handdator

Visa fullständig version : Tappar för mycket muskler och ser pluffsig ut


John M
2013-04-14, 20:49
Just nu så ligger jag på ca 2 gram protein/kg kroppsvikt ca 480 gram kolhydrater/dag och ca 50 gram fett dag. Väger 93 kilo med lite synliga rutor.

Problemet just nu är att jag förlorar för mycket muskelvolym jämfört när jag låg på 3 gram protein dag och över 500 gram kolhydrater/dag.

Har läst att ett väldigt högt vattenintag, lågt sodiumintag och kolhydratsintag gör att man ser hårdare ut - Sodium iform av vätskeersttning måste jag få i mig varje dag för att inte blir extremt trött (bor i thailand, måste dricka elekrolyttillskott varje dag)

Däremot så kan jag lätt plocka bort ca 100-200 gram kolhydrater dag av rena bekvämlighetssjäl, dricka 2-3 liter vatten extra och även höja proteinintaget om jag vill.

Jag vill ju gå ner i vikt samtigit som jag behåller en stor del muskelmassa och inte ser vattning ut.

Verkar jag ha ett vettigt upplägg eller bör det läggas om? Jag väger ca 93 kg idag morgonvikt. Går gärna ner 6-7 kg rent fettvikt till.

Kör varje vecka ca 5 styrkepass 6-8 HIIT pass på vardera 15 min och 2-3 powerwalks på vardera 30-60 minuter.

jasonmago
2013-04-14, 20:58
Du glömde en liten detalj bara... Energi in vs energi ut

tjing
2013-04-14, 21:02
1. Höj proteinet lite

2. Kolhydrater lagrar även in vatten

3. Salt bidrar som sagt också till vatteninlagring.

4. Stress (kortisol) bidrar till vatteninlagring

5. Ät fiskolja (det minskar kortisol och har gynnsamma effekter på fettförbränning)

Kontrollera ditt kcal-intag = profit. Att du är plufsig säger alltså inte nödvändigtvis något om huruvida du tappar muskler eller lagt på dig fett.

John M
2013-04-14, 21:03
Jag går ner ca 250-500 gram vecka. Klart jag förlorar fett, benen är stenhårda och ådriga, däremot så är det för mycket fett/vätska runt mage och bröst.

tjing
2013-04-14, 21:05
1. Ät typ 500 kcal mindre än du förbrukar

2. Höj proteinet till 3 g / kg kroppsvikt

3. Träna tungt och med lägre volym.

4. Lägg in fastande morgonpromenader/lätt konditionsträning några dagar i veckan.

5. Låt det ta tid.

tjing
2013-04-14, 21:14
Och dra ner HIIT till max en gång per vecka. För mycket och hård konditionsträning kan höja kortisolnivåer, särskilt på ett kcal-underskott.