handdator

Visa fullständig version : Utbildning - Två Linjer


Jahlunden
2013-04-12, 17:27
Vet någon ifall det är tillåtet att söka en utbildning medan man redan studerar vid en linje? Det vill säga om man kommer in på utbildningen i fråga: Är man då bunden till den utbildningen eller kan man stanna kvar på den nuvarande utbildningen?

Lärosätet i fråga är Chalmers om det är av någon betydelse.

Thewind
2013-04-12, 17:33
Man är fri att läsa så mycket man vill så vitt jag vet. Du får såklart inte mer studiemedel under samma tid utöver fullt lån/bidrag. Har du kapacitet är det riktigt bra (såklart beroende på vilka utbildningar). När man väl börjar jobba tar det emot att gå tillbaka till skolbänken, och inom många braschen går det inflation i utbildningsnivån. Vilka program har du tänkt dig?

Carolinew
2013-04-12, 17:34
För att läsa mer än 150% måste du prata med institutionen.

Jahlunden
2013-04-12, 17:41
Jag uttryckte mig lite klumpigt. Jag har läst Civ i Automation & Mek tre läsperioder men har kikat en hel del på Industriell Ekonomi som verkar intressant.
Om jag söker denna utbildning på grundnivå och vi förutsätter att jag bli antagen har jag då alternativet att välja mellan utbildningarna eller försvinner min plats på Z vid antagning till industriell ekonomi?

z_bumbi
2013-04-12, 18:03
Måste du söka för den nuvarande utbildningen så rangordna den bara högst.

Jahlunden
2013-04-12, 18:43
Jag studerar redan vid en utbildning. Är intresserad av en annan men inte 100 varpå jag skulle vilja ha mer tid att tänka.
Om jag pluggar vidare på utbildningen jag redan läser och söker en annan och kommer in: Vad händer? Kan jag välja mellan den nuvarande och den jag kommit in på?

4623
2013-04-12, 23:42
Enklast är att prata med din studievägledare. Men har du väl en fot inne på utbildningen så brukar det inte vara problem att hoppa på det igen även om du inte är inskriven för den aktuella terminen. Har själv hoppat på en utbildning till och från ett par gånger utan att ens söka till den aktuella terminen.

Men som sagt, prata med studievägledaren.

Annars är det som Carolinew säger, att du behöver ha dispens om det handlar om mer än 150%.

NickFisher
2013-04-13, 12:46
Har flera vänner som bytt från ett Civilingenjörsprogram till ett annat efter de första två-tre terminerna. Vet inte riktigt hur det gick till men som andra sagt, snacka med studievägledaren. Det borde ju inte vara så många kurser som du måste läsa igen om du byter rakt av, eller?