handdator

Visa fullständig version : Proteinbehov för uppbyggnad och tillfrisknande av kroppen


Teagirl
2013-04-13, 19:37
Hej,
jag har gått i behandling för min ätstörning några veckor nu och jag ökar sakta men säkert på maten och drar ner på mina promenader. Målet är att gå upp i vikt och reparera kroppen. Började med att dricka en näringsdryck utöver det jag äter idag och ska göra det varje dag nu. Funderar dock lite på det här med protein och vilket behov jag har.

Har läst att en vanlig människa behöver ca 0,8 gr/kg och någon som tränar runt 2gr/kg. Men i vilken kategori hör jag hemma? Jag ska ju bygga upp kroppen, dock utan träning, men jag är ju fortfarande underviktig och rör mig inte så mycket så ska jag äta som en normal person eller som någon som tränar för att bygga muskler? Eller hamnar jag någonstans i mitten?

I och med mitt ökade matintag och näringsdrycken kommer jag upp i 54-62 gram protein per dag beroende på vilken näringsdryck jag tar. Då har jag räknat med varenda liten sak jag äter som typ lök, päron, paprika, bröd, rotfrukter, kvarg, kikärtor, ja allt. Spelar det någon roll att inte allt protein kommer från typiska proteinkällor? Jag vet att det är olika kvalitet på proteiner men om det är en variation så blir det väl bra iaf?

Jag är tjej,vegetarian, promenerar runt 40-50 minuter per dag och är egentligen väldigt aktiv som person och har svårt att bara slappna av. Jobbar mycket med det så just nu det blir en hel del slöande i soffan enligt läkarens rekommendationer. Jag är 162 cm lång och väger 35-36 kg.

Så vad säger ni? Räcker mitt proteinintag eller behöver jag mer? Kan det vara skadligt för min kropp att få i sig för mycket protein helt plötsligt?

z_bumbi
2013-04-13, 19:50
Fokusera på att äta tillräckligt med energi så kommer resten automatiskt.

Tolkia
2013-04-13, 19:59
fokusera på att äta tillräckligt med energi så kommer resten automatiskt.
+123456789.

Teagirl
2013-04-13, 20:51
Aha, det behöver inte vara krångligare än så alltså? Behöver jag inte hålla koll på exakta siffror och mängder utan "bara" äta normalt och lagom?

King Grub
2013-04-13, 20:52
Det stämmer.

Nebuchadnezzar
2013-04-13, 21:11
Och du behöver inte oroa dig över att det skulle vara skadligt heller.