handdator

Visa fullständig version : Hur ser det här upplägget ut?


Ciscokid
2013-04-13, 23:43
Tjena! har tänk skaffa mig ett nytt lite mer simpelt träningsprogram och behöver lite åsikter. Jag är 183 lång, 84kg tung och har gymmat i ca 1 år då jag har kört en massa isolations övningar blandat med compound övningar som marklyft, bänk, böj osv. Tänker sluta med de flesta isolations övningarna eftersom att det känns som att dom inte behövs för att bygga en bra grund. Såhär har jag tänkt mig, jag kör 5x5 eller 3x8-10, varierar lite.

Bänkpress 5x5
Dips 4x8
Marklyft 3x5
Chins brett grepp, max x3
Situps/annat för magen


Knäböj
Militärpress
Chins smalt grepp
Vadpress
Reardelts (för det ser dumt ut eftersom jag inte tränade dessa innan...)

Vad säger ni om detta? Missar jag något eller täcker detta vad man behöver för en bra grund att stå på om jag vill fortsätta bygga. Målet med min träning är att bli stark (och stor i längden)

mvh
Ciscokid :)

Rawsteel
2013-04-14, 00:04
Du saknar en rodd för ryggen och visst behövs det inte mycket isolation för en bra grund men isolationsövningar fyller helt klart en funktion.
Ta lårcurl som exempel, den tränar muskler som du inte gör med höftextansioner (mark, rak mark, hypers etc).
Så den har du helt klart plats för.
Lite sidolyft, en tricepsextansion ovanför/bakom huvudet för att träna triceps långa huvud mer effektivt samt en curl skadar ju inte heller;)

Silveta
2013-04-14, 07:24
Som Raw Sa så hade jag slängt in Rodd av något slag i schemat.

Är tanken att du ska rotera dessa två ex antal gånger i veckan som ett rullande schema eller ska du hålla dig till 2 pass i veckan?

Ciscokid
2013-04-14, 10:47
Som Raw Sa så hade jag slängt in Rodd av något slag i schemat.

Är tanken att du ska rotera dessa två ex antal gånger i veckan som ett rullande schema eller ska du hålla dig till 2 pass i veckan?

Tänker mig ett rullande ABA - BAB - ABA , så 3 gånger i veckan blir det.

Silveta
2013-04-14, 10:48
Tänker mig ett rullande ABA - BAB - ABA , så 3 gånger i veckan blir det.

Tack för tipset med rodden, funkar en skivstångs rodd bra?

jajemen det funkar utmärkt.

Ciscokid
2013-04-14, 10:49
Du saknar en rodd för ryggen och visst behövs det inte mycket isolation för en bra grund men isolationsövningar fyller helt klart en funktion.
Ta lårcurl som exempel, den tränar muskler som du inte gör med höftextansioner (mark, rak mark, hypers etc).
Så den har du helt klart plats för.
Lite sidolyft, en tricepsextansion ovanför/bakom huvudet för att träna triceps långa huvud mer effektivt samt en curl skadar ju inte heller;)

Tack för tipsen, funkar en skivstångs rodd bra?

Rawsteel
2013-04-14, 10:57
Tack för tipsen, funkar en skivstångs rodd bra?

yep.

Rawsteel
2013-04-14, 12:39
Btw, du vill nog ta bort dips om du ska köra det 1 on, 1 off, 1 on osv eller mån/ons/fre.
Dina axlar lär med största sannolikhet inte vara redo för militärpress ~46h efter 5 set bänk och 4 set dips, båda dessa flerledsövningar smiskar axlarna rejält.

Silveta
2013-04-14, 13:38
Btw, du vill nog ta bort dips om du ska köra det 1 on, 1 off, 1 on osv eller mån/ons/fre.
Dina axlar lär med största sannolikhet inte vara redo för militärpress ~46h efter 5 set bänk och 4 set dips, båda dessa flerledsövningar smiskar axlarna rejält.

Så länge man har två dagar emellan, får ordentligt med vila och inte går till fail varje pass så bör det gå alldeles utmärkt.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Rawsteel
2013-04-14, 14:53
Så länge man har två dagar emellan, får ordentligt med vila och inte går till fail varje pass så bör det gå alldeles utmärkt.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Mja, det räcker nog med att ligga ~1-2 reps ifrån fail för att axlarna inte ska vara återhämtade på 46h med 9 sets.
48h är ju det rekommenderade minimum och används ofta i helkroppsprogram där 4-5 sets används, ta SL 5x5 som exempel, där är inte många sets nära failure.

Ciscokid
2013-04-14, 19:16
tänkte att man kunde byta plats på militär och marklyft så underlättar det lite, både för axlarna och ländryggen. Sedan tänker jag nog köra tis,tors,söndag så det blir en del vila mellan passen.

Ciscokid
2013-04-16, 15:30
tänkte att man kunde byta plats på militär och marklyft så underlättar det lite, både för axlarna och ländryggen. Sedan tänker jag nog köra tis,tors,söndag så det blir en del vila mellan passen.

hur låter det, gott folk *flex*?

Rawsteel
2013-04-16, 16:02
hur låter det, gott folk *flex*?

Det låter som ett bättre alternativ.