handdator

Visa fullständig version : GMU - Fysprov.


Lillpajken94
2013-04-13, 17:40
Hej, undrar lite med er hur ni upplever fystestet inför gmu..Är de någon som gjort det?

Hur va draget i Isokai´n?
Hur länge cyklade ni och vad motsvarar de ca när ni springer?

Lite allmäna erfarenheter sökes..skriv av er!

Fuark
2013-04-13, 17:44
inte gjort det personligen. men jag har hört att det är "soft"

dmoller
2013-04-13, 18:01
Jag fick 9/9 i draget när jag mönstrade för 1.5 år sedan. under samma tid drog jag ungefär 130kg i marken.

På cykeln fick jag 6/9 och hade inte konditionstränat intensivare än powerwalks

Iskall
2013-04-13, 18:02
Har själv inte gjort det men har ett par kompisar som har gjort det och dom beskrev det som hyffsat enkelt. Är du inte helt främmande med marklyft så ska de inte vara några problem att få högt i Styrka. Samma i konditionen, du behöver inte vara ett fysmonster direkt för att få höga "poäng".

ViktorC
2013-04-13, 18:22
Nu är det snart 2 år sedan jag gjorde testerna men fick då 9/9 i styrka, markade då runt 150 kg. Tränade inte mycket kondition (milen på ca 55 min, inget speciellt alls) men fick 7/9 så det är inte jättehöga krav.

Illustrerade mannen
2013-04-13, 18:48
Jag mönstrade 1986.... Hade aldrig tränat exempelvis marklyft eller renodlad styrketräning, utan endast som komplement till simtävlande och karateträning. Är du normal bör du få 9or utan problem... Det fick åtminstone jag då...

Notten
2013-04-13, 19:57
Är du normal bör du få 9or utan problem... Det fick åtminstone jag då...

Vänta lite nu, en normal kille ska få 9:or därför att du (då tävlingssimmare, styrketränande och karateutövare) drog en 9:a?
Varför skulle testet vara utformat så att alla vanliga maxar skiten?

stromming
2013-04-13, 20:08
Konditionen verkar gynna långa smala människor. Jag fick en 7a utan att anstränga mig, och då har jag aldrig joggat längre än 2 km i mitt liv. På styrkan fick jag en fyra om jag inte minns fel. Drog nog en mäktiga 70 kg marklyft på 190 cm 65 kg (var 100g från att inte få mönstra pga för lågt BMI haha). Skulle tippa att du får en 9a på styrkan om du markar minst 125-140 nånstans

Lillpajken94
2013-04-13, 20:27
inte gjort det personligen. men jag har hört att det är "soft"

Hört både och.. :)

Jag fick 9/9 i draget när jag mönstrade för 1.5 år sedan. under samma tid drog jag ungefär 130kg i marken.

På cykeln fick jag 6/9 och hade inte konditionstränat intensivare än powerwalks

Markar 160, men springer inte så värst snabbt elr långt. Det är väl de jag oroar mig för, tyvärr.

Har själv inte gjort det men har ett par kompisar som har gjort det och dom beskrev det som hyffsat enkelt. Är du inte helt främmande med marklyft så ska de inte vara några problem att få högt i Styrka. Samma i konditionen, du behöver inte vara ett fysmonster direkt för att få höga "poäng".

True..de har ju psykologer o grejor med..

Nu är det snart 2 år sedan jag gjorde testerna men fick då 9/9 i styrka, markade då runt 150 kg. Tränade inte mycket kondition (milen på ca 55 min, inget speciellt alls) men fick 7/9 så det är inte jättehöga krav.

Skönt o höra :thumbup:

Konditionen verkar gynna långa smala människor. Jag fick en 7a utan att anstränga mig, och då har jag aldrig joggat längre än 2 km i mitt liv. På styrkan fick jag en fyra om jag inte minns fel. Drog nog en mäktiga 70 kg marklyft på 190 cm 65 kg (var 100g från att inte få mönstra pga för lågt BMI haha). Skulle tippa att du får en 9a på styrkan om du markar minst 125-140 nånstans

:D

David_wigren
2013-04-13, 20:42
Om kraven är densamma som det var när jag mönstrade för strax över 10 år sedan så bör det inte vara några problem att få bra resultat så länge man tränar överhuvudtaget. Jag hamnade långt över kravet för en 9a i draget. Tränade inte marklyft på den tiden men skulle gissa att jag skulle maxa någonstans runt 150 kg. Fick även en 9a på cykeln. Jag minns inte exakt men jag har för mig att motståndet hela tiden ökade från 1 till 9. Man fick inte cykla för snabbt eller för långsamt och man var tvungen att sitta ner på sadeln. Om man klarade hela tiden ut så var den totala cykeltiden nånstans mellan 10-15 minuter. Jag hade bra med mersmak i benen när tiden var ute. Jag vill inte påstå att jag hade någon märkvärdig kondition på den tiden. Sprang knappast milen under 55 minuter. Däremot så cyklade jag till och från skolan varje dag, så jag hade nog rätt cykelstarka ben.

Lillpajken94
2013-04-13, 21:36
Om kraven är densamma som det var när jag mönstrade för strax över 10 år sedan så bör det inte vara några problem att få bra resultat så länge man tränar överhuvudtaget. Jag hamnade långt över kravet för en 9a i draget. Tränade inte marklyft på den tiden men skulle gissa att jag skulle maxa någonstans runt 150 kg. Fick även en 9a på cykeln. Jag minns inte exakt men jag har för mig att motståndet hela tiden ökade från 1 till 9. Man fick inte cykla för snabbt eller för långsamt och man var tvungen att sitta ner på sadeln. Om man klarade hela tiden ut så var den totala cykeltiden nånstans mellan 10-15 minuter. Jag hade bra med mersmak i benen när tiden var ute. Jag vill inte påstå att jag hade någon märkvärdig kondition på den tiden. Sprang knappast milen under 55 minuter. Däremot så cyklade jag till och från skolan varje dag, så jag hade nog rätt cykelstarka ben.

Skitkul att folk delar med sig av sina erfarenheter :D Jag har nog skrämt upp mig en hel del när de kommer till detta..

Sarga
2013-04-13, 21:52
Isokai-testet (draget) ser ut som en kombination av marklyft och drag till hakan, fast i en enda konstant rörelse. Jag tränade därför mycket drag till hakan inför testet utöver marklyft. Mer teknik än styrka skulle jag säga.

Cykeltestet är inget konditionstest utan snarare ett mjölksyretest. Här gynnas man, olikt isokaien, om man väger lite. Ju mindre man väger desto kortare tid behöver man cykla för varje steg. Inför detta test tränade jag mycket på motionscykel i intervaller. Motståndet ökar gradvis under tiden man cyklar och alltså inte där ett nytt steg tar vid.

Efter uppvärmningen på omkring 5 minuter har man nått steg 3 om jag inte missminner mig och jag fick cykla kanske en minut och tjugo sekunder för varje steg. Killen bredvid mig som vägde över femton kilo mindre fick cykla under minuten för varje steg.

Som tidigare sagt får man inte cykla för långsamt eller för snabbt. Det sitter små lysdioder på cykeln som håller koll på detta: Grönt är okej, gult är som en varning att man börjar närma sig gränsen till rött som innebär att det är hög tid att antingen sänka intensiteten eller öka den.
Under tiden man cyklar blir man peppad (om man har tur).

Jag mönstrade 2011 under den nya GMU-perioden. Personligen tycker jag cykeln var jobbigast. Mjölksyretoleransen (och givetvis benstyrkan) är helt övergörande.

Lillpajken94
2013-04-13, 22:06
Isokai-testet (draget) ser ut som en kombination av marklyft och drag till hakan, fast i en enda konstant rörelse. Jag tränade därför mycket drag till hakan inför testet utöver marklyft. Mer teknik än styrka skulle jag säga.

Cykeltestet är inget konditionstest utan snarare ett mjölksyretest. Här gynnas man, olikt isokaien, om man väger lite. Ju mindre man väger desto kortare tid behöver man cykla för varje steg. Inför detta test tränade jag mycket på motionscykel i intervaller. Motståndet ökar gradvis under tiden man cyklar och alltså inte där ett nytt steg tar vid.

Efter uppvärmningen på omkring 5 minuter har man nått steg 3 om jag inte missminner mig och jag fick cykla kanske en minut och tjugo sekunder för varje steg. Killen bredvid mig som vägde över femton kilo mindre fick cykla under minuten för varje steg.

Som tidigare sagt får man inte cykla för långsamt eller för snabbt. Det sitter små lysdioder på cykeln som håller koll på detta: Grönt är okej, gult är som en varning att man börjar närma sig gränsen till rött som innebär att det är hög tid att antingen sänka intensiteten eller öka den.
Under tiden man cyklar blir man peppad (om man har tur).

Jag mönstrade 2011 under den nya GMU-perioden. Personligen tycker jag cykeln var jobbigast. Mjölksyretoleransen (och givetvis benstyrkan) är helt övergörande.

Väger runt 100 pannor i nuläget..Känns som man kommer få de tufft..Men har bra styrka i benen :) Vad vägde du vid testet? Och hur gick det?

Sarga
2013-04-13, 22:38
Väger runt 100 pannor i nuläget..Känns som man kommer få de tufft..Men har bra styrka i benen :) Vad vägde du vid testet? Och hur gick det?

Jag vägde 86 kilo och fick en 7:a på cykeln och en 9:a på isokaien. Det de flesta gör fel beträffande cykeln är att de koncentrerar sig på att löpträna upp konditionen. Det är ologiskt att träna löpning inför ett test som sker på cykel, som dessutom inte primärt handlar om kondition. Så mitt tips är att träna på cykel samt övriga benövningar.

Testa att cykla i kanske 15 minuter där du vid den 13:e minuten skall ha ett motstånd som nästan får dig att bli gråtfärdig. Så fortsätter du öka motståndet två minuter till trots att du känner dig döende och bara vill gå hem och tycka synd om dig själv. Fixar du det blir ett högre resultat på testet inga problem, för det är inte bara fysiska styrkenivåer som de testar här utan viljestyrkan är även den en mycket viktig faktor.

Rent allmänt är testerna "lätta" ifall ens ambitioner är att bli antagen till lite vad som helst. För att däremot bli prel. antagen till jägarutbildningar såsom fallskärmsjägare, amfibie eller röjdykare går det knappast att fjanta sig igenom testerna. "Testet" de flesta faller på är, och kommer förmodligen alltid att vara, psykologsamtalet.

cofffee

Lillpajken94
2013-04-13, 22:42
Jag vägde 86 kilo och fick en 7:a på cykeln och en 9:a på isokaien. Det de flesta gör fel beträffande cykeln är att de koncentrerar sig på att löpträna upp konditionen. Det är ologiskt att träna löpning inför ett test som sker på cykel, som dessutom inte primärt handlar om kondition. Så mitt tips är att träna på cykel samt övriga benövningar.

Testa att cykla i kanske 15 minuter där du vid den 13:e minuten skall ha ett motstånd som nästan får dig att bli gråtfärdig. Så fortsätter du öka motståndet två minuter till trots att du känner dig döende och bara vill gå hem och tycka synd om dig själv. Fixar du det blir ett högre resultat på testet inga problem, för det är inte bara fysisk träning som de testar här utan viljestyrkan är även den en mycket viktig faktor.

Rent allmänt är testerna "lätta" ifall ens ambitioner är att bli antagen till lite vad som helst. För att däremot bli prel. antagen till jägarutbildningar såsom fallskärmsjägare, amfibie eller röjdykare går det knappast att fjanta sig igenom testerna. "Testet" de flesta faller på är, och kommer förmodligen alltid att vara, psykologsamtalet.

cofffee

Läptränar bara..blir väl o ta till cyklen på gymmet ist :) Tack för att du delar med dig!

Får försöka döjla mina starka känslor för Arnold och predator filmen :rolleyes:

Illustrerade mannen
2013-04-13, 22:44
Vänta lite nu, en normal kille ska få 9:or därför att du (då tävlingssimmare, styrketränande och karateutövare) drog en 9:a?
Varför skulle testet vara utformat så att alla vanliga maxar skiten?

Jag uttryckte mig lite slarvigt... Jag menar snarare en normal person som tar hand om sig, tränar frekvent, är hyfsat seriös med sitt hängande här på Kollo osv. Det finns ju många stackare som hänger här och på gymet snackar de mest med sina lika balla polare och när de väl tränar är det bicepscurl... Dessa stackars individer omfattas inte av mitt "normal"...

Doggeh
2013-04-13, 23:00
Bara rent spontant så verkar ju styrketestet vara alldeles för lätt. Fast kondition är väl det viktigaste när det kommer till de fysiska utmaningarna som militär antar jag.

Iskall
2013-04-14, 00:17
Bara rent spontant så verkar ju styrketestet vara alldeles för lätt. Fast kondition är väl det viktigaste när det kommer till de fysiska utmaningarna som militär antar jag. Det är många som bommar vid psykolog mötet, så styrka och kondis är inte allt dom vill ha. Styrkan och cykeln är nog mest för att dom inte vill ha riktiga soffpotatisar som kommer hoppa av 2 veckor in på utbildningen för att dom inte orkar med det *rolleyes*

David_wigren
2013-04-14, 00:39
Jag märkte att det skulle vara väldigt lätt att ljuga för psykologen om man ville klassas som någon med hög lämplighet för chefsposition och/eller lämplighet i strid. Olika psykologer kommer nog vara olika duktiga på att se igenom de som ljuger. Men jag tyckte det var väldigt genomskådliga frågor. Det var t.ex. frågor om vem som brukade bestämma i ditt kompisgäng? Hur går det i skolan? Hobbys? Har du haft en svår uppväxt? osv. Jag valde ändå att svara ärligt eftersom jag ändå inte ville ha en sån krävande tjänst. Jag hade för dålig syn för att kunna bli fällskärmsjägare eller dylikt, så jag hade redan släppt tanken om att göra det tuffaste bara för prestigen.

Iskall
2013-04-14, 00:45
Jag märkte att det skulle vara väldigt lätt att ljuga för psykologen om man ville klassas som någon med hög lämplighet för chefsposition och/eller lämplighet i strid. Olika psykologer kommer nog vara olika duktiga på att se igenom de som ljuger. Men jag tyckte det var väldigt genomskådliga frågor. Det var t.ex. frågor om vem som brukade bestämma i ditt kompisgäng? Hur går det i skolan? Hobbys? Har du haft en svår uppväxt? osv. Jag valde ändå att svara ärligt eftersom jag ändå inte ville ha en sån krävande tjänst. Jag hade för dålig syn för att kunna bli fällskärmsjägare eller dylikt, så jag hade redan släppt tanken om att göra det tuffaste bara för prestigen. Ohfan, kanske bara under dom senaste åren/året dom har skärpt till det lite. För prestigen idag är väl jägarbataljon i Arvidsjaur något att sikta på ;)

Börje H
2013-04-14, 07:48
Att klara själva testerna till GMU är nog inte speciellt krävande, och bör kanske inte heller vara det. Man vill ju kunna få in en flora av individer som kan växa och ha andra kvalitéer än enbart fysiska. För anställning krävs att klara vissa krav på andra tester som genomförs under själva GMU´n.

Ett batteri av tester genomförs, både fysiska och funktionella:
*Beep test
*Armhävningar
*Sit-up´s
*Statisk ryggstyrka
*Vertikalhopp
*Statiskt räckhäng
*Knäbelastningstetster, som screening

Förutsätter att ni som är intresserade läst om själva GMU´n:
http://rekrytering.forsvarsmakten.se/borja-har/utbildningar/grundutbildning/gmu/90-dagar-pa-5-min/
http://rekrytering.forsvarsmakten.se/borja-har/utbildningar/grundutbildning/gmu/trana-infor-gmu/

Här finns ett reportage från Arvidsjaur, från förra veckan. Alltså från den ordinarie GMU´n:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/nya-soldater-rycker-in

När det sedan blir tal om GUJ, Grundutbildning Jägare, så blir det en helt annan sak:
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Yrken/Jagare2/Jagarsoldat/

Om jag personligen skulle göra om den militära utbildningen skulle jag utan tvekan sikta på Jägarutbildningen.

Lillpajken94
2013-04-14, 20:14
Jag märkte att det skulle vara väldigt lätt att ljuga för psykologen om man ville klassas som någon med hög lämplighet för chefsposition och/eller lämplighet i strid. Olika psykologer kommer nog vara olika duktiga på att se igenom de som ljuger. Men jag tyckte det var väldigt genomskådliga frågor. Det var t.ex. frågor om vem som brukade bestämma i ditt kompisgäng? Hur går det i skolan? Hobbys? Har du haft en svår uppväxt? osv. Jag valde ändå att svara ärligt eftersom jag ändå inte ville ha en sån krävande tjänst. Jag hade för dålig syn för att kunna bli fällskärmsjägare eller dylikt, så jag hade redan släppt tanken om att göra det tuffaste bara för prestigen.

Okej, så ändå verkar de som en del faller på denna biten..har själv inga "problem" så har inte något o dölja alls..men visst, satsar man så gäller de nog o fundera igenom hur man ska lägga upp de.

Att klara själva testerna till GMU är nog inte speciellt krävande, och bör kanske inte heller vara det. Man vill ju kunna få in en flora av individer som kan växa och ha andra kvalitéer än enbart fysiska. För anställning krävs att klara vissa krav på andra tester som genomförs under själva GMU´n.

Ett batteri av tester genomförs, både fysiska och funktionella:
*Beep test
*Armhävningar
*Sit-up´s
*Statisk ryggstyrka
*Vertikalhopp
*Statiskt räckhäng
*Knäbelastningstetster, som screening

Förutsätter att ni som är intresserade läst om själva GMU´n:
http://rekrytering.forsvarsmakten.se/borja-har/utbildningar/grundutbildning/gmu/90-dagar-pa-5-min/
http://rekrytering.forsvarsmakten.se/borja-har/utbildningar/grundutbildning/gmu/trana-infor-gmu/

Här finns ett reportage från Arvidsjaur, från förra veckan. Alltså från den ordinarie GMU´n:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/nya-soldater-rycker-in

När det sedan blir tal om GUJ, Grundutbildning Jägare, så blir det en helt annan sak:
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Yrken/Jagare2/Jagarsoldat/

Om jag personligen skulle göra om den militära utbildningen skulle jag utan tvekan sikta på Jägarutbildningen.

Jo, jag ska göra mitt bästa. Har nämnt att jag är intresserad av både vanlig markstrid (soldat) och jägare i blanketten man fick fylla i, får väl göra mitt bästa bara :)

JakeShaft
2013-04-14, 22:39
Fick 8:a i styrkan när jag mönstrade 2003(?). Marklyfte 110 kg kanske. Konditionen fick jag 9:a på och det var nästan så att jag funderade på om testet börjat eller inte men jag sprang milen under 39 minuter i värnplikten.

Idag har jag en bipolär diagnos och även asperger syndrom, i gymnasiet skickades jag på drog och dopningstester en gång av skolan på grund av mina humörsvängningar så jag hade nog psykiska problem redan då. Min bild är att jag var uppriktig och ärlig och fick en 5:a. Psykologen ansåg att jag hade problem med auktoritärer samt att jag var mogen som en 14-åring. Likväl skickade de mig till jägarskolan på K3. Psykologen tror jag inte att man behöver vara nämnvärt orolig för. Jag har (och hade?) en psykisk sjukdom, har och hade ett neuropsykiatrisk funktionshinder och är emotionellt retarderad och jag kom ändå in.

Westan
2013-04-14, 23:04
När jag mönstrade 2010 fick jag en 9a i styrkan, konstigt annars eftersom jag bara tränat styrka fram tills dess... hade ingen tålighet för mjölksyra alls men fick ändå en 6a. Fysproven är inget speciellt. Teorin och psykologen är det intressanta enligt mig!

Lillpajken94
2013-06-03, 14:43
De va lågt ifrån de värsta jag gjort..trotts lite konditions träning drog jag 7/9 och fick 9/9 på styrka.