handdator

Visa fullständig version : Nackdelar med fettrik kost


Määng
2013-04-13, 11:41
Okej, det ligger till så att jag gillar att äta en till två gånger per dag, sen är jag nöjd. Skulle jag följa min hunger skulle jag nog droppa i vikt till ungefär 60kg och sen ligga där (väger 71.4kg just nu). För att jag ska gå upp i vikt så behöver jag dryga ut kaloriintaget ganska rejält med smoothies som innehåller mycket kalorier.
Brukar dricka två av dessa per dag:
1dl jordgubbar
1dl mjölk
1dl grädde
1dl proteinpulver
250g 10% kvarg

Sen brukar jag även dricka en med detta innehåll:

3dl mjölk
1dl grädde
1dl jordgubbar
2dl havregryn
1dl proteinpulver

Totalt för dessa tre blir ungefär
Kcal: 2670
Protein: 160g
Kolh: 123g
Fett: 171g

Utöver detta äter jag två "vanliga" måltider. Brukar bli lite vad som helst men igår åt jag tex kycklinglår med ris och currysås till lunch och kalops med potatis till middag med en halvliter mjölk till vardera måltid. Ibland, säg 2-4 gånger per vecka, så missar jag antingen en drink eller en måltid. Med detta "kostschema" brukar jag gå upp ganska precis 0.5kg per vecka.

Jag har dock en liten ångest över mitt höga fettintag och undrar lite grann över eventuella nackdelar med det rent hälsomässigt? Har stora problem att gå upp utan dessa drinkar så vet inte riktigt hur jag ska göra om jag måste dra ner på dem.

begt
2013-04-13, 11:49
Du kan ju testa att dra ned lite på proteinet, t.ex. Max 2 g/kg kv, för proteinbehovet sjunker rätt rejält vid energiöverskott.

Kvarg är ju dietmat, skippa det.

tlk
2013-04-13, 11:54
Stör fettintaget dig så lägg till några flaskor coca cola istället.

Määng
2013-04-13, 12:03
Du kan ju testa att dra ned lite på proteinet, t.ex. Max 2 g/kg kv, för proteinbehovet sjunker rätt rejält vid energiöverskott.

Kvarg är ju dietmat, skippa det.

Proteinpulvret står för en del av smaken i drinken och även om ett högre proteinintag inte gör någon större nytta så skadar det väl inte heller. Jag ser kvargen och proteinpulvret mer som lätta kalorier att få i sig. Två burkar kvarg blir ju ändå virka 600kcal.

Tlk
Jag vet inte direkt om fettet stör mig, är väl mest att jag är orolig för vilka nackdelar det har.

Kan inte multiquota från tapatalk

StarkaUlf
2013-04-13, 12:05
Släng i lite malto istället för grädde om du vill ha ner fettintaget lite? :)
Bra kolhydrater.

Määng
2013-04-13, 12:18
Släng i lite malto istället för grädde om du vill ha ner fettintaget lite? :)
Bra kolhydrater.

Ja, det kanske vore en ide. Skulle kunna byta ut grädden i två av drinkarna mot 80g malto per drink istället...

begt
2013-04-13, 12:27
Om du vill gå upp i vikt blir det inte lättare av att äta 2 g protein/kg.

z_bumbi
2013-04-13, 12:35
Byt ut proteinpulvret mot något kolhydratrikt istället så får du ner proteinintaget för det borde bli en bra bit över 3 g/kg om du inte äter väldigt lite vid de övriga målen.

Barbastark
2013-04-13, 12:42
Nackdelar med fettrik kost, och främst från mättat fett torde väll vara att kroppen heldre lagrar in det som kroppsfett på ett kcal-överskott.

Ska du äta så mkt fett så finns det antagligen mycket att vinna på att byta ut en del av det mättade fettet mot enkel- och fleromättat, om du ser till hälsoaspekten.

Dock verkar du ju faktiskt även vilja minska på fettet per se. Så ett tips är ju tex att byta en del av kcal-sen från tex grädde, mot kakao-pulver. Grymt, hyfsat kcal-tätt super-food

Määng
2013-04-13, 12:55
Okej, nu är ni två som tycker jag bör byta ut en del av proteinet mot kolhydrater så jag vill gärna veta varför. Kanske låter ut dryg men de är inte meningen jag vill bara förstå varför. Har sett det som att jag behöver få i mig kalorier och att jag då lika gärna kan använda mig utav proteinpulver så det ger god smak till drinken och jag inte trott det varit dåligt på något sätt.

Määng
2013-04-13, 12:57
Ska försöka bygga ihop en ny drink med mindre grädde och proteinpulver senare. Oboy kanske även kan vara en ide.
Men ge gärna fler tips så länge.

begt
2013-04-13, 13:21
Allt protein mättar väldigt mycket och varför inte bara skära ned på det+ grädden och äta pasta/bröd (om du nu är lite orolig över det mättade fettet)?

Määng
2013-04-13, 13:24
Allt protein mättar väldigt mycket och varför inte bara skära ned på det+ grädden och äta pasta/bröd (om du nu är lite orolig över det mättade fettet)?

Jag hade gärna ätit mer om jag hade orkat men efter två måltider får jag tvinga i mig mat. Ska jag dessutom äta mer får jag öka måltidsfrekvensen och då blir ju aptiten ännu sämre. Det går ju visserligen men jag orkar inte tvinga i mig mat varje dag. Är knappt så jag får i mig drinkarna fast jag bara behöver dricka dom.

begt
2013-04-13, 13:28
Jag har aldrig haft det här problemet, utan kan äta närmast obegränsat. Men testa att byta ut havregrynen mot något mindre mättande och skär överhuvudtaget ned på proteinet.

Du äter ju riktigt riktigt mycket protein vilket bara gör det svårare. Drick juice efter träning istället (fast du ska naturligtvis ha någon proteinkälla runt träningen :D).

Määng
2013-04-13, 13:33
Jag har aldrig haft det här problemet, utan kan äta närmast obegränsat. Men testa att byta ut havregrynen mot något mindre mättande och skär överhuvudtaget ned på proteinet.

Du äter ju riktigt riktigt mycket protein vilket bara gör det svårare. Drick juice efter träning istället (fast du ska naturligtvis ha någon proteinkälla runt träningen :D).

Folk som inte har problem med att äta mat utan har tvärtom som dig brukar ha svårt att förstå det "det är ju bara att äta!". :) Jag brukar i min tur ha svårt att förstå hur folk kan få omkring och vara överviktiga "det är ju fan bara låta bli att äta".

Määng
2013-04-13, 15:37
Vad sägs om det här då:

2dl mjölk
250g kesella
80g oboy
30g kakao (ingen aning om hur mycket 30 g är då jag inte har kakao hemma)
1dl frysta jordgubbar (extra hepatit)

Kcal: 858
Protein: 42g
Kolh: 92g
Fett: 36g

Tre såna blir alltså

Kcal: 2574
Protein: 126g
Kolh: 276g
Fett: 108

begt
2013-04-13, 17:26
Ser bättre ut, men fortfarande rätt mycket protein, vad ska du med all kesella till? Även om du sänker proteinet ytterligare hamnar du på 2 g protein/kg utan problem och det är mer än tillräckligt under bulk.

Är vitt bröd så oerhört svårt att äta? Drickyoghurt finns annars som ytterligare ett alternativ.

Määng
2013-04-13, 18:19
Ser bättre ut, men fortfarande rätt mycket protein, vad ska du med all kesella till? Även om du sänker proteinet ytterligare hamnar du på 2 g protein/kg utan problem och det är mer än tillräckligt under bulk.

Är vitt bröd så oerhört svårt att äta? Drickyoghurt finns annars som ytterligare ett alternativ.

Brukar käka nån smörgås ibland när jag har rast på jobbet.
En del av problemet är att jag jobbar natt och har något slags halv-ackords jobb. Börjar 20.00 och har de ganska lugnt fram till 00.00 och sen blir det att jobba för fullt och hoppa över raster för att ta sig hem fortare så det blir svårt att hinna äta. Jag gillar inte heller att äta mitt i natten så vill göra bort allt innan 00.00 helst.

Okej jag gör om den en gång till så att säga :D

4dl mjölk
3msk jordnötssmör
80g oboy
30g kakao

Kcal: 905
Prot: 36
Kolh: 102
Fett: 39

Tre drinkar blir:

Kcal: 2715
Prot: 108
Kolh: 306
Fett: 117

Mycket mindre protein än så blir svårt att fixa om jag inte blandar det med vatten.

begt
2013-04-14, 06:58
Nu börjar det likna något ;) Du har ökat kolhydraterna rätt rejält.

villefille
2013-04-15, 13:06
Varför ville du byta fettet mot kolhydrater? Om du klarar att få i dig en drink med ordentligt med fett och protein tycker jag det är att föredra framför en med en massa kolhydrater.

Jag tycker en bra fördelning är 40% protein, 40% kolisar, 20% fett.

cancion
2013-04-15, 13:52
Allt protein mättar väldigt mycket



HUH? *jorgen*

Määng
2013-05-09, 00:16
Varför ville du byta fettet mot kolhydrater? Om du klarar att få i dig en drink med ordentligt med fett och protein tycker jag det är att föredra framför en med en massa kolhydrater.

Jag tycker en bra fördelning är 40% protein, 40% kolisar, 20% fett.

Ville och ville. Jag var orolig att jag åt för mycket fett och fick för mig att det var bättre att byta ut det mot kolhydrater efter de svar jag fick här.

Alltså hela den här bulk grejen stör mig så sjukt mycket så jag funderar på att lägga ner hela träningen känns det som.
Att äta så pass mycket socker som jag gör med de tre drinkar jag nu använder kan ju knappast vara bra, eller? Har för mig jag bla läste något abstrakt om att det ökade risken för bukspottscancer med 80 % eller något sådant.

Har provat på test nu en vecka att äta 3500 kalorier i mat men det blev ju bara skit av alltihop. Fick i mig kanske 2000 kcal eller något sådant i snitt som max och det fungerade inte så bra praktiskt att gå och äta dygnet runt.
Ifall jag skulle ha någon som helst aptit hade det ju varit enkelt då hade jag kunnat äta kyckling och ris med broccoli 6 gånger per dag men jag klarar helt enkelt inte av det. Min kropp vill helst väga 50kg utan muskler.

Känns sjukt då jag hängt på forumet sen 04 och läst och ändå går det åt skogen på en så enkel sak som ett kaloriöverskott.

Behöver tips. Någon?

JasminV
2013-05-09, 00:47
Förlåt mig, men hur kan det vara ett problem att få äta...(bitter efter 60 dagars deffande på 1400 kcal)

Ät nötter. Kaloririkt som fan, bra fett. En näve valnötter (30 gram) ger ca 170 kcal.
Ät fet fisk, som lax. Gott, enkelt att tillaga, mycket kcal.
Ät ris, mycket kolhydrater, mycket kcal.

Jag personligen, broscience eller icke broscience, skulle skippa oboy bara för att jag bulkar och behöver få i mig kcal. Finns andra livsmedel som kan fylla ut dina smoothies, testa avocado? Ägg?

z_bumbi
2013-05-09, 06:52
kunnat äta kyckling och ris med broccoli 6 gånger per dag men jag klarar helt enkelt inte av det. Min kropp vill helst väga 50kg utan muskler.

Behöver tips. Någon?

Varför funderar du på kyckling och broccoli om du vill gå upp i vikt?

Määng
2013-05-09, 07:01
Varför funderar du på kyckling och broccoli om du vill gå upp i vikt?

Använde det bara som ett exempel för att poängtera att ifall jag hade oändlig aptit som naturligt feta personer så hade jag kunnat bulka på kyckling och ris. Men nu är ju inte detta fallet.

Anders The Peak
2013-05-09, 07:11
Hunger tror jag är ett positivt tecken och den kan bero på ditt låga intag av kolhydrater.Jag föreslår att du ökar på kolhydraterna och minskar fettintaget.

Lägg dig kring 90-100 gr/fett per dag maximalt det gör lite drygt 31E% i fettintag och kanske 1.8-2.4gr protein per kg och resterande med kolhydrater.

Jag kikade lite i din journal och av vad jag kan utläsa så går det lite trögt för dig men det tror jag beror på kost och kanske för hård träning som görs för ofta. Kroppen behöver vila för återhämtning. Därför tror jag att det blir bättre om du kör en tresplit. En sådan underlättar och ger mer utrymme för att kunna fokusera på träningen jämfört med en två split.

z_bumbi
2013-05-09, 07:12
Använde det bara som ett exempel för att poängtera att ifall jag hade oändlig aptit som naturligt feta personer så hade jag kunnat bulka på kyckling och ris. Men nu är ju inte detta fallet.

Jag tvivlar på att du hittar så många som äter sig feta på kyckling och broccoli.

Jag antar att du redan läst den här men frågan är om du har försökt följa den?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

Määng
2013-05-09, 07:18
Förlåt mig, men hur kan det vara ett problem att få äta...(bitter efter 60 dagars deffande på 1400 kcal)

Ät nötter. Kaloririkt som fan, bra fett. En näve valnötter (30 gram) ger ca 170 kcal.
Ät fet fisk, som lax. Gott, enkelt att tillaga, mycket kcal.
Ät ris, mycket kolhydrater, mycket kcal.

Jag personligen, broscience eller icke broscience, skulle skippa oboy bara för att jag bulkar och behöver få i mig kcal. Finns andra livsmedel som kan fylla ut dina smoothies, testa avocado? Ägg?

Ingen aning varför det är ett problem att äta. Jag kan i princip deffa genom att följa min hunger.

Nötter är bra. Men 170 kalorier är bara 170 kalorier. Ska det ge något får jag slänga i mig 180 gram per dag och då är fettet högt igen.
Och visst lax och ris är bra. Men jag har en vardag att ta hänsyn till också. Känns lite opraktiskt att laga en måltid till resten av familjen och en måltid till mig själv.
Kanske verkar som att jag är emot allt men detta är ganska grundläggande och jag har testat det mesta under min 10 år långa bulk.

Avocado behöver jag 750g för att det ska ersätta grädden. Ägg behöver jag 12 stycken av. Är jag fiffig och använder 50/50 blir det ändå 375g/6ägg. 375g avocado är en del.

Määng
2013-05-09, 07:34
Jag tvivlar på att du hittar så många som äter sig feta på kyckling och broccoli.

Jag antar att du redan läst den här men frågan är om du har försökt följa den?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

Jo.
Regelbundenhet hade varit det enklaste ifall det hade gått. Jag kanske borde vara mer hängiven men att sitta och ha kväljningar under två till fyra måltider per dag under alla bulkperioder är inte något som tilltalar mig.
Energitätheten ökar jag i varje måltid. Slänger ner massa smör bland potatisen, tar stora glas 3% mjölk till varje måltid, sås till i stort sett allt osv.
Tillskott använder jag mig utav men dricker jag protein så mättar det inför nästkommande måltid så jag brukar prioritera att få i mig mer mat istället.

Behövde dricka drinkar på 900kcal/styck tre gånger per dag flera gånger per vecka och då gick jag ändå bara upp 200-500g i veckan.

Anders The Peak
2013-05-09, 08:24
En sak som är viktig att tänka på är att muskelmassa är en anpassning och inte direkt en näringsfråga när det behovet är tillfredställt.

1. Se över träningen är den optimal för mig. Hur gör man det ? utvärdera resultaten. Om ingen utveckling inse att du inte tränar optimalt och byt program till något som bryter mot ditt tidigare.

2. Ett styrketräningspass drar ca 300-400 kcal och omräknat till rätt energiblandning är det ca 70 gr kolhydrater 10 gr aminosyror och resten fett som förbränns under träningspasset.

3. Det innebär att träning och anpassning kräver ca + 500 kcal per dygn de dagar du tränar och vilodagar räcker det med ca 100-150 kcal för att att tillgodose återhämtningen.

4.Läs den här: länk (http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17461390801919128)

Määng
2013-05-09, 09:08
En sak som är viktig att tänka på är att muskelmassa är en anpassning och inte direkt en näringsfråga när det behovet är tillfredställt.

1. Se över träningen är den optimal för mig. Hur gör man det ? utvärdera resultaten. Om ingen utveckling inse att du inte tränar optimalt och byt program till något som bryter mot ditt tidigare.

2. Ett styrketräningspass drar ca 300-400 kcal och omräknat till rätt energiblandning är det ca 70 gr kolhydrater 10 gr aminosyror och resten fett som förbränns under träningspasset.

3. Det innebär att träning och anpassning kräver ca + 500 kcal per dygn de dagar du tränar och vilodagar räcker det med ca 100-150 kcal för att att tillgodose återhämtningen.

4.Läs den här: länk (http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17461390801919128)

Jag hör vad du säger men problemet är ju att nå de där +500 på träningsdagar och +150 på vilodagar och då spelar ju inte direkt finliret någon roll...

Määng
2013-05-09, 09:11
Veckan innan denna drack jag detta totalt på en dag:

1.2 liter mjölk
100g oboy
50g maltodextrin
9msk jordnötssmör
Lite kakao

Utöver det åt jag två måltider som jag spetsade med mycket mjölk, såser, smör, smörgås osv. Åt tills de absolut inte gick att äta mer. Det resulterade i kaloribalans sett över hela veckan.

tjing
2013-05-09, 11:27
Nackdelen med för mycket dåligt fett är ökade blodfetter, försämrad insulinkänslighet och ökad fettinlagring på överskott. Men det handlar mer om kvalitet än mängd för allmän hälsa.

Määng
2013-05-10, 06:59
Kan ju tillägga att jag jobbar natt 20.00-04.00/06.00 så om jag ska få i mig 4+ måltider så innebär det ätande mitt i natten.
Brukar stiga upp vid 14 och äta middag vid 17. Äter sen igen vid 23.00. Däremellan brukar jag klämma in en drink och cirka 02.00 och 05.00 brukar jag dricka igen då jag inte gillar att äta efter 00.00 pga att det blir betydligt svårare att sova plus att jag mår sämre.

exevision
2013-05-10, 12:55
Nackdelen med för mycket dåligt fett är ökade blodfetter, försämrad insulinkänslighet och ökad fettinlagring på överskott. Men det handlar mer om kvalitet än mängd för allmän hälsa.

Jag får uppfattningen när jag läser lite vad du skriver om fett här på forumet att du nästan är emot fett helt och hållet. Att det ska hållas till ett absolut minimum. Har bla därför hållit mitt fettintag till ett minimum (0,3-0,5) under en period och ätit mer kolhydrater. Tyckte mig må sämre under denna period. Har nu höjt intaget till runt 0,7-1,2 gram/kg kropsvikt, och jag måste säga att det fick mig att må bättre. Detta är under bulk. Men jag vill ändå inte mena att man ska frossa i fett, inte alls.

tjing
2013-05-10, 13:32
Absolut inte.

Jag bara konstaterar fakta. Jag kunde inte bry mindre om att äta eller inte äta fett i övrigt, vid sidan om fettinlagring i den här kontexten. Vi talar ju dessutom om kaloriöverskott, där fettinlagringen från första början styrs av överskottets storlek. Med ett mindre överskott spelar det alltså givetvis mindre roll hur mycket eller lite fett man äter, något jag påpekat flera gånger. Lite fett rekommenderar jag när man överäter friskt, för att hålla nere fettinlagringen.

Bryr man sig inte om den, är man välkommen att äta fett tills man skäms.

Du får nog alltså slipa på läskunskaperna för jag rekommenderar inte gemene person att äta lite fett. Givetvis finns det också en individuell aspekt där en del människor knappt lägger på sig oavsett, eftersom de har väldigt fördelaktig genetik.

Till syvende och sist är mina rekommendationer knappast jättelåga; 50-70 gram har jag slängt fram som siffror på överskott. Fömodligen fullkomligt hälsosamma mängder om det är bra fett. Högre kanske är bättre för olika aspekter som könshormon osv, men det vet vi inte.

Alla får göra som de vill. Du behöver inte lyssna på mig.