handdator

Visa fullständig version : Hur mycket Kcal bör jag få i mig?


jesper2k9
2013-04-14, 21:28
Tjenixen. Är ny på detta forumet så välkomna mig gärna! *flex* :)

Ålder: 20
Längd: 184
Bw: 80
Tränat cirkus 1½-2 år.

Till min fråga, jag undrar då hur mycket kcal jag ska få i mig under bulk, har påbörjat så smått, som ser ut såhär;

Dagliga behovet:

80-100g Fett
200g Protein
3500kcal

Någon som kan svara på om jag behöver mer utav något eller ev några synpunkter på detta, hjälp mig gärna. Uppskattar alla svar jag får!

Tack på förhand brödrar.

Wzup2u
2013-04-14, 21:37
det kan du bara själv avgöra vågen visar väger ligger du över 3500kcal så får du tillräckligt med protein av maten m.m

tänk inte ät på tills du nått målet vid deff kan du räkna sen ist. spara mattehuvvet och använd munnen nomnom.

cero
2013-04-14, 21:44
Kul att du har hittat hit.

Exakt hur mycket kalorier du behöver få i dig är inget du behöver räkna på. Lägg till ca 200-300 kcal utöver det du äter varje dag. Väg dig sedan varje dag vid samma tidpunkt, och räkna ut ett medelvärde per vecka t ex, så du kan följa utvecklingen.

Fördelningen protein/fett/kolhydrater ser bra ut.

Och extra viktigt under bulk är att du tränar ordentligt, så att du inte (bara) blir fet. :)

jesper2k9
2013-04-14, 21:53
Tack för era snabba svar!

Cero: Lägga till 200-300?

Jag har faktiskt ingen aning hur mycket jag ska äta, då jag precis har börjat räkna kalorier och satte ett mål på 3500kcal.
Har dock ingen våg hemma, får väl införskaffa mig en sådan? :)

Nebuchadnezzar
2013-04-14, 21:59
Tack för era snabba svar!

Cero: Lägga till 200-300?

Jag har faktiskt ingen aning hur mycket jag ska äta, då jag precis har börjat räkna kalorier och satte ett mål på 3500kcal.
Har dock ingen våg hemma, får väl införskaffa mig en sådan? :)

Det han menar är att det kan vara mycket enklare än så - om du har varit hyfsat stabil viktmässigt tidigare så kan du bara lägga till några hundra kalorier per dag så får du ju automatiskt ett överskott ungefär motsvarande pålägget. Då behöver du inte hålla på och räkna från scratch exakt hur mycket du behöver och hur mycket du äter.

cero
2013-04-14, 21:59
Nja, det tycker jag inte du behöver. Kaloriräknande är för folk som har för mycket fritid.

Låt säga att du har legat viktstilla i 1 år. Det betyder att du konstant har ett jämnt intag av mat. Inte nödvändigtvis på en daglig basis, men sett över ett lägre tidsperspektiv. Nettot av all mat du äter, och av allt du förbrukar genom aktivitet blir den vikten du har. Så om du då fortsätter att leva som vanligt, och lägger till ett obligatoriskt kvällsmål (för att undvika att du inte äter mindre på dagen) som består av t ex 300 kcal så kommer nettot bli positivt och du ökar i vikt.

EDIT: Nebuchadnezzars förklaring var en aning enklare att förstå.

Kort sagt; kcal in minus kcal ut avgör vad som händer med din vikt.

Undrar du vad du kan äta för att få i dig en viss mängd kalorier så är det bara att titta på baksidan av livsmedelsförpackningarna. Sedan kan du enkelt uppskatta vikter.

Eddwin
2013-04-14, 22:39
Jag är inte så kunnig så jag bör ej uttala mig så mycket, men här har du en kalkylator där du kan räkna ut din energiförbrukning! http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Fishtank
2013-04-14, 22:47
det kan du bara själv avgöra vågen visar väger ligger du över 3500kcal så får du tillräckligt med protein av maten m.m

tänk inte ät på tills du nått målet vid deff kan du räkna sen ist. spara mattehuvvet och använd munnen nomnom.

Låter som ett dåligt förslag.
Lika bra att han kollar vågen och hittar sin balansnivå inför kommande deff.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

cero
2013-04-14, 22:49
Det går att räkna ut ungefärliga värden med olika ekvationer, men man får i alla fall justera värdet efter hur vikten rör sig.