handdator

Visa fullständig version : Vilka resultat kan jag nå under deff?


kramerzz
2013-04-13, 12:50
Hej, har en liten fundering. Jag har nyligen börjat styrketräna samtidigt som jag är på väg ner i vikt. Den resan startade för ca ett år sedan men det är först nu jag insett att jag nog inte alls vill se ut som en spinkis när jag väl är klar och därför tagit tag i träningen. Jag deffar på runt 500-700 i underskott och ser nu till att få i mig mycket protein.

Till saken: Jag är inte alls klar med min viktnedgång utan det är fortfarande minst 7-8 kilo som ska väck innan det börjar ta sig utseendemässigt (väger för tillfället 78 kg). Egentligen är det sannolikt mer än så då jag inte är så lång och har väldigt lite muskelmassa. Då jag varit överviktig i ganska många år skulle det kännas väldigt skönt att få komma ner till den platån ett tag där jag kan känna mig hyfsat nöjd med min vikt och kropp. Skulle också vara gott att kunna vistas på stranden och bada i sommar även om det knappast blir med någon beach body.

Det enda problemet jag ser med detta rör träningen, som jag förstått det vore det förmodligen mer optimalt för min träning om jag gick ner ett mindre antal kilon och sedan la mig på ett litet överskott. Dvs offra att få se lite snärtare ut nu för att istället kunna bygga bättre och få finare resultat längre fram. Men då undrar jag hur stor skillnad det egentligen skulle göra, om ni kan göra någon typ av uppskattning... Förlorar jag bara lite i resultat eller kommer det sluta som så att jag hade kunnat växa mycket mer om jag började bulka tidigare istället för att deffa ner mig. Jag vill minnas att king grub skrev någonstans att det är möjligt att bygga hyfsat under deff som nybörjare men att det blir svårare ju mer massa man har.

Så tankar, input på mitt upplägg/hur jag ska göra?

GVA
2013-04-13, 15:42
Asså det är ganska krävande att träna styrkes träning på ett underskott om du ska öka i vikter och muskler. Krävs en jävla massa motivation att träna på underskott imo.
Tycker du borde ligga på ett litet överskott ät bra och mycket mat så kommer du ha MASSA mer energi på gymmet.

''Jag vill minnas att king grub skrev någonstans att det är möjligt att bygga hyfsat under deff som nybörjare men att det blir svårare ju mer massa man har.'''''

Är nog sant men tycker man tappar så mycket enrgi av deff, och man blir bara omotiverad och får sämre focus ;)

Blindguard1
2013-04-13, 16:51
Asså det är ganska krävande att träna styrkes träning på ett underskott om du ska öka i vikter och muskler. Krävs en jävla massa motivation att träna på underskott imo.
Tycker du borde ligga på ett litet överskott ät bra och mycket mat så kommer du ha MASSA mer energi på gymmet.

''Jag vill minnas att king grub skrev någonstans att det är möjligt att bygga hyfsat under deff som nybörjare men att det blir svårare ju mer massa man har.'''''

Är nog sant men tycker man tappar så mycket enrgi av deff, och man blir bara omotiverad och får sämre focus ;)

Det där sista är väl ändå individuellt? Jag körde sämre under vlcd, men under en deff på 1000kcal underskott så kör jag på exakt lika bra, förutom att jag inte ökar i vikter då.

kramerzz
2013-04-13, 20:01
Asså det är ganska krävande att träna styrkes träning på ett underskott om du ska öka i vikter och muskler. Krävs en jävla massa motivation att träna på underskott imo.
Tycker du borde ligga på ett litet överskott ät bra och mycket mat så kommer du ha MASSA mer energi på gymmet.

''Jag vill minnas att king grub skrev någonstans att det är möjligt att bygga hyfsat under deff som nybörjare men att det blir svårare ju mer massa man har.'''''

Är nog sant men tycker man tappar så mycket enrgi av deff, och man blir bara omotiverad och får sämre focus ;)

Visst känns det lite träligt men helt okej ändå. Nu har jag ju iofs inte tränat på överskott någonsin och inte heller har jag gått ut speciellt hårt utan fokuserar för tillfället på att få in rätt träningsteknik så jag vet inte riktigt hur det känns när man ska börja öka på i vikter längre fram.

Att lägga mig på överskott i dagsläget känns uteslutet då jag helt enkelt väger för mycket. Vågar inte ta den risken och ev. trilla dit igen med ätandet nu när jag nästan har kommit ner på "normal" vikt. Vill inte se alltför fläskig ut heller nu när det blir sommar och lite kläder på som gäller. Däremot är då frågan om jag ska ner 3-5 kg till så jag har lite av en buffert att ta av och sedan ligga på ett litet överskott, eller om jag ska dra en längre deff med en större viktnedgång och hoppas på att jag ändå kan lägga på mig lite massa under tiden.