handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater/protein vid frukost!


Fff12
2013-04-15, 04:51
Hur många gram kolhydrater samt protein trycker ni i er på en deff-frukost? Eller en frukost rent allmänt?

Det sägs ju att de mesta kolhydraterna ska intagas frukost/lunch eller i samband med träning. Vet inte hur jag ska lägga upp det!

JakeShaft
2013-04-15, 05:39
76 gram kolhydrater, 39 gram protein plus en slumpmässig frukt. Om det är optimalt vet jag inget om men det är gott och bekvämt.

Elgreco
2013-04-15, 05:48
Enligt deff guiden, bör du (riktlinjer) ligga vid 1gram kolhydrater per kg ( din vikt) 2gram protein/kg och 0,5-1g fett /kg. Tror det var detta, hur som helst, hur du sen lägger upp calorierna ect spelar väl mindre roll. Äter du mkt carbs till frulle blir det tufft framöver. Själv äter jag 1dl gröt innan träningen och fyller på med lite kolhydrater efter träningen därefter kör jag minimalt.

Beemel
2013-04-15, 08:02
Deff eller inte, min frukost (om man med frukost menar det första jag äter för dygnet) ser likadan ut året om.

Ungefär
30 gram protein
10 gram kolhydrater
2 gram fett

Jeml
2013-04-15, 08:07
igår:

45g protein
7g fett
165g carbs


idag:

~30g protein
21g fett
125g carbs

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Reaper123
2013-04-15, 08:40
Hur många gram kolhydrater samt protein trycker ni i er på en deff-frukost? Eller en frukost rent allmänt?

Det sägs ju att de mesta kolhydraterna ska intagas frukost/lunch eller i samband med träning. Vet inte hur jag ska lägga upp det!Ang det jag festilade, vem säger det? Personligen håller jag däremot med om det sistnämda vilket då kan innebära att det festilad blir en "sanning" om man nu tränar före lunch!

Enligt deff guiden, bör du (riktlinjer) ligga vid 1gram kolhydrater per kg ( din vikt) 2gram protein/kg och 0,5-1g fett /kg. Tror det var detta, hur som helst, hur du sen lägger upp calorierna ect spelar väl mindre roll. Äter du mkt carbs till frulle blir det tufft framöver. Själv äter jag 1dl gröt innan träningen och fyller på med lite kolhydrater efter träningen därefter kör jag minimalt.Fast så kan man inte riktigt säga, alltså att alla tre makros har "fasta" riktlinjer, då detta beror på ens energibehov. (för vissa deffar på 1500 kcal, andra på 3000.. för att överdriva lite)

Att däremot säga:
~2ggr kv protein
~1ggr kv fett
Resten kolhydrater

Funkar bättre, för då äter man så mycket kolhydrater som blir över och i mitt fall blir det >3ggr kv :D

Ont:
Jag äter inte frukost, däremot trycker jag i mig alla (exkl 20g malto) efter min träning. Vilket då betyder att 250-300g kolhydrater äts mellan kl 19.30-21.00 delat på två måltider "typ" 50-50 i fördelning! Jag kör alltså pf...

vicarious
2013-04-15, 08:49
Första måltiden blir oftast 30-40g protein och X antal gram kolhydrat, beroende på om/när jag ska träna.

raddum
2013-04-15, 09:00
Den vanligaste frukosten vid deff, brukar även köra detta väldigt ofta när jag inte deffar; 80g havregryn 50g vassle: 48P 44K 10F. Makros kommer såklart variera beroende på märket av vasslet osv, detta är med Star Nutrition whey 80

På vilodagar kan det ibland bli 500g 0,5% kvarg: 60P 20K 3F

Fff12
2013-04-15, 13:39
Ni som käkar snålt med kollisar på morgonen, orkar ni er bra genom dagen? Jag har ofta lite ork på början av dagen, och har nu dragit upp kolhydraterna på morgonen då jag tror det är det som är felet!

Någon som har något annat tips på vad det kan vara annars? Känner mig ofta helt död innan jag fått i mig lunchen..

vicarious
2013-04-15, 13:47
Ni som käkar snålt med kollisar på morgonen, orkar ni er bra genom dagen? Jag har ofta lite ork på början av dagen, och har nu dragit upp kolhydraterna på morgonen då jag tror det är det som är felet!


Ja, inga problem. Har som mest energi i början av dagen. Värre på kvällen faktiskt.

frekar3
2013-04-15, 14:01
Jag gör det så smidigt som möjligt. IMO
Bestämmer mig för andelen Kolhydrater, Protein för en hel dag.

Måltidsfrekvensen bestämmer storleken på portionerna.

För tillfället kör jag på frukost, lunch, middag, kvällsmål som grund.

Totalen / 4 = frukost :)

För tillfället blir frukosten snabb och smidig i form av 70g Vitargo och 40g Vassle. :D

För att ingen ska hugga så intas fett i form av :
2g Omega-3 vid Frukost, Lunch Middag
1 Avokado till lunchen
1 Msk Fett vid Lunch och Middag

i övrigt så blir det lite bcaa mellan frukost-lunch, och lunch-middag (eller träningsnutrition istället vid träning)

Hanken
2013-04-16, 05:23
Deffar på 2757 kcal och idag såg min frukost ut så här: 59 g protein, 53 g kolhydrater 35 g fett omättat 17 g, mättat 5 g. Totalt 764 kcal.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

tlk
2013-04-16, 05:42
Deffar nu. Dagens frukost: 15g protte, 83g kolhydrater, 45g fett. Det var två snickers och smakade gott. Håller mig på dessa från kl 04:00 till 15:00 iaf.

abstract
2013-04-16, 06:06
Ang det jag festilade, vem säger det?

TS är ny och antagligen inte tillräckligt erfaren ännu för att upptäcka/fått informationer om alla myter därute. Som tex "man ska äta som en kung till frukost". Reaper, you knew this. Eller vill du verkligen ha namn på de här personerna?

Reagera mest eftersom du alltid ger goda råd, är vänlig och hjälpsam. Som resten av inlägget;) Inget påhopp, jag tycker du är en tillgång på forumet, och inspiration. Just därför jag hoppade till;)

Å andra sidan kanske TS ger dig ett par namn, som du kan ringa upp och prata med. Even more win;)

AronP
2013-04-16, 07:24
Vid deff brukar jag i princip nolla kolhydraterna (dvs jag tar ingen kolhydratskälla) vid frukost. Ägg, nötter, proteinpulver.

Reaper123
2013-04-16, 07:35
TS är ny och antagligen inte tillräckligt erfaren ännu för att upptäcka/fått informationer om alla myter därute. Som tex "man ska äta som en kung till frukost". Reaper, you knew this. Eller vill du verkligen ha namn på de här personerna?

Reagera mest eftersom du alltid ger goda råd, är vänlig och hjälpsam. Som resten av inlägget;) Inget påhopp, jag tycker du är en tillgång på forumet, och inspiration. Just därför jag hoppade till;)

Å andra sidan kanske TS ger dig ett par namn, som du kan ringa upp och prata med. Even more win;)Jag var inte ute efter att få ett namn, utan var mer för att väcka tankengången hos TS.

Sen kanske jag är lite trött på alla nya deff-trådar som det kryllar av :em:


Tackar för övrigt, kul att det uppskattas!

gratefuldead
2013-04-16, 10:55
Äter lite till frukost året om. Mest pga. min diabetes och den sjukt dåliga insulinkänsligheten på morgonen :)

Brukar ibland nolla kolhydraterna och köra 30g protein, men oftast runt 20g kolhydrater från gröt tillsammans med 20-30g protein från proteinpulver eller keso. Brukar bli max 10g fett.

Kischen
2013-04-16, 11:01
Min frukost blir kl 14, dubbel chesee och en protein meal från MM.