handdator

Visa fullständig version : HiFi-byggare, finns det några inbitna ljudälskare?


Illuminatus
2013-04-13, 11:16
Till och börja med så har jag alltid haft intresse för musik/ljud men jag har aldrig varit typen som lyssnat på texter och dyligt utan fokus har varit på hur musiken framhävts och valt därefter.
Vad jag menar med hur musiken framhävs så menar jag kvaliten, inspelningen, artistens förmåga att skapa ett sound som får en att få gåshud (melodi) och som såklart låter så pass bra i högtalarna att håret reser sig.

Jag kan väll börja skriva lite om vad jag har haft genom åren.

Min första riktiga 2-kanals rigg bestod av ett par Dynaudio Excite X-12 där jag började driva dessa med en mycket gammal förstärkare morsan hade hemma. När ekonomin blev bättre investerade jag i en Bladelius Tyr som lyfte ljudet något helt galet, lyrisk såklart.

Inte långt därefter började uppgraderingsjävulen spela ett spratt och jag köpte mina första riktiga högtalare ett halvår senare då det blev ett par System Audio Ranger (som numera morsan har). Förstärkaren byttes ut mot en Naim XS-2 pga platsbrist samt att Bladeliusen blev för "vass" ihop med Rangern.

Vid det här laget så tyckte jag allting var komplett men började efter knappt ett år fundera på uppgradering igen... Tyvärr blev det en del ekonomiska problem och jag var tvungen att sälja av min anläggning (som morsan köpte) och det blev ingen uppgradering.

I höstas rullade pengarna in på nytt och jag köpte min hitintills dyraste apparat en McIntosh MA-6300 som jag då tog hem till min mor och spenderade mycket tid med den perioden. Det var för övrigt den i särklass bästa kombon, dyrast men attans så fint det lät. Kan drömma mig tillbaks nu i skrivande stund. McIntoshen såldes senare av och än har det inte blivit några inköp och idag sitter man "ljudlös" i en lägenhet och varje dag känns som ren tortyr utan att kunna vrida upp volymen på en RIKTIG stereo.

Ibland tar jag dock bilen till mor & far och sätter mig framför min föredetta anläggning och bara njuter, speciellt när favvoartisten släppt nytt och jag verkligen vill lyssna. Då är det nästan så att träningen går i andra hand, nästan...

End of story,


Nå, finns det några själar här på Kollo som både brinner för träningen men som spenderar lika mycket tid framför sin 2-kanals rigg???

hultman
2013-04-13, 11:21
Det finns en hel del ljudintresserade typer här. Jag är en av dem. Finns dock en annan tråd för det men mig stör det inte med en till.

Hur låter Tyr jämfört med Thor? Har precis pajat min tvåkanalsstärkare och letar efter en ny. Just nu drivs mina Elac FS247 av en bättre Onkyo flerkanalare men måste ersätta Primaren som dog. Kikat på just Tyr och Thor mkII.

Illuminatus
2013-04-13, 11:41
Trevligt att höra :)

Jag hade hemma Thor III i höstas (lånade hem från butik). Och precis som tidigare versioner av Thor så har den allt Tyr har men mycket, mycket mer. Kontrollen ökar rejält och det är inte konstigt med tanke på en stor effektökning. Den inbyggda Dacen var guld värd och lät mycket bra. Finns egentligen inte mycket negativt om Thoren mer än att den är dyr och något otroligt svårmöblerad. Djupet på förstärkaren ställer nog till med problem för de allra flesta, dock är det en vacker pjäs som gärna får ta stor plats enligt mig.

Jag sökte innan jag startade tråd men fann inget men det kanske bara är trevligt med lite fler hifi-trådar.

hultman
2013-04-13, 11:45
Trevligt att höra :)

Jag hade hemma Thor III i höstas (lånade hem från butik). Och precis som tidigare versioner av Thor så har den allt Tyr har men mycket, mycket mer. Kontrollen ökar rejält och det är inte konstigt med tanke på en stor effektökning. Den inbyggda Dacen var guld värd och lät mycket bra. Finns egentligen inte mycket negativt om Thoren mer än att den är dyr och något otroligt svårmöblerad. Djupet på förstärkaren ställer nog till med problem för de allra flesta, dock är det en vacker pjäs som gärna får ta stor plats enligt mig.

Jag sökte innan jag startade tråd men fann inget men det kanske bara är trevligt med lite fler hifi-trådar.

Ja, Thor mkIII blir onödigt dyr och avancerad. Har redan USB-dac så behöver ingen inbyggd sådan.

Mig stör det inte med fler hifitrådar. Men då får du kompensera med bilder..

Pudzianovski
2013-04-13, 11:45
Här är den: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115230

cAase
2013-04-13, 11:48
Har en fråga. Vet ni vart man kan få tag på en FiiO e6 förstärkare här i Sverige? Hittar bara utomlands, e5 finns dock här.

Wibba
2013-04-13, 11:53
Funderar starkt på att byta ut mitt gamla 4.1 datorsystem till HiFi-ljud. 2 golvhögtalare utan bas till att börja med men jag är student och har inte världens bästa inkomst så jag vet inte om jag ska vänta tills jag gått ut och skaffat jobb. 1 år kvar!

Ni som redan är lite mer inbitna än mig kanske vet av vad man borde satsa på för golvhögtalare+förstärkare? Budget 5-6000 till ingångssystemet hade jag tänkt mig!

petersson
2013-04-13, 12:27
Funderar starkt på att byta ut mitt gamla 4.1 datorsystem till HiFi-ljud. 2 golvhögtalare utan bas till att börja med men jag är student och har inte världens bästa inkomst så jag vet inte om jag ska vänta tills jag gått ut och skaffat jobb. 1 år kvar!

Ni som redan är lite mer inbitna än mig kanske vet av vad man borde satsa på för golvhögtalare+förstärkare? Budget 5-6000 till ingångssystemet hade jag tänkt mig!

Begagnat tycker jag att du ska sikta på :) Bra stereoprylar har det väl säkert funnits sen 70-talet.

hahavaffan
2013-04-13, 12:43
+1 på begagnat Wibba. Man får sjukt mycket för pengarna där, och högtalare än inget som går sönder eller slits i första taget.



Visst är vi några hifi-intresserade här på forumet. Som student inne på sitt femte år i universitetsvärlden så har man dessvärre inte riktigt råd att köpa det man verkligen vill ha, utan jag har kvar mina B&W 683 som jag köpte några månader innan jag började plugga. De är förvisso väldigt bra för sitt pris, men uppgraderingsdjävulen börjar ju rycka och dra i mig nu när jobben står för dörren. Har kikat en del på Sonus Faber den senaste tiden, och hade bara Liuto sett lika bra ut som Cremona, och låtit snäppet bättre så vore saken biff. Men de saknar tyvärr den där sjuka kvalitetskänslan som Cremona och övriga top tier-högtalare från SF har. Har även lyssnat mycket på B&Ws 800-serie, och speciellt 803D2 är en fantastiskt rolig högtalare, om än lite stor och dyr.

Illuminatus
2013-04-14, 20:57
Härligt att höra!

Bilder finns absolut att tillgå. För er som har konto på minhembio kan alltid söka upp mig där och se mina bilder, Illuminatus är namnet där också.

Slänger upp lite bilder på HiFi jag haft hemma genom åren:

http://img832.imageshack.us/img832/3963/skrmavbild20130414kl214.png

http://img822.imageshack.us/img822/3963/skrmavbild20130414kl214.png

http://img19.imageshack.us/img19/3963/skrmavbild20130414kl214.png

http://img855.imageshack.us/img855/3963/skrmavbild20130414kl214.png

http://img24.imageshack.us/img24/3963/skrmavbild20130414kl214.png


Skicka gärna upp bilder på era anläggningar och lägg några varma ord om den. Funderingar kring uppgraderingar mm.

Jag kan förresten slå ett slag för McIntoshen ihop med Rangern. Det lät mycket, mycket bra tillsammans. Totalt makalöst ljud enligt mig, "punshigt" är bara förnamnet...

/A

hahavaffan
2013-04-14, 21:44
Jaha det är du :) Har glott igenom dina album ett antal gånger. Klockren stil på lägenheten i den understa bilden!

MasterChief
2013-04-14, 21:49
Snyggt Illuminatus!

Själv så har jag B&W CM9-system i hemmabiorummet. Alldeles förträffligt nöjd. För finlyssning blir det dock mest med mina Staxlurar som jag driver med en liten go rörförstärkare, och signalen kommer från en Cambridge DAC och datorn som signalkälla.

http://oi48.tinypic.com/o09vlu.jpg

Minimjölk
2013-04-15, 08:19
Trevliga bilder och trevlig utrustning. Om du vill ha konstruktiva tips på förbättringar så det väldigt svårt att göra tips för apparater och utrustning bara genom att se en bild. :) Det jag däremot tycker mig kan se på bilderna är att du utelämnat en vettig akustikreglering. Några 100-lappar och några timmars jobb kan ge dig oerhört mycket. Prova med att dämpa förstareflexen i sidoväggarna, detta brukar göra under för ljudbilden.

The_RobRoy
2013-04-15, 17:10
Mys tråd :)

Är det någon som testat Sennheiser HD 800? Börjar bli sugen på att köpa ett par riktigt bra lurar, mina har pajat.

de_dave
2013-04-15, 17:45
Jaha det är du :) Har glott igenom dina album ett antal gånger. Klockren stil på lägenheten i den understa bilden!

haha tänkte samma sak :)

hahavaffan
2013-04-15, 18:09
Mys tråd :)

Är det någon som testat Sennheiser HD 800? Börjar bli sugen på att köpa ett par riktigt bra lurar, mina har pajat.Ja, de föll mig inte alls i smaken. Tråkiga som fan och på tok för "korrekta". Men många älskar ju dom, så du bör verkligen lyssna på ett par innan du köper. Många verkar även gilla Ultrasone ED8, vilket för mig är totalt ofattbart, så smaken är verkligen som baken.

haha tänkte samma sak :)Minhembio-lurkers :D

dauit
2013-04-15, 18:27
Mys tråd :)

Är det någon som testat Sennheiser HD 800? Börjar bli sugen på att köpa ett par riktigt bra lurar, mina har pajat.

eller varför inte gå all-in bara, köp ett par Sennheiser Orpheus för cirka 300 000 kr...

jag nöjer mig med mina Sennheiser HD 555, med soundstage modden samt borttagen isolering låter dom som ett par HD 598.
Jag är nöjd och belåten iaf, dessvärre så körs dom på det integrerade ljudkortet på moderkortet men så fort jag får pengar blir det en ARGON HA1.

minimalist
2013-04-15, 19:40
Någon som kan förklara det här med effekt i amp/högtalare så att en dummie förstår? Jag har just nu en inte allt för spännande förstärkare på 100w/kanal, som kommer bytas ut när pengar finns. Men jag är sugen på ett par begagnade PSB Alpha B1 (60w max om jag fattar rätt). Går saker åt helvete fall förstärkaren har för hög eller för låg effekt jämte högtalarna?

Figurenha
2013-04-15, 20:23
haha tänkte samma sak :)

+2 sjukt fint!

de_dave
2013-04-16, 04:29
Minhembio-lurkers :D

*popcorn*

Minimjölk
2013-04-16, 11:45
Någon som kan förklara det här med effekt i amp/högtalare så att en dummie förstår? Jag har just nu en inte allt för spännande förstärkare på 100w/kanal, som kommer bytas ut när pengar finns. Men jag är sugen på ett par begagnade PSB Alpha B1 (60w max om jag fattar rätt). Går saker åt helvete fall förstärkaren har för hög eller för låg effekt jämte högtalarna?

Vad vill du veta exakt? :D

Dina högtalare kommer inte gå sönder för at tdu kopplar in dem till en förstärkare med möjlig högre uteffekt än märk-effekten på högtalarna. Märkeffekten som anges är oftast en rekommendation och det är troligt att det finns en viss marginal i denna siffran från tillverkaren. I de flesta fall är det snarare en fördel att ha tillgång till mer effekt än vad som faktiskt behövs för att undvika att förstärkaren överbelastas och skickar ut en klippt signal till högtalare. Klippta signaler är likt fyrkantsvågor väldigt aggressiva och kan därför förstöra en högtalare som normalt sett är avsedd för betydligt högre effekter.

En bra förstärkare som lämnar en fin signal är ju givetvis bra men kan vara förrädiskt om du lirar för högt då det kan få til lföljd att högtalarelementet antingen "brinner upp" (talspolen går av eller en komponent överhettas) eller att du når högtalarens mekansika max vilket kan leda till att du "spränger högtalare" (talspolen blir skev i förhållande till konen/kolven och avger skrapljud).

Nu är 100W i många fall mer än tillräckligt. En elektrisk effektfördubbling ger 3dB högre ljudtryck och jämför du detta med hur logaritmisk vår hörsel egentligen är där en ljudtrycksförändring om 10dB motsvarar en upplevd fördubbling så kan man om man vill räkna ut hur mycket kraftigare förstärkare man behöver för att spela dubbelt så högt. Svaret är 10ggr mer effekt. Dvs du behöver gå upp till 1000W per kanal. :)

Sedan är siffran 100W bara en jämn och fin siffra. I verkligheten så kan förstärkaren lämna mer/mindre än så beroende på hur förstärkarleverantören valt att designa och ffa marknadsföra sin förstärkare.

Så för att sammanfatta: Börja med att testa med din nuvarande förstärkare för att se hur det låter. Känner du behov av att spela högre så köp en krafigare förstärkare men var då försiktig för att spela sönder högtalaren.

hahavaffan
2013-04-16, 13:06
Som vanligt ett stabilt inlägg från Minimjölk. Kan tillägga att det en helvetes skillnad på 2x100w och 2x100w. En 2000-kronors skitförstärkare köpt på ICA kan mycket väl vara specad till den effekten, samtidigt som en McIntosh MA6300 också är det. Det finns en uppsjö olika mätmetoder för att komma fram till hur mycket effekt en förstärkare lämnar, och många tillverkare anger helt galna siffror.

Extra försiktig med effektangivelserna bör man vara om man letar surroundreceiver/slutsteg, då de oftast mäts i två, eller rent av en kanal även om de är tänkta att spela ur fem eller sju kanaler samtidigt. Förr specade alltid Onkyo sina i 6 ohm med en 1kHz-signal vid endast en kanal i drift och med mycket hög distorsion, och tro fan att siffran då blir hög.

Edit: Tittade på Elgiganten lite snabbt, och där har vi exempelvis Onkyo NR616, som är en 7-kanalig receiver som lämnar "160 watt per kanal". Tittar vi närmare på siffrorna så är det mycket riktigt inte en bra sanning. Enligt databladet för den är det snarare 60 watt per kanal när samtliga drivs, dock fortfarande med en idiotisk signal (1kHz, 1% dist, 6ohm). I den riktiga världen, där exempelvis NAD varit ett föredöme genom att redovisa mer "riktiga" watt, så handlar det nog snarare om 25-30 watt per kanal.

Olegh
2013-04-16, 13:21
25-30W räcker dock att spela byxorna av de flesta i ett normalstort rum med "snälla" högtalare. Men jag håller med om att märkningen är lite töntig.

Eftersom det inte nämnts så menar jag med "snälla" högtalare att de har hög verkningsgrad och en (jag förmodar) enklare filterkonstruktion som gör lasten jämnare över hela frekvensspannet.

Illuminatus
2013-04-16, 13:38
Det är jag det ja ;)

minimjölk:

Det är såklart jättesvårt att ge tips genom att bara sett en bild och ännu svårare när jag inte längre har kvar grejerna :d

Akustiken var inget vidare på bilden med rangern och naim. Jag offrade för mycket på lägenhetens utseende och la dessvärre ingen energi på akustik. Nu vet jag att det finns många "snygga" lösningar kring akustikreglering men det blev aldrig av innan jag hyrde ut lyan, sålde av högtalarna & förstärkaren.

Nu bor jag i ny lägenhet, betydligt större och med nästan oändliga möjligheter. Jobb har jag skaffat och pengarna börjar rulla in på nytt & såklart har jag börjat leta efter en framtida anläggning. Begagnat blir det då jag tycker det är fanken så mycket mer prisvärt, det gäller ju bara ha lite tur och ha plånboken full när det kommer ut grejer på marknaden man vill ha...

Kul att det finns ett intresse för HiFi här på Kollo *hug*

The_RobRoy
2013-04-16, 15:50
Edit: Tittade på Elgiganten lite snabbt, och där har vi exempelvis Onkyo NR616, som är en 7-kanalig receiver som lämnar "160 watt per kanal". Tittar vi närmare på siffrorna så är det mycket riktigt inte en bra sanning. Enligt databladet för den är det snarare 60 watt per kanal när samtliga drivs, dock fortfarande med en idiotisk signal (1kHz, 1% dist, 6ohm). I den riktiga världen, där exempelvis NAD varit ett föredöme genom att redovisa mer "riktiga" watt, så handlar det nog snarare om 25-30 watt per kanal.

Nu har det ju visserligen börjat komma "digitala-förstärkare" som de kallas, helt enkelt en effektivare förstärkarteknik med pulsbreddsmodulering, där effekförlusterna blir mindre. Men förr i tiden var det ändå enkelt att se hur riktiga Watten på en förstärkare var, kolla bara vad den väger. Min NAD25 som levererar 160W över 7 kanaler väger in på nätta 44kg och där ingår inget försteg eller andra kretsar. Tungt ska det vara! :)

hahavaffan
2013-04-16, 16:01
Nu har det ju visserligen börjat komma "digitala-förstärkare" som de kallas, helt enkelt en effektivare förstärkarteknik med pulsbreddsmodulering, där effekförlusterna blir mindre. Men förr i tiden var det ändå enkelt att se hur riktiga Watten på en förstärkare var, kolla bara vad den väger. Min NAD25 som levererar 160W över 7 kanaler väger in på nätta 44kg och där ingår inget försteg eller andra kretsar. Tungt ska det vara! :)Jupp, så sant så. Fast NAD M2 väger sina stadiga kilon ändå ;)

Har sneglat åt M25 det senaste året, men jag velar hela tiden fram och tillbaks mellan biosteg för samtliga kanaler och stereosteg för endast frontarna. Ett Lyngdorf 2175 slutsteg, som f.ö. också är delvis digitalt, tar ju knappt upp nån plats alls.

minimalist
2013-04-16, 17:27
Tack för de bra svaren! Det jag ville veta var väl i princip om för låg eller för hög effekt från förstärkaren kan ge problem. Något behov av att spela så satans högt har jag inte, förstärkaren skall så småningom bytas ut då den är mer i klass med en 2000-kronors skitförstärkare köpt på ICA än vad jag önskar.

Wibba
2013-04-16, 17:44
Begagnat tycker jag att du ska sikta på

+1 på begagnat Wibba. Man får sjukt mycket för pengarna där, och högtalare än inget som går sönder eller slits i första taget.


Har hängt runt ett tag och kollat in olika högtalare, nya som beggade. Det är nog mest förstärkarvalet som är lite av det svåra!

Är lite tveksam om jag får tag i något sommarjobb, tur jag får tillbaka hyfsat bra på skatten iallafall. Tänkte slå till före, eller i början, av höstterminen!

Minimjölk
2013-04-17, 08:31
Tack för de bra svaren! Det jag ville veta var väl i princip om för låg eller för hög effekt från förstärkaren kan ge problem. Något behov av att spela så satans högt har jag inte, förstärkaren skall så småningom bytas ut då den är mer i klass med en 2000-kronors skitförstärkare köpt på ICA än vad jag önskar.

Det är lugnt att koppla ihop det. Oftast är det som så att om du spelar för högt börjar det låta illa först innan något går sönder så då har du ju möjlighet att sänka ljudet. jag har under mer än 20år aldrig spelar i sönder någon högtalar eoch då hjhar jag ändå förfogat över olika förstärkare mellan 20-2000W och ett 50-tal olika högtalare. Dessutom gillar jag ofta att testa gränserna och köra obskyra testsignaler för att tex se hur det ser ut när man når mekaniska max mm :)

Mudde
2013-04-17, 08:49
Wibba:

Om du kan leva med att sakna fjärrkontroll till stärkaren så finns det hur mycket prisvärd begagnad hifi som helst från typ 70-talet.
Exempelvis många av Luxmans maskiner från tidseran med borstade aluminiumfrontar (innan de började bygga sina beklämmande fula svarta apparater) håller hög klass fortfarande.

Mvh Jonas

claes_84
2013-04-17, 08:59
Själv sitter jag på en flerkanalsanläggning som iofs fokuserar på 2 kanal.

DENON AVR 2310
Ino Audio piP
Ljud in genom Apple TV från dator / surfplatta.
Hembyggda Ino A1 kloner baserade på muPPs (finns mer att läsa på hififorum och faktiskt för den som är intresserad)

Kör det hela i 6.0 (2 frontar, jobbar oxå som fantomcenter, ingen sub, 2 sidosurround, 2 baksurround) Nu är visserligen inte A1 klonerna helt klara så jag kan inte yttra mig om ljudkvaliteten på dessa, idag kör jag på en billig argonserie som kommer att få agera sovrumshögtalare senare.

hahavaffan
2013-04-17, 09:36
Själv sitter jag på en flerkanalsanläggning som iofs fokuserar på 2 kanal.

DENON AVR 2310
Ino Audio piP
Ljud in genom Apple TV från dator / surfplatta.
Hembyggda Ino A1 kloner baserade på muPPs (finns mer att läsa på hififorum och faktiskt för den som är intresserad)

Kör det hela i 6.0 (2 frontar, jobbar oxå som fantomcenter, ingen sub, 2 sidosurround, 2 baksurround) Nu är visserligen inte A1 klonerna helt klara så jag kan inte yttra mig om ljudkvaliteten på dessa, idag kör jag på en billig argonserie som kommer att få agera sovrumshögtalare senare.Fint med lite Ino på forumet, det är du nog relativt ensam om skulle jag tro. Har bara hört pi60, men kan tänka mig att piP låter riktigt trevligt! Sugen på några basmoduler också med design av IÖ eller?

claes_84
2013-04-17, 10:04
Fint med lite Ino på forumet, det är du nog relativt ensam om skulle jag tro. Har bara hört pi60, men kan tänka mig att piP låter riktigt trevligt! Sugen på några basmoduler också med design av IÖ eller?

Hehe, ja det är en ganska liten målgrupp på Inos prylar.
har hört pi60 oxå, väldigt trevliga, men fula :)
piP låter faktiskt väldigt trevligt och mår bra av lite akustikreglering för att verkligen komma till sin rätt.
Basmoduler skippar jag faktiskt, piP klarar av att spela bra lågt vid filmtittande, tillräckligt för att fönster ska skallra. Tror inte mina grannar skulle uppskatta ifall jag skaffar basmoduler (bor i lght)
Tror det är svårt att hitta ett par högtalare som ger mer välljud för dom pengarna, om man köper gör det själv kittet dvs.

Edenfäll
2013-04-19, 11:19
Hoppas det är ok att låna tråden för lite köpråd. Jag är för närvarande ute efter ett par hörlurar för hemmabruk. Är inte sjukt påläst inom området men jag har kollat mycket på AKG's modeller i 1.5k-2k klassen.

Jag har testat en polares Sennheiser HD598 och jag gillar dem, dock så skulle jag önska liteee mer bas än vad de erbjuder. Det ska inte vara något extremt, men HD598 känns ganska neutrala.

Det modeller jag kollat på är AKG K242 HD och K272 HD. Baserat på de recensioner jag läst så verkar dem riktigt bra. Problemet jag har, och det gäller inte endast AKG's lurar, är att det är så himla svårt att hitta olika modeller i butik. Det vore ju väldigt enkelt att välja om man faktiskt kunde testa dessa lurar innan man köpte dem, men det verkar vara hyfsat svårt nuförtiden. Av denna anledning så vänder jag mig till er och undrar om någon har några tips på lurar i 1.5k-2k prisklassen? Har någon testat ovan nämda lurar? Vad anser ni?

hahavaffan
2013-04-19, 11:27
Kan bara hålla med om att HD589 är bra, men för neutrala. Om jag vore du hade jag letat efter begagnade Denon AH-D2000! De borde ligga runt din prisklass i fint skick. Annars har jag inte så mycket tips tyvärr. Jag letade också lurar i den prisklassen för ett år sen, och det var ingen som jag gillade. Men så släppte Denon sin nya serie, och AH-D600 var precis vad jag sökt efter! Fin topp och lagom tillbakalutat mellanregister, och lite lätt överdriven bas. Perfekt för min musikstil, så nu sitter jag nästan dagligen 4-6h i sträck och lyssnar utan att bli trött. Men dom spräcker ju tyvärr din budget, och ser ut som skit :D

Edenfäll
2013-04-19, 12:08
Tack för tipsen! Jo, jag har kollat lite på Denon, testade faktiskt ett par på HiFi-klubben i veckan men de var rätt billiga och jag var ej imponerad. Sen håller jag med om att Denon lurarna verkligen ser ut som skit :P Borde ju inte vara en faktor, men AKG lurarna är fan så mycket snyggare. AH-D600 är, som du säger, lite för dyra för mig i dagsläget. Detta kommer dessutom bli mitt första köp av "riktiga" hörlurar, så man får väl börja hyfsat lätt och sen lär man sig till nästa gång :)

Ska åka runt i lite butiker så man iaf kan klämma och känna på några modeller, i värsta fall vår man väl beställa och skicka tillbaka ifall man är missnöjd.

The_RobRoy
2013-04-19, 16:20
Vad tror ni om dessa:

Audio Technica ATH-W1000X

http://static.trustedreviews.com/94/0000265f0/99a1/IMG-0143-1.jpg

hahavaffan
2013-04-19, 17:21
Rob: Sjukt jävla snygga. Har dock sett både icke-polerade och de som i din bild i polerad finish. Ser ut som ett par AH-D7000 med snyggare huvudbygel! Lär låta riktigt bra enligt recensionerna också, men har aldrig lyssnat på dom själv.

The_RobRoy
2013-04-19, 17:55
Rob: Sjukt jävla snygga. Har dock sett både icke-polerade och de som i din bild i polerad finish. Ser ut som ett par AH-D7000 med snyggare huvudbygel! Lär låta riktigt bra enligt recensionerna också, men har aldrig lyssnat på dom själv.

Jag tummade på ett par här om dagen, provlyssnade dock inte. Vet inte om jag gillade konceptet med de konstiga flärparna uppe på huvudet.

Edenfäll
2013-04-19, 20:53
Det fick bli ett par Audio Technica ATH-M50 tillslut, vilka jag hade läst mycket gott om. Riktigt nöjd än så länge, låg väl inom budget (fick tom rabatt av polarn på webhallen), är snygga, och i mitt tycke så låter dem väldigt bra :)

hahavaffan
2013-04-19, 22:54
Det fick bli ett par Audio Technica ATH-M50 tillslut, vilka jag hade läst mycket gott om. Riktigt nöjd än så länge, låg väl inom budget (fick tom rabatt av polarn på webhallen), är snygga, och i mitt tycke så låter dem väldigt bra :)Dom är ju sjukligt poppis, och det lär inte vara helt omotiverat, så bra köp! Snygga det vet i fan dock :d

agazza
2013-04-19, 23:36
Sitter på ett par KEF IQ 70 som frontar, XTZ sub och mirage OS3 sat som bakhögtalare. Allt körs i "2 kanals surround" som inställningen heter på min Marantz. För övrigt tycker jag att Marantz egna ljudkonfigurator fungerar riktigt bra. Oddessey?

Jobbar med akustiken i rummet men har för mycket att göra just nu för att börja laborera med dämpning.

Jag gillar en stor "sweetspot". Tanken blir att bygga vidare på rundstrålande högtalare, vet bara inte hur jag ska göra pga kostnaden.

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

agazza
2013-04-20, 08:57
Glömde att jag har även en pioneer 1980sx som tyvärr har gått sönder, men där har vi en tung pjäs.

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

D-Crawler
2013-04-20, 09:30
HiFi är mycket mycket roligt!
Själv kör jag på en rigg bestående av Klipsch RF82, XTZ W12.18P ICE, Harman & Kardon 970 och NAD C272. I kabelväg är det vanliga Supra 4.5 mm har jag för mig. Nästa steg är nog att byta H/K:n mot en NAD C372 då den i nuläget endast fungerar som förstärkare till C272:an, dom är dock lite halvsvåra (till och från) att hitta beggade.

Xtreme-G
2013-04-25, 12:25
Jag är närmast totalt oinsatt inom området men känner ändå att jag har ett intresse. Har ni något tips på hur man kan läsa in lite inom området på ett snabbt och smidigt sätt? Jag har gått teknisk fysik och elektroteknik, men ingen ingen elektronikinriktning, så jag har en del kunskaper inom elektronik samt signaler och system. Jag har i alla fall en fördom om att det verkar finnas mycket "broscience" eller vad man kallar det i ljudbranschen, och sådant är jag inte direkt intresserad av.

Akerhage
2013-05-11, 11:48
Om jag skall förlänga en kabel. Hur skall dessa tvinnas? Skall jag gå efter den röda markeringen eller skall jag gå efter sladdens "streckade linjer"?

Går det fint att bara tvinna och tejpa? Jag skall bara förlänga 1m, den sladden som kom med var för kort, men jag hade en liknande hemma som jag tänkte förlänga med. Förlorar man någon ljudkvalitet på detta?

http://i.imgur.com/qUHy8R2.jpg?3

hahavaffan
2013-05-11, 11:53
Se bara till att den kabel som går in på förstärkarens + också gör det på högtalarens +.

Dvs, skit i markeringen och följ sladden från början till slut, så att inte + blandas med -.

Det är inga problem att förlänga en sån sladd lite, men se till att tvinna ihop dom bra och tejpa sen över hela fogen så att kortslutningen inte kan uppstå. Antar att det är till ett mindre Logitech-system eller liknande?

agazza
2013-05-11, 11:59
Vill du vara säker så tvinna dom och dra på lödten så du slipper oxidering. Men jag tycker inte att det är så viktigt.




Ontopic, jag tänkte börja göra lite absorbenter, vilket DIY material brukar flitigast användas? rockwoll? Finns en byggarbetsplats här i närheten som håller på renovera en fasad så dom har pallvis med detta. Dom är säkert givmilda

Olegh
2013-05-11, 12:02
Vad som händer i skarven är att du får en lokal resistensökning. Skyfflar man då mycket ström genom kabeln, så blir den en mycket värre last för förstärkaren jämfört med en hel kabel. Vidare skulle detta kunna innebära överslag i förstärkaren och gissningsvis ganska kraftig värmeutveckling i just skarven.

Men jag tror som hahavaffan att det borde var helt lugnt här. Det är så pass låg effekt att det finns gott om marginaler.

Akerhage
2013-05-11, 12:09
Se bara till att den kabel som går in på förstärkarens + också gör det på högtalarens +.

Dvs, skit i markeringen och följ sladden från början till slut, så att inte + blandas med -.

Det är inga problem att förlänga en sån sladd lite, men se till att tvinna ihop dom bra och tejpa sen över hela fogen så att kortslutningen inte kan uppstå. Antar att det är till ett mindre Logitech-system eller liknande?

Ok, men det är ju där det blir krångel med 2 sladdar då, för som det är nu är det ju lätt att se till att + går till +. Men om jag skall ha en till sladd, vilken av dem är + då på den gamla sladden? Eller du menade att det var skitsamma, så länge det förlängs så att det inte korsas på vägen från förstärkare --> högtalare?

Olegh, tack för det, är ju ett budget logitech z906, så inte så mycket kräm i det!

hahavaffan
2013-05-11, 12:20
Ok, men det är ju där det blir krångel med 2 sladdar då, för som det är nu är det ju lätt att se till att + går till +. Men om jag skall ha en till sladd, vilken av dem är + då på den gamla sladden? Eller du menade att det var skitsamma, så länge det förlängs så att det inte korsas på vägen från förstärkare --> högtalare?

Olegh, tack för det, är ju ett budget logitech z906, så inte så mycket kräm i det!Japp, precis. Själva sladden är helt död och dum i huvudet, så vilken av de två ledarna som bär + respektive - kvittar så länge + går till + och - till -.