handdator

Visa fullständig version : Ont i knäna i djup böj


Eklow1
2013-04-13, 14:52
Har kört väldigt väldigt mycket OL på den senaste tiden, och har ökat mycket i styrka på ganska kort tid. Den närmaste tiden har jag börjat få ont i knäna när jag är i botten av till exempel en squat. När jag ska trycka upp kan jag knappt det eftersom det gör mycket ont.

Det känns som att smärtan ligger över knäskålen. Jag vet inte hur jag ska göra för att det ska bli bättre, om jag ska vila eller vara aktiv fast på ett annorlunda sätt. *cry*

Scratch89
2013-04-13, 15:00
Hur har du knäna när du knäböjer? Vacklar de in när det blir tungt? Håller de sig i riktning med tårna?

Eklow1
2013-04-13, 15:03
De håller sig till mina tårs riktning, det är jag noga med. Kan det vara att mina fästen/leder osv inte hängt med när jag har utvecklat min styrka?

Scratch89
2013-04-14, 00:01
Kan vara. Vad menar du med över knäskålen? Ovanför, alltså på väg upp mot låret, eller "över", som på knäskålen, eller området runt?

Eklow1
2013-05-04, 21:04
Kan vara. Vad menar du med över knäskålen? Ovanför, alltså på väg upp mot låret, eller "över", som på knäskålen, eller området runt?

jag känner mest smärta i övre delen av knät, alltså inte upp i quadriceps utan mer vid fästningarna tror jag. Känner också när jag går ner i squat och sedan reser mig att knäna knakar och låter vid en viss punkt av uppgången. Problemet är att jag inte vet om jag ska vila eller om jag ska träna lätt eller stretcha och köra rehab... *gah!*

Fuark
2013-05-04, 21:10
this is relevant to my interests. känner samma. men då går jag verkligen ner så djupt som det är fysiskt möjligt. känns verkligen o-bra

pezrulezhaakon
2013-05-04, 23:07
Fuark

Alla varken kan eller bör gå ner i ATG.
Man bör gå ner så långt som tekniken tillåter. Men finns det en marginal för ytterligare djup bör man eftersträva att kunna använda den rörligheten också, men det kanske tar ett bra tag av rörlighetsträning och/eller teknikträning för att ta sig dit.

Scratch89
2013-05-05, 09:08
Finns ingen anledning att gå så långt ner om det är komplikationer, eller om det är okända faktorer som gör att man inte kan gå ner så långt. Är det knäna som är risiga, kan det vara lämpligt att se till så att de är hela och fräscha innan. Knäböj med lägre vikt och kortare ROM kan fungera, höftstabilitetsträning, extraträning av vastus medialis (genom t.ex slutextensionen i en benspark). Kan också vara bra att se över styrkeskillnader mellan sidorna, och se till att rörligheten i benen är god, i alla rörelser egentligen, särskilt knäflexionen.

mattepatte
2013-05-05, 09:12
Kan vara att dina knän bara är ovana (alltså för stela) för att gå ner så djupt, så du tvingar ner dem i en position de inte har utvecklat rörligheten för, och det sträcker mycket i lederna etc, vilket kommer att gå över eftersom att rörligheten kommer efter ett tag, gör det inte fasligt ont hade jag fortsatt ett tag till för att se om det går över, gör det inte det så får du ändra på något.
Värm upp ordentligt inför varje pass också.