handdator

Visa fullständig version : Dags att bli STOR


y0uname1t
2013-04-14, 19:18
Har hittills inte stryketränat speciellt strikt utan det har blivit några pass i veckan kombinerat med annat såsom fotboll osv. Den senare tiden har jag dock ätit för mycket onyttigt och börjat lägga på mig lite mage vilket ser för jävligt ut tycker jag. Hursomhelst, nu tänker jag bli större (har man stora axlar, armar och bröst ser det mindre jävligt ut om man har en liten kagge).

Har tänkt mig ett träningschema som är uppdelat på 4-5 träningsdagar.

Ska tillägga att detta kommer kombineras med ca 1 löppass i veckan (ca 3-4km) samt ett pass med brottning och grepp (45-50 min).

Jag behöver lite hjälp med att dela upp muskelgrupper/dag. Vad tror ni är bäst? Jag vill gärna få med bröst 2 ggr i veckan då det är en muskelgrupp jag verkligen vill jobba på.

Vad säger ni om följande:

Dag 1: Rygg + Triceps
Marklyft 2*10
Latsdrag 3*10
Hantelrodd 3*8
Sittande rodd 3*8
Enarms hantelextention 3*8
Pushdowns 3*10

Dag 2: Bröst + Biceps
Bänkpress 4*8
Flyes 3*10
Lutande hantelpress 3*8
ev cablecross/cableflyes stående
Scottcurl 3*10
Koncentrationscurl 3*10

Dag 3: Ben + mage
Knäböj 4*8-10
Benspark 3*10
Vader 4*10
2st övningar ca 4-6 set för mage

Dag 4: Bröst + Axlar
Bänkpress 4-5*5
Flyes 3-4*10
Hantelpress 3*10
Stående militärpress 4*8-10
Baksida axlar 3*10


Nu till mina frågor.

1. Vad har ni att säga om upplägget med muskelgrupperna? Har inte kört bröst med triceps och rygg med biceps för det känns som jag får träna armarna mer såhär och det gillar jag (man får med biceps när man tränar rygg tex).

2. Tips på en bra övning för baksida axlar?

3. Något att ändra på vad gäller val av övningar osv?

Tack på förhand!

r1kkie
2013-04-14, 19:33
Varför bröst 2ggr medan allt annat 1 gång?

1. Försök att ha en vilodag emellan pass 1 & 2 iaf.

2. Kryssdrag tycker jag om.

Tyrwing
2013-04-14, 19:47
Lårcurl eller rakmark för baksida lår på bendagen saknas, bör lägga till det.

y0uname1t
2013-04-14, 20:14
Varför bröst 2ggr medan allt annat 1 gång?

1. Försök att ha en vilodag emellan pass 1 & 2 iaf.

2. Kryssdrag tycker jag om.
Bröst är den muskelgruppen jag vill jobba på mest. Mina ser för jävliga ut just nu, nästan bitchtitts. Dessutom får jag med rätt mycket armar och axlar, mer än 1 dag i veckan.

Vilodag definitivt!


Lårcurl eller rakmark för baksida lår på bendagen saknas, bör lägga till det.
Noterat!

Blindguard1
2013-04-14, 22:47
Bröst är den muskelgruppen jag vill jobba på mest. Mina ser för jävliga ut just nu, nästan bitchtitts. Dessutom får jag med rätt mycket armar och axlar, mer än 1 dag i veckan.

Vilodag definitivt!



Noterat!

Deffa isf.

Träna allt lika mycket, iaf ibörjan, annars kommer det se förjävligt ut, kolla bara på alla människor med stor överkropp och kycklingben, det ser äckligt ut.

y0uname1t
2013-04-15, 00:20
Deffa isf.

Träna allt lika mycket, iaf ibörjan, annars kommer det se förjävligt ut, kolla bara på alla människor med stor överkropp och kycklingben, det ser äckligt ut.
Fast jag kör ett benpass i veckan plus ett löppass plus diverse aktiviteter såsom fotboll. Det räcker.

Rawsteel
2013-04-15, 00:52
Lårcurl eller rakmark för baksida lår på bendagen saknas, bör lägga till det.

Båda bör läggas till;)

TS, är dag 1-4 = 4 dagar på raken?
Kör du 10 set bröst och nära failure så vill du nog ha iaf minst 3 fulla dagars full vila för dom innan du piskar dom igen.
Den volymen du har där för bröst är oftast den som brukar användas i 1 gång / veckan program.
Sen är mer träning inte lika med mer muskler, oftast tvärtom, det behövs inte 10+ sets för att stimulera muskeltillväxt.
Speciellt inte om du inte besitter någon nämnvärd massa vilket jag antar att du inte gör när du skriver "bitch titties".
Mitt råd till dig är att inte meka ihop egna program förens du har lite mer kött på benen.
Det finns många beprövade program som tex 5/3/1, 5x5, Lyle Mcdonalds bulking routine, tri-phase osv.
Välj ett och fokusera på att varje pass försöka slå ditt tidigare i antingen mer reps eller mer vikt på stången så kommer du att växa.
Har du dock lite erfarenhet i gymmet och ditt primära mål är muskler så skulle jag inte hoppat på SL 5x5.

Blindguard1
2013-04-15, 13:44
Stackars bröst... du kommer se rolig ut.

frekar3
2013-04-15, 14:07
Jag skulle nog ha ändrat om lite till :
Dag 1 : Bröst, Baksida Axlar, Axlar
Dag 2 : Ben, Mage
Dag 3 : Bröst, Triceps
Dag 4 : Rygg, Biceps

Dag 1 - Superset mellan Baksida Axlar och Bröst (10 set bröst = 10 set baksida axlar)
Medan dag 4 bara skulle innehålla drag uppifrån, roddar, mark, traps (inga rena baksida axlar)

Ponde
2013-04-15, 14:36
Fast jag kör ett benpass i veckan plus ett löppass plus diverse aktiviteter såsom fotboll. Det räcker.

Nej. Löpning eller fotboll bygger inte styrka eller hypertrofi i dina ben, så det räcker minsann inte.

Träna allt lika mycket, annars ser du ut som en pajas (nämnts i tråden redan en gång). Om du är missnöjd med nuläget så deffar du bort dina "bitchtits", inte svårare än det. Tror du att du kommer få "snygga" bröstmuskler om du tränar dem mera? Nej, du kanske bygger muskler men fettet blir kvar och du har således fortfarande "bitchtits" fast du tränade bröst 4 ggr/vecka.

alden
2013-04-15, 15:34
Nej. Löpning eller fotboll bygger inte styrka eller hypertrofi i dina ben, så det räcker minsann inte.

Träna allt lika mycket, annars ser du ut som en pajas (nämnts i tråden redan en gång). Om du är missnöjd med nuläget så deffar du bort dina "bitchtits", inte svårare än det. Tror du att du kommer få "snygga" bröstmuskler om du tränar dem mera? Nej, du kanske bygger muskler men fettet blir kvar och du har således fortfarande "bitchtits" fast du tränade bröst 4 ggr/vecka.

+1

Bitchtits beror på fett, alltså måste du bli av med fett. Dessutom kan du inte punktförbränna fett så extra bröstträning är bortkastad. Bänk- och hantelpress tar dessutom på främre axlar så de kommer att bli larvigt stora och därmed får du framåtroterade axlar som värker.

Fotboll och löpning är konditionsträning och bygger på sin höjd vader men knappast nåt annat.

Baksida axlar kör jag själv med stångrodd och reverse flies. Glöm heller inte sidan på axlarna, rekommenderar sidolyft med hantel.

Sist men inte minst, varför snickra ihop ett eget program när du inte har en aning om vad du håller på med? Det finns ju hur mycket bra, beprövade och GRATIS program på nätet redan.

Lillpajken94
2013-04-15, 18:08
Fast jag kör ett benpass i veckan plus ett löppass plus diverse aktiviteter såsom fotboll. Det räcker.

om du vill tillhöra trekantsfolket ja..

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=50419&size=full

Röda Björnen
2013-04-15, 18:12
Fast jag kör ett benpass i veckan plus ett löppass plus diverse aktiviteter såsom fotboll. Det räcker.

Att du ens lägger in löppass och fotboll som ett recept på stora ben jämfört med överkropp gör att jag tappar tron på dig.

Jag tycker inte om upplägget du har dock så har det funkat för många så testa och se vad som händer, jag ser en negativ cirkel redan med att du tränar de synliga musklerna 2 ggr i veckan och resten 1 gång i veckan men är ditt mål stor framsida och dålig baksida så kör hårt!

Lårcurl är väldigt viktigt, speciellt om du även löper mycket och framförallt i fotboll.

Är fotboll en sport du kör seriöst i ?

MVH

y0uname1t
2013-04-15, 18:50
Ok, har tagit till mig era tips vad gäller att inte överdriva tex bröst-träningen.

Sedan vad gäller benträningen, är ni roliga eller? Har väl inte påstått att löppass och fotboll är recept på stora ben. Vad jag sa är att jag de facto kör ben och att jag även kör en löppass och spelar fotboll då och då. Mina ben klarar inte av mer. Punkt.

Hursomhelst, har läst lite mer och tänkt köra en 4-split:

Dag 1: Armar
Dips 3*max
Liggande triceps 3*10
Smal bänkpress 3*8
Scottcurl 4*10
Hantelcurl 3*8
Koncentrationscurl 3*10

Dag 2: Ben + Axlar
(alla ben övningar)
Stående militärpress 3*8-10
Sittande framåtlutande lyft åt sidan 4*8-10
Tips på en till?

Dag 3: Rygg
Marklyft 2*10
Latsdrag 3*10
Hantelrodd 3*8-10
Sittande rodd 3*10

Dag 4: Bröst
Bänkpress 4 set
Flyes 4 set
Hantelpress 3 set
Cablecross over 3 set

1) Tips på en bra sista axelövning till de jag har?

2) Räcker övningarna/antal set osv?

3) Vad tycker ni om upplägget, övningarna osv? Vilan mellan dagarna kommer lite varierande, men kommer nog köra 3-1-3. Träna 3 dagar, vila 1 osv.

Tack på förhand återigen!

krubkungen
2013-04-15, 19:35
Alla ben övningar? Definiera, finns en himla massa benövningar. Ska du köra var enda benövning så lär nog volymen bli rätt så extrem (milt sakt) samt att kvaliteten lär nog inte bli så bra.

Lillpajken94
2013-04-15, 19:39
Ok, har tagit till mig era tips vad gäller att inte överdriva tex bröst-träningen.

Sedan vad gäller benträningen, är ni roliga eller? Har väl inte påstått att löppass och fotboll är recept på stora ben. Vad jag sa är att jag de facto kör ben och att jag även kör en löppass och spelar fotboll då och då. Mina ben klarar inte av mer. Punkt.

Hursomhelst, har läst lite mer och tänkt köra en 4-split:

Dag 1: Armar
Dips 3*max
Liggande triceps 3*10
Smal bänkpress 3*8
Scottcurl 4*10
Hantelcurl 3*8
Koncentrationscurl 3*10

Dag 2: Ben + Axlar
(alla ben övningar)
Stående militärpress 3*8-10
Sittande framåtlutande lyft åt sidan 4*8-10
Tips på en till?

Dag 3: Rygg
Marklyft 2*10
Latsdrag 3*10
Hantelrodd 3*8-10
Sittande rodd 3*10

Dag 4: Bröst
Bänkpress 4 set
Flyes 4 set
Hantelpress 3 set
Cablecross over 3 set

1) Tips på en bra sista axelövning till de jag har?

2) Räcker övningarna/antal set osv?

3) Vad tycker ni om upplägget, övningarna osv? Vilan mellan dagarna kommer lite varierande, men kommer nog köra 3-1-3. Träna 3 dagar, vila 1 osv.

Tack på förhand återigen!

Kan du skriva de benövningarna du kör? :)

Tränar själv ben 1 ggr per vecka o prringer 2-3 så tror inte du har några problem :) Väger fö. 99 pannor om du undrar hur mina knän pallar de!

Du kan väl säga rätt ut att du inte orkar köra ben..lättare så :)

Men bara för att visa har jag gjort en bild som visar hur utgången blir.

http://www.ladda-upp.se/bilder/oesshgaloeuyur/

lanzal
2013-04-15, 19:48
Varför inte bara köra ett beprövat schema såsom http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071 först några månader?
Tror majoriteten här, som tränat några år, ångrar att de inte satsade stenhårt på basövningar i början och körde ett ordentligt schema direkt.
Jag var precis likadan som dig, trodde jag visste nåt, oj så fel jag hade, hade jag gått tillbaka hade jag kört 5x5 direkt i minst 4 månader. Det är ett väldigt bra schema för att bli stark fort, och blir du stark, kommer musklerna på köpet såklart!

Trouble
2013-04-15, 19:53
Behövs mer benträning

y0uname1t
2013-04-15, 20:17
Varför inte bara köra ett beprövat schema såsom http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071 först några månader?
Tror majoriteten här, som tränat några år, ångrar att de inte satsade stenhårt på basövningar i början och körde ett ordentligt schema direkt.
Jag var precis likadan som dig, trodde jag visste nåt, oj så fel jag hade, hade jag gått tillbaka hade jag kört 5x5 direkt i minst 4 månader. Det är ett väldigt bra schema för att bli stark fort, och blir du stark, kommer musklerna på köpet såklart!
Vadå först några månader? Jag har redan tränat mer än några månader...

Varför skulle jag köra efter ett schema som jag inte gillar? Det är ju bättre att försöka skräddarsy ett man trivs med och med råd och tips kan man sedan justera det. Det är vad jag försöker göra här.


Kan du skriva de benövningarna du kör? :)

Tränar själv ben 1 ggr per vecka o prringer 2-3 så tror inte du har några problem :) Väger fö. 99 pannor om du undrar hur mina knän pallar de!

Du kan väl säga rätt ut att du inte orkar köra ben..lättare så :)

Men bara för att visa har jag gjort en bild som visar hur utgången blir.

http://www.ladda-upp.se/bilder/oesshgaloeuyur/
Varför skulle jag inte orka köra ben? Jag skrev ju tidigare i denna tråden ungefär vilka övningar jag kör och fick även tips på fler.

Varför skulle jag vara rädd för att säga att jag inte kör ben?

lanzal
2013-04-15, 20:50
"Varför skulle jag köra efter ett schema som jag inte gillar? Det är ju bättre att försöka skräddarsy ett man trivs med och med råd och tips kan man sedan justera det. Det är vad jag försöker göra här."
Jag tror verkligen inte att det är det, att skräddarsy ett schema dvs. Tror du tjänar mer på att bara köra 5x5 än att försöka hitta ett eget.
Klart man ska trivas med ett schema. Dock tror jag man kan lära sig tycka om nåt man från början inte trivs med.

y0uname1t
2013-04-15, 20:56
"Varför skulle jag köra efter ett schema som jag inte gillar? Det är ju bättre att försöka skräddarsy ett man trivs med och med råd och tips kan man sedan justera det. Det är vad jag försöker göra här."
Jag tror verkligen inte att det är det, att skräddarsy ett schema dvs. Tror du tjänar mer på att bara köra 5x5 än att försöka hitta ett eget.
Klart man ska trivas med ett schema. Dock tror jag man kan lära sig tycka om nåt man från början inte trivs med.
Varför skulle jag köra SL 5x5? Mitt primära mål är inte att bli starkare. Tycker inte jag behöver köra ett schema som SL 5x5.

lanzal
2013-04-15, 21:03
Varför skulle jag köra SL 5x5? Mitt primära mål är inte att bli starkare. Tycker inte jag behöver köra ett schema som SL 5x5.

Att bli stark i alla basövningar kommer göra dig både stark och stor. Styrka och volym hänger ihop. Bänkar du 150kg så har du inte små tuttar direkt. Markar du 200 så kan du omöjligen ha liten rygg.
Om ditt mål är att bli stor så borde fokus ligga på basövningar sen komplettera med isolationsövningar, så är typ alla program uppbyggda, och eftersom du inte tränat länge, så skulle du tjäna jättemycket på att lära dig basövningarna korrekt direkt och bli stark där.

y0uname1t
2013-04-15, 21:20
Att bli stark i alla basövningar kommer göra dig både stark och stor. Styrka och volym hänger ihop. Bänkar du 150kg så har du inte små tuttar direkt. Markar du 200 så kan du omöjligen ha liten rygg.
Om ditt mål är att bli stor så borde fokus ligga på basövningar sen komplettera med isolationsövningar, så är typ alla program uppbyggda, och eftersom du inte tränat länge, så skulle du tjäna jättemycket på att lära dig basövningarna korrekt direkt och bli stark där.
Givetvis. Och om du läst vad jag skrivit så hittar du de flesta basövningarna i mitt schema. Knäböj, marklyft, bänk, militärpress osv.

Hursomhelst, söker fortfarande lite feedback på det andra schemat jag postade. Lite feedback vad gäller övningar osv.


Klistrar in det nedan igen:


Dag 1: Armar
Dips 3*max
Liggande triceps 3*10
Smal bänkpress 3*8
Scottcurl 4*10
Hantelcurl 3*8
Koncentrationscurl 3*10

Dag 2: Ben + Axlar
(alla ben övningar)
Stående militärpress 3*8-10
Sittande framåtlutande lyft åt sidan 4*8-10
Tips på en till?

Dag 3: Rygg
Marklyft 2*10
Latsdrag 3*10
Hantelrodd 3*8-10
Sittande rodd 3*10

Dag 4: Bröst
Bänkpress 4 set
Flyes 4 set
Hantelpress 3 set
Cablecross over 3 set

1) Tips på en bra sista axelövning till de jag har?

2) Räcker övningarna/antal set osv?

3) Vad tycker ni om upplägget, övningarna osv? Vilan mellan dagarna kommer lite varierande, men kommer nog köra 3-1-3. Träna 3 dagar, vila 1 osv.

Tack på förhand återigen!

Nixan
2013-04-15, 23:03
Dag 1: Armar
Dips 3*max Hög skaderisk
Liggande triceps 3*10 Bra
Smal bänkpress 3*8 Finns bättre. Bra tricepsprogram (http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5997496&postcount=11)
Scottcurl 4*10
Hantelcurl 3*8
Koncentrationscurl 3*10 Brukar själv inte köra så mycket biceps. Hammercurls är rekommenderade dock.

Dag 2: Ben + Axlar
(alla ben övningar)Finns väldigt många... Specificera
Stående militärpress 3*8-10
Sittande framåtlutande lyft åt sidan 4*8-10 För baksida axlar?
Tips på en till? Vanliga sidolyft t.ex.

Dag 3: Rygg Inget fel med detta. Tycker dock det är lite lite om man jämför med dina övriga dagar.
Marklyft 2*10
Latsdrag 3*10
Hantelrodd 3*8-10
Sittande rodd 3*10

Dag 4: Bröst Smaksak. Tycker själv det är för mycket. Ta bort flyes och cablecross och lägg till lutande bänkpress.
Bänkpress 4 set
Flyes 4 set
Hantelpress 3 set
Cablecross over 3 set

Personligen tycker jag inte en specifik armdag är nödvändigt. Kör triceps efter bröst och biceps efter rygg.

y0uname1t
2013-04-16, 11:42
Personligen tycker jag inte en specifik armdag är nödvändigt. Kör triceps efter bröst och biceps efter rygg.
Jo iofs. Något sånthär kanske är bäst:

Dag 1: Bröst + Triceps
Dag 2: Rygg + Biceps
Dag 3: Ben + Axlar
Dag 4: Vila
etc.. 3-1-3

Lillpajken94
2013-04-16, 18:36
Varför skulle jag inte orka köra ben? Jag skrev ju tidigare i denna tråden ungefär vilka övningar jag kör och fick även tips på fler.

Varför skulle jag vara rädd för att säga att jag inte kör ben?

För att du inte skriver benövningarna :) Du skippar nog dom! Haha.

Lycka till :P

DJJOHANSSON
2013-04-16, 22:35
Bröst/triceps
Rygg/biceps
Vila
Ben/axlar
Armar
Vila
Vila

mlgrufman
2013-04-16, 23:27
Varför ens starta en tråd om man vägrar ta till sig kritiken? Startar du tråden för att alla ska sitta och dregla till ditt monsturösa upplägg? Förstå själv hur ironiskt det är att starta en tråd på ett träningsforum döpt till "Dags att bli STOR" och inkludera fotboll som en benaktivitet för kvalikativ muskelmassa. Tragedin slutar inte här, utan den fortsätter med att du slänger ihop ett avsnitt i ditt schema kallat "ben" där du skriver med "alla ben övningar".

Jag tycker att du borde stega bakåt och köra stronglifts istället.

Röda Björnen
2013-04-17, 05:35
Om folk inte skriver in konstruktiv kritik eller tips utan bara ge sig på honom med ren kritik kanske man inte ska skriva då pojken behöver lite hjälp och tips.

TS, du är ny i träningen så tillåt mig att tillämpa ditt schema så kan du se vad du tycker.

Dag 1: Rygg
Marklyft, 3 set. [2-5]
Pendlay Rows, 2 set. [6-10]
Chins, 2 set. [KV - Max Repetition]
Hammercurl, 2 set. [6-10]

Dag 2: Bröst
Bänkpress, 3 set. [4-8]
Lutande Hantelpress, 1 set. [6-10]
Hantelflies, 2 set. [6-10]
Sid hantellyft, 2 set. [6-10]
Tricepsextension, 2 set. [6-10]

Dag 3: Ben
Knäböj, 3 set. [2-5]
Lårcurl, 3 set. [6-10]
Vadpress, 1 set. [Valfri övning, max repetition]

Första setet på knäböj, bänkpress, marklyft, vadpress är 100% ansträngning. Resterande set stannas 1 repetition innan failure.

MVH

Lillpajken94
2013-04-17, 16:12
Varför ens starta en tråd om man vägrar ta till sig kritiken? Startar du tråden för att alla ska sitta och dregla till ditt monsturösa upplägg? Förstå själv hur ironiskt det är att starta en tråd på ett träningsforum döpt till "Dags att bli STOR" och inkludera fotboll som en benaktivitet för kvalikativ muskelmassa. Tragedin slutar inte här, utan den fortsätter med att du slänger ihop ett avsnitt i ditt schema kallat "ben" där du skriver med "alla ben övningar".

Jag tycker att du borde stega bakåt och köra stronglifts istället.

Hoho, min första tanke med!

Bounga
2013-04-17, 17:30
Kör som du gör men lägg till lårcurl för hamsen