handdator

Visa fullständig version : Vad är skillnaden mellan Kontokort och Kreditkort!


Gald
2013-04-13, 17:23
Tja, ska boka en resa och fattar inte vad som är skillnaden mellan Kontokort och Kreditkort, det är tydligen billigare med Kontokort, jag har Visa Electron, vilket alternativ ska jag välja, ifall det är någon som kan?

Mvh,

ekmanc
2013-04-13, 17:26
Hur är det ens möjligt att inte veta vad ordet kredit innebär? och hur det skiljer sig från ditt bankkonto?

Google är rätt duktig på att svara på den här typen av frågor annars...

Iskall
2013-04-13, 17:31
Med ett kreditkort så får man en räkning någon gång i månaden där de köp man har gjort med kortet redovisas. Man betalar alltså en faktura i efterhand istället för att pengarna dras från ens bankkonto direkt vid betalningstillfället. När fakturan kommer en gång i månaden så har man även möjlighet att välja ifall man vill betala hela det sammanlagda beloppet av allt man har köpt eller om man vill dela upp det. På Kontokort så dras det i stort sett direkt. Personligen använder jag mig aldrig utav Kredit.

PureWhey
2013-04-13, 17:32
Kreditkort så dras pengarna på slutet av månaden och du får en räkning, du har ofta en kreditgräns. Kontokort så dras pengarna ifrån kontot direkt.
Pucktvåa, iskall förklarade bättre.

Gald
2013-04-13, 17:33
Med ett kreditkort så får man en räkning någon gång i månaden där de köp man har gjort med kortet redovisas. Man betalar alltså en faktura i efterhand istället för att pengarna dras från ens bankkonto direkt vid betalningstillfället. När fakturan kommer en gång i månaden så har man även möjlighet att välja ifall man vill betala hela det sammanlagda beloppet av allt man har köpt eller om man vill dela upp det. På Kontokort så dras det i stort sett direkt. Personligen använder jag mig aldrig utav Kredit.

Tack för detta, så jag kan välja Kontokort och betala med mitt visa kort alltså, blev lite rädd nu då jag bokade resan men hände ingenting alls, och det har ej dragits pengar från mitt konto, så jag borde väl kunna boka om resan? Eftersom det inte drogs några pengar direkt, elr finns det chans att jag kan dubbelboka nu?

Vet ej om du förstår vad jag menar:/ men kan förtydliga isf, tack för svar.

hurril
2013-04-13, 17:33
Ekmanc behöver kanske inte dra på snedjabben direkt.

Du kan ha ett kontokort med eller utan kredit; i båda fallen backas de av kontanter du har på ett bankkonto men "förlängs" med en kreditlinje.

Ett rent kreditkort fungerar som Iskall beskriver.

Det du har är ett rent kontokort av online-typ.

Gald
2013-04-13, 17:39
Sådär! Det tog en första gången vet ej varför, men bokade igen nu med Kontokort och det drogs direkt! Så nu e det fixat, tack så mycket för alla svar uppskattar de verkligen! =) Trevlig helg på er alla!

Mvh!

PureWhey
2013-04-13, 17:45
Håll koll så det inte dras 2 ggr nu bara...

Gald
2013-04-13, 17:48
Japp de ska jag göra, men första borde ju dragits direkt isåfall, eftersom nu när jag boka andra gången drogs det direkt! Men man vet aldrig, får hålla uppsikt =)

Snobbe
2013-04-13, 18:34
Tog dig 8min att få svar, google hade ett dig ett resultat på 0.2 sekunder.

C.E.J.
2013-04-14, 03:40
Japp de ska jag göra, men första borde ju dragits direkt isåfall, eftersom nu när jag boka andra gången drogs det direkt! Men man vet aldrig, får hålla uppsikt =)

Får du inte mail som konfirmerar bokningen?

begt
2013-04-14, 06:37
Lätt hänt att man spenderar mer än det var tänkt med ett kreditkort, vilket är anledningen till att jag aldrig använder det.

tlk
2013-04-14, 07:46
Kör allt på kreditkort.. om det så bara är 20 kronor nere på ICA. Man får ju härliga bonuspoäng på det, plus att man tjänar något öre ränta på att inte röra pengarna man har undanstoppade hos banker.

Alfers
2013-04-14, 09:28
Du är bättre skyddad mot konkurs och dyl om du bokar med kreditkort.
Ex
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/kopa-resa-med-kreditkort-for-att-skydda-sig-mot-konkurs-340

Är väl viktigast om du bokar en dyr resa med bosse bengtssons flygresor eller en resa som ligger långt i framtiden.