handdator

Visa fullständig version : 'Trötta' knän efter benböj


llnc
2013-04-13, 12:20
Hej Kolozzeum! Har sökt men inte hittat svar och behöver eran hjälp!

Tränar:
Jag har kommit tillbaka till gymmet efter lite frånvaro. Tränade först 3 split ett tag men övergick till SL5x5 sedan ca 1 månad, tränar 3 dagar i veckan. Hoppade i början upp lite mer än 2,5kg per pass, lägger mig på 80kg i benböj nästa pass.

Problem:
Jag har börjat fått känningar i knäna efter att ha börjat med benböj tre gånger i veckan. Det gör inte ont, vare sig under eller efter passet. Dagen efter (ibland även två dagar efter) har jag känningar i knäna, skulle kunna beskriva det lite som om det känns som dom är trötta, möjligtvis lite 'svullna' (även om det inte ser ut som det). Dom är helt enkelt inte riktigt lika rörliga. Eftersom det inte har gjort ont så har jag struntat i det, men eftersom det efter 12 pass fortfarande känns likadant så tänkte jag att det är bäst att fråga er kunniga så jag inte skadar mig i onödan.

Är detta något att bry sig om eller kommer knäna så småningom att vänja sig?
Sorry för wall of text!

PS.
Jag har varigt väldigt noga med att försöka få in rätt teknik. Fötterna i ca 30 grader, knäna följer tårnas pekriktning och faller inte in under lyft, knäna sticker inte ut framför tårna, hälarna är i backen hela tiden, ryggen rak eventuellt lite lite svankad, doppar inte rumpan när jag vänder. Ledsen att jag inte kan bidra med film, men jag TROR inte att tekniken bör vara problemet.
DS.

alden
2013-04-13, 12:46
Jag är verkligen ingen expert men jag kände lite likadant förut. Hade ibland lite småort i knät 1-2 dagar efter jag böjt. Det som rådde bot på smärtan var dock bara mer knäböj.
Nu har det gått över helt och jag böjer tyngre än nånsin.

Dock var det som sagt inte så att det gjorde ont, det var mer "känningar". Så om du har ont på riktigt så vänta på att nån mer kvalificerad svarar eller uppsök en sjukgymnast.

GVA
2013-04-13, 15:12
Chilla med vikterna och kör fler reps ist, sen när du känner att du inte får några känningar knäna så börjar du öka vikterna.

Lipservice
2013-04-13, 15:16
Hade samma sak när jag började med SL5x5. Aldrig ont under träning, men lite som växt/träningsvärk efteråt men ändå inte. Jag började köra fler uppvärmnings pass på lägre vikter. Sedan dess har jag inte haft några känningar alls från knäböjen.

Pjotor
2013-04-13, 18:15
Minska till 3 eller 4 set böj.

n3o
2013-04-13, 19:03
Sjäkv får jag ömma knän under passet. Körde ben nyss, 5*5@100kg (d är tungt för mig då jag är svag) och sen 5*10@70kg. det ömmade ganska ordentligt under de sista 4-5 seten, men nu efter passet börjar d gå över och känns knappt.

Vad beror det på och hur blir man av med det? Formen tänker jag alltid på, men kanske borde sluta kör ATG....

llnc
2013-04-14, 17:15
Tack för alla tips!

Kommer börja med att köra mer uppvärmning och se om det blir bättre, kanske är en vanesak. Funkar inte det går jag ner till färre set och i värsta fall ner i vikt. Vill ju helst inte gå ner i vikt då det först nu börjar kännas jobbigt, och jag vill ju inte låta knäna hindra utvecklingen om det går.

alden
2013-04-14, 17:32
Vad beror det på och hur blir man av med det?

Undrar också vad det beror på, kanske nån mer påläst kan förklara?
Jag fick tillbaks lite känningar i benpressen idag, det kommer direktnär setet är slut och försvinner på nån minut eller när jag börjar nästa set.

Kör ganska tungt med omvända pyramider, högreps och kort vila just nu men har haft det när jag körde lågreps benböj med ordentlig vila också.

JakeShaft
2013-04-14, 22:28
Minska belastningen för att sedan öka den successivt igen. Tror jag har haft precis samma sak och för min del har jag tolkat det som att knäna inte är vana vid belastningen.

gr8boy
2013-04-15, 13:02
Hade samma problem du beskriver, sen var jag på semester 1vecka (ingen träning) när jag kom hem var mina knän helt återställda och knäna har inte blivitt ömma igen efter det.

tossefar
2013-04-15, 13:14
Mina knän kändes mycket bättre efter jag börjat värma upp med väldigt låg vikt i benspark, innan jag böjde.