handdator

Visa fullständig version : Råd inför köp av beg olympisk skivstång+ställning?


Barbastark
2013-04-14, 18:42
Hejhej

Tänkt skaffa en skivstång inkl ca 120kg extra viktplattor, samt ställning och undrar vad som är ett pris att sikta på för detta på beg. marknaden?

Kan inte så mycket om det hela, men har förstått att det är skillnad på olympiska(smalare i grepp?) och styrkelyft(tjockare i greppet?) stängerna. Är ute efter den med smalare, som verkar vara den vanliga på allmänna gym.

Andra krav är egentligen bara att den inte blir permanent böjd efter låt säga en 160kg maxning i böjjen med studs i botten, samt att den inte rostar.

Tar tacksamt emot tips och råd inför köp!

Doggeh
2013-04-14, 18:47
Du borde köra på Eleiko om du är rädd för att stången skall böjas. Eleikostänger å andra sidan är väl ganska dyra men det är riktigt bra kvalité, om inte bästa? Den olympiska stången är 2mm smalare i diameter om jag inte misstar mig. Räfflingen är väl lite grövre på en SL-stång jämfört med en OLY.

Dreas
2013-04-14, 18:48
Hejhej

Tänkt skaffa en skivstång inkl ca 120kg extra viktplattor, samt ställning och undrar vad som är ett pris att sikta på för detta på beg. marknaden?

Kan inte så mycket om det hela, men har förstått att det är skillnad på olympiska(smalare i grepp?) och styrkelyft(tjockare i greppet?) stängerna. Är ute efter den med smalare, som verkar vara den vanliga på allmänna gym.

Andra krav är egentligen bara att den inte blir permanent böjd efter låt säga en 160kg maxning i böjjen med studs i botten, samt att den inte rostar.

Tar tacksamt emot tips och råd inför köp!Greppvidden på riktiga stänger ska väl inte skilja såvitt jag vet, eller är det några mm tro?

Eleiko, de kostar lite mer men kvalitén är snuskigt bra. Leoko gör bra grejor också.

Barbastark
2013-04-14, 18:57
Greppvidden på riktiga stänger ska väl inte skilja såvitt jag vet, eller är det några mm tro?

Eleiko, de kostar lite mer men kvalitén är snuskigt bra. Leoko gör bra grejor också.

Menar såklart diametern på stången.

Behöver inte vara några värsting grejer heller då den bara kommer användas då och då (när jag är hos föräldrarna), samt att den kommer stå i garage eller förråd och antagligen inte i en fin uppvärmd lokal :P

Men vad tror ni ang beg. pris för ställning+stång inkl 120-140kg i vikter?

Exdiaq
2013-04-14, 18:57
Skiljer även i hur lätt kullagren rullar och markeringarna på stången.

Jag hade köpt en ny från Eleiko om det var OL jag skulle ha den till. Till allt annat hade en begagnad Eleiko från Blocket gått an.

mikaelj
2013-04-15, 16:56
TL-stång är 28 mm (25 mm för damer), SL-stång är 29 mm.