handdator

Visa fullständig version : Bli stark i marklyft utan att knäböja?


exevision
2013-04-13, 08:43
Har så problem att få riktigt bra teknik i knäböj och mitt fokus är att bli stark i marklyft. Kan man skippa knäböj och byta ut det till något annat som har bra överföring till marklyft? Eller ska jag bara ge mig den på att få till knäböjandet? Problemet i böjen är att jag har en instabilitet/olika rörlig i skuldran vilket ibland får stången att bli sned och/eller kroppen att vrida sig eller bli sned (har även en lätt skolios). Har dock fått det att bli betydligt bättre och en stabilare bål, men upplever det inte helt perfekt. Så tills jag fått till det hela så kanske jag bör skippa knäböjandet? Har inget problem med detta i marklyft.

mikaelj
2013-04-13, 08:53
All sorts benträning hjälper till i marklyft.

Anders The Peak
2013-04-13, 09:03
Marklyftskapacitet är genetiskt. Jag har sett folk dra 300 kg och knäböjt 150 kg på ett antal tävlingar under årens lopp...

Har även sett folk som böjer närmare 300 och markar runt 200-230 kg

tlk
2013-04-13, 09:05
Iron mind super squats-bälte kanske kan hjälpa dig böja.

Control_61
2013-04-13, 09:07
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=192929

Där har du en riktigt bra tråd om marklyftsträning.

spoon
2013-04-13, 09:09
Det går att bli ganska stark i mark utan böj. Jag kom till 200 utan att knappt köra knäböj. Men jag tycker inte att du ska låta en så liten sak som teknik hindra dig från att köra knäböj. Få hjälp av någon duktig eller fråga här på forumet och jobba med att lära dig knäböj.

exevision
2013-04-13, 10:01
All sorts benträning hjälper till i marklyft.

Kanske ska börja med benpressen igen då mendans jag tekniktränar i böjen.

Det går att bli ganska stark i mark utan böj. Jag kom till 200 utan att knappt köra knäböj. Men jag tycker inte att du ska låta en så liten sak som teknik hindra dig från att köra knäböj. Få hjälp av någon duktig eller fråga här på forumet och jobba med att lära dig knäböj.

Känns bara så frustrerande att inte få till bålen/skuldran. Har hållit på länge nu. Har ju iof blivit betydligt bättre. Men ibland känns det som om det aldrig kommer att rätta till sig, som att skoliosen är det som orsakar det hela. Men nu har jag ju bara en liten skolios och det finns ju ingen som har 100% rak rygg. För mycket dator sittande och stående kassa arbete i mitt liv kanske....