handdator

Visa fullständig version : Overload av information


krocrows
2013-04-13, 11:08
Tja,

Jag har läst väldigt mycket på det här forumet om allt möjligt intressant, men känner mig mest förvirrad av all info och gör därför mitt första inlägg.

Ja, det här är ett långt inlägg och ja det är ännu en "hjälp mig med mitt upplägg" fråga. Jag kan förstå att många tröttnat på sånna frågor redan, men jag hoppas att någon/några av er mer erfarna kan hjälpa mig.

Backgrund:
Jag är 24 år gammal och har gymmat ca 2 år. Det har inte varit nån jätteseriös träning och jag har verkligen slarvat med progressionen och kosten. Jag fått vissa resultat, men inte så mycket så vi behöver inte gå in på mina maxlyft och sånt (har typ inga hehe).

Jag har tränat typ MAX OT inspirerat och följt en 5 split, 3-4 set per övning och 4-8 reps per set.

Mål:
Mitt mål är att öka i styrka, speciellt i basövningar, men jag vill även bygga massa och fokus ligger på massa (efter att ha läst en masssa trådar här så vet jag att styrka och massa hör ihop dvs. får man det ena så får man det andra).

Jag siktar inte på bodybuilding på så sätt att jag vill bli superrippad för att tävla utan är nöjd om jag, om nått år, når en fysik som Kimbo Slice, Ryan Bader eller Andrei Arlovski (Se bifogade bilder eller googla).

Fråga:
Hur bör jag träna egentligen??? Jag har läst så mycket att jag inte har nån aning om vad jag bör välja. ska jag köra:



Wendler 5 3 1 (fast den känns som lite för få övningar)??
Egenkomponerad 4 split med ganska många övningar, set och reps, dvs. högvolym?
Köra alla 4 basövningar (Böj, mark, bänk, militär) varannan dag så det blir 4 pass var 7e dag?? Då kan man kanske köra böj och bänk tungt ena dagen och mark och militär lättare och sen tvärtom andra dagen?
3 split?? Kanske köra pull push ben och köra 3-1-3 eller 3-3-1?
4 halvkropps pass per vecka??


Jag är bara förvirrad av all info och vissa säger att det bästa är hög volym vilket utesluter vissa träningssätt, medan andra förespråkar lägre volym, men tyngre.

Jag vill bara träna, äta rätt och inom några år va stark och se bra ut.

Va ska man välja egentligen??

Tack på förhand,
En förvirrad indivd

mattepatte
2013-04-13, 11:11
Det går helt ok att komponera ett eget schema också.

krocrows
2013-04-13, 11:28
Det går helt ok att komponera ett eget schema också.

Jo, absolut, men forfarande finns så mkt info att jag har svårt att välja när jag sätta ihop eget schema. Som sagt, ska man kör halvkropp, 3 split, 4 split, hög volym, lågvolym osv...

tlk
2013-04-13, 11:55
Helkropp 3 gånger i veckan är ju annars ett förslag.

alden
2013-04-13, 12:36
Om du vill bli stark i baslyften och är nybörjare rekommenderar jag Stronglifts 5x5 starkt!
Deras hemsida har all info och guider till olika lyft osv. och det är självklart gratis.

Det är många här på forumet som kört och/eller kör Stronglifts och samtliga har fått goda resultat. Det är grymt för att bygga upp en grundstryka och du kommer också att få bra massa.

Ponde
2013-04-13, 12:38
Tja,

Jag har läst väldigt mycket på det här forumet om allt möjligt intressant, men känner mig mest förvirrad av all info och gör därför mitt första inlägg.

Ja, det här är ett långt inlägg och ja det är ännu en "hjälp mig med mitt upplägg" fråga. Jag kan förstå att många tröttnat på sånna frågor redan, men jag hoppas att någon/några av er mer erfarna kan hjälpa mig.

Backgrund:
Jag är 24 år gammal och har gymmat ca 2 år. Det har inte varit nån jätteseriös träning och jag har verkligen slarvat med progressionen och kosten. Jag fått vissa resultat, men inte så mycket så vi behöver inte gå in på mina maxlyft och sånt (har typ inga hehe).

Jag har tränat typ MAX OT inspirerat och följt en 5 split, 3-4 set per övning och 4-8 reps per set.

Mål:
Mitt mål är att öka i styrka, speciellt i basövningar, men jag vill även bygga massa och fokus ligger på massa (efter att ha läst en masssa trådar här så vet jag att styrka och massa hör ihop dvs. får man det ena så får man det andra).

Jag siktar inte på bodybuilding på så sätt att jag vill bli superrippad för att tävla utan är nöjd om jag, om nått år, når en fysik som Kimbo Slice, Ryan Bader eller Andrei Arlovski (Se bifogade bilder eller googla).

Fråga:
Hur bör jag träna egentligen??? Jag har läst så mycket att jag inte har nån aning om vad jag bör välja. ska jag köra:



Wendler 5 3 1 (fast den känns som lite för få övningar)??
Egenkomponerad 4 split med ganska många övningar, set och reps, dvs. högvolym?
Köra alla 4 basövningar (Böj, mark, bänk, militär) varannan dag så det blir 4 pass var 7e dag?? Då kan man kanske köra böj och bänk tungt ena dagen och mark och militär lättare och sen tvärtom andra dagen?
3 split?? Kanske köra pull push ben och köra 3-1-3 eller 3-3-1?
4 halvkropps pass per vecka??


Jag är bara förvirrad av all info och vissa säger att det bästa är hög volym vilket utesluter vissa träningssätt, medan andra förespråkar lägre volym, men tyngre.

Jag vill bara träna, äta rätt och inom några år va stark och se bra ut.

Va ska man välja egentligen??

Tack på förhand,
En förvirrad indivd

Om du redan har bra teknik i basövningar/schyssta stats i dem så rekommenderar jag wendler 5/3/1. Sen kör du det som ett över/under split, dvs. underkropp på mark/böjdagarna och överkropp på press/bänk dagarna. Så kör jag iaf, med typ 3-4 assistans övningar och BBB av press på bänkdag, bänk på pressdag alltså är de omkastade.

krocrows
2013-04-14, 19:17
Kommer bli nått av de 2 uppläggen i den bifogade bilden. borde funka för både styrka och massa, eller va säger ni. Är den ena bättre än den andra? eller ska man kanske köra ena 3-4 månader och sen den andra 1-2 månader och så börja om??

Jontez
2013-04-14, 22:23
Om jag fick träffa mitt gamla jag för några år sen när jag hattade omkring med olika program så hade jag sagt åt mig att köra något med tydlig progression så som sl 5x5, starting strength och sen senare att fortsätta med Wendler 5/3/1. Då för man bra koll på alla basic lyft och bygger upp en bra grundstyrka. Och med styrkan kommet även massan

slackerguru
2013-04-14, 22:59
Kör ett år framöver och testa dig fram.
Du hinner ju lätt igenom 3-6 upplägg per år beroende på hur du periodiserar. Sen utefter det så kommer du ju märka vad som passa just dig.

dluddeckens
2013-04-14, 23:15
Tja,

Jag har läst väldigt mycket på det här forumet om allt möjligt intressant, men känner mig mest förvirrad av all info och gör därför mitt första inlägg.

Ja, det här är ett långt inlägg och ja det är ännu en "hjälp mig med mitt upplägg" fråga. Jag kan förstå att många tröttnat på sånna frågor redan, men jag hoppas att någon/några av er mer erfarna kan hjälpa mig.

Backgrund:
Jag är 24 år gammal och har gymmat ca 2 år. Det har inte varit nån jätteseriös träning och jag har verkligen slarvat med progressionen och kosten. Jag fått vissa resultat, men inte så mycket så vi behöver inte gå in på mina maxlyft och sånt (har typ inga hehe).

Jag har tränat typ MAX OT inspirerat och följt en 5 split, 3-4 set per övning och 4-8 reps per set.

Mål:
Mitt mål är att öka i styrka, speciellt i basövningar, men jag vill även bygga massa och fokus ligger på massa (efter att ha läst en masssa trådar här så vet jag att styrka och massa hör ihop dvs. får man det ena så får man det andra).

Jag siktar inte på bodybuilding på så sätt att jag vill bli superrippad för att tävla utan är nöjd om jag, om nått år, når en fysik som Kimbo Slice, Ryan Bader eller Andrei Arlovski (Se bifogade bilder eller googla).

Fråga:
Hur bör jag träna egentligen??? Jag har läst så mycket att jag inte har nån aning om vad jag bör välja. ska jag köra:



Wendler 5 3 1 (fast den känns som lite för få övningar)??
Egenkomponerad 4 split med ganska många övningar, set och reps, dvs. högvolym?
Köra alla 4 basövningar (Böj, mark, bänk, militär) varannan dag så det blir 4 pass var 7e dag?? Då kan man kanske köra böj och bänk tungt ena dagen och mark och militär lättare och sen tvärtom andra dagen?
3 split?? Kanske köra pull push ben och köra 3-1-3 eller 3-3-1?
4 halvkropps pass per vecka??


Jag är bara förvirrad av all info och vissa säger att det bästa är hög volym vilket utesluter vissa träningssätt, medan andra förespråkar lägre volym, men tyngre.

Jag vill bara träna, äta rätt och inom några år va stark och se bra ut.

Va ska man välja egentligen??

Tack på förhand,
En förvirrad indivd

"Köra alla 4 basövningar[/B] (Böj, mark, bänk, militär) varannan dag så det blir 4 pass var 7e dag??"

Kör man varannan dag så är det 4 pass på 8 dagar.


Jag skulle starkt rekommendera att du kör 531 - jag tycker det har smartast progression sett över ett års träning. Det fungerar verkligen.

Lycka till.

Hackenschmidt
2013-04-15, 02:58
Om ditt problem tidigare har varit utebliven progression så hade jag inte gett mig på att snickra ihop eget. 5-3-1 är perfekt för det ändamålet men det kräver å andra sidan att du har tydligt uppmätta maxlyft. 5x5 i några månader för att skapa en grundstyrka tycker jag, sedan 5-3-1 med en del isolationsövningar för estetiken om det är viktigt.

Sen säger du att du skulle vara nöjd om du något år såg ut som Arlovski. Han brukar väga in på runt 108-111kg på 193cm med magrutor. Inget man uppnår på några få år.

Med det menar jag inte att låta nedlåtande eller försöka göra dig opepp, bara att du inser att det är en lång resa, något som understryks i 5-3-1.

anvihl
2013-04-15, 03:38
Att köra 531 var nog det bästa jag har gjort för min styrka i alla fall angående assistansövningar kan du ju lägga upp det som du vill man behöver inte följa färdigskrivna scheman du vet =)

dunborg
2013-04-15, 05:53
Om ditt problem tidigare har varit utebliven progression så hade jag inte gett mig på att snickra ihop eget. 5-3-1 är perfekt för det ändamålet men det kräver å andra sidan att du har tydligt uppmätta maxlyft. 5x5 i några månader för att skapa en grundstyrka tycker jag, sedan 5-3-1 med en del isolationsövningar för estetiken om det är viktigt.

Sen säger du att du skulle vara nöjd om du något år såg ut som Arlovski. Han brukar väga in på runt 108-111kg på 193cm med magrutor. Inget man uppnår på några få år.

Med det menar jag inte att låta nedlåtande eller försöka göra dig opepp, bara att du inser att det är en lång resa, något som understryks i 5-3-1.

Håller med starkt här, börja med SL5x5 något år för att sen hoppa över till 5/3/1.