handdator

Visa fullständig version : Låg sexlust av lite kolhydrater, eller?


Enoxation
2013-04-12, 22:29
Som rubriken lyter så drog jag ner på kolhydraterna för att hamna på ett underskott på min träningsdagar (kör Leangains) och detta resulterade i en obefintlig sexlust.
Jag antar att detta är inget ovanligt under deff men med tanke på att jag är 19 och aldrig har haft problem med detta tidigare så blir jag lite orolig.

Den ända förändringen jag gjort med min kost är att jag har dragit ner på kolhydrater för att gå från långsam bulk/recomp till kroniskt underskott förutom en refeed på kanske 500-800 g CHO och fett < 50 g.
Med andra ord flyttat från 2 träningsdagar 160 g CHO vardera till en annan.
Sexlusten brukar komma tillbaka lite på kvällen eller dagen efter refeeden.
Under recompen hade jag inga problem med sexlust.

Jag är 178 cm
70 kg morgonvikt och gissar ca 12% BF
Egentligen är det tänkt att jag ska fortsätta med recomp då detta fungerade utmärkt(tappade några cm från midjan samtidigt som jag gick upp 1 kg morgonvikt och såg mycket bättre ut).
Men jag vill gärna se hur min kropp reagerar på deff och om jag faktiskt klarar av att deffa till BF < 10%.
Tror ni att det är Leptin som spökar pga lägre CHO-intag eller bara lågt kcal-intag ?

Tack på förhand!

Tolkia
2013-04-12, 22:31
Dålig sexlust av lägre [I]energiintag[/I ]är ju rätt vanligt. Eller för den delen p.g.a. ökad stress på kroppen totalt, t.ex. mycket träning + mindre mat än vanligt, mycket i skolan/på jobbet, lite sömn etc.

Enoxation
2013-04-12, 22:47
Jo, dessa faktorer känner jag väl till.
En natt dålig sömn brukar göra mig mer hungrig än vanligt eller många deadlines under en period har den effekten också.
Men det konstiga är att jag har ett lugnare tempo/kortare schema och resten är oförändrat dvs jag kör fortfarande tung RPT träning 3x/vecka och cyklar max 8 km på vardagar och har gjort det i typ 6 månader utan problem, förens nu :/

WahWillDuh
2013-04-14, 10:52
Upplevde precis samma sak under min deff, jag är i samma ålder som dig.

Nu har jag börjat äta mer igen och lusten är tillbaka!
Lycka till!