott!

JasminV
2013-04-15, 10:52
Vissa sorter som finns på bla lidl har tillsatt socker, kolla igenom innehållsförteckningen innan du köper :)

REDaction
2013-04-15, 11:10
Det är bra grejer. Tänk på att inte koka "sönder" dom bara. Jag brukar koka upp vattnet sen ha i grönsakerna så kort tid som möjligt. Ångkoka är nog det bästa :)

edasvangen
2013-04-15, 11:36
Det är bra grejer. Tänk på att inte koka "sönder" dom bara. Jag brukar koka upp vattnet sen ha i grönsakerna så kort tid som möjligt. Ångkoka är nog det bästa :)

Kokar? pfft, ner i wokpannan med det! ;)

Enda gången jag äter den sortens grönsaker(findus wokmix) gör jag det antingen med lax eller äggnudlar och kyckling, då passar det bäst att "steka" i lite olja! :)

REDaction
2013-04-15, 12:13
Kokar? pfft, ner i wokpannan med det! ;)

Enda gången jag äter den sortens grönsaker(findus wokmix) gör jag det antingen med lax eller äggnudlar och kyckling, då passar det bäst att "steka" i lite olja! :)

Förstod väl att någon skulle anmärka på det :thefinger Jag använder dom faktiskt på samma sätt men brukar koka upp dom en snabbis innan jag slänger ner i stekpannan. Förmodligen det sämsta man kan göra för att behålla så mycket näring som möjligt men känns fel att börja steka dom när dom är frysta. Kanske får testa nästa gång. Skulle slippa ett steg i matlagningen iaf :)

Pahwn
2013-04-15, 12:28
Som sagt, var försiktig med wokgrönsaker från lidl, jag köpte två påsar som tyvärr innehöll en del tillsatt socker... Detta var dock över 2 år sedan.

Findus thai wok är grym!

phpoker
2013-04-15, 17:22
Wokmixar är typ den enda anledningen till att jag inte har gett upp på deffen än, äter det istället för pasta till allt möjligt numer :)

raddum
2013-04-15, 17:42
Kolla macrosen på påsen och få dom att passa in i din diet, jag tycker wokgrönsaker är fantastiska under deff, lite energi till mycket mat

vicarious
2013-04-16, 08:02
Jag kör nästan uteslutande på frysta grönsaker. Köper dock inte så mycket från Findus då jag tycker de är omotiverat dyra. Man betalar delvis för märket, även om kvalitén kanske är lite bättre än lågprismärkena.

Xtra är ett lågprismärke men de har faktiskt helt OK frysta grönsaker. Mycket bättre än ICA Basic och Eldorado i mitt tycke. Kan rekommendera Xtras Wokgrönsaker och Broccolimix. Kostar mellan 15-18kr/kg.

zeusden1
2013-04-16, 10:40
Findus thai wok är grym!

Amen! Räddare under deffen

Reaper123
2013-04-16, 10:53
Wokgrönsaker är verkligen en deff-räddare eller ja, egentligen dom flesta frysta grönsaksmixerna som inte innehåller majs eller andra kolhydratrika(re) källor.

Så opti både ur mikro- & makrosynvinkel och sen mättar det ju bra per kcal = win, win & win!? :D

Så TS, jag ser inget problem med wok och ska du vara riktigt opti leta upp de "kcalsnåla" varianterna (tex utan majs eller de med onödiga mängder tillsatt socker)

SunTzu
2013-04-16, 13:52
Hur är erat opti-sätt att tillaga? Känns som att varm gjutjärnspanna inte riktigt räcker till, det ligger mest och kokar...

xan
2017-12-09, 22:02
Någon som räknat ut skillnaden i pris mellan frysta wokgrönsaker i påse och att köpa grönsakerna separat? På ett ungefär.