handdator

Visa fullständig version : Vad har ni för syn på våld?


Sidor : [1] 2

difaren
2013-04-13, 22:20
Undrar just detta, alla har olika syn på saken

Finns ju uppgörelser mellan firmor osv, 1vs1 , Kampsport osv..

Vad tycker ni om det?

Ristretto
2013-04-13, 22:21
I don't talk about fight club.

pwnyou
2013-04-13, 22:21
Använd bara i värsta fall?

difaren
2013-04-13, 22:22
I don't talk about fight club.

You are Fight club :d

Iskall
2013-04-13, 22:28
Undrar just detta, alla har olika syn på saken

Finns ju uppgörelser mellan firmor osv, 1vs1 , Kampsport osv..

Vad tycker ni om det?

Uppgörelser mellan firmor är så extremt löjligt om du frågar mig. Rallar svingar hit och dit. Flera mot 1 etc. Va du menar med 1v1 vet jag inte riktigt. Kamsport är ju under helt andra förutsättningar, det är kontrollerat. Kamsport är jag ok med, det andra är bara fjanterier *gah!*

ceejay
2013-04-13, 22:29
I don't like. Det gör ont att bli slagen på :(

difaren
2013-04-13, 22:30
Uppgörelser mellan firmor är så extremt löjligt om du frågar mig. Rallar svingar hit och dit. Flera mot 1 etc. Va du menar med 1v1 vet jag inte riktigt. Kamsport är ju under helt andra förutsättningar, det är kontrollerat. Kamsport är jag ok med, det andra är bara fjanterier *gah!*

Jo precis. Nej men det förekommer väl att två stycken vill göra upp efter ett bråk.

Sedan finns det ju fylleslagsmål som är extremt löjliga, oftast över ett gräl där den ena säger till den andra exakt vad man tycker om personen.

micke81
2013-04-13, 22:41
våld är endast godtagbart för att skydda någons hälsa eller möjligen egendom och för att skydda vårt land och den frihet vi trots allt har.
kampsport som idrott är helt ok i mina ögon men det är en helt annan fråga.

difaren
2013-04-13, 22:59
våld är endast godtagbart för att skydda någons hälsa eller möjligen egendom och för att skydda vårt land och den frihet vi trots allt har.
kampsport som idrott är helt ok i mina ögon men det är en helt annan fråga.

Våld är alltså inte accepterat ifall man är ute efter adrenalin och den andra parten är med på det?

PERSONLIGEN kan jag förstå hur grabbarna i fotbollsklubbarna går med i just firmor för att få slåss för sitt lag. En redig adrenalinkick, tråkigt dock att det påverkar andra.

ceejay
2013-04-13, 23:01
Våld är alltså inte accepterat ifall man är ute efter adrenalin och den andra parten är med på det?

PERSONLIGEN kan jag förstå hur grabbarna i fotbollsklubbarna går med i just firmor för att få slåss för sitt lag. En redig adrenalinkick, tråkigt dock att det påverkar andra.

Givetvis inte, så fort någon skadar sig ordentligt så är det skattebetalarna som får stå för notan.

Skön
2013-04-13, 23:04
Finns så många andra å bättre sätt att få en adrenalinkick av. Sjukt beteende att utöva våld utöver det som anses vara en bedömningssport. Självförsvar är okej. Fattar inte hur man kan vilja skada en annan människa medvetet.

difaren
2013-04-13, 23:05
Givetvis inte, så fort någon skadar sig ordentligt så är det skattebetalarna som får stå för notan.

Precis, väldigt tråkigt.

Men tex. här http://jnytt.se/nyhet/54511/supporterslagsmal-utanfor-jonkoping Visst så får Polisen rycka ut, det kostar skattepengar men ingen vart skadad så att någon fick besöka sjukhus.

Stoltz
2013-04-13, 23:06
Under reglerade förhållanden, t.ex. Boxning, MMA, osv. så är det helt okej.

För att skydda andra är det ibland ett nödvändigt ont.

zozofu93
2013-04-13, 23:32
Som många andra säger, för att skydda andra/sig själv tycker jag det är helt lugnt, för eget nöje är det idiotiskt. I sport är det fantastiskt!

Olegh
2013-04-13, 23:34
Är snudd på pacifist skulle jag säga. Har dock aldrig varit med om någon riktigt hotfull situation där man inte har så mycket att välja på.

Ser inget nöje i att se på boxning/MMA/K1, etc. Typ noll i fascination.

Carnes
2013-04-13, 23:36
Att nita en idiot är en av världens skönaste känslor (srs)

Iskall
2013-04-13, 23:39
Att nita en idiot är en av världens skönaste känslor (srs) Kan även få goa konsekvenser om man inte kan kontrollera sina armar ;)

mattilainen
2013-04-13, 23:39
I självförsvar eller i skydd för andra så är det ok. Samma med kampsport.

Carnes
2013-04-13, 23:42
Kan även få goa konsekvenser om man inte kan kontrollera sina armar ;)

Det är därför man alltid ska slå först när man har identifierat att det är en situation som kräver våld. Aldrig förstått varför man ska stå och vänta på att få ett slag på sig när man vet att det kommer bli fight.

Lellan
2013-04-13, 23:44
Det är därför man alltid ska slå först när man har identifierat att det är en situation som kräver våld. Aldrig förstått varför man ska stå och vänta på att få ett slag på sig när man vet att det kommer bli fight.

För att inte vara idioten kanske? :)

Våldsamma sporter är inget jag finner nöje i att kolla på, men accepterar att de finns. Våld utanför dessa har väl ingen vits öht..? Nödvärn förstår jag men beror ju alltid på ett pucko, så våld är väl helt enkelt patetiskt i sig självt.

Edit: Hade varit enklare att bara plusetta Martikainen.

Iskall
2013-04-13, 23:45
Det är därför man alltid ska slå först när man har identifierat att det är en situation som kräver våld. Aldrig förstått varför man ska stå och vänta på att få ett slag på sig när man vet att det kommer bli fight. Det går snabbare att springa än att riskera att åka dit för eventuell misshandel. "Det va självförsvar" brukar inte gå hem.

billmaier
2013-04-13, 23:47
I vissa fall är det okej med våld. Tex. vid självförsvar eller för att skydda andra. Dessutom är det okej i vissa fall att nita en idiot (precis som Carnes säger) om han "förtjänar" det. Men att tex. gå och slå ner oskyldiga människor på gatan är totalt oacceptabelt.

rogerQ
2013-04-13, 23:50
Verbal judo :d

Carnes
2013-04-13, 23:50
För att inte vara idioten kanske? :)

Våldsamma sporter är inget jag finner nöje i att kolla på, men accepterar att de finns. Våld utanför dessa har väl ingen vits öht..? Nödvärn förstår jag men beror ju alltid på ett pucko, så våld är väl helt enkelt patetiskt i sig självt.

Edit: Hade varit enklare att bara plusetta Martikainen.

Det går snabbare att springa än att riskera att åka dit för eventuell misshandel. "Det va självförsvar" brukar inte gå hem.

Det är lätt att sitta och skriva hur dåligt våld är och hur lätt det är att springa när man sitter vid datorn.. Just sayin... Har ni varit i riktiga situationer? Jag har blivit påhoppad, fått knivar/flaskor mot halsen, provocerad utan anledning. Värt att nämna är att jag aldrig har startat något själv, men jag gillar att röra mig runt i världen, festa, leta kvinnor osv och då finner man trubbel ofta. Man man märker snabbt när idioter har bestämt sig för att dom vill slåss, när man väl identifierar det så är det bara att slå till så du får övertag.

tossefar
2013-04-13, 23:51
Jag tycker att det är skittöntigt att slåss.

billmaier
2013-04-13, 23:52
Det är lätt att sitta och skriva hur dåligt våld är och hur lätt det är att springa när man sitter vid datorn.. Just sayin... Har ni varit i riktiga situationer? Jag har blivit påhoppad, fått knivar/flaskor mot halsen, provocerad utan anledning. Värt att nämna är att jag aldrig har startat något själv, men jag gillar att röra mig runt i världen, festa, leta kvinnor osv och då finner man trubbel ofta. Man man märker snabbt när idioter har bestämt sig för att dom vill slåss, när man väl identifierar det så är det bara att slå till så du får övertag.

+1

Jag tycker att det är skittöntigt att slåss.

Vad gör du ifall du blir påhoppad i grillkön klockan 04.00 en lördag?

Iskall
2013-04-13, 23:53
Det är lätt att sitta och skriva hur dåligt våld är och hur lätt det är att springa när man sitter vid datorn.. Just sayin... Har ni varit i riktiga situationer? Jag har blivit påhoppad, fått knivar/flaskor mot halsen, provocerad utan anledning. Värt att nämna är att jag aldrig har startat något själv, men jag gillar att röra mig runt i världen, festa, leta kvinnor osv och då finner man trubbel ofta. Man man märker snabbt när idioter har bestämt sig för att dom vill slåss, när man väl identifierar det så är det bara att slå till så du får övertag. Jo självklart kan man inte gå ifrån alla situationer där är jag med dig. Men om någon står och käftar så går iallafall jag därifrån istället för att veva.

Carnes
2013-04-13, 23:55
Jo självklart kan man inte gå ifrån alla situationer där är jag med dig. Men om någon står och käftar så går iallafall jag därifrån istället för att veva.

Jo absolut. Jag slåss bara om jag måste, såklart. Tyvärr pratar gärna idioter ''Våld'' istället för Svenska eller Engelska.

Fordon
2013-04-13, 23:57
Jag anser att verbal, psykisk och fysisk misshandel varken bättre eller sämre än den andra.

Iskall
2013-04-13, 23:58
Jo absolut. Jag slåss bara om jag måste, såklart. Tyvärr pratar gärna idioter ''Våld'' istället för Svenska eller Engelska.
Jo det finns alltför många som ska hävda sig , speciellt med kompisarna i ryggen.

Fitzpatrick
2013-04-13, 23:58
Jo absolut. Jag slåss bara om jag måste, såklart. Tyvärr pratar gärna idioter ''Våld'' istället för Svenska eller Engelska.

Uppenbarligen.

Carnes
2013-04-13, 23:58
Jag anser att verbal, psykisk och fysisk misshandel varken bättre eller sämre än den andra.
Du har helt rätt. Det är lika bra att ge sin unge ett kokt stryk istället för att skälla ut dom och kalla dom skitungar.

Jo det finns alltför många som ska hävda sig , speciellt med kompisarna i ryggen.
Jo.. Svenskar blir alltid så tuffa när dom dricker, dom brukar inte vara så farliga dock. Mena-invandrare är värst, dom gillar att viffta med kniven när Svennen (jag) gör motstånd.
(noracist) men ni som rör er i storstäderna vet nog vad jag pratar om..
Uppenbarligen.
Utveckla?
Posts: 0

Seems legit.

andeem
2013-04-13, 23:59
Jag tycker att Sam Harris principer (http://samharris.org/blog/item/the-truth-about-violence) är vettiga.

Mycket nyttig läsning.

Lellan
2013-04-14, 00:01
Det är lätt att sitta och skriva hur dåligt våld är och hur lätt det är att springa när man sitter vid datorn.. Just sayin... Har ni varit i riktiga situationer? Jag har blivit påhoppad, fått knivar/flaskor mot halsen, provocerad utan anledning. Värt att nämna är att jag aldrig har startat något själv, men jag gillar att röra mig runt i världen, festa, leta kvinnor osv och då finner man trubbel ofta. Man man märker snabbt när idioter har bestämt sig för att dom vill slåss, när man väl identifierar det så är det bara att slå till så du får övertag.

Fast om det är du som börjar svinga så är det ju du som är idioten, och de kan hävda nödvärn även om du skulle ha rätt i sak att "de tänkte" . Och bråkiga situationer undviker jag, korrekt, jag är väl inte dum i huvudet.

Carnes
2013-04-14, 00:04
Fast om det är du som börjar svinga så är det ju du som är idioten, och de kan hävda nödvärn även om du skulle ha rätt i sak att "de tänkte" . Och bråkiga situationer undviker jag, korrekt, jag är väl inte dum i huvudet.

Sorry, nästa gång jag får en kniv mot min hals ska jag vänta tills jag får en smäll, annars är jag ju en idiot. Nästa gång någon tar min dejt på röven och vägrar sluta följa efter oss trotts att jag har sagt till över 10 gånger ska jag be han svinga först.

Jag vill inte låta otrevlig, men det här är ett ämne vi inte kommer att diskutera eftersom du är en kvinna. Det har inget med sexism att göra, utan ni vet inte hur det fungerar att vara en man ute på vifft. Som jag sa, det är lätt att sitta och tycka saker bakom en data när du inte har en aning om vad som händer ute i det verkligheten.

rogerQ
2013-04-14, 00:05
Jag anser att verbal, psykisk och fysisk misshandel varken bättre eller sämre än den andra.

Judo är inte misshandel, det är en olympisk gren. *rolleyes*

Amfksp
2013-04-14, 00:07
Helt ointresserad av våld och undviker det aå gott det går. 99 ggr av 100 går det att prata sig ut bara man sväljer sin stolthet lite. Hällre skadad stolthet än en kniv i buken.

Lellan
2013-04-14, 00:11
Sorry, nästa gång jag får en kniv mot min hals ska jag vänta tills jag får en smäll, annars är jag ju en idiot. Nästa gång någon tar min dejt på röven och vägrar sluta följa efter oss trotts att jag har sagt till över 10 gånger ska jag be han svinga först.

Jag vill inte låta otrevlig, men det här är ett ämne vi inte kommer att diskutera eftersom du är en kvinna. Det har inget med sexism att göra, utan ni vet inte hur det fungerar att vara en man ute på vifft. Som jag sa, det är lätt att sitta och tycka saker bakom en data när du inte har en aning om vad som händer ute i det verkligheten.

Kniv mot hals räknas som våld.

Och du skriver ju själv att du söker upp den sortens verklighet aktivt, jag undviker den. Vi kan nöja oss så. Nu ska jag gå och sova jour här i min fluffiga ickeverklighet, gnite.

tossefar
2013-04-14, 00:11
+1



Vad gör du ifall du blir påhoppad i grillkön klockan 04.00 en lördag?

Ja du, varför skulle någon hoppa på mig i grillkön? Nu är jag bara 28 år gammal, men det problemet har då aldrig dykt upp för mig eller någon av mina kompisar. De enda jag vet som åkt på stryk har varit fulla som as och betett sig illa.

difaren
2013-04-14, 00:11
Jag personligen är en väldigt hetlevrad person. Men som ni säger så är det ju bara sjukt att ge sig på en oskyldig, men det händer inte ofta kan jag säga er.

Och jag håller delvis med Carnes om att om det väl ska bli fight.. ja då gäller det att vara först för annars kommer man ångra sig och kanske vara några tänder fulare.

fö. så är våld någonting i människans natur..det är ett sätt att göra upp på enligt mig mot en annan som hävdar sig emot en annan.

Carnes
2013-04-14, 00:15
Kniv mot hals räknas som våld.

Och du skriver ju själv att du söker upp den sortens verklighet aktivt, jag undviker den. Vi kan nöja oss så. Nu ska jag gå och sova jour här i min fluffiga ickeverklighet, gnite.

Jag söker inte upp trubbel direkt. Jag får den på mig indirekt eftersom det är sjukt mycket jobbiga typer på stan, klubbar, fester osv. Ännu en gång; jag har aldrig startat något i hela mitt liv, jag har bara skyddat mig själv.

Edit; Sov gott! :D

billmaier
2013-04-14, 00:19
Ja du, varför skulle någon hoppa på mig i grillkön? Nu är jag bara 28 år gammal, men det problemet har då aldrig dykt upp för mig eller någon av mina kompisar. De enda jag vet som åkt på stryk har varit fulla som as och betett sig illa.

Du har då tydligen inte varit många gånger ute, eller så har du bara haft bra tur.. Det finns alltid människor som kan ge sig helt oprovocerat på oskyldiga.

Fordon
2013-04-14, 00:20
Du har helt rätt. Det är lika bra att ge sin unge ett kokt stryk istället för att skälla ut dom och kalla dom skitungar.



Judo är inte misshandel, det är en olympisk gren. *rolleyes*

Ni har ju inte förstått. Och att skälla ut sina ungar är inte verbal misshandel.

Olegh
2013-04-14, 00:21
Du har då tydligen inte varit många gånger ute, eller så har du bara haft bra tur.. Det finns alltid människor som kan ge sig helt oprovocerat på oskyldiga.

Och då backar man undan?

tossefar
2013-04-14, 00:23
Du har då tydligen inte varit många gånger ute, eller så har du bara haft bra tur.. Det finns alltid människor som kan ge sig helt oprovocerat på oskyldiga.

Men då går jag väl därifrån??? Jag förstår inte resonemanget. Sen är man väl sällan ensam i grillkön 04.00.

Iskall
2013-04-14, 00:23
Du har då tydligen inte varit många gånger ute, eller så har du bara haft bra tur.. Det finns alltid människor som kan ge sig helt oprovocerat på oskyldiga.
Väntar på fyllekäk, kommer någon som vinglar in i dig, sedan är det helt plötsligt ditt fel. Som lite plåster på såren så frågar dom/den om du ska ha stryk. Inte allt för ovanligt *facepalm*

rogerQ
2013-04-14, 00:24
Men då går jag väl därifrån??? Jag förstår inte resonemanget. Sen är man väl sällan ensam i grillkön 04.00.

Det är bara att ta fram mobilen och fixa en ny kioskviking!

billmaier
2013-04-14, 00:25
Och då backar man undan?

Ja, om det bara är möjligt. Men alltid går det inte att backa undan.

Olegh
2013-04-14, 00:26
Det är bara att ta fram mobilen och fixa en ny kioskviking!

Jag riskerar inte att få stryk över en jävla korv iaf..

Ja, om det bara är möjligt. Men alltid går det inte att backa undan.

Hoppas jag slipper vara med om det då. :)

micke81
2013-04-14, 00:29
alla här tycks inte ha upplevt verkligheten,ibland går det inte att backa undan/springa ifrån situationen,sist jag provade den modelen kom en spark i ryggen blixtsnabbt och därefter en hel del sparkar till när jag låg. gällar att kunna väga situationen och i vissa lägen är det bättre att slå först,dock är det en helt annan fråga.

Carnes
2013-04-14, 00:29
Ja, om det bara är möjligt. Men alltid går det inte att backa undan.
Det är det här som är min poäng.. Alla jävla gånger någon idiot vägrar backa och ska knuffa, kalla en fula ord, påpeka vad dom har gjort med min mamma i sänghalmen osv trotts att man försöker slingra sig.. Det är bara att sänka idioten.
Ni har ju inte förstått. Och att skälla ut sina ungar är inte verbal misshandel.

Vart går gränsen mellan en redig utskällning och verbal misshandel om sonen din har misshandlat sin klasskamrat över en försvunnen penna?

billmaier
2013-04-14, 00:30
Hoppas jag slipper vara med om det då. :)

Hoppas inte heller att det ska hända någon. Men försökte bara få fram, att det inte alltid går att backa undan, även om man vill det. :)

difaren
2013-04-14, 00:33
Jo sedan kan ju en person gå an så grova överträdelser, dra upp privata saker som den inte har med och göra. Och bara provocerar. Då förtjänar denne faktiskt en högerkrok.

andeem
2013-04-14, 00:41
Finns ingen anledning att låta sig provoceras. Om man inte kan hantera vad en idiot säger är man en idiot själv. Don't lose your cool.

Carnes
2013-04-14, 00:43
Finns ingen anledning att låta sig provoceras. Om man inte kan hantera vad en idiot säger är man en idiot själv. Don't lose your cool.

Absolut. Men när dom går panna mot panna, knuffas, flåsar med deras äckliga alkoholandedräckt.. Det är en helt annan grej :D

andeem
2013-04-14, 00:43
Det är alldeles för lätt att skada en person så att man får ångra det. Även om man har rätten på sin sida.

andeem
2013-04-14, 00:46
Absolut. Men när dom går panna mot panna, knuffas, flåsar med deras äckliga alkoholandedräckt.. Det är en helt annan grej :DOm man tänker lite framåt och värderar situationen är det mycket sällan man behöver låta någon komma så nära.

hungry
2013-04-14, 00:46
Absolut. Men när dom går panna mot panna, knuffas, flåsar med deras äckliga alkoholandedräckt.. Det är en helt annan grej :D

Då smäller det tyvärr ju inte bara en gång heller.

Stefan J
2013-04-14, 00:48
Det borde finnas mer utrymme i lagen för att få använda våld.

Carnes
2013-04-14, 00:50
Om man tänker lite framåt och värderar situationen är det mycket sällan man behöver låta någon komma så nära.
Och du talar förstås av erfarenhet?
Då smäller det tyvärr ju inte bara en gång heller.
Det har bara varit typ två gånger det har gått lite överstyr kanske. En bra smäll på en oförberedd berusad idiot brukar göra susen. Dom flesta är vana med att inte få något motstånd så dom vet inte riktigt hur dom ska reagera när dom sitter på marken.

hungry
2013-04-14, 00:50
Det borde finnas mer utrymme i lagen för att få använda våld.

Utveckla?

andeem
2013-04-14, 00:51
Det borde finnas mer utrymme i lagen för att få använda våld.Utveckla!

Yes
2013-04-14, 00:53
Det borde finnas mer utrymme i lagen för att få använda våld.
Vilka problem har du med nödvärn och hur det har tillämpats i praxis?

hungry
2013-04-14, 00:54
Och du talar förstås av erfarenhet?

Det har bara varit typ två gånger det har gått lite överstyr kanske. En bra smäll på en oförberedd berusad idiot brukar göra susen. Dom flesta är vana med att inte få något motstånd så dom vet inte riktigt hur dom ska reagera när dom sitter på marken.

Skulle en idiot stå panna mot panna, och skriker då börjar ja iaf veva som fan.

Men klart att man inte är ute för att slåss men tyvärr..

Yes
2013-04-14, 00:54
Frågeställningen i tråden är annars för generell för att svara annat än med en enkel princip: Det är fel att initera våld men man har all rätt till självförsvar.

andeem
2013-04-14, 00:58
Och du talar förstås av erfarenhet?Det har hänt ett antal gånger att jag sett puckon som varit ute efter bråk, och att jag aktivt hållit mig ur vägen för dem, ja. I några fall har jag sett hur andra har låtit sig provoceras och att det har blivit slagsmål. Jag har även lämnat tillställningar därför att stämningen varit dålig och smockan hängt i luften.

Stefan J
2013-04-14, 01:02
Utveckla?

Utveckla!

Vilka problem har du med nödvärn och hur det har tillämpats i praxis?

Att det just nu bara i princip får användas i nödvärn/nödrätt tycker jag är för snävt. Det finns många situationer där jag tycker att det vore på sin rättmätiga plats att ge någon på flabben. Exempelvis mobbing, när man blir spottad i ansiktet, blir verbalt hotad till livet och där det faktiskt finns skäl att tro att personen är kapabel att utföra det, stalking, grovt förtal och så vidare. Dvs tillräckligt grova provocerande, moraliskt förkastliga eller för den utsatta individen skadliga handlingar där man tappar anseende, rykte eller på ett eller annat sätt utsätts för stora obehag.

rogerQ
2013-04-14, 01:06
Och du talar förstås av erfarenhet?

Det har bara varit typ två gånger det har gått lite överstyr kanske. En bra smäll på en oförberedd berusad idiot brukar göra susen. Dom flesta är vana med att inte få något motstånd så dom vet inte riktigt hur dom ska reagera när dom sitter på marken.

Man ångrar sig ofta djupt när man sitter i domstolen.

andeem
2013-04-14, 01:06
Att det just nu bara i princip får användas i nödvärn/nödrätt tycker jag är för snävt. Det finns många situationer där jag tycker att det vore på sin rättmätiga plats att ge någon på flabben. Exempelvis mobbing, när man blir spottad i ansiktet, stalking, grovt förtal och så vidare. Dvs tillräckligt grova provocerande, moraliskt förkastliga eller för den utsatta individen skadliga handlingar där man tappar anseende, rykte eller på ett eller annat sätt utsätts för stora obehag.Oj. Det var radikalt.

Det ska bli intressant att göra återbesök i tråden i morgon. Godnatt!

Medusa
2013-04-14, 01:09
Att det just nu bara i princip får användas i nödvärn/nödrätt tycker jag är för snävt. Det finns många situationer där jag tycker att det vore på sin rättmätiga plats att ge någon på flabben. Exempelvis mobbing, när man blir spottad i ansiktet, blir verbalt hotad till livet och där det faktiskt finns skäl att tro att personen är kapabel att utföra det, stalking, grovt förtal och så vidare. Dvs tillräckligt grova provocerande, moraliskt förkastliga eller för den utsatta individen skadliga handlingar där man tappar anseende, rykte eller på ett eller annat sätt utsätts för stora obehag.

Amen!

helt rätt, människor som inte stöttar detta borde vakna upp och komma ut en sväng i verkligheten..

micke81
2013-04-14, 01:20
24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet

1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).

Källa:
https://lagen.nu/1962:700#K24P1

Personligen anser jag att lagen gällande ansvarsfrihet är mycket väl anpassad för dom situationer där eventuelt nödvärn kan anses nödvändigt.

Yes
2013-04-14, 01:30
Att det just nu bara i princip får användas i nödvärn/nödrätt tycker jag är för snävt. Det finns många situationer där jag tycker att det vore på sin rättmätiga plats att ge någon på flabben. Exempelvis mobbing, när man blir spottad i ansiktet, blir verbalt hotad till livet och där det faktiskt finns skäl att tro att personen är kapabel att utföra det, stalking, grovt förtal och så vidare. Dvs tillräckligt grova provocerande, moraliskt förkastliga eller för den utsatta individen skadliga handlingar där man tappar anseende, rykte eller på ett eller annat sätt utsätts för stora obehag.
Pågående angrepp från mobbare får man stoppa så länge det inte är uppenbart oförsvarligt. Ett visst mått av våld mot någon som spottar dig i ansiktet kan eventuellt falla under nödvänrsexcess. Är hotet överhängande och du har anledning att ta det på allvar (det görs både en objektiv och subjektiv bedömning, dvs vad som faktiskt hänt och hur du har upplevt det) kan du hävda nördvärn.
Stalking och grovt förtal är brottsligt och kan anmälas. Bara ett primitivt rättssystem skulle tillåta dig att själv skipa rättvisa i sådana fall. Det är rättsväsendets uppgift att utdela straff.

Yes
2013-04-14, 01:41
Vad bra jag stavar idag... nördvärn...

eternallord
2013-04-14, 04:09
Det är lätt att sitta och skriva hur dåligt våld är och hur lätt det är att springa när man sitter vid datorn.. Just sayin... Har ni varit i riktiga situationer? Jag har blivit påhoppad, fått knivar/flaskor mot halsen, provocerad utan anledning. Värt att nämna är att jag aldrig har startat något själv, men jag gillar att röra mig runt i världen, festa, leta kvinnor osv och då finner man trubbel ofta. Man man märker snabbt när idioter har bestämt sig för att dom vill slåss, när man väl identifierar det så är det bara att slå till så du får övertag.

Jag har också varit runt i världen och festat, bor utomlands i Asien nu för andra gången och jag har väl som alla andra varit i situationer där läget är "spänt". Ingen har någonsin svingat mot mig på gatan, någonsin. Hade jag varit puckad nog att ta första slaget på grund av en "känsla" på fyllan så hade mitt liv nog varit markant sämre än vad det är nu.

grytlappen
2013-04-14, 06:23
Har bråkat med folk på krogen/fester ett ex antal ggr, rånförsök 2-3ggr, blivit påhoppad 2-3 ggr på stan 100% oprovocerat. Försvarat fulla kompisar som kanske råkat säga nåt eller snubbla på nån (där personen det drabbar självklart måste hävda sig).

Jag verkar ha en tendens att dra till mig bråkstakar. Sjuka är att jag är helt jävla normal. Inte överbiffig, kaxig eller spännis på något sätt. Är för det mesta glad och trevlig mot alla. Är inte heller nåt "lätt byte" för den delen heller i den bemärkelsen.

Det verkar som vissa har mer tendens att dra till sig bråk än andra (om man bortser från självklara anledningar som det ovannämnda).

En sak kan jag säga iaf av egen erfaranhet. Att tro att det bara är att "gå därifrån" i dessa sammanhang stämmer verkligen inte i många fall. Vissa triggas bara av det.

Och om någon kommer innanför ens personal space borde man försvara sig och inte stå och vänta. Hänt ett par ggr att jag fått en smäll från ingenstanns för att jag inte agerade med en gång. Visst, man kanske åker dit (även om nödvärn gäller även INNAN du tar smällen på käften), men hellre det än att riskera sitt liv.

Dreas
2013-04-14, 08:02
Ibland nödvändigt, flera mot en är sjukt fegt och sådana fega satar vet jag inte vad man ska göra med.

mycketbrännvin
2013-04-14, 08:07
Ärligt sagt så gillar jag att ge lite spö åt as som jävlas ute på krogen, man märker direkt vad endel personer är ute efter men har dock själv aldrig startat ett slagsmål men ej heller vänt ryggen till hehe:) kampsport är såklart ok, att sparka gamla tanter ej

andeem
2013-04-14, 08:46
"Thus, whatever ego problems or impulse-control issues you have should be worked out ahead of time. You should forget about saving face while recognizing that if you ever find yourself in a social-dominance contest you will probably feel a deep urge to say or do the wrong thing.⁠[5] Deciding on an appropriate course of action in advance is your best protection against being dangerously stupid in the heat of the moment. The challenge for every man is to decline to play an ancient game whose rules and imperatives have been inscribed in his very cells. If you want to avoid unnecessary violence, you must keep your inner ape on a very short leash.

“What are you looking at, asshole?”

“Sorry, man. I was just spacing out. It’s been a long day.”

De-escalate and move on."

Sam Harris: The Truth About Violence (http://samharris.org/blog/item/the-truth-about-violence)

Carnes
2013-04-14, 10:41
Jag har också varit runt i världen och festat, bor utomlands i Asien nu för andra gången och jag har väl som alla andra varit i situationer där läget är "spänt". Ingen har någonsin svingat mot mig på gatan, någonsin. Hade jag varit puckad nog att ta första slaget på grund av en "känsla" på fyllan så hade mitt liv nog varit markant sämre än vad det är nu.

Jag kommer nog inte förklara ''känslan'' spec bra här över kolo, så haha aa, tänker inte försöka försvara den. Men iaf, vad gäller Asien.. Jag rör mig mycket i Thailand. Hamnat i ett riktigt bråk 1 gång med en full ryss som var riktigt dräggig mot min dejt. Jag fick första slaget men blev inte knockad.. Vi boxades ett tag sen kom polisen från ingenstans och vevade ner oss båda. Dom tog 2000 baht betalt för att inte arrestera oss.. Efter det bad han om ursäkt till min dejt och vi tog en öl tillsammans innan vi skiljdes åt :D

Det är inte så att jag är ute och letar efter bråk, jag är väldigt streetsmart av mig, jag undviker stora gäng osv. Ibland så går det tyvärr inte undvika och det är då jag använder mig av våld.

Lellan
2013-04-14, 10:48
Alltså, det är ju lite faschinerande läsning att de som börjar svinga först aldrig ser sig som dem som är ute efter att slåss. Det kanske är så, faktiskt, att få människor just är ute för att slåss (även om såna finns, absolut) - men att det framstår som att någon är det om den börjar.. eh.. slåss?

Såatte dessa "stämningar" hit och dit, kanske rent av är just stämningar och provokationer och en känsla av att smockan hänger i luften.. vilket för folk som INTE vill slåss innbär att avlägsna sig snarast. Men för dem som står kvar och känner efter och känner efter tills en annan känsla tar över - nämligen - tadaa - "nu vill jag slå till så jag inte blir slagen" känslan. Och då, så är det den som slår som är personen.. som är ute efter att slåss. Ju? *gah!*

Shit vad korkat. *facepalm*

Carnes
2013-04-14, 10:55
Alltså, det är ju lite faschinerande läsning att de som börjar svinga först aldrig ser sig som dem som är ute efter att slåss. Det kanske är så, faktiskt, att få människor just är ute för att slåss (även om såna finns, absolut) - men att det framstår som att någon är det om den börjar.. eh.. slåss?

Såatte dessa "stämningar" hit och dit, kanske rent av är just stämningar och provokationer och en känsla av att smockan hänger i luften.. vilket för folk som INTE vill slåss innbär att avlägsna sig snarast. Men för dem som står kvar och känner efter och känner efter tills en annan känsla tar över - nämligen - tadaa - "nu vill jag slå till så jag inte blir slagen" känslan. Och då, så är det den som slår som är personen.. som är ute efter att slåss. Ju? *gah!*

Shit vad korkat. *facepalm*

Nu är du i farten igen.. Har du ens varit i riktiga situationer?
Tror du på fullt allvar att det bara är att säga ''Sårry mannän, jag vill inte slåz'' och sen glida därifrån?

Om någon går panna mot panna, knuffar dig, kallar dig hora, *****, bög, skriker att han har knullat din mamma och så fort du går ett par steg bakåt så går han i fatt dig..

Ännu en gång, det är otroligt lätt för dig som kvinna att sitta bakom din datorskärm och säga det ena och det andra..

Värt att nämna: Jag har varit i situationer där jag har glidit iväg för jag inte har velat att slåss, jag slåss dock när det inte går att undivka.

mattepatte
2013-04-14, 10:57
Vill man undvika bråk så går det nästan alltid att undvika imo.

Lellan
2013-04-14, 10:58
Nu är du i farten igen.. Har du ens varit i riktiga situationer?
Tror du på fullt allvar att det bara är att säga ''Sårry mannän, jag vill inte slåz'' och sen glida därifrån?

Om någon går panna mot panna, knuffar dig, kallar dig hora, *****, bög, skriker att han har knullat din mamma och så fort du går ett par steg bakåt så går han i fatt dig..

Ännu en gång, det är otroligt lätt för dig som kvinna att sitta bakom din datorskärm och säga det ena och det andra..

Värt att nämna: Jag har varit i situationer där jag har glidit iväg för jag inte har velat att slåss, jag slåss dock när det inte går att undivka.

Du säger ju själv att du väljer den verkligheten, vill man inte slåss tycker jag att det låter som ett högst dåligt val.

Carnes
2013-04-14, 10:58
Vill man undvika bråk så går det nästan alltid att undvika imo.

Absolut, det håller jag med om.
Du säger ju själv att du väljer den verkligheten, vill man inte slåss tycker jag att det låter som ett högst dåligt val.

Nej jag väljer inte den verkligheten. Det är verkligheten för många av oss män som är ute på vifft. Alkohol gör passiva idioter till farliga idioter.. Nu får jag det att låta som om jag hamnar i bråk varje gång jag går ut, det är inte fallet - eftersom jag undviker sånt så mycket jag kan.. Men när det väl händer något som inte går att undvika då gäller det att vara redo att jobba.

mattepatte
2013-04-14, 11:03
Nu är du i farten igen.. Har du ens varit i riktiga situationer?
Tror du på fullt allvar att det bara är att säga ''Sårry mannän, jag vill inte slåz'' och sen glida därifrån?

Om någon går panna mot panna, knuffar dig, kallar dig hora, *****, bög, skriker att han har knullat din mamma och så fort du går ett par steg bakåt så går han i fatt dig..

Ännu en gång, det är otroligt lätt för dig som kvinna att sitta bakom din datorskärm och säga det ena och det andra..

Värt att nämna: Jag har varit i situationer där jag har glidit iväg för jag inte har velat att slåss, jag slåss dock när det inte går att undivka.

Och hur ofta händer dessa situationer?
Du menar att detta har hänt dig när du har varit helt oprovocerande?
Är luften för spänd så lämnar jag ofta rummet, umgås heller inte i kretsar med sånt folk.

Som andeem skrev
“What are you looking at, asshole?”

“Sorry, man. I was just spacing out. It’s been a long day.”

Undviker ögonkontakt med de som ser ut att leta efter bråk.

Annat svar som funkar bra tycker jag är "tyckte jag kände igen dig, du är inte han från (den festen eller vad som helst)?".
Har ett ganska snällt utseende annars så det kanske underlättar för mig men.

Sen de som går panna mot panna sådär, tror jag oftast inte heller är några höjdare på att faktiskt bråka, de håller inte på så, och med det menar jag så tror jag inte heller de kommer till krita så ofta heller.

Sen kan jag erkänna att jag saknar lite pondus, det har ju absolut hänt att jag har velat ge någon på moppo men att jag fegat ur.

difaren
2013-04-14, 11:05
Men sedan är det ju också hur man tolkar situationen.. Om man är med sina grabbar, vi säger 7pers. Och det sedan kommer ett annat kompisgäng och genast börjar hävda sig, och hela tiden slänger ut sig ord och sådana saker.
Självklart så synar man lite hur situationen kan eskalera och hur man väljer sina beslut då DOM kanske är endast 4 personer. Då kanske man inte riktigt orka dra där ifrån utan vet att man kommer knocka hela högen eftersom man är i överläge. Men om det är i motsatta funderingar så tror jag man försöker avvakta.

Fitzpatrick
2013-04-14, 11:07
Nu är du i farten igen.. Har du ens varit i riktiga situationer?
Tror du på fullt allvar att det bara är att säga ''Sårry mannän, jag vill inte slåz'' och sen glida därifrån?

Om någon går panna mot panna, knuffar dig, kallar dig hora, *****, bög, skriker att han har knullat din mamma och så fort du går ett par steg bakåt så går han i fatt dig..

Ännu en gång, det är otroligt lätt för dig som kvinna att sitta bakom din datorskärm och säga det ena och det andra..

Värt att nämna: Jag har varit i situationer där jag har glidit iväg för jag inte har velat att slåss, jag slåss dock när det inte går att undivka.

Jag har hamnat i ett flertal sådan situationer. Tidigare trodde jag som du, att en fight var omöjlig att undvika vid det laget. Men på senare år har en mognare mentalitet infunnit sig, och det har inte uppstått en enda situation jag inte kunnat tala mig ur, utan att förlora min värdighet. Om de inte har ett skäl att gå på dig, annat än att de vill slåss, så går det alltid att tala sig ur.
Men om du föredrar att ta till handgemäng istället för att försöka prata dig ur det, och därmed vara lika mycket av en idiot som de som går på dig så får du väl göra det. Men om andra har förmågan och förståndet att inte ta till våld så ska du väl ändå inte sitta och advocera för att man borde göra det?

Carnes
2013-04-14, 11:09
Och hur ofta händer dessa situationer?
Du menar att detta har hänt dig när du har varit helt oprovocerande?
Är luften för spänd så lämnar jag ofta rummet, umgås heller inte i kretsar med sånt folk.

Undviker ögonkontakt med de som ser ut att leta efter bråk.

Annat svar som funkar bra tycker jag är "tyckte jag kände igen dig, du är inte han från (den festen eller vad som helst)?".
Har ett ganska snällt utseende annars så det kanske underlättar för mig men.

Sen de som går panna mot panna sådär, tror jag oftast inte heller är några höjdare på att faktiskt bråka, de håller inte på så, och med det menar jag så tror jag inte heller de kommer till krita så ofta heller.
Men men, jag får la gå ut i verkligheten!

Sen kan jag erkänna att jag saknar lite pondus, det har ju absolut hänt att jag har velat ge någon på moppo men att jag fegat ur.

Det händer inte ofta, men när det väl händer är jag beredd.
Ja, jag har blivit påhoppad, slagen, fått kniv mot halsen helt oprovocerad. Alla gångerna har det varit mena-invandrare på kvällen inne i stan.
Jag vet hur man drar sig ur bråk, men som jag sa, dom gånger det inte går så är det bara att knocka idioten, man kan inte göra så mycket annat.

Jag har hamnat i ett flertal sådan situationer. Tidigare trodde jag som du, att en fight var omöjlig att undvika vid det laget. Men på senare år har en mognare mentalitet infunnit sig, och det har inte uppstått en enda situation jag inte kunnat tala mig ur, utan att förlora min värdighet. Om de inte har ett skäl att gå på dig, annat än att de vill slåss, så går det alltid att tala sig ur.
Men om du föredrar att ta till handgemäng istället för att försöka prata dig ur det, och därmed vara lika mycket av en idiot som de som går på dig så får du väl göra det. Men om andra har förmågan och förståndet att inte ta till våld så ska du väl ändå inte sitta och advocera för att man borde göra det?

Skönt att det funkar för dig alla gånger. Jag talar mig mer än gärna ur bråk, oftast funkar det, men när det är idioter som fortsätter att hänga efter en, slår, sparkar, kastar saker på en när man är påväg därifrån så måste man skydda sig helt enkelt.

Fitzpatrick
2013-04-14, 11:11
Men sedan är det ju också hur man tolkar situationen.. Om man är med sina grabbar, vi säger 7pers. Och det sedan kommer ett annat kompisgäng och genast börjar hävda sig, och hela tiden slänger ut sig ord och sådana saker.
Självklart så synar man lite hur situationen kan eskalera och hur man väljer sina beslut då DOM kanske är endast 4 personer. Då kanske man inte riktigt orka dra där ifrån utan vet att man kommer knocka hela högen eftersom man är i överläge. Men om det är i motsatta funderingar så tror jag man försöker avvakta.

Trollar du eller är du seriös med dina inlägg? Oavsett så tycker jag synd om dig.
Att någon är kaxig är inte skäl nog att själv välja att eskalera våldet. Särskilt i scenariot du nämner ovan; Att slåss är korkat, och fegt. Att slåss för att man är i överläge är helt förkastligt och jag hoppas att du växer upp en vacker dag.

Även om det, utifrån det du skriver, verkar högst osannolikt.

Pudzianovski
2013-04-14, 11:13
Det är ju inte konstigt att folk slåss med den tonårsattityd som råder i tråden.

mattepatte
2013-04-14, 11:17
Men sedan är det ju också hur man tolkar situationen.. Om man är med sina grabbar, vi säger 7pers. Och det sedan kommer ett annat kompisgäng och genast börjar hävda sig, och hela tiden slänger ut sig ord och sådana saker.
Självklart så synar man lite hur situationen kan eskalera och hur man väljer sina beslut då DOM kanske är endast 4 personer. Då kanske man inte riktigt orka dra där ifrån utan vet att man kommer knocka hela högen eftersom man är i överläge. Men om det är i motsatta funderingar så tror jag man försöker avvakta.

Om mitt mitt kompisgäng stöter samman med ett annat gäng som är ute efter att slåss, brukar jag ofta ta 1-2 steg åt sidan och bara lugnt kolla på, 9 av 10 gånger så blir det ju inte bråk, och om jag visar med hela mig att jag bara börjar bråka om det verkligen behövs så märker dom andra det också, ofta finns det någon i det andra gänget som man också märker inte är ute efter bråk, som man kan börja prata med och det avdramatiserar stämningen ganska mycket när dom hetsiga märker att man kanske till och med är kompis med deras kompis.

Carnes
2013-04-14, 11:18
om mitt mitt kompisgäng stöter samman med ett annat gäng som är ute efter att slåss, brukar jag ofta ta 1-2 steg åt sidan och bara lugnt kolla på, 9 av 10 gånger så blir det ju inte bråk, och om jag visar med hela mig att jag bara börjar bråka om det verkligen inte behövs så märker dom andra det också, ofta finns det någon i det andra gänget som man också märker inte är ute efter bråk, som man kan börja prata med och det avdramatiserar stämningen ganska mycket när dom hetsiga märker att man kanske till och med är kompis med deras kompis.

+1

billmaier
2013-04-14, 11:20
Har själv fått en spark mot huvudet i taxikön helt utan förvarning. Dessutom rev den här killens kompis min kvinnliga kusin i håret samtidigt. Vad gör man då? Backar man undan? Nej. Man slår dem på käften.

mattepatte
2013-04-14, 11:27
Har själv fått en spark mot huvudet i taxikön helt utan förvarning. Dessutom rev den här killens kompis min kvinnliga kusin i håret samtidigt. Vad gör man då? Backar man undan? Nej. Man slår dem på käften.

Där håller jag med.
Beklagar händelsen.
Dock om han är där med 10 kompisar, då springer man imo.

Bra skit det här imo
You are under no obligation, for instance, to give a stranger who has rung your doorbell, or decided to stand unusually close to you on the street, the benefit of the doubt. If a man who makes you uncomfortable steps onto an elevator with you, step off. If a man approaches you while you are sitting in your car and something about him doesn’t seem right, you don’t need to roll down your window and have a conversation. Victims of crime often sense that something is wrong in the first moments of encountering their attackers but feel too socially inhibited to create the necessary distance and escape.

Latissimus Dorsi
2013-04-14, 11:34
Vet inte, dom gångerna det är aktuellt ser jag rött.

FoolsGold
2013-04-14, 11:35
Har själv aldrig varit i slagsmål men har varit nära några få gånger. Om jag analyserar de gånger jag varit nära så är mönstret tydligt: Någon har uppträtt provocerande och jag låtit mig provoceras.

Man kan ju fråga sig om det finns något någon kan säga som rättfärdigar våld? Jag sitter inte på någon hög häst eftersom jag själv känt hur jag "tänt till" men den vanligaste upprinnelsen till våld är att person A säger något eller beter sig provocerande till person B som låter sig provoceras och svarar med ett eget provocerande beteende.

Skillnaden mellan de som ofta hamnar i bråk och de som inte gör det är hur de reagerar på person A´s beteende. Det finns de som "tänder till" och det finns de som avväpnar situationen genom att vara lugna och socialt smarta eller bara "goa gubbar".

Sen finns det såklart den andra kategorin av situationer där person A redan från början bestämt för att slåss och det spelar ingen roll vad B gör men dessa situationer menar jag är väldigt få jämfört med den första kategorin.

Carnes
2013-04-14, 11:37
Sen finns det såklart den andra kategorin av situationer där person A redan från början bestämt för att slåss och det spelar ingen roll vad B gör men dessa situationer menar jag är väldigt få jämfört med den första kategorin.

Kul att se att du inte är naiv och utesluter den här kategorin :>

PureWhey
2013-04-14, 11:38
Vart i bråk ett par gånger på krogen, aldrig jag som startar det, är fredlig av mig. Kan gå helt vanligt längs med avenyn t.ex. och helt plötsligt är det nån/några som måste slå ner mig, viker aldrig ner mig hur många dom än må vara. Det värsta jag varit med om var nog när det var ~10 pers som slog på mig samtidigt, jag stod i mitten av en "ring" och bara vevade...
Make love not war, but
Stand you ground!

mattepatte
2013-04-14, 11:43
Vart i bråk ett par gånger på krogen, aldrig jag som startar det, är fredlig av mig. Kan gå helt vanligt längs med avenyn t.ex. och helt plötsligt är det nån/några som måste slå ner mig, viker aldrig ner mig hur många dom än må vara. Det värsta jag varit med om var nog när det var ~10 pers som slog på mig samtidigt, jag stod i mitten av en "ring" och bara vevade...
Make love not war, but
Stand you ground!

Känns det värt att skyddat egot så hårt? Hade aldrig fallit mig in men jag respekterar ditt val.

Carnes
2013-04-14, 11:45
Vart i bråk ett par gånger på krogen, aldrig jag som startar det, är fredlig av mig. Kan gå helt vanligt längs med avenyn t.ex. och helt plötsligt är det nån/några som måste slå ner mig, viker aldrig ner mig hur många dom än må vara. Det värsta jag varit med om var nog när det var ~10 pers som slog på mig samtidigt, jag stod i mitten av en "ring" och bara vevade...
Make love not war, but
Stand you ground!

Tur att du överlevde, farligt sånt där... Jag och min kompis satt och väntade på bussen i en invandrartät förort.. Helt plötsligt får jag en kniv på struphuvudet (glaset bakom oss är sönderslaget, så GM sneakade in där).. ''GÄ MÄ MOBIL, KLÅCKA, BÄNGAR NU!''.. Jag går med på det, såklart.. Dumma jäveln drar bort kniven när jag ska ge han mina värdesaker.. Jag och min polare börjar springa allt vad vi har mot en skog.. Vi hör att dom är runt en 3-4 man bakom oss..

Vi springer i någon minut och sen tror vi att dom är borta.. Rätt som det är så glider 1 person in framför oss och vi tror att vi är helt körda.. Vi försöker prata oss ur situationen.. Ytterligare någon minut går och vi märker att killen framför oss inte var han med kniven och att hans kompisar inte hann i fatt oss.. Jag och min polare pucklade på han lite lätt för att garantera vår säkerhet och sen sprang vi igenom skogen.

Känns det värt att skyddat egot så hårt? Hade aldrig fallit mig in men jag respekterar ditt val.

Ärligt talat tror jag det är bättre att försöka skydda sig än att lägga sig ner i fosterställning och ta spark efter spark efter spark...

PureWhey
2013-04-14, 11:46
Känns det värt att skyddat egot så hårt? Hade aldrig fallit mig in men jag respekterar ditt val.

Än så länge, definitivt, dock har jag inte åkt på något märkvärdigt mycket stryk nån gång heller... Dagen det händer kommer det antagligen inte kännas värt det.

Tur att du överlevde, farligt sånt där... Jag och min kompis satt och väntade på bussen i en invandrartät förort.. Helt plötsligt får jag en kniv på struphuvudet (glaset bakom oss är sönderslaget, så GM sneakade in där).. ''GÄ MÄ MOBIL, KLÅCKA, BÄNGAR NU!''.. Jag går med på det, såklart.. Dumma jäveln drar bort kniven när jag ska ge han mina värdesaker.. Jag och min polare börjar springa allt vad vi har mot en skog.. Vi hör att dom är runt en 3-4 man bakom oss..

Vi springer i någon minut och sen tror vi att dom är borta.. Rätt som det är så glider 1 person in framför oss och vi tror att vi är helt körda.. Vi försöker prata oss ur situationen.. Ytterligare någon minut går och vi märker att killen framför oss inte var han med kniven och att hans kompisar inte hann i fatt oss.. Jag och min polare pucklade på han lite lätt för att garantera vår säkerhet och sen sprang vi igenom skogen.



Ärligt talat tror jag det är bättre att försöka skydda sig än att lägga sig ner i fosterställning och ta spark efter spark efter spark...

Helt rätt, så länge man inte har en pistol riktad mot sig eller kniv alldeles för nära ska man göra vad man kan. Dock ALDRIG starta något!

Carnes
2013-04-14, 11:49
Än så länge, definitivt, dock har jag inte åkt på något märkvärdigt mycket stryk nån gång heller... Dagen det händer kommer det antagligen inte kännas värt det.



Helt rätt, så länge man inte har en pistol riktad mot sig eller kniv alldeles för nära ska man göra vad man kan. Dock ALDRIG starta något!

Exakt. Jag har aldrig startat något, jag har dock avslutat en hel del grejer för att det inte har funnits något annat att göra.

MackeJuve
2013-04-14, 11:49
Det är ju inte konstigt att folk slåss med den tonårsattityd som råder i tråden.

+1. Går att undvika 99% av gångerna. Har bråkat 2 ggr och då har jag själv "provocerat" fram det. Kört ut en kille från en fest som tafsade på allt och alla och slagits med en kille i Australien då jag var jättefull. Har festat varje till varannan helg i 5,5 års tid, är högljudd och hyfsat välbyggd.

mattepatte
2013-04-14, 11:49
Tur att du överlevde, farligt sånt där... Jag och min kompis satt och väntade på bussen i en invandrartät förort.. Helt plötsligt får jag en kniv på struphuvudet (glaset bakom oss är sönderslaget, så GM sneakade in där).. ''GÄ MÄ MOBIL, KLÅCKA, BÄNGAR NU!''.. Jag går med på det, såklart.. Dumma jäveln drar bort kniven när jag ska ge han mina värdesaker.. Jag och min polare börjar springa allt vad vi har mot en skog.. Vi hör att dom är runt en 3-4 man bakom oss..

Vi springer i någon minut och sen tror vi att dom är borta.. Rätt som det är så glider 1 person in framför oss och vi tror att vi är helt körda.. Vi försöker prata oss ur situationen.. Ytterligare någon minut går och vi märker att killen framför oss inte var han med kniven och att hans kompisar inte hann i fatt oss.. Jag och min polare pucklade på han lite lätt för att garantera vår säkerhet och sen sprang vi igenom skogen.

Det hanterade ni snyggt imo.

Ärligt talat tror jag det är bättre att försöka skydda sig än att lägga sig ner i fosterställning och ta spark efter spark efter spark...


Springa därifrån känns dock ännu vettigare? Finns nästan alltid poliser mitt på avenyn, springa mot dem känns som ett väldigt säkert val.
Ibland kanske det är farligare att springa iväg då man kanske hetsar dem ännu mer? Vet inte..

difaren
2013-04-14, 11:50
Det finns två sorters personer och "försvar" om det verkligen kommer bli bråk.

Vissa är bra på att springa, dvs snabb så ingen hinner ikapp. Då är det alternativet bättre än att få spö.

Sedan finns det ju dom som JAG som springer som en klubbad säl, springer alltså inte alls fort. Alla i min kompiskrets kommer ikapp med, ja då får man stå på sig och försvara sig. Och jag VET att jag är bättre på att stå kvar och ta lite stryk och även ge lite än att springa då jag med 100% säkerhet vet att dom kommer att komma ikapp mig och slå ner mig på det viset.

Carnes
2013-04-14, 11:50
Det hanterade ni snyggt imo.



Springa därifrån känns dock ännu vettigare? Finns nästan alltid poliser mitt på avenyn, springa mot dem känns som ett väldigt säkert val.
Ibland kanske det är farligare att springa iväg då man kanske hetsar dem ännu mer? Vet inte..


Tack.

Springa därifrån när 10 pers har ringat in dig? GL HF med det mannen :D
+1. Går att undvika 99% av gångerna. Har bråkat 2 ggr och då har jag själv "provocerat" fram det. Kört ut en kille från en fest som tafsade på allt och alla och slagits med en kille i Australien då jag var jättefull. Har festat varje till varannan helg i 5,5 års tid, är högljudd och hyfsat välbyggd.

Du drar alltså din slutsats att ''99%'' av gångerna går att undvika efter att ha varit i 2 bråk, som du desutom startade? Seems legit.

MackeJuve
2013-04-14, 11:54
Tack.

Springa därifrån när 10 pers har ringat in dig? GL HF med det mannen :D


Du drar alltså din slutsats att ''99%'' av gångerna går att undvika efter att ha varit i 2 bråk? Seems legit.

Mm för jag söker dem uppenbarligen inte som du gör. Skrev ju att jag inte är den blyga lugna typen och är ute nästan varje helg, rimligtvis borde jag blivit nitad någon gång om det är som ni säger.

Fitzpatrick
2013-04-14, 11:54
Det finns två sorters personer och "försvar" om det verkligen kommer bli bråk.

Vissa är bra på att springa, dvs snabb så ingen hinner ikapp. Då är det alternativet bättre än att få spö.

Sedan finns det ju dom som JAG som springer som en klubbad säl, springer alltså inte alls fort. Alla i min kompiskrets kommer ikapp med, ja då får man stå på sig och försvara sig. Och jag VET att jag är bättre på att stå kvar och ta lite stryk och även ge lite än att springa då jag med 100% säkerhet vet att dom kommer att komma ikapp mig och slå ner mig på det viset.

Du talar ju dock om att slåss för skojs skull. Hur legitimerar du det?

Carnes
2013-04-14, 11:59
Mm för jag söker dem uppenbarligen inte som du gör. Skrev ju att jag inte är den blyga lugna typen och är ute nästan varje helg, rimligtvis borde jag blivit nitad någon gång om det är som ni säger.

Jag söker inte efter bråk. Jag försvarar mig om det inte finns någon annan väg ut.

difaren
2013-04-14, 12:00
Du talar ju dock om att slåss för skojs skull. Hur legitimerar du det?

Nej? Vart har jag påstått det, kanske i längre fram i tråden där jag kan FÖRSTÅ dom personerna men tycker fortfarande det är onödigt.
Och i förra posten så gav jag min syn på "försvar", Antingen är man snabb och springer därifrån ELLER så får man stå på sig och kanske ta lite stryk ifall nu detta inträffar.

mattepatte
2013-04-14, 12:01
Tack.

Springa därifrån när 10 pers har ringat in dig? GL HF med det mannen :D


Du drar alltså din slutsats att ''99%'' av gångerna går att undvika efter att ha varit i 2 bråk, som du desutom startade? Seems legit.

Vet inte hur det ska gå till att 10 pers omringar mig utan att jag märker det och börjar röra mig därifrån ganska snabbt, de måste ju vara lika samspelta som ett konstsimmar lag om det inte finns en öppning någonstans.

PureWhey
2013-04-14, 12:02
Jag söker inte efter bråk. Jag försvarar mig om det inte finns någon annan väg ut.

Precis, vissa i tråden verkar inte förstå dessa situationer...

Carnes
2013-04-14, 12:04
Vet inte hur det ska gå till att 10 pers omringar mig utan att jag märker det och börjar röra mig därifrån ganska snabbt, de måste ju vara lika samspelta som ett konstsimmar lag om det inte finns en öppning någonstans.

Absolut. Det jobbiga med våld är att det går så förbannat snabbt. Rätt som det är står ett gäng runt dig och dina vänner och undrar varför du var otrevlig mot dom tidigare under kvällen, trotts att du aldrig har sett dom tidigare. När du sen försöker förklara situationen så får du en spark bakifrån så du böjer knäleden och håller på att ramla, sedan får dina kompisar ett par smällar osv va.. Man kan chansa på att springa därifrån och splittras från dina vänner.. eller chansa på att börja veva tillsammans med dina vänner.

Precis, vissa i tråden verkar inte förstå dessa situationer...

Det är lätt att sitta och skriva bakom en dator när du bara har varit med om en full svensson som undrar vad du kollar på.. Det är verkligen inte det jag pratar om.

mattepatte
2013-04-14, 12:05
Precis, vissa i tråden verkar inte förstå dessa situationer...

Trots allt jag har skrivit så är jag medveten och håller med om att det ibland är enda utvägen, men att det ska undvikas till varje pris och att det nästan alltid går att undvika, våldet tycker jag ska vara något som skadar idioten på ett sätt som gör det enklare för mig att fly.

Fitzpatrick
2013-04-14, 12:06
Nej? Vart har jag påstått det, kanske i längre fram i tråden där jag kan FÖRSTÅ dom personerna men tycker fortfarande det är onödigt.
Och i förra posten så gav jag min syn på "försvar", Antingen är man snabb och springer därifrån ELLER så får man stå på sig och kanske ta lite stryk ifall nu detta inträffar.



Citerar in de inlägg som format den bild jag fått av dig.



PERSONLIGEN kan jag förstå hur grabbarna i fotbollsklubbarna går med i just firmor för att få slåss för sitt lag. En redig adrenalinkick, tråkigt dock att det påverkar andra.

Men tex. här http://jnytt.se/nyhet/54511/supporterslagsmal-utanfor-jonkoping Visst så får Polisen rycka ut, det kostar skattepengar men ingen vart skadad så att någon fick besöka sjukhus.

Jag personligen är en väldigt hetlevrad person. Men som ni säger så är det ju bara sjukt att ge sig på en oskyldig, men det händer inte ofta kan jag säga er.

fö. så är våld någonting i människans natur..det är ett sätt att göra upp på enligt mig mot en annan som hävdar sig emot en annan.

Jo sedan kan ju en person gå an så grova överträdelser, dra upp privata saker som den inte har med och göra. Och bara provocerar. Då förtjänar denne faktiskt en högerkrok.

Men sedan är det ju också hur man tolkar situationen.. Om man är med sina grabbar, vi säger 7pers. Och det sedan kommer ett annat kompisgäng och genast börjar hävda sig, och hela tiden slänger ut sig ord och sådana saker.
Självklart så synar man lite hur situationen kan eskalera och hur man väljer sina beslut då DOM kanske är endast 4 personer. Då kanske man inte riktigt orka dra där ifrån utan vet att man kommer knocka hela högen eftersom man är i överläge. Men om det är i motsatta funderingar så tror jag man försöker avvakta.


Du försvarar att slåss i firmor. Du tycker det är dåligt att ge sig på oskyldiga, men det händer. Våld är en naturlig del av människan. Du inleder handgemäng som svar på förolämpningar. Och om det är en grupp som kaxar och ni är fler - då är det självklart att man ska slåss!

Du har uppenbarligen en ohälsosam relation till våld, och ser det förmodligen som någon typ utav rekreation. Det är ett nöje för dig att gå runt på stan med polarna och slåss med folk som "förtjänar" det, även om du inte vill erkänna det så är det tydligt utifrån det du skriver.

mattepatte
2013-04-14, 12:06
Absolut. Det jobbiga med våld är att det går så förbannat snabbt. Rätt som det är står ett gäng runt dig och dina vänner och undrar varför du var otrevlig mot dom tidigare under kvällen, trotts att du aldrig har sett dom tidigare. När du sen försöker förklara situationen så får du en spark bakifrån så du böjer knäleden och håller på att ramla, sedan får dina kompisar ett par smällar osv va.. Man kan chansa på att springa därifrån och splittras från dina vänner.. eller chansa på att börja veva tillsammans med dina vänner.

Sant faktiskt

difaren
2013-04-14, 12:06
Trots allt jag har skrivit så är jag medveten och håller med om att det ibland är enda utvägen, men att det ska undvikas till varje pris och att det nästan alltid går att undvika, våldet tycker jag ska vara något som skadar idioten på ett sätt som gör det enklare för mig att fly.

Självklart men man ska inte glömma att ett enkelt klassiskt krokben kan ge dig ett jävla försprång för att fly.

mattepatte
2013-04-14, 12:07
Självklart men man ska inte glömma att ett enkelt klassiskt krokben kan ge dig ett jävla försprång för att fly.

Absolut

Carnes
2013-04-14, 12:09
Sant faktiskt

Japp. Det är kul att se att du inte är naiv som så många andra. Jag undviker att slåss så mycket det går, jag brukar även agera pappa när jag går ut med mitt grabbgäng på äventyr i stan.

difaren
2013-04-14, 12:09
Citerar in de inlägg som format den bild jag fått av dig.












Du försvarar att slåss i firmor. Du tycker det är dåligt att ge sig på oskyldiga, men det händer. Våld är en naturlig del av människan. Du inleder handgemäng som svar på förolämpningar. Och om det är en grupp som kaxar och ni är fler - då är det självklart att man ska slåss!

Du har uppenbarligen en ohälsosam relation till våld, och ser det förmodligen som någon typ utav rekreation. Det är ett nöje för dig att gå runt på stan med polarna och slåss med folk som "förtjänar" det, även om du inte vill erkänna det så är det tydligt utifrån det du skriver.


Kan lätt förstå vad du syftar på. Fö. Så slåss jag aldrig utan talar mer utifrån vad jag sett!! Du kan ju inte förneka att om du är 3st mer än det andra "gänget" så tar du ju inte situationen lika allvarligt... ? Herregud.

Fitzpatrick
2013-04-14, 12:12
Kan lätt förstå vad du syftar på. Fö. Så slåss jag aldrig utan talar mer utifrån vad jag sett!! Du kan ju inte förneka att om du är 3st mer än det andra "gänget" så tar du ju inte situationen lika allvarligt... ? Herregud.

Jag kan ju bara tala utifrån vad du skriver i tråden. Mycket möjligt att du hanterar situationer med prat för det mesta IRL, men det är ju svårt att utröna när du skriver som du gör.
Det är klart att en situation inte är lika allvarlig för mig om min grupp är 3 fler. Men jag ser inte det som ett incitament till att passa på och slåss när man har övertaget, utan snarare till att kunna känna mig trygg i att vända ryggen till och gå därifrån.

MackeJuve
2013-04-14, 12:17
Jag söker inte efter bråk. Jag försvarar mig om det inte finns någon annan väg ut.

Ja vi kommer aldrig komma överens om det här. Jag är tveksam till din förmåga att bedöma "om det finns en annan väg ut" då du skrev att dessa bråksituationer ofta innefattade alkohol. Man blir ju skapligt testosteronstinn om det verkar vankas bråk på fyllan.

Jag vet hur de som slåss ofta i min bekantskapskrets är som människor och det finns en anledning till att de gör det.

mattepatte
2013-04-14, 12:18
yWfetF1jCO4

Tycker även detta är rätt

LqYT_V5RNro

Här känns det nödvändigt att slå tillbaks

Carnes
2013-04-14, 12:19
Ja vi kommer aldrig komma överens om det här. Jag är tveksam till din förmåga att bedöma "om det finns en annan väg ut" då du skrev att dessa bråksituationer ofta innefattade alkohol. Man blir ju skapligt testosteronstinn om det verkar vankas bråk på fyllan.

Jag vet hur de som slåss ofta i min bekantskapskrets är som människor och det finns en anledning till att de gör det.

Nej jag vet, hehe. Det spelar ingen roll dock eftersom jag inte dricker 9/10 gånger jag går ut eller för att det faktiskt är jag som är i situationen - inte du. :)

MackeJuve
2013-04-14, 12:22
Det är lätt att sitta och skriva bakom en dator när du bara har varit med om en full svensson som undrar vad du kollar på.. Det är verkligen inte det jag pratar om.

Det är ju precis samma sak för dig. Du sitter bakom en dator och försöker framstå som en vit riddare som bara slåss i nödvärn eller för fagra damer, fastän en del av oss misstänker att du är en av de där jobbiga typerna på krogen som man inte tycker om. Du kan mycket möjligt vara reko men bedömer det du har skrivit utifrån vad jag sett i verkliga livet.

Carnes
2013-04-14, 12:23
Det är ju precis samma sak för dig. Du sitter bakom en dator och försöker framstå som en vit riddare som bara slåss i nödvärn eller för fagra damer, fastän en del av oss misstänker att du är en av de där jobbiga typerna på krogen som man inte tycker om. Du kan mycket möjligt vara reko men bedömer det du har skrivit utifrån vad jag sett i verkliga livet.

Jag håller mig till dom jag är med, undviker bråk så mycket det går, blir inte ett dugg annorlunda när jag dricker. Tyvärr finns det många blodtörstiga idioter ute i Stockholm som vill slåss.. När man väl stöter på dom och det inte går att snacka sig ur är det bara att börja veva.

Min slutsats är att jag är en jävligt go kille, men missta mig inte för en bitch, för det är jag inte. Försöker någon misshandla mig eller mina vänner så tänker jag också göra motstånd.

mycketbrännvin
2013-04-14, 12:30
Fast är man en bitch om man backar ur? Alla klarar sig utan skador men ens stolthet får sen en smäll, det bästa är om man kan ta det. Jag har iaf svårt med det

Carnes
2013-04-14, 12:32
Fast är man en bitch om man backar ur? Alla klarar sig utan skador men ens stolthet får sen en smäll, det bästa är om man kan ta det. Jag har iaf svårt med det

Satan vad folk har svårt att läsa. Jag undviker bråk så mycket det går men går det inte att backa undan så är det bara att veva.

difaren
2013-04-14, 12:32
Fast är man en bitch om man backar ur? Alla klarar sig utan skador men ens stolthet får sen en smäll, det bästa är om man kan ta det. Jag har iaf svårt med det

Självklart, men jag tror inte "stoltheten" i detta fall om vi säger under en fylla sitter kvar dagen efter och man får reda på att man slagit ner en kille utan snarare ångest.

När man är drogpåverkad, antingen alkohol eller dessa andra tillbehör så tänker man inte på stolthet utan det är adrenalinet och ovisshet som talar.

mycketbrännvin
2013-04-14, 12:34
Satan vad folk har svårt att läsa. Jag undviker bråk så mycket det går men går det inte att backa undan så är det bara att veva.

Sorry tänktemer överlag vad folk tänker

rogerQ
2013-04-14, 14:12
Jag håller mig till dom jag är med, undviker bråk så mycket det går, blir inte ett dugg annorlunda när jag dricker. Tyvärr finns det många blodtörstiga idioter ute i Stockholm som vill slåss.. När man väl stöter på dom och det inte går att snacka sig ur är det bara att börja veva.

Min slutsats är att jag är en jävligt go kille, men missta mig inte för en bitch, för det är jag inte. Försöker någon misshandla mig eller mina vänner så tänker jag också göra motstånd.

(I call BS)

PureWhey
2013-04-14, 14:15
(I call BS)

Sämsta inlägget idag, precisera dig.

Carnes
2013-04-14, 14:17
(I call BS)

Folk brukar till och med anklaga mig för att fejka att jag dricker eftersom dom inte märker någon skillnad på mig. Jag undviker sprit och jag blir kanske liiiiite mer lustig på öl.

Kalla det vad du vill mannen, det är så det är för mig.

rogerQ
2013-04-14, 14:21
Sämsta inlägget idag, precisera dig.

Ja du, efter att ha druckit i olika utsträkning under en odefinierad tid så blir man mer och mer medveten om hur alkohol påverkar sig själv, sin omgivning, sin kognitiva förmåga och andras syn på sitt drickande. (ditt inlägg var en fyrbråk)

rogerQ
2013-04-14, 14:31
Folk brukar till och med anklaga mig för att fejka att jag dricker eftersom dom inte märker någon skillnad på mig. Jag undviker sprit och jag blir kanske liiiiite mer lustig på öl.

Kalla det vad du vill mannen, det är så det är för mig.

När man börjar uppleva sig som nykter när man har druckit, och berusad när man inte har druckit är det dags att ta göra något åt sin situation.

Carnes
2013-04-14, 14:37
När man börjar uppleva sig som nykter när man har druckit, och berusad när man inte har druckit är det dags att ta göra något åt sin situation.

Varför? Jag har full kontroll och alla ''effekter'' som att bli pratglad, social, kåt osv är ''inombords'' och jag kan välja om att agera på dom eller inte.. Det är inte positivt att bli en annan person bara för att man drar några bärs.

rogerQ
2013-04-14, 14:42
Varför? Jag har full kontroll och alla ''effekter'' som att bli pratglad, social, kåt osv är ''inombords'' och jag kan välja om att agera på dom eller inte.. Det är inte positivt att bli en annan person bara för att man drar några bärs.

Bra. Det var inget påhopp, bara en inre reflektion riktad utåt till dem som är intresserade. Kan nog appliceras i flera former av begreppet "rus". AKA never go full retard.

Carnes
2013-04-14, 14:50
Bra. Det var inget påhopp, bara en inre reflektion riktad utåt till dem som är intresserade. Kan nog appliceras i flera former av begreppet "rus". AKA never go full retard.

Precis.. Jag är inte road att bli shitfaced direkt..

rogerQ
2013-04-14, 14:52
Precis.. Jag är inte road att bli shitfaced direkt..

No worries bro, im on your side.

Carnes
2013-04-14, 15:35
Vi vänder tråden lite grann

berätta om när ni var tvungna att använda våld.

billmaier
2013-04-14, 15:53
Vi vänder tråden lite grann

berätta om när ni var tvungna att använda våld.

Lånar mig själv från ett par sidor bakåt:

Har själv fått en spark mot huvudet i taxikön helt utan förvarning. Dessutom rev den här killens kompis min kvinnliga kusin i håret samtidigt. Vad gör man då? Backar man undan? Nej. Man slår dem på käften.

En annan gång var det en kille som hade försökt slåss med mig hela kvällen på krogen, men jag hade hållt lugnet och "pratat" mig undan situationen. Efter stängningstid gick jag till grillen. Plötsligt tar någon tag i mig i halsen och försöker slå. Var så pass nykter att jag hann reagera med att försvara mig mot slaget, sedan tog jag tag i honom och slängde honom över ett staket som låg där bredvid.

Har dessutom ett par gånger behövt använda mig av våld mot knarkare som har börjat uppföra sig hotfullt.

Det här var endast en liten del. Finns många sådana här stories då man rör sig runt världen.

difaren
2013-04-14, 16:11
Vad jag vet har jag aldrig behövt använda våld förutom på lågstadiet... Men har skådat många!

En gång var det en mörkhyad person som bjöd upp min kompis på dans.. min kompis jaa, han är väldigt väldigt het levrad så han gick med på det. Den mörka var 20cm kortare men fick ändå det se ut som att min polare fick spö i början men min polare fick till en rallarsving och träffade honom så han blev allmänt däckad, därefter fick han till en spark rakt upp över käken så han la sig ner.

VÄLDIGT ONÖDIGT SLAGSMÅL ENLIGT MIG!!!

sedan har de varit väldigt mycket fylleslagsmål, totalt onödiga.

Bryggan
2013-04-14, 16:14
Står (full) utanför ett ställe och pratar med ett gäng kompisar...ni vet, vi är ett gäng normala icke-våldsamma ungdomar som står och pratar och har trevligt.
Helt plötsligt så knackar det mig på axeln och jag vänder mig om. Där står en stor långhårig sak och pratar "om sin tjej". Tydligen hade han förklarat att jag såg ut som en tjej men det förstod ju inte jag eftersom jag var full och det var en massa liv där. Konversationen avslutar jag med att säga: "din tjej är antagligen ditåt eller ditåt (pekar höger-vänster) för jag har inte sett henne iaf", vänder mig sedan och fortsätter prata med mina kompisar. Den stora långhåriga killen knackar på min axel igen och jag vänder mig om...han fortsätter och tjata om "sin" tjej som jag trodde, helt plötsligt smäller det till och jag tar mig med vänster hand på vänster kind. Då går det upp ett liljeholmens för mig - jag har just blivit slagen! Den stora långhåriga saken har dragit till med en bitch-slap i ansiktet på mig...en Bitchslap! Nu kände jag mig Tvungen att agera!!
Det som han inte visste var att jag både tränade boxning och kick-boxning vid det tillfället + att jag är vänsterhänt. Där står jag då med vänster hand uppe vid kinden och därmed redan i en perfekt position för en rak vänster...handen flyger knuten ut med full kroppsrotation och jag siktar och träffar på "minsta risk för permanentskador" området, nämligen mitt på näsan. Han spricker som en tomat och staplar bakåt samtidigt som blodet skvätter. Han två lika stora kompisar fångar upp slaktet innan han når marken och sedan var det bra med det...blev inget mer än så. Kände mig Tvungen den gången, annars försöker jag stå över "att använda våld".

Fast en gång blev jag påhoppad av 4 samtidigt vilket vände till att den av de 4 som var mest elak fick så in i helvete med pisk av mig men det är en annan story som jag inte orkar dra nu.

andeem
2013-04-14, 16:38
Vad jag vet har jag aldrig behövt använda våld förutom på lågstadiet... Men har skådat många!

En gång var det en mörkhyad person som bjöd upp min kompis på dans.. min kompis jaa, han är väldigt väldigt het levrad så han gick med på det. Den mörka var 20cm kortare men fick ändå det se ut som att min polare fick spö i början men min polare fick till en rallarsving och träffade honom så han blev allmänt däckad, därefter fick han till en spark rakt upp över käken så han la sig ner.

VÄLDIGT ONÖDIGT SLAGSMÅL ENLIGT MIG!!!

sedan har de varit väldigt mycket fylleslagsmål, totalt onödiga.Förstår inte vad hudfärgen har för relevans. Men det är så mycket jag inte förstår.

Carnes
2013-04-14, 16:49
Den här historian är egentligen lång men jag försöker korta ner den och få med det viktigaste.

Jag hade spenderat natten hos tjejen jag dejtade, en arabisk prinsessa, vi kan kalla henne för Jasmine. Jag och Jasmine skulle åka in till stan (från Hässelby) och möta upp mina 3 grabbkompisar.. Vi skulle föra vid fridhemsplan i ett par timmar sen dra och klubba.

Jag och Jasmine sitter på hässelby station och väntar på tåget, det kommer 4 mena-grabbar ålder 18-23, man ser direkt vem deras ledare är - Vi kallar honom för Mohammed.

Dom sätter sig ett par meter ifrån oss och börjar analysera oss (det är inte direkt vanligt att se en arabbrud med en svenne i dom trakterna).. Jag och Jasmine börjar småtjivas, kittla varandra, småpussas och har det trevligt. Hon får in en ganska fin träff i min mage så jag måste rycka till, jag vänder mig mot Mohammeds håll och råkar kolla honom rakt in i ögonen.

2 sekunder efter kommer han fram till oss och konversationen löd såhär (ungefär)

Mohammed: Eeh.. Vad kollar du på mannen?
Jag: Hehe, ingenting. Vadårå?
Mohammed: Jag kan svära på gyyd att du kollade på mig fult mannen!
Jag: Aaah sorry isf man, det var inte meningen.. Hon slog till mig i magen så jag ryckte till.
Mohammed: Aaah.. Ärä din bryd ällah?
Jag: Vi är inte tillsammans, men vi dejtar och har det trevligt.
Mohammed: Aaa svennar och deras fiiiina ord.. Svär azzå... Du har inte cigg?
Jag: Nej sorry, röker inte.
Jasmine: Inte jag heller!
Mohammed: Aaah ok...

Sen börjar Mohammed prata arabiska med Jasmine i typ 1-2 minuter och jag kan se att hans kroppsspråk blir lite hetsigt och han pekar på mig ett flertal gånger.

Jasmine förklarar för mig att Mohammed sa att han skulle ''knylla'' mig om jag kollade fult på honom igen och att han undrade vad hon gjorde med en ''Köttbulle och mos''.

Tåget kommer.

Mohammed och hans 3 grabbar sätter sig ett par platser från oss, likt vakter stirrar dom på oss, pekar, skrattar (antar att dom skämtade om oss)..

Jasmine ber mig ignorera dom och tänka på något annat.

Vi närmar oss nu Fridhemsplan där mina polare väntar..
Mohammed glider fram till oss igen..

Mohammed:Vart ska ni gå en kväll som dänna? heeeeheee
Jag: Vi ska möta upp våra kompisar och sen ta några öl, ni?
Mohammed:Det ska du skita i mannen, vi gör vad vi vill.
Jag:Aah okej..
Mohammed:Horrr du problem?
Jag:Nej det har jag inte, jag vill inte bråka med er..
Mohammed: Det förstår jag.. Ni svennefittor är fega jävlar azzå..
Sen glidar han tillbaka till sina polare.


Väl vid Fridhemsplan möter vi upp mina kompisar (ser ut som typiska Svennar som är fixade för att klubba) Mohammed och hans kompisar följer såklart efter..
Dom går ca 5 meter bakom oss och pratar arabiska.. Jasmine berättar om hur dom säger något i stil med ''När jag säger till! när jag säger till!'' men hon kunde inte höra så bra.

När mina kompisar möter upp oss så ser dom direkt att något är på G.

Mohammed och alla hans kompisar kommer nu fram till oss och säger: ''Eeeh grabbar, nu ska vi snacka... kom hit''..

Jag viskar till min kompis ''Dom har velat bråka med mig sen Hässelby, passa er).. Mohammed knuffar till mig och från ingenstans drar min polare fet höger på honom. Mohammed ligger nu och halvsover på marken och ser lite förvirrad ut..

Hans kompisar står helt schockade och vet inte riktigt vad som ska göra.. Mohammed försöker resa sig upp medans han rasslar runt i sin ficka om så hans liv skulle hänga på det. Mina fördomar kickar in och jag antar att det är hans kniv han letar efter. Jag drar en relatvit lätt spark i ansiktet på honom och han deckar lite halvt igen.. Vi säger sen till hans kompisar (som fortfarande står och kollar på, fega jävlar) att dom ska ta hand om honom och låta oss vara..

Dom lyckades få upp honom och sen drog dom tillbaka till tåget utan att säga ett ord..

Sidenote: efter att min polare slog Mohammed så stog vi och kollade hur allt gick, vi trodde det var över tills han började leta efter sin kniv. Sparken var absolut inte hård, det var mer en knuff med foten så att han skulle ramla ner igen.

mattepatte
2013-04-14, 16:58
Hoppas han och hans kompisar lärde sig en läxa för resten av livet där.
Hatar folk som är ute efter bråk, särskilt med folk som inte vill bråka också.

Carnes
2013-04-14, 17:00
Hoppas han och hans kompisar lärde sig en läxa för resten av livet där.
Hatar folk som är ute efter bråk, särskilt med folk som inte vill bråka också.

Det tror jag dom gjorde.. Vill inte ens veta vad som kunde ha hänt om jag inte mötte upp mina kompisar eller hade Jasmine med mig.. Hade väldigt tur.

difaren
2013-04-14, 17:01
Förstår inte vad hudfärgen har för relevans. Men det är så mycket jag inte förstår.

Vet inte.. ? Förstår faktiskt inte heller, kan det kanske vara pga alla fördomar man har emot "dom" och att dom inte alltid kan bete sig ordentligt?

Är det något mer du vill påpeka? Kanske att min kompis var vit eller?

Snälla....

Philley
2013-04-14, 17:15
Den här historian är egentligen lång men jag försöker korta ner den och få med det viktigaste.

Jag hade spenderat natten hos tjejen jag dejtade, en arabisk prinsessa, vi kan kalla henne för Jasmine. Jag och Jasmine skulle åka in till stan (från Hässelby) och möta upp mina 3 grabbkompisar.. Vi skulle föra vid fridhemsplan i ett par timmar sen dra och klubba.

Jag och Jasmine sitter på hässelby station och väntar på tåget, det kommer 4 mena-grabbar ålder 18-23, man ser direkt vem deras ledare är - Vi kallar honom för Mohammed.

Dom sätter sig ett par meter ifrån oss och börjar analysera oss (det är inte direkt vanligt att se en arabbrud med en svenne i dom trakterna).. Jag och Jasmine börjar småtjivas, kittla varandra, småpussas och har det trevligt. Hon får in en ganska fin träff i min mage så jag måste rycka till, jag vänder mig mot Mohammeds håll och råkar kolla honom rakt in i ögonen.

2 sekunder efter kommer han fram till oss och konversationen löd såhär (ungefär)

Mohammed: Eeh.. Vad kollar du på mannen?
Jag: Hehe, ingenting. Vadårå?
Mohammed: Jag kan svära på gyyd att du kollade på mig fult mannen!
Jag: Aaah sorry isf man, det var inte meningen.. Hon slog till mig i magen så jag ryckte till.
Mohammed: Aaah.. Ärä din bryd ällah?
Jag: Vi är inte tillsammans, men vi dejtar och har det trevligt.
Mohammed: Aaa svennar och deras fiiiina ord.. Svär azzå... Du har inte cigg?
Jag: Nej sorry, röker inte.
Jasmine: Inte jag heller!
Mohammed: Aaah ok...

Sen börjar Mohammed prata arabiska med Jasmine i typ 1-2 minuter och jag kan se att hans kroppsspråk blir lite hetsigt och han pekar på mig ett flertal gånger.

Jasmine förklarar för mig att Mohammed sa att han skulle ''knylla'' mig om jag kollade fult på honom igen och att han undrade vad hon gjorde med en ''Köttbulle och mos''.

Tåget kommer.

Mohammed och hans 3 grabbar sätter sig ett par platser från oss, likt vakter stirrar dom på oss, pekar, skrattar (antar att dom skämtade om oss)..

Jasmine ber mig ignorera dom och tänka på något annat.

Vi närmar oss nu Fridhemsplan där mina polare väntar..
Mohammed glider fram till oss igen..

Mohammed:Vart ska ni gå en kväll som dänna? heeeeheee
Jag: Vi ska möta upp våra kompisar och sen ta några öl, ni?
Mohammed:Det ska du skita i mannen, vi gör vad vi vill.
Jag:Aah okej..
Mohammed:Horrr du problem?
Jag:Nej det har jag inte, jag vill inte bråka med er..
Mohammed: Det förstår jag.. Ni svennefittor är fega jävlar azzå..
Sen glidar han tillbaka till sina polare.


Väl vid Fridhemsplan möter vi upp mina kompisar (ser ut som typiska Svennar som är fixade för att klubba) Mohammed och hans kompisar följer såklart efter..
Dom går ca 5 meter bakom oss och pratar arabiska.. Jasmine berättar om hur dom säger något i stil med ''När jag säger till! när jag säger till!'' men hon kunde inte höra så bra.

När mina kompisar möter upp oss så ser dom direkt att något är på G.

Mohammed och alla hans kompisar kommer nu fram till oss och säger: ''Eeeh grabbar, nu ska vi snacka... kom hit''..

Jag viskar till min kompis ''Dom har velat bråka med mig sen Hässelby, passa er).. Mohammed knuffar till mig och från ingenstans drar min polare fet höger på honom. Mohammed ligger nu och halvsover på marken och ser lite förvirrad ut..

Hans kompisar står helt schockade och vet inte riktigt vad som ska göra.. Mohammed försöker resa sig upp medans han rasslar runt i sin ficka om så hans liv skulle hänga på det. Mina fördomar kickar in och jag antar att det är hans kniv han letar efter. Jag drar en relatvit lätt spark i ansiktet på honom och han deckar lite halvt igen.. Vi säger sen till hans kompisar (som fortfarande står och kollar på, fega jävlar) att dom ska ta hand om honom och låta oss vara..

Dom lyckades få upp honom och sen drog dom tillbaka till tåget utan att säga ett ord..

Sidenote: efter att min polare slog Mohammed så stog vi och kollade hur allt gick, vi trodde det var över tills han började leta efter sin kniv. Sparken var absolut inte hård, det var mer en knuff med foten så att han skulle ramla ner igen.

Bra gjort av er. Hoppas svinen inte gör om det igen.

Philley
2013-04-14, 17:16
Vet inte.. ? Förstår faktiskt inte heller, kan det kanske vara pga alla fördomar man har emot "dom" och att dom inte alltid kan bete sig ordentligt?

Är det något mer du vill påpeka? Kanske att min kompis var vit eller?

Snälla....

Snart är det väl också fel att säga att någon har mörkt hår eller bruna ögon. Svenska med brytning ska vi inte tala om.

FoolsGold
2013-04-14, 17:26
Varför? Jag har full kontroll och alla ''effekter'' som att bli pratglad, social, kåt osv är ''inombords'' och jag kan välja om att agera på dom eller inte.. Det är inte positivt att bli en annan person bara för att man drar några bärs.

Eftersom jag inte känner dig så vet jag såklart inte hur du reagerar på alkohol men när du säger att du har "full kontroll" låter det som att du menar att alkoholen inte har någon inverkan på ditt omdömme. Det stämmer ju helt enkelt inte. Det finns en anledning till att det t.ex. är förbjudet att köra bil efter "bara ett par bärs".

Möjligen misstolkar jag dig.

Carnes
2013-04-14, 17:29
Eftersom jag inte känner dig så vet jag såklart inte hur du reagerar på alkohol men när du säger att du har "full kontroll" låter det som att du menar att alkoholen inte har någon inverkan på ditt omdömme. Det stämmer ju helt enkelt inte. Det finns en anledning till att det t.ex. är förbjudet att köra bil efter "bara ett par bärs".

Möjligen misstolkar jag dig.

Klart jag aldrig skulle få för mig att köra bil full.. Jag blir inte hetsig, högljudd och ett svin när jag dricker - som så många andra. Jag har kontroll, gör inte dumma saker, får inga sjuka idéer osv. Möjligen lite kåtar och socialare, men ingen märker någon skillnad på mig.

Bra gjort av er. Hoppas svinen inte gör om det igen.

Tack man, vi får hoppas det!

FoolsGold
2013-04-14, 17:44
Klart jag aldrig skulle få för mig att köra bil full.. Jag blir inte hetsig, högljudd och ett svin när jag dricker - som så många andra. Jag har kontroll, gör inte dumma saker, får inga sjuka idéer osv. Möjligen lite kåtar och socialare, men ingen märker någon skillnad på mig.

Trodde inte heller att du skulle köra bil berusad. Men detta är kärnan av vad jag menade. Du skulle inte köra bil för att du vet att alkoholen påverkar ditt omdöme.

Som bekant förstärker alkohol våra känslor och jag vågar påstå att i nästan alla situationer så kommer inmundigande av alkohol skapa större förutsättningar för att en spänd situation slutar med våld. Även om du säkert är en vettig person och inte gör dumma saker så kommer det faktum att du har druckit att påverka hur du hanterar en aggressiv situation.

Carnes
2013-04-14, 17:50
Trodde inte heller att du skulle köra bil berusad. Men detta är kärnan av vad jag menade. Du skulle inte köra bil för att du vet att alkoholen påverkar ditt omdöme.

Som bekant förstärker alkohol våra känslor och jag vågar påstå att i nästan alla situationer så kommer inmundigande av alkohol skapa större förutsättningar för att en spänd situation slutar med våld. Även om du säkert är en vettig person och inte gör dumma saker så kommer det faktum att du har druckit att påverka hur du hanterar en aggressiv situation.

Inte när det gäller mig. Jag hoppar på folk av samma anledning, nykter eller berusad. Ännu en gång; Jag startar aldrig något - Våld är sista utvägen. Sen så dricker jag kanske 1-3 gånger per år..

Dreas
2013-04-14, 17:50
Satte en person som hackat ner på mig i flera år och dagligen visat hur lite han respekterar mig på plats för några år sedan.

Numera får jag den respekt jag förtjänar och varje gång vi ses känns riktigt bra. Ångrar inte alls det jag gjorde.

Mobbare ska sättas på plats.

Carnes
2013-04-14, 18:34
Satte en person som hackat ner på mig i flera år och dagligen visat hur lite han respekterar mig på plats för några år sedan.

Numera får jag den respekt jag förtjänar och varje gång vi ses känns riktigt bra. Ångrar inte alls det jag gjorde.

Mobbare ska sättas på plats.

Håller helt med.

difaren
2013-04-14, 18:40
Håller helt med.

Agree!!

Olegh
2013-04-14, 18:40
Trodde inte heller att du skulle köra bil berusad. Men detta är kärnan av vad jag menade. Du skulle inte köra bil för att du vet att alkoholen påverkar ditt omdöme.

Som bekant förstärker alkohol våra känslor och jag vågar påstå att i nästan alla situationer så kommer inmundigande av alkohol skapa större förutsättningar för att en spänd situation slutar med våld. Även om du säkert är en vettig person och inte gör dumma saker så kommer det faktum att du har druckit att påverka hur du hanterar en aggressiv situation.

Omdömet påverkas. Mer eller mindre, för vissa ganska lite. Vad som dock är universellt är att motorik, reaktionsförmåga och kvicktänkthet reduceras. De tre senare skälen skulle jag säga är mer avgörande för att just bilkörning är en dålig idé.

difaren
2013-04-14, 20:15
Fast att sätta sig i en bil full vet man väl att det kan få väldigt mycket mer sorligare slut än ett slagsmål, iaf vad man tänker.

grytlappen
2013-04-14, 21:30
Jag tycker faktiskt det känns lite väl pk i många fall i den här tråden. Det är så typiskt svenskt att alltid backa och "inte vara en idiot själv", men i många fall förtjänar dessa idioter att åka på det.

Det låter ju oerhört omoget att säga det men va fan, lite jävla heder måste man väl få ha? Varför ska man alltid svälja allt odrägligt beteende runt om kring sig i detta samhälle?

billmaier
2013-04-14, 21:32
jag tycker faktiskt det känns lite väl pk i många fall i den här tråden. Det är så typiskt svenskt att alltid backa och "inte vara en idiot själv", men i många fall förtjänar dessa idioter att åka på det.

Det låter ju oerhört omoget att säga det men va fan, lite jävla heder måste man väl få ha? Varför ska man alltid svälja allt odrägligt beteende runt om kring sig i detta samhälle?

+1

Carnes
2013-04-14, 21:36
jag tycker faktiskt det känns lite väl pk i många fall i den här tråden. Det är så typiskt svenskt att alltid backa och "inte vara en idiot själv", men i många fall förtjänar dessa idioter att åka på det.

Det låter ju oerhört omoget att säga det men va fan, lite jävla heder måste man väl få ha? Varför ska man alltid svälja allt odrägligt beteende runt om kring sig i detta samhälle?

+1

Det roliga är att folk (vi tar lellen som exempel nu, inget illa menat) hon och maken var ute på bio och en kille börjar klämma henne på rumpan så tror inte jag hon vill att hennes make skulle säga ''Du.. Sluta så är du snäll...''.. Sätter min högra pungkula på att hon skulle vilja att hennes man stog upp för henne.. Nåväl.. Sitta bakom en dataskärm funkar det med :)

Btw^ Det där jag precis skrev har faktist hänt mig, var tvungen att slå till idioten som klämde på min dejt.

Latissimus Dorsi
2013-04-14, 21:38
Mjo lite +1 är de väl. Kan räcka med att man ställer sig rakryggad och säger helvete vill du jävlas så är jag med, men vill du verkligen bråka i onödan? Om du vill det så visst för min del kom så går vi ut. Den attityden vinner i många fall. Då att vara en liten mes bara stärker den som jävlas, och garanterat leder till slagsmål.

billmaier
2013-04-14, 21:42
Blev själv mobbad av en kille i högstadiet. En dag fick jag tillräckligt och släppte en rak höger mitt på näsan under lektionstid. Efter det fick jag vara ganska ifred resten av året.

Carnes
2013-04-14, 21:46
Mjo lite +1 är de väl. Kan räcka med att man ställer sig rakryggad och säger helvete vill du jävlas så är jag med, men vill du verkligen bråka i onödan? Om du vill det så visst för min del kom så går vi ut. Den attityden vinner i många fall. Då att vara en liten mes bara stärker den som jävlas, och garanterat leder till slagsmål.

Jag är en man. Jag är dock inte dum. Jag använder våld bara när det inte finns något annan lösning. När jag var i Thailand förra sommaren så kom en full engelsman fram till min dejt och började äckla sig.. Han antog att hon var en prostituerad (vilket hon inte var) och började klämma och säga saker som ''how much.. how much love?'' jag sa till han typ 10 gånger och vi skiljdes åt.. 1h senare på vägen hem så träffar vi på samma kille.. Hon går då fram och klämmer henne på röven, likt Klimpen ''balla balla balla'' ni vet.. Sen ställer han sig panna mot panna och säger ''What the fuck are you gonna do cunt?'' Då small det helt enkelt..

Sure, jag skulle kunna tagit henne, lagt henne över axeln och sprungit likt Bolt, men det funkar inte alltid så..

Blev själv mobbad av en kille i högstadiet. En dag fick jag tillräckligt och släppte en rak höger mitt på näsan under lektionstid. Efter det fick jag vara ganska ifred resten av året.

Mobbare är bara att sänka direkt. Svenska skolan gör absolut ingenting åt mobbare. Min polare (skrev om han i en annan tråd) var tvungen att dra en tegelsten i mobbarledarens huvud för att bli lämnad ifred..

difaren
2013-04-14, 22:30
Vart ställer ni er om det är en god vän som har fått sig en omgång och vill ge igen??
Skulle ni hjälpa er vän eller hade ni snackat bort er kompis och sagt att det inte är något att bry sig om?

Gabriel174
2013-04-14, 22:41
Läst tråden och såg att Carnes skrivit att han blivit attackerad oprovocerat flera gånger och tänkte till en början: "skitsnack", fast nu börjar jag ångra mig.

Slogs en del förr (ofta(st) var det inte oprovocerat), men minns inte senast jag var i ett "regelrätt" slagsmål (kanske 2-3+ år sedan nu?). Har visserligen varit en del tjaffs och kanske delat ut några hurringar hit och dit, men inget regelrätt "vev" på ett par år åtminstone (ifall jag inte glömt bort något). Min erfarenhet är att många är duktiga på att snacka men när de märker att man inte kommer att backa undan så brukar de flesta lugna ned sig snabbt.

Men på tal om Carnes, och att bli attackerad oprovocerat. Minns att vi stod ett par stycken utanför Salams bakteriegrill i Hallonbergen för kanske 3-4 år sedan en kväll och diskuterade någonting (kan de ha varit någon fotbollsmatch?). Från ingenstans kommer det 7-8 personer som verkar ha suttit i en källare och druckit sig stupfulla och hetsat varandra, och en av dessa knuffar en bekant till mig, hyfsat hårt. Fattade inte riktigt vad frågan var och trodde först att det var ett skämt (då jag har för mig att dessa är i samma ålder som personen som blev knuffad och att dessa kanske gick i samma skola). Det var så random så jag stod bara still först och tittade förvånat: "skämtar de?" "nej... kanske inte?". Och sedan fick han en smäll i ansiktet och då tog det inte lång tid innan man förstod att dessa var ute efter att slåss.

Vi var sex personer på plats varav fem stycken tränat kampsport (främst kickboxning) i flera år och var helt nyktra. Tog inte lång tid innan de låg på marken och sedan flydde därifrån.

Det var nog det enskilt största "WTF"-moment jag haft. Undrar än idag vad som försiggick i deras skallar när någon kläckte idén om att åka till närmsta förort och slåss med första bästa gäng?

Med tanke på att jag varken festar eller är ute och dricker förvånar det egentligen inte mig att Carnes m.fl. säkert råkat ut för flera såna här gäng. Men sen tror jag att han förskönar det en del med att säga att han aldrig provocerat fram något själv.

Latissimus Dorsi
2013-04-14, 22:43
HAHAHAHAHAHHAHAHAH SALAMS BAKTERIEGRILL, är de han som rakar den med rakhyveln? HAHAHAHAH GABBE :d :d :d



OT:
Är de en riktigt bra vän, är jag lätt på.

Carnes
2013-04-14, 22:44
Vart ställer ni er om det är en god vän som har fått sig en omgång och vill ge igen??
Skulle ni hjälpa er vän eller hade ni snackat bort er kompis och sagt att det inte är något att bry sig om?

Beror helt på vad det gäller. Hade min kompis förlorat en ärlig fight - nej. Hade min kompis betett sig som en idiot och blivit slagen - nej. Hade min kompis blivit nerslagen utan någon som helst anledning och vi ser personen som slog honom - Kanske. Jag har och min kompis vart påhoppade påväg hem från krogen av ett gäng mena-grabbar. 4 månader senare ser vi två av dom som slog på oss. Vi gav dom en omgång, hjälpte dom upp, skakade hand och sa att det var jämnt. Vi delade en cigg och sen skiljdes vi åt.

text
Bra gjort. Nej jag trollar inte. Jag och mina kompisar vart nerslagna av ett wannabe-huligangäng på Östermalm 2006 tror jag det var. Green Street Hoolgians (film) hade blivit poppis och givetvis ville WT-svensson vara som dom..

Ont: Något som är värt att nämna är att jag alltid får höra att jag sticker ut. Jag klär mig väldigt propert, jag är väldigt social och jag tar gärna för mig när det kommer till att dansa, kvinnor osv Är absolut ingen douchebag dock, men det får ni avgöra om ni träffar på mig någon gång, lol. Sånt irriterar bla svensson och framför allt mena-boys

Gabriel174
2013-04-14, 22:53
HAHAHAHAHAHHAHAHAH SALAMS BAKTERIEGRILL, är de han som rakar den med rakhyveln? HAHAHAHAH GABBE :d :d :d


Haha, har tappat räkningen på skräckhistorierna därifrån. Men ett urval av vad jag sett med egna ögon är när brorsan fick ett gem i sin mat, en kompis fick en skruv, en annan fick en halv tandpetare, en annan gång såg vi en fågel flyga in, han tog den med händerna och slängde ut den och "tvättade" sedan händerna genom att öppna vattenstrålen och stänga den efter en sekund. Han har även en vana av att laga mat med sotiga händer. Slutade äta där efter en av dessa incidenter, men han är en skön jävel och när man var 14-15 brukade man kolla på matcher och sånt där.

Oxe
2013-04-14, 22:55
Det är OK så länge ingen oskyldig skadas...
Att säga att det på verkar skattebetalarna när nån blir skadad ja allt påverkar skattebetalarna ifall du blir skadad, cyklar du omkull skattebetalarna.

Firmor- Håller dom sig på "diskreta" platser där inte "vanligt" folk blir drabbade ok
Fylleslagsmål - Har en part drygat sig visst
Kampsport helt underbart i alla former

oprovocerat våld är förjävligt.

Skydda en egen hälsa eller en närståendes så är det ett måste

difaren
2013-04-14, 22:56
Bakteriegrillen och WB GSH hahahah, Fö. Skulle jag ställa på 100% på en fight om det nu så var att min kompis behövde hjälp och det var uppgjort, fair osv.
Men som Carnes säger, om båda bjöd upp till dans och sedan förlorar han, då får han helt enkelt skylla sig själv och sedan svälja sin stolthet. Men även där kan det faktiskt varit att båda bjudit upp till dans men att den andre ger lite övervåld osv..

Aja godnatt.. puss allihop!! :)

Gabriel174
2013-04-14, 22:56
Bra gjort. Nej jag trollar inte. Jag och mina kompisar vart nerslagna av ett wannabe-huligangäng på Östermalm 2006 tror jag det var. Green Street Hoolgians (film) hade blivit poppis och givetvis ville WT-svensson vara som dom..


Nu när du säger det. Den ursprungliga provokatören hade en Stone Island-jacka på sig :D

Latissimus Dorsi
2013-04-14, 22:58
Fråga till dig oxe du är typ 195 cm och väger 140kg håller sig folk lugna mot dig pga ditt utseende, eller försöker de tvärtom hävda sig mot dig och jävlas med flit extra?

Carnes
2013-04-14, 22:58
Nu när du säger det. Den ursprungliga provokatören hade en Stone Island-jacka på sig :D
Jopp. Dom som hoppade på oss hade också det. Min kompis fick en flykick i ansiktet och sov genom resten av fighten. Jag och mina 2 andra kompisar fick ett par smällar. Det fulaste med fighten var att en av dom gick fram och sa ''Välkommna till Östermalm, BITCHES!''.. Om du har kollat på The OC, så lär du nog finna det lika roligt som jag.

UK24DnWQaIk

Yes
2013-04-14, 23:02
Vi vänder tråden lite grann

berätta om när ni var tvungna att använda våld.
Det enda jag kan komma på såhär på rak arm var en något efterbliven herre som ville "utamana" mig. Inget direkt gruff eller så, utan mer "kom igen då!". Efter sjuttioelva tillsägelser då jag även försökt avlägsna mig flera gånger fanns det inte så mycket mer att göra. Tror hans näsa gick av och han började gråta.

Annars har det ju varit många situationer som mycket väl kunnat sluta illa. Senast var det en person som helt enkelt vägrade flytta sig. Det var inne på en krog med liten avskild sektion. Jag hade gått in där för att hämta min jacka och han, tillsammans med två vänner, blockerar den smala gången. Jag börjar med ett "ursäkta mig...". Ingen reaktion. Knackar honom på axeln. Ingen reaktion. Inte svårt att gissa vart det kommer leda.

Efter att ha föst honom åt sidan måste väl hans väldigt lilla manlighet blivit förolämpad.

Kollar bort mot brorsan som står och väntar på mig: "Hörru, titta - pojkarna vill slåss! Bwahahahahaha!"

"Bwahahaha! Nej fan, vi har inte tid med det nu - vi ska dra".

"Sorry, det blev inget - men ha en trevlig kväll!"

Oxe
2013-04-14, 23:05
Fråga till dig oxe du är typ 195 cm och väger 140kg håller sig folk lugna mot dig pga ditt utseende, eller försöker de tvärtom hävda sig mot dig och jävlas med flit extra?

nja sist jag var i slagsmål var emot några irländare utomlands för typ 10år sedan... 4-5 mot 1

Folk kan försöka ta sig ton när jag faktiskt är ganska artig av naturen, jag klappar folk på axeln och säger ursäkta ifall jag vill förbi osv, flyttar dom sig inte så försöker jag vara så liten som möjligt när jag klämmer mig förbi, vänder dom sig säger jag ursäkta, där finns det ett fåtal som tycker att man visar svaghet "och ja jag tycker väl om att slåss så är inte den som är den" så då spänner man ögonen idom går fram ett steg sen har det aldrig fortsatt. (ännu)

Andy.da.wohoo
2013-04-14, 23:09
Har aldrig varit i slagsmål. Någonsin. Men det har varit nära några gånger. En gång firade jag nyår hos en polare, rätt stor hemmafest. Jag skulle gå förbi ett ganska trångt utrymme för att gå upp till ovanvåningen. Försöker smidigt glida förbi ett gäng personer som står lite i vägen men inga problem, tills en kille medvetet slänger ut armbågen så jag går in rätt hårt i den. Orkar inte bry mig, går upp på ovanvåningen och dansar. Under större delen av kvällen följer denna killen och hans kompis mig överallt och kollar skumt på mig. Försöker blockera mig in i hörn och så vidare. Slutligen har jag några killar som tränger in mig i ett hörn på dansgolvet och jag får säga att jag inte vill slåss, om det nu är vad de är ute efter. Då säger han att jag varit kaxig och jävlig mot honom hela kvällen och det började med att jag gick in i honom. Jag berättade för honom att ja det var minsann inte meningen och bad om ursäkt och ville fortfarande inte slåss. Han vände helt, ville vara bästa kompis och hålla armen om mina axlar. Någon timme slår han en annan kille som tydligen varit kaxig och jävlig hela kvällen. Sanningen var att killen ifråga precis hade kommit för att hämta några andra.

billmaier
2013-04-14, 23:12
Storleken kan vara både en för- och nackdel. Är inte själv speciellt stor (188cm och 123kg som mest), men har märkt att största delen av bråkstakarna lämnar en ifred pga att man är mycket större än dem. Men så finns det också folk som absolut vill ge sig på större för att "bevisa" något (tex. killen jag nämnde tidigare i tråden som flög över staketet).

Carnes
2013-04-14, 23:16
Storleken kan vara både en för- och nackdel. Är inte själv speciellt stor (188cm och 123kg som mest), men har märkt att största delen av bråkstakarna lämnar en ifred pga att man är mycket större än dem. Men så finns det också folk som absolut vill ge sig på större för att "bevisa" något (tex. killen jag nämnde tidigare i tråden som flög över staketet).

Sen när blev 188cm, 123kg litet my man? lol.. :D

billmaier
2013-04-14, 23:19
Sen när blev 188cm, 123kg litet my man? lol.. :D

Synen på storleken blir lite skev när man spenderar tid med SL-folk och byggare :D

Fishtank
2013-04-14, 23:53
Hmm ja alltså efter att ha läst tråden vet jag inte vad jag ska säga.
Först tänkte jag att Carnes nog bullshittar lite men sen kommer jag ihåg i somras då en kille jag aldrig sett förut bara flög på mig.
Ibland går det inte att backa undan även om det är ytterst sällan jag slagits efter krogen och liknande.
Det är två gånger under hela mitt liv och en var med en kompis som behövde tas ner på jorden efter att han hoppat på mig.
Det jag tycker funkar däremot är oftast att ta det passivt och försöka prata sig ur, går det inte då är det bara att säga bad som kommer hända om personen vill slåss. De gånger man nämnt det har det faktiskt aldrig blivit bråk, väldigt många som pratar men inte vill slänga första näven.
Nu är det kanske en annan mentalitet här uppe än i Stockholm med menafolk men just det scenariot ovan inträffade i fredags med en menaperson efter att hans flickvän råkade knuffa mig så jag spillde lite av min öl på honom....
Vissa människor söker verkligen bråk men sen vågar de sällan ta första steget.

Carnes det du skrev om att klä sig propert påverkar nog, märks direkt att folk är obekväma om man är mer uppklädd än om man bara kör en casual tshirt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Carnes
2013-04-14, 23:58
Fan vad alla tror att jag bullshitar, lol. +1 Fishtank.. Något jag har märkt med dom bråk jag har hamnat i är:

Svensson: Otroligt coola på fyllan men livrädda för att slå först eftersom dom tänker ''han ska slå först!''.. När dom väl har fått en smäll så var det inte lika roligt att bråka.

Mena-Grabbar: Otroligt ettriga och livsfarliga. Slår man ledaren (9/10 finns det en alphahane i gruppen), så faller soldaterna. Detta har jag varit med om ett flertal gånger och så många andra jag känner. Tyvärr är Mena-grabbar (inte alla såklart, men ni som festar i Stockholm vet exakt vad jag menar..) väldigt Svenskfientliga och Svenssons är kända för att vara lätta offer =/

Yes
2013-04-15, 00:16
Det är ju en själv som har mest att förlora också. Jag trivs ju liksom bra med livet och risken för allvarliga skador är inte direkt tilltalande. Det vore inte heller bra att åka dit för misshandel. Vet inte ens om jag skulle kunna ha kvar jobbet då.

Jag växlar själv från att ha den där spärren att inte slå folk till att verkligen göra mitt yttersta för att kontrollera humöret.

Carnes
2013-04-15, 00:22
Det är ju en själv som har mest att förlora också. Jag trivs ju liksom bra med livet och risken för allvarliga skador är inte direkt tilltalande. Det vore inte heller bra att åka dit för misshandel. Vet inte ens om jag skulle kunna ha kvar jobbet då.

Jag växlar själv från att ha den där spärren att inte slå folk till att verkligen göra mitt yttersta för att kontrollera humöret.

Jag har haft turen att inte bli anmäld, fast då andra sidan.. Dom enda vittnerna som finns på plats är folk som också begår ett brott, sen så slår jag ingen oskyldig så ser inte riktigt vem som skulle anmäla mig.. Den enda trubbeln jag har varit med om var en kille som nitade mig inför en polis (lol) och jag slog tillbaka, polisen tog in oss båda i fyllecell trotts att jag var spiknykter. Polisen visste att den andra killen slog först och släppte mig efter ett par timmar.

Yes
2013-04-15, 00:30
Jag har haft turen att inte bli anmäld, fast då andra sidan.. Dom enda vittnerna som finns på plats är folk som också begår ett brott, sen så slår jag ingen oskyldig så ser inte riktigt vem som skulle anmäla mig.. Den enda trubbeln jag har varit med om var en kille som nitade mig inför en polis (lol) och jag slog tillbaka, polisen tog in oss båda i fyllecell trotts att jag var spiknykter. Polisen visste att den andra killen slog först och släppte mig efter ett par timmar.
Det är dock inte helt ovanligt att parterna anmäler varandra. Men visst, ett vanlig handgemäng där de själva startat bråket leder väl inte så ofta till en anmälan. Om det blir allvarliga konsekvenser däremot... killen du slår ner kanske studsar bakhuvudet i asfalten och får allvarliga skador. Jäkligt jobbigt att sitta åtalad för det, även om du handlat i nödvärn. Ännu värre om rätten tycker våldet var uppenbart oförsvarligt. Den situationen skulle inte jag vilja hamna i. Fast jag hade ju inte heller velat vara den som ligger på marken. Svår balansgång det där...

Carnes
2013-04-15, 00:35
Det är dock inte helt ovanligt att parterna anmäler varandra. Men visst, ett vanlig handgemäng där de själva startat bråket leder väl inte så ofta till en anmälan. Om det blir allvarliga konsekvenser däremot... killen du slår ner kanske studsar bakhuvudet i asfalten och får allvarliga skador. Jäkligt jobbigt att sitta åtalad för det, även om du handlat i nödvärn. Ännu värre om rätten tycker våldet var uppenbart oförsvarligt. Den situationen skulle inte jag vilja hamna i. Fast jag hade ju inte heller velat vara den som ligger på marken. Svår balansgång det där...

+1.. Jag är väl medveten om riskerna.. För mig kommer det ner till att hellre han än mig.. Om inte jag kan springa undan vill jag hellre att det är hans skalle som slår i marken, inte min.

Fartman
2013-04-15, 01:34
Det är ju en själv som har mest att förlora också. Jag trivs ju liksom bra med livet och risken för allvarliga skador är inte direkt tilltalande. Det vore inte heller bra att åka dit för misshandel. Vet inte ens om jag skulle kunna ha kvar jobbet då.

Jag växlar själv från att ha den där spärren att inte slå folk till att verkligen göra mitt yttersta för att kontrollera humöret.

Det här har lugnat ner mig rätt rejält (har iofs aldrig varit nån riktig fighter men kunde vara ganska stökig). Det funkar liksom inte som 25+ med ett riktigt jobb att slåss på krogen. I bästa fall så har man konstiga märken på knogarna som man måste förklara för dom 40-åriga småbarnsmammorna på måndag.

Konstigt nog så hamnar jag heller inte i samma situationer som förr, och då är det inte så att jag ens medvetet försöker undvika bråk utan bara gör det omedvetet.

I övrigt så tycker jag att det låter jobbigt att vara ute och svira i stockholmsförorterna och förstår om det blir fight, är man väl i situationen där nån tjafsar så kan man i regel inte snacka sig ur eller smita iväg utan det triggar snarare. Då har det då fungerat bättre för mig att vara överdjävligt aggressiv så den andre helt enkelt backar, dom få gångerna jag försökt vara diplomatisk har man fått en tjuvsmäll och sen ser man rött likt förbannat.

gohardorgohome
2013-04-15, 02:09
Läst igenom alla kommentarer och blir chockad över att folk faktiskt haft sån tur och sluppit undan att bli påhoppad helt utan anledning.

Sket i att ta taxi en gång ifrån krogen till flickvännen utan gick, ungefär halvägs blir jag påhoppad utav tre stycken killar som tydligen tyckte det kunde vara roligt att slå på en ensam person, tyvärr han jag inte göra mycket alls innan jag gick i backen då jag mötte dem och dem vevade till mig direkt, var tur nog tillräckligt tankad så någon smärta kände man inte utan man kunde ta sig upp och promenera vidare hem till tjejen och få känna smärtan när man vaknade istället.

Men alla slagsmål är tyvärr inte så oskyldiga utan kan erkänna att man blivit provencerad ett antal gånger till att bli redigt förbannad, klarar tyvärr inte svälja min stolthet heller.

MEN! Jag har aldrig slagit någon som inte gjort något mot mig eller nära vänner/flickvän.

JakeShaft
2013-04-15, 05:08
Jag har medvetet hoppat in i ett slagsmål en gång då det var två som enligt mig misshandlade en utsatt individ. Annars har jag hamnat i bråk. Fick en flaska i bakhuvudet en gång för att jag pratade med fel persons flickvän, han sade givetvis till mig först men jag svarade spydigt att hon får prata med vem hon vill.

En annan gång blev jag rånad av 4 personer vilket gick lugnt till jag gav dem min telefon och ett par hundralappar, "affären" var klar och vi gick därifrån men då såg de mitt halsband och jag tänkte att det får vara nog. Tänkte inte bli rånad två gånger, han får skylla sig själv att han är dålig på sitt "jobb". Slutade med två snitt på armen och två knivhugg i bröstet.

Innan jag blev knivhuggen kunde jag nog vara lite kaxig och se slagsmål som något som nästan kan vara kul. Men efter det så är jag mot allt våld som inte innefattar regler, domare och licens.

Raschmus
2013-04-15, 07:36
Jag har ofta blivit påflugen och uppbjuden på att slåss trots att jag är väldigt ödmjuk och väldigt ointresserad av att slåss. Sväljer hellre min stolthet och ber om ursäkt för något jag inte gjort och går hem. Tror problemet är att jag gärna går ut i kostym, har backslick, mustach och en hållning av Zeus. Ser nog förbaskat självgod ut. Hade jag varit trångsynt och ville slå någon hade jag nog flugit på mig själv också.

Har jag inget val, är trängd eller familjemedlem är drabbad så slåss jag gladeligen.

Brukar tänka såhär; En riktigt schysst kille har världens skitkväll och blir snefull för första gången i sitt liv och vill slåss. Du blir provocerad och golvar honom. Han sätter bakhuvudet i gatstenen och blir rullstolsbunden resten av sitt liv. Ingenting jag känner att den snefulla snubben var värd.

Jag mår då bättre av att gå hem ända tills man inte har något val alternativt han som tjafsar är så mycket gris/bus att han absolut är värd att riskera rullstolsalternativet. De är ju inte många.. Därav slåss jag sällan.

AronP
2013-04-15, 08:41
Min totala oförmåga att slåss har nog räddat mig många gånger, när man vet att man kommer "förlora" så blir det så mycket mer angeläget att se till att man inte hamnar där. Men det har varit nära flertalet gånger och det verkar bara komma närmare och närmare, vilket gjort att jag drar mig mer och mer för att gå ut (iof har jag ingen större anledning att göra det ändå så).

Men rent principiellt så har jag inget emot två parter som kommer överens om att puckla på varandra och sedan kommit till den gräns där det enligt överenskommelse skall avslutas. Sen finns det kanske gränser där kostnaden för samhället är omotiverat hög, typ i stil med att stå och hoppa på någons huvud efter att han ligger ned.

ikonane
2013-04-15, 09:04
Pacifist.

Latissimus Dorsi
2013-04-15, 09:04
Hur är folks temperament då?

Raschmus
2013-04-15, 09:06
Hur är folks temperament då?

Piss

Carnes
2013-04-15, 09:43
Hur är folks temperament då?

Lugn och go, men jag är inte bitch. Det finns en gräns. Korsa den gränsen och du får se en helt annan person. Det krävs dock väldigt mycket att få mig att explodera.

hultman
2013-04-15, 09:57
Att slåss är en social underhållningsform. Dock bör man hålla sig till folk som vill, inte leta tjafs med ointresserade och rädda personer som inte vill något hellre än att teleportera sig bort från platsen. Att känna sig trygg bör vara den viktigaste rättigheten i samhället men det är inte direkt ovanligt att fega pissluffare strövar omkring för att hitta på en eller några få oförargliga stackare att raljera över eller sopa ned.

JakeShaft
2013-04-15, 10:00
Hur är folks temperament då?

Lugn som en filbunke.

Aldrig hamnat i konflikt för att jag är arg utan för att andra är dumma i huvudet och vägrar inse det.

Grahn
2013-04-15, 11:00
Lugn som en filbunke.

Aldrig hamnat i konflikt för att jag är arg utan för att andra är dumma i huvudet och vägrar inse det.

Det är väl kanske inte så oväntat att folk som är dumma i huvudet inte inser det så lättvindigt, dock så säger att man framhärdar med att försöka övertyga dem om att så är fallet kanske lite om en själv.

:d

Oxe
2013-04-15, 12:08
Nu kom jag iofs på att jag blev påhoppad för 2 år sedan när jag försökte ragga på nån tjej satt ner så kommer några killar ifrån ingenstans blev slagen i ansiktet några gånger hinner inte ens med att bli upprörd innan min kompis hoppar in och sopar på två avdom.
Tror att tjejen var tillsammans med ena killen

Så jag är väl egentligen för lugn

Lite blodvite fläskläpp osv men det hör väl till.

Så jag får revidera min tidigare historia till sist jag slog nån i ett slagsmål

LoveMachine
2013-04-15, 12:09
Men jag tycker att planerat våld av typen firmor som slåss eller uppgörelser för att "skipa rättvisa" är idiotiskt och barnsligt. Det enda försonande draget är att det inte drabbar någon oskylldig annat än via skattsedeln. Krogslagsmål är mest bara patetiskt. Det som gör mig riktigt upprör är naturligvis de mer regelrätta överfallen som sker mer eller mindre oprovocerat, men de är nog ganska ovanliga. Av de jag känner som hamnat i slagsmål så står 10 % för 90 % av incidenterna. Så jag har på känn att det inte är så slumpmässigt och oprovocerat som de vill göra gällande.

Jag har aldrig varit i hangemäng. Endast gång har det varit det nära men inte riktat mot mig utan min kompis. Jag har gått i mellan en gång vilket väl var potentiellt farlig för min egen del, men det löste sig på bästa sätt. Sen så har jag gett första hjälpen till en kille som blivit knivhuggen under ett bråk på ett tåg. Lyckligtvis inget allvarligt men så jävla onödigt att man ska vara så stolt och kaxig att man riskerar att dö. Ännu mer att man riskar en medmänniskas liv bara för att bevisa hur tuff man är.

Jag har i och för sig blivit mordhotad över telefon av en okänd idiot. Det var en kompis som hade stött på idiotens flickvän några veckor innan och gett henne sitt telefonummer. Det ledde till att pojkvännen/idioten på fyllan ringde och hotade min kompis. Jag fick luren för att lugna ner situationen. När det inte gick så var jag "lika död som min kompis" var på jag förklarade att det inte var min kompis fel att han inte kunde tillfredställa sin flickvän. Situtationen kunde ju inte direkt eskalera längre än till mordhot. Sen hörde vi inget mer av idioten.

Men hade det varit ansikte mot ansikte så hade jag svalt min stolthet och gjort mitt yttersta för att få situationen att lösa sig utan våld. I första hand genom att försöka släta över situationen. I andra hand genom att greppa kompisen och springa utav helvete. Därefter hade jag väl fått försöka försvara mig bäst jag kan. Men att det gått så långt hade jag räknat som ett misslyckande av rang oavsett utfallet. Att vinna ett slagsmål är lite som att vinna VM i inkompetens.

Men pascifist är jag inte, då hade jag haft svårt att jobba som soldat. Jag har bara en enormt hög tröskel innan jag tycker att våld är acceptabelt eller ens tolerabelt. När alla andra lösningar är uttömda och liv står på spel så gör man klokt i att slåss hårt, slåss fult och inte sluta förrän man vet att hotet är undanröjt.

Rikard Jansson
2013-04-15, 12:10
När man var löjlig hardcunt förr så blev det en del. Numer pacifist, blir väldigt arg ibland men sen kommer förnuftet ikapp :)

billmaier
2013-04-15, 12:45
Hur är folks temperament då?

Är mycket lugn, och kan hålla lugnet t.o.m. lite för länge även om någon står bredvid och provocerar. Men går det över en gräns så exploderar jag verkligen och då är fan lös. Krävs dock ganska mycket för att detta ska hända.

JakeShaft
2013-04-15, 13:44
Det är väl kanske inte så oväntat att folk som är dumma i huvudet inte inser det så lättvindigt, dock så säger att man framhärdar med att försöka övertyga dem om att så är fallet kanske lite om en själv.

:d

Det är möjligt men det är inte mitt temperament som orsakar problem utan någon annans. Att andra har problem med sitt temperament kan knappast jag anklagas för.

difaren
2013-04-15, 17:07
Mitt temperament. Vi säger så här, väldigt lugn, schysst osv, social. ÄVEN ONYKTER .. MEN
Jag kan brusa upp mig ordentligt inom sporter..när jag spelade innebandy så satt jag mestadels på utvisningsbänken TROTS att jag faktiskt var ganska duktig pga att jag lät andra psyka mig.

Men.. njaa, kan bli arg för småsaker men sällan på personer jag aldrig träffat.

RandomC
2013-04-15, 18:26
Den enda acceptabla formen av våld utövas via gamepad eller tangentbord.

Till alla som tycker våld är ok så länge alla parter är med på det kan jag ju säga att det är sådär lagom kul som vårdpersonal när det dräller in skadade och fulla slagskämpar till akuten en midsommarnatt när det redan finns gott om andra patienter som behöver hjälp

Röda Björnen
2013-04-15, 18:28
Det finns ingen gång då våld är en bra ide, inget tillfälle då man med rent samvete skall lämna en situation efter man slagit någon. Det finns inget tufft med det, det är inte häftig och det är inte roligt. Det gör ont som fan och du kan få permanenta skador i en fight.

Dock finns det stunder då våld kan vara nödvändigt för att minimera skaderisk och det är den enda anledningen man någonsin bör tillämpa våld för att minimera skadorna på samtliga inblandade.

MVH

Carnes
2013-04-15, 18:35
Det finns ingen gång då våld är en bra ide, inget tillfälle då man med rent samvete skall lämna en situation efter man slagit någon. Det finns inget tufft med det, det är inte häftig och det är inte roligt. Det gör ont som fan och du kan få permanenta skador i en fight.

Dock finns det stunder då våld kan vara nödvändigt för att minimera skaderisk och det är den enda anledningen man någonsin bör tillämpa våld för att minimera skadorna på samtliga inblandade.

MVH

Du säger det nu. Vänta tills du hamnar i någon av situationerna somliga av oss har beskrivit. Inget illa menat, tänkte precis som så många andra i den här tråden innan jag började bli påhoppad, få knivar/flaskor mot halsen osv.

Carnes
2013-04-15, 18:46
Såg inte att du drog en edit, my bad boss.

Röda Björnen
2013-04-15, 18:53
Ingen fara, jag drog en seg edit och skrev ett dåligt inlägg innan!

I mitt arbete så stöter jag ofta när såna situationer dyker upp så framför allt glasskärvor och skruvmejslar, skalpell och kanyl är några av de stickföremål jag stött på. En kollega blev attackerad med en sax.

Jag tar inte illa upp, såna situationer är läskiga och det krävs mycket av en person för att inte tappa sinnet och bara springa därifrån!

Jag kan tänka mig att civilt ifrån skillnad när jag är i tjänst då jag faktiskt har skyddsväst, skyddshandskar och batong i uniform blir det lättare för mig som person att hantera rädslan och stressen.

Jag har aldrig stött på en person som civil som på riktigt skulle huggit mig, de har tagit fram en t.ex. kniv och sen när man inte backat har de blivit rädda. Jag hoppas jag aldrig civilt stöter på en person som verkligen vill hugga men som du säger Carnes så är det lättare att skriva ner vad jag skulle vilja göra än vad som verkligen händer!

MVH

difaren
2013-04-15, 19:14
Angående just våld, om det är en som bråkar ser jag hellre att man brottar ner personen än att använda nävarna.

Davperish
2013-04-15, 19:58
Haft en enda situation i hela mitt liv där jag behövt att slåss, var ute med ett engelskt sällskap på en Filippinsk nattklubb.

Precis köpt mig en bärs i baren(min tredje för kvällen) och ser en av herrarna i sällskapet stå och tjafsa med en annan herre som inte tillhör sällskapet, går och försöker få med mig min bekante bort från en eventuell situation men av någon anledning beslutar jag mig att övertala den andra parten att gå ut och lugna ner sig lite med en kall mellan herrar som inte vill ha en bråkig kväll, dvs jag får med mig honom ut på stranden några meter från ingången.

Jag får honom att lugna ner sig och han blir rent av trevligt en minut, men sedan tänder han till och påstår att jag borde passa mig och han visst kan slå ner någon liten förbannad britt med lustig frisyr och inte behöver min hjälp.
Nästa grej som händer är att en rallarsving kommer och träffar mig strax nedanför ögat.
Kontrar med någon form av Jab och går in i thai-clinch och drar ett knä, han faller bakåt med mig ovanpå och jag hamnar i någon form av mount-position och har vaga minnen av att jag försökte slå honom på hakan.
Jag blir jag bortsliten av en vakt och två av mina engelska bekanta rusar emot mig och får mig på fötter och vi springer därifrån. Konfrontationen varade bara några sekunder.

Hade jag nyligen inte gått fyra månader Krav Maga(självförsvarskurs) hemma i Sverige hade jag nog fått mer stryk...kom undan med ett sår på ena benet(ingen aning om hur detta gick till),liten ömnad och blåmärke strax under ögat.
Såg aldrig snubben igen, men träffade vakten en vecka senare när jag vågade mig tillbaka, och han hade blivit portad. Jag var däremot välkommen in som tur var och ingen snut väntade på mig.

Fått stora obehagskänslor efteråt med olika 'tänk om' scenarion och hade svårt att sova denna natt och var allmänt paranoid i en vecka efteråt.
Filippinskt fängelse/häkte lockar inte särskilt.

Min slutsats och syn på våld:
"Violence is seldom the answer, but when it is, it is the only answer."
Har vid alla hotfulla tillfällen(kan räkna dem på en hand) lyckats tala mig ur/alt. bara gått där ifrån, våld är alltid en lösning men sällan den bästa. Om man faktiskt uppriktigt väljer att svälja sin stolthet(hur mycket är den värd?) och kan undvika fysisk konfrontation så bör man göra detta.
Sen bör man väl alltid gå in med attityden att människan faktiskt vill skada en, räkna med det värsta och ta sig bort så fort som möjligt.

Om två herrar/damer väljer att bestämma en tid och plats för att spöa upp varandra så får de väl göra det, men är ett förbannat slöseri med skattepengar på eventuell sjukvård, för att inte tänka på eventuell psykisk skada på anhöriga som får plocka upp resterna.

Visst jag tycker sparra är jätte kul och spännande, kamp i sig är förbannat kul men bör som sagt vara i kontrollerade former.

Carnes
2013-04-19, 10:53
Bra skrivet Davperish.

Vi vänder tråden ännu en gång
Kolograbbar, hur ni ser ni på våld mot kvinnor, är det OK under vissa omständigheter?
oo0d1zTAFKA
QQwQ8AW_WYc
qa8V_k_gVRM

Latissimus Dorsi
2013-04-19, 10:58
Om en kvinna slår till mig först hårt, får hon skylla sig själv. Att hon är underlägsen borde hon tänkt på innan hon började puckla på mig. Men aldrig annars oavsett, aldrig.

Carnes
2013-04-19, 10:59
Om en kvinna slår till mig först hårt, får hon skylla sig själv. Att hon är underlägsen borde hon tänkt på innan hon började puckla på mig. Men aldrig annars oavsett, aldrig.

Intressant. Hur skulle du slå tillbaka? En full blown punch eller en slap för att ge igen? Utveckla.

grondahl
2013-04-19, 11:00
Varför skulle det vara skillnad på män och kvinnor när det gäller rättfärdigande av våld?

Carnes
2013-04-19, 11:01
Varför skulle det vara skillnad på män och kvinnor när det gäller rättfärdigande av våld?

För att kvinnor i 9/10 är fysiskt underlägsna och det är en gammal norm, eller ska vi ha samma straff i jämstlälldhetens anda? Diskutera :>

Latissimus Dorsi
2013-04-19, 11:03
Intressant. Hur skulle du slå tillbaka? En full blown punch eller en slap för att ge igen? Utveckla.

Hon får sätta ribban själv, är slaget hårt slår jag väl anthligen tillbaka hårt i ren ilska. Och skulle absolut sluta slå när hon verkar "ge upp" eller ryggar tillbaka och fattat att helvete de där va ingen bra idé.

Carnes
2013-04-19, 11:08
Hon får sätta ribban själv, är slaget hårt slår jag väl anthligen tillbaka hårt i ren ilska. Och skulle absolut sluta slå när hon verkar "ge upp" eller ryggar tillbaka och fattat att helvete de där va ingen bra idé.

vad är det som får dig att slå tillbaka istället för att tänka ''nej men fan hon är en kvinna!''


Sidenote: Jag uppmanar bara en diskussion, jag har inte yttrat min åsikt ännu.

Latissimus Dorsi
2013-04-19, 11:12
vad är det som får dig att slå tillbaka istället för att tänka ''nej men fan hon är en kvinna!''


Sidenote: Jag uppmanar bara en diskussion, jag har inte yttrat min åsikt ännu.

Just att hon slog mig, vad fan gjorde hon det för? Då blir man förbannad, men det beror på situationen om inte smällen är tillräckligt hård får man bara låta det rinna genom fingrarna.

difaren
2013-04-19, 11:18
Har hänt en gång i skolan för längesedan när jag fick i 9:an eller något sådant, så sparkade en tjej mig mellan benen utan någon som helst anledning. Jag ställde mig och och visste inte vad ja skulle göra.. slå eller..? Nej jag drog en fet loska i ansiktet på henne.

Sedan kom lärarna och jag tänkte att "aa nu får jag skit förstås" Men det fick jag inte, HON fick mycket skit från lärarna och sa att hon fick skylla sig själv osv.

Nu i efterhand så tycker jag det var rätt. Men fick just då beslutsångest om ja skulle slå eller loska henne. Och då tänkte jag just på de..."de är fegt att slå tjejer" så ja jag gjorde som jag gjorde.

Carnes
2013-04-19, 11:25
Just att hon slog mig, vad fan gjorde hon det för? Då blir man förbannad, men det beror på situationen om inte smällen är tillräckligt hård får man bara låta det rinna genom fingrarna.

Aight. Jag har slagit en brud en gång. Till mitt försvar så vägde hon över 100kg och hon började veva riktigt hårt mot en kille jag hade spenderat kvällen med.

Han raggade på en brud och fick dissen, full och dum fortsatte han stöta (inget överdrivet dock).. Hennes kompis, en tank på typ 158-160cm, 100kg tar täten och börjar knuffa honom osv.. Han gör motstånd, hon börjar veva med knytnävar.. Eftersom han inte var beredd så hamnade han i en ganska kraftigt underläge... Eftersom hon var en brud så började folk heja på, klappa händer och en del började till och med dansa runt, såg ut som någon afrikansk stamdans. Iaf.. Jag försöker stoppa henne genom att fälla henne, försöka övermanna henne men det gick inte bra kan jag tala om.. Hon ledsnar på mig och ger mig en riktig käftsmäll, förmodligen den hårdaste smällen jag har fått i mitt liv. Jag förstår nu att det inte kommer gå att stoppa henne genom att vara snäll, så jag ställer mig upp, är groggy som fan men lyckas få en in rätt bra träff på sidan av henne fejs.

Detta gjorde allt värre natruligtvis, folk börjar nu ge sig på mig och min kompis, slänga glas, flaskor, sparkar, slag osv mot oss.. Vi lyckas krypa mot utgången av baren medans vi sparkas, likt fotbollar.. Väl utanför dörren så vände folk och gick in (tack och lov :D).. Vi var ömma och blåslagna i typ 1vecka.. fyfan.

Vad gäller slå brudar annars så säger jag nej. Om en vanlig brud börjar veva så tycker jag det är lämpligt att övermanna henne, typ knuffa, hålla fast, ev sparka till hennes ben så hon ramlar.. Men jag tror inte jag skulle kunna bitchslappa en brud ''bara sådär''

Ladyboysen i Thailand är dock en ganska kraftig gråzon.. Dom bangar oftast inte på att slå ner otrevliga killar.. Dom är sjukt snygga, men låt dig inte luras av deras feminina utseende.


@Difaren loooool, propps till dig att du kunde röra dig efter en pungspark:D

Latissimus Dorsi
2013-04-19, 11:32
I ditt fall carnes hade inte ilskan haft några gränser.

Carnes
2013-04-19, 11:35
I ditt fall carnes hade inte ilskan haft några gränser.

HAHA.. Jag var livrädd, jag tänker inte förneka det. Jag slog till henne för att överleva, inte för att ge igen :D

hungry
2013-04-19, 11:43
Aight. Jag har slagit en brud en gång. Till mitt försvar så vägde hon över 100kg och hon började veva riktigt hårt mot en kille jag hade spenderat kvällen med.

Han raggade på en brud och fick dissen, full och dum fortsatte han stöta (inget överdrivet dock).. Hennes kompis, en tank på typ 158-160cm, 100kg tar täten och börjar knuffa honom osv.. Han gör motstånd, hon börjar veva med knytnävar.. Eftersom han inte var beredd så hamnade han i en ganska kraftigt underläge... Eftersom hon var en brud så började folk heja på, klappa händer och en del började till och med dansa runt, såg ut som någon afrikansk stamdans. Iaf.. Jag försöker stoppa henne genom att fälla henne, försöka övermanna henne men det gick inte bra kan jag tala om.. Hon ledsnar på mig och ger mig en riktig käftsmäll, förmodligen den hårdaste smällen jag har fått i mitt liv. Jag förstår nu att det inte kommer gå att stoppa henne genom att vara snäll, så jag ställer mig upp, är groggy som fan men lyckas få en in rätt bra träff på sidan av henne fejs.

Detta gjorde allt värre natruligtvis, folk börjar nu ge sig på mig och min kompis, slänga glas, flaskor, sparkar, slag osv mot oss.. Vi lyckas krypa mot utgången av baren medans vi sparkas, likt fotbollar.. Väl utanför dörren så vände folk och gick in (tack och lov :D).. Vi var ömma och blåslagna i typ 1vecka.. fyfan.

Vad gäller slå brudar annars så säger jag nej. Om en vanlig brud börjar veva så tycker jag det är lämpligt att övermanna henne, typ knuffa, hålla fast, ev sparka till hennes ben så hon ramlar.. Men jag tror inte jag skulle kunna bitchslappa en brud ''bara sådär''

Ladyboysen i Thailand är dock en ganska kraftig gråzon.. Dom bangar oftast inte på att slå ner otrevliga killar.. Dom är sjukt snygga, men låt dig inte luras av deras feminina utseende.


@Difaren loooool, propps till dig att du kunde röra dig efter en pungspark:D


HAHAHA:laugh::laugh::laugh: Bästa på länge

Carnes
2013-04-19, 11:45
HAHAHA:laugh::laugh::laugh: Bästa på länge

Nu är det såklart skitkul, men just då var det otroligt läskigt. När jag och min polare låg på golvet så trodde jag att vi skulle dö (100% seriös).

Sista gången jag drar till en engelsk bar i thailand iaf.

hungry
2013-04-19, 11:47
Nu är det såklart skitkul, men just då var det otroligt läskigt. När jag och min polare låg på golvet så trodde jag att vi skulle dö (100% seriös).

Sista gången jag drar till en engelsk bar i thailand iaf.

Förstår dig. Undrar hur de hade blivit om de hände i Sverige dock där bara ''idioter'' handlar i slagsmål.

Lipservice
2013-04-19, 12:01
Under mina 27 fina år så har jag hamnat i "bråk" 2 gånger. Jag har alltid försökt prata mig ur eller liknande för att undvika slagsmål.
Dock har jag aldrig förstått varför man alltid siktar mot ansiktet? Blir det rättssak av det kan det både bli dyrt och långt straff om tänder ryker/ operation behövs etc.
2 gånger det hänt, har det alltid vart onyktra snubbar som vill visa vad de går för. Är gammal boxare sen yngre dagar. Så för mig har det alltid räckt med försvar och en kontring så har det vart lugnt sen. En välriktat slag i magen på en person som är onykter reser sig inte på ett tag kan jag säga.

stridis
2013-04-19, 12:02
Jag har aldrig blivit utsatt för våld (nästan) i vuxen ålder, de situationer som uppkommit har lösts utan våld. En incident med en tjej som klöstes löste jag genom att hålla fast henne, några festtillfällen har jag stirrat ner dem (det har uteslutande varit för andras räkning), en luffare blockade jag dennes patetiska attacker, ett gäng sprang jag ifrån... En snubbe som drog in axeln i mig blev nästan slagsmål, eftersom han drog en jabb i magen på mig också, vilket retade upp mig en del.

För mig är våld underhållning som man går och tittar på eller kollar på tv.*popcorn*

Carnes
2013-04-19, 12:07
Bra gjort grabbar :) Jag ska vara ärlig. Det är en skön känsla att vinna en fight, det är även en skön känsla att förelora en fight när man vet att man hann få in några smällar/stog upp för sin stolthet.. men jag önskar att jag inte hamnade i trubbeln jag gör, otroligt onödigt att slåss.


Innan någon flyger på mig nu: Jag har aldrig startat något under min livstid och jag har bara slagits när snack inte funkar.

Lellan
2013-04-19, 12:48
Bra gjort grabbar :) Jag ska vara ärlig. Det är en skön känsla att vinna en fight, det är även en skön känsla att förelora en fight när man vet att man hann få in några smällar/stog upp för sin stolthet.. men jag önskar att jag inte hamnade i trubbeln jag gör, otroligt onödigt att slåss.


Innan någon flyger på mig nu: Jag har aldrig startat något under min livstid och jag har bara slagits när snack inte funkar.

Så för att sammanfatta det hela så ser du till att ha ryggen fri om ngn skulle anklaga dig för att vara den som startar - men du börjar gärna - om du känner att "smockan hänger i luften".

Du weinar lite över hur "verkligheten" ser ut, men det är ändå en sorts verklighet som du själv aktivt söker upp, trivs i och känner dig hemma med - och du har uppenbarligen inte har några betänkligheter el samvetskval över att du i de situationerna beter dig våldsamt. Det känns till och med lite skönt eftersom din upplevelse är att det är befogat utifrån dina argument ("killen ville slåss helt oprovocerat", "jag försvarade min date/betaltjej/whatever argument du anser är gott nog"). Du ser dig själv lite som ett offer för omständigheterna där, men innerst inne känns det rätt gött att slå till.

Korrekt summering?

Carnes
2013-04-19, 13:21
Så för att sammanfatta det hela så ser du till att ha ryggen fri om ngn skulle anklaga dig för att vara den som startar - men du börjar gärna - om du känner att "smockan hänger i luften".

Du weinar lite över hur "verkligheten" ser ut, men det är ändå en sorts verklighet som du själv aktivt söker upp, trivs i och känner dig hemma med - och du har uppenbarligen inte har några betänkligheter el samvetskval över att du i de situationerna beter dig våldsamt. Det känns till och med lite skönt eftersom din upplevelse är att det är befogat utifrån dina argument ("killen ville slåss helt oprovocerat", "jag försvarade min date/betaltjej/whatever argument du anser är gott nog"). Du ser dig själv lite som ett offer för omständigheterna där, men innerst inne känns det rätt gött att slå till.

Korrekt summering?
Ännu en gång, det blir jobbig stämmning mellan dig och mig eftersom du är en kvinna och du kan omöjligt förstå vad vi män går igenom. Du kan dock kanske förstå mig om du och maken råkade ut för följande scenario:

Ni är ute på eran lördagsdate, tiden ni kommer från barnen och får rå om varandra riktigt ordentligt.

Plötsligt kommer en kille fram och börjar äckla sig, din make ryter till, ber han dra därifrån men ack - inget förändras. Äcklet blir ännu äckligare och han bestämmer sig för att greppa dig på röven. Din make säger till ännu en gång men inget förändras. Ni flyr scenen, bestämmer er för att ta en taxi hem och glömma vad som precis hänt. Äcklet följer efter, börjar skrika saker efter er som är provocerande och kränkande. Han löper fram till dig ännu en gång och börjar taffsa på dig..

Så, min fråga är nu Lellan, vill du att din make ska vara passiv eller slå till äcklet och skydda sin kvinna? Följande scenario har nämligen hänt mig ett flertal gånger. Alla gånger har jag bestämt mig för att skydda min kvinna och sätta idioten på plats.

Jag har inte startat något, och dom gånger ''våld har varit i luften'' har folk gått panna mot panna mot mig, knuffat mig, spottat saliv på mig, skriket att dom faktiskt vill slåss.. När man hamnar i sånna situationer har man två val:

Val 1: Vända ryggen och börja gå därifrån, antinge blir du påhoppad bakifrån eller så händer inget (vilket inte är spec logiskt att förlita sig på)

Val 2: Slå till innan du blir slagen så du kan kontrollera situationen och skydda dig själv, likt dina närmaste. När idioten ligger kan ni gå därifrån i lugn och ro.

Jag ber om ursäkt om ''du är kvinna''-argumentet låter sexistiskt, men tyvärr så är det otroligt lätt för er att säga ''meeeh.. det är bara att ignorera'' när ni absolut inte förstår hur intensivt det kan vara när två killar ryker ihop.

Edit; Vad gäller mina personliga känslor. Ja, det känns rätt och bra att slå till en idiot som utsätter mig och mina närmsta i fara. Det känns även rätt och bra att förlora en fight men man vet att man stog upp för det som är rätt.. Lite som att misslyckas med ett prov i skolan, men man vet att man gjorde sitt bästa.

Mats J
2013-04-19, 13:23
Hatar våld, och det ska sjukt mycket till innan jag skulle välja att slåss. Absolut sista utvägen. Är dessutom helt omöjlig att provocera mig, någon kan håna mig, putta på mig, pissa på mig utan att jag tappar fattningen.

Mats J
2013-04-19, 13:27
Jag har inte startat något, och dom gånger ''våld har varit i luften'' har folk gått panna mot panna mot mig, knuffat mig, spottat saliv på mig, skriket att dom faktiskt vill slåss..


Carnes en fundering, hur hamnar man i en sådan situation från början? För mig känns det helt främande, jag har valt 1) dvs. vända sig om och gått, låååångt innan det har hamnat i det läget. alt. sprungit järnet..

hidden
2013-04-19, 13:32
Carnes kanske har en annorlunda personlighet helt enkelt som gör att han står ut bland andra män. Det kan vara en faktor, han kanske skämtar mycket med folk och är lite "överallt" och därmed kommer en arg brunstig alfahane och vill sätta dit Carnes som också är en alfahane. There could only be one alfahane.

Carnes
2013-04-19, 13:33
Carnes en fundering, hur hamnar man i en sådan situation från början? För mig känns det helt främande, jag har valt 1) dvs. vända sig om och gått, låååångt innan det har hamnat i det läget.

Eftersom jag drar exempel efter exempel så låter det som om jag hamnar i trubbel en stark majoritet av gångerna jag är ute på äventyr, så är absolut inte fallet. Jag är street smart av mig, men ibland så kanske man pushar på gränsen och drar hem senare från krogen än vad man borde, man kanske råkar dansa med fel tjej, man kanske nekar fel kille när han frågar efter cigg osv.

Carnes kanske har en annorlunda personlighet helt enkelt som gör att han står ut bland andra män. Det kan vara en faktor, han kanske skämtar mycket med folk och är lite "överallt" och därmed kommer en arg brunstig alfahane och vill sätta dit Carnes som också är en alfahane. There could only be one alfahane.

Hahah så bra :D

Ont; Jag sticker ut väldigt mycket(har jag hört). Jag är inte ett dugg rädd att gå efter det jag vill ha och ta för mig. Svensson finner detta otroligt provocerande ibland.
ett par exempel är att glida fram till tjejgäng på fester och börja prata, gå fram till den snyggaste tjejen på krogen fast du vet att hon är långt utanför din liga osv.

Jag är absolut ingen brad pit, jag är en vanlig kille.. Något jag dock lärde mig i tidig ålder är att man måste jobba för allt man vill ha.. Det är oftast så det funkar, vi har ''ledet'' i samhället, dom som inte vill rätta sig in i det ''ledet'' sticker oftast ut på ett negativt sätt.

Och om folk vill göra narr av mig för det, så är det lugnt. Jag är stark nog att inte bry mig vad andra tycker, spec dom som inte känner mig på riktigt.

Gabriel174
2013-04-19, 13:39
LD är forumets skönaste karaktär, helt klart :D

Philley
2013-04-19, 13:44
Carnes kanske har en annorlunda personlighet helt enkelt som gör att han står ut bland andra män. Det kan vara en faktor, han kanske skämtar mycket med folk och är lite "överallt" och därmed kommer en arg brunstig alfahane och vill sätta dit Carnes som också är en alfahane. There could only be one alfahane.

Sedan kan vissa enligt andra ha ett väldigt "provokativt utseende" och andra kan få en känsla av att han utmanar dem.

Carnes
2013-04-19, 13:45
Sedan kan vissa enligt andra ha ett väldigt "provokativt ansikte" och andra kan få en känsla av att han utmanar dem.

Jag blev hotat på mitt skolgym i USA av ett gäng som jag hamnade i en ''curl battle'' med.. Dom tyckte jag hade ett ''Punchable face''. En av dom som hotade mig blev min granne och vi vart goda vänner. Han var en douchebag dock. :D

Mats J
2013-04-19, 15:10
Ont; Jag sticker ut väldigt mycket(har jag hört). Jag är inte ett dugg rädd att gå efter det jag vill ha och ta för mig. Svensson finner detta otroligt provocerande ibland.
ett par exempel är att glida fram till tjejgäng på fester och börja prata, gå fram till den snyggaste tjejen på krogen fast du vet att hon är långt utanför din liga osv.



Det här stämmer nog, och förklarar varför jag aldrig hamnar i sådana situationer heller. Är mer den "snälla" typen som ingen kan störa sig på på något sätt.

Carnes
2013-04-19, 15:24
Det här stämmer nog, och förklarar varför jag aldrig hamnar i sådana situationer heller. Är mer den "snälla" typen som ingen kan störa sig på på något sätt.

Jag är verkligen ingen badboy, jag är trevlig, väluppfostrad, ödmjuk men som jag har skrivit förut: Jag är ingen bitch. Våld används dock som sista utväg.

Det är bara att kolla på hur ''vanliga'' människor (som har ''rättat in sig i ledet'' och lärt sig att det är jättefult att sticka ut) reagerar när någon sticker ut.. Det kan vara muskler, politisk åsikt, kläder, val av partner och alla möjliga saker.

Nu jämför jag mig absolut inte med Zyzz, men jag vill ta upp han som ett exempel.
Folk vill så gärna hata på honom och nämna hans ''bögiga'' shorts, hans drogbruk, hans val av frisyr, hans fula tatueringar, hans ''bögiga'' ögonbryn istället för att bara ''meh.. en kille som gör sin grej''.. Aziz hamnade alltid i bråk på festivaler helt oprocerat.. I slutet av hans ''karriär'' var det så illa så han blev nästan knivhuggen på en festival och en av hans kompisar dödade nästan en kille i vad som sedan förklarades som självförsvar.

Allt detta för att folk känner sig provocerade av folk som sticker ut.

Ännu en gång, jag jämför mig inte med Aziz, jag tog bara ett exempel. Jag är en vanlig kille som inte är rädd att göra sin grej

Carnes
2013-04-19, 15:31
Ett annat exempel är min kompis i USA som tränar kroppsbyggning (ja, han tar whey 80 och tävlar).. När han går i korridoren i hans studenthem brukar killar tackla honom, tjejer gör narr av honom och immiterar krabban och fäller ut armarna likt en latspread, dom få gångerna han gå på fester är det inte allt för ovanligt att vissa killgäng vill utmana honom, helt utan anledning.

Han är världens snällaste kille, anledningen till att han började med byggning var för att han växte upp under svåra omständigheter (slagen som barn osv).

difaren
2013-04-19, 19:20
Ett annat exempel är min kompis i USA som tränar kroppsbyggning (ja, han tar whey 80 och tävlar).. När han går i korridoren i hans studenthem brukar killar tackla honom, tjejer gör narr av honom och immiterar krabban och fäller ut armarna likt en latspread, dom få gångerna han gå på fester är det inte allt för ovanligt att vissa killgäng vill utmana honom, helt utan anledning.

Han är världens snällaste kille, anledningen till att han började med byggning var för att han växte upp under svåra omständigheter (slagen som barn osv).

Väldigt väldigt vanligt, blivit dåligt behandlad och sedan vill ge igen på dom andra på något sätt och börjar träna!
Vissa börjar ju faktiskt träna för att undvika våld!

Bryggan
2013-04-19, 19:22
Ett annat exempel är min kompis i USA som tränar kroppsbyggning (ja, han tar whey 80 och tävlar).. När han går i korridoren i hans studenthem brukar killar tackla honom, tjejer gör narr av honom och immiterar krabban och fäller ut armarna likt en latspread, dom få gångerna han gå på fester är det inte allt för ovanligt att vissa killgäng vill utmana honom, helt utan anledning.

Han är världens snällaste kille, anledningen till att han började med byggning var för att han växte upp under svåra omständigheter (slagen som barn osv).
Bryggan kokar...

hidden
2013-04-19, 19:29
Det är precis det jag menar med "alfahane" i inlägget om Carnes jag skrev. Hans personlighet gör helt enkelt att han hamnar i "bråk" oftare. Menar inte att du Carnes är jobbig och lätt att hata, tvärtom, tycker du verkar rätt schysst och säger gärna vad du tycker. Dock är det just det som kan vara provocerande i sociala sammanhang, du gör det du vill, du säger kanske det du vill och andra män ser dig som ett hot.

Har det inte diskuterats här på forumet att män gärna vill hävda sig mot andra killar som står ut? Det kan vara att man är antingen lång, välbyggd, snygg, klär sig annorlunda, man har bra kontakt med tjejer eller alltihop tillsammans. Att vi som aldrig varit i bråk inte har hamnat i bråk är helt enkelt för att vi inte står ut, vi blir inte målet eller är provocerande för att vi inte syns lika mycket helt enkelt.

difaren
2013-04-19, 19:38
Det är precis det jag menar med "alfahane" i inlägget om Carnes jag skrev. Hans personlighet gör helt enkelt att han hamnar i "bråk" oftare. Menar inte att du Carnes är jobbig och lätt att hata, tvärtom, tycker du verkar rätt schysst och säger gärna vad du tycker. Dock är det just det som kan vara provocerande i sociala sammanhang, du gör det du vill, du säger kanske det du vill och andra män ser dig som ett hot.

Har det inte diskuterats här på forumet att män gärna vill hävda sig mot andra killar som står ut? Det kan vara att man är antingen lång, välbyggd, snygg, klär sig annorlunda, man har bra kontakt med tjejer eller alltihop tillsammans. Att vi som aldrig varit i bråk inte har hamnat i bråk är helt enkelt för att vi inte står ut, vi blir inte målet eller är provocerande för att vi inte syns lika mycket helt enkelt.

I join you on that!!

FAST.. det blir ju ofta i det sammanhanget som så---- "han är en bög" osv..
Fast inga "verkstad" Alltså inget slagsmål utan mer skitsnack.

mangemani
2013-04-19, 19:45
hatar våld, det är den vekaste form man kan ta till, bevisar bara att man har låg mentalitet då man inte kan lösa problem med språk, så ser jag på det.
men, det säger inte att jag själv skulle ta till våld, men då ENBART om det gäller liv och död eller att jag måste försvara någon gammal/barn, någon jag tycker om eller familj som blir attackerade.
men annars så är våld något som man ska hålla sig så långt borta ifrån som möjligt och använda ord istället.

difaren
2013-04-19, 19:47
hatar våld, det är den vekaste form man kan ta till, bevisar bara att man har låg mentalitet då man inte kan lösa problem med språk, så ser jag på det.
men, det säger inte att jag själv skulle ta till våld, men då ENBART om det gäller liv och död eller att jag måste försvara någon gammal/barn, någon jag tycker om eller familj som blir attackerade.
men annars så är våld något som man ska hålla sig så långt borta ifrån som möjligt och använda ord istället.

Hur gör du när den andra parten om du nu varit med om det inte har den mentaliteten? Vissa kan ju bara bli förbannad på folk för dom vill prata lugnt..

mangemani
2013-04-19, 19:54
Hur gör du när den andra parten om du nu varit med om det inte har den mentaliteten? Vissa kan ju bara bli förbannad på folk för dom vill prata lugnt..

självklart så försvarar jag mig om ingen annan utväg finns.

Carnes
2013-04-19, 21:47
Det är precis det jag menar med "alfahane" i inlägget om Carnes jag skrev. Hans personlighet gör helt enkelt att han hamnar i "bråk" oftare. Menar inte att du Carnes är jobbig och lätt att hata, tvärtom, tycker du verkar rätt schysst och säger gärna vad du tycker. Dock är det just det som kan vara provocerande i sociala sammanhang, du gör det du vill, du säger kanske det du vill och andra män ser dig som ett hot.

Har det inte diskuterats här på forumet att män gärna vill hävda sig mot andra killar som står ut? Det kan vara att man är antingen lång, välbyggd, snygg, klär sig annorlunda, man har bra kontakt med tjejer eller alltihop tillsammans. Att vi som aldrig varit i bråk inte har hamnat i bråk är helt enkelt för att vi inte står ut, vi blir inte målet eller är provocerande för att vi inte syns lika mycket helt enkelt.

Tack mannen, kul att du förstår.. Ja det stämmer in ganska bra. Jag är nästan 190, jag har slimfitkläder så man ser ju att jag lyfter. Jag är inte ful, men samtidigt är jag verkligen ingen ''heting''.. Jag skiljer mig dock ur mängden eftersom jag inte är rädd för kvinnor :)