handdator

Visa fullständig version : Hur deklarera sålda aktier?


delta_mats
2013-04-12, 12:53
Ska deklarera sålda aktier. Det är från aktieutdelning. Har därför inget omkostnadesbelopp.

Är omkostnadsbeloppet vad aktierna var värda vid utdelningen?

Dreas
2013-04-12, 12:57
What? Utdelning schablonbeskattas väl?

Sålda aktier har väl inget med utdelningen att göra direkt, eller missar jag något?

delta_mats
2013-04-12, 13:13
Jag vet inte. Därför jag frågar.

Quint
2013-04-12, 13:13
Förstår inte riktigt, har du sålt aktier eller har du fått utdelning?

Är det på börsnoterat företag eller är det från aktier i något fåmansföretag som du själv jobbar på?

Utdelningarna jag får från mina aktier i börsnoterade bolag brukar ordna sig själv utan att jag anger något särskilt i deklarationen, det brukar vara färdigifyllt redan (tror/hoppas jag, annars har jag missat något i mina deklarationer de senaste åren :) ).

Utdelning från aktier i ett så kallat fåmansföretag blir lite mer spännande, åtminstone om du själv jobbar där, då krävs det en extra blankett (K10) och delar av utdelningen kan bli beskattad som lön.

Men om du letar efter Omkostnadsbelopp så låter det som att det är en K4 du sitter och fyller i? Dvs, att du faktiskt sålt dina aktier, inte bara fått utdelning på dem? Då är omkostnadsbeloppet det du köpt dem för, eller 20% av det du säljer dem för (shablonsvärde), vilket som än blir högst, eftersom du vill ha ett så högt omkostnadsbelopp som möjligt :)

delta_mats
2013-04-12, 13:18
Hmm är helt lost här. Har fått aktier från Volvo då jag jobbade där. Alltså inget jag själv köpt. Dessa har jag nu sålt. Enligt deklarationspappret skulle jag fylla i k4.

Amfksp
2013-04-12, 13:20
Du får kolla upp det ungefärliga värde då du fick dom. Det anger du som omkostnad.

delta_mats
2013-04-12, 13:22
Du får kolla upp det ungefärliga värde då du fick dom. Det anger du som omkostnad.

Ja det värdet ser jag på min internetbank.

Quint
2013-04-12, 13:22
Ok, då är jag med. Eftersom du fått aktierna gratis så använder du dig lämpligtvis av Schablonsberäkningen och sätter omkostnaden till 20% av vad du sålde dem för.

Finns mer att läsa på sida 4 under "Omkostnadsbelopp" i denna pdf från skatteverket:
http://www.skatteverket.se/download/18.3684199413c956649b512bab/1363961915913/33214.pdf

Alfers
2013-04-12, 13:25
Finns ingen k4 service på din internetbank? Finns på swedbank iaf, lite gömd.. Se vad den säger.

Quint
2013-04-12, 13:34
Fast om han fått aktierna så är det inte säkert att banken kan hjälpa till så mycket.

Backar lite från mitt tidigare påstående, inte säker att 20% är det som gäller för dig, vid gåva som verkar det som att du får ta hänsyn till inköpsvärdet för den som gav dig aktierna, dessutom kan det säkert finnas ytterligare specialregler när du fått dem från ett företag du jobbat på, om du fått dem som någon form av ersättning istället för t.ex löneökningar eller liknande. Tyvärr inget jag har koll på, om du inte får ett bättre svar från någon annan här kan du alltid ringa skatteverket och få hjälp av dem.

Du kan alltid välja att använda 20%, men inte säkert att det är det bästa för dig, om du kan få fram ett omkostnadsbelopp som är högre än 20% så är det att föredra eftersom högre omkostnadsbelopp = mindre vinst = mindre skatt.

delta_mats
2013-04-12, 13:51
Såg nu att jag kunde klicka en liten ruta där det automatiskt fylls i enligt schablonmetoden.

Quint
2013-04-12, 13:54
Fast schablon är som sagt antagligen sämre än vad du hade. Eftersom jag avskyr att inte veta hur saker fungerar så har jag sökt runt lite och verkar som du kunde ignorerat allt jag sagt och gått på amfskp's svar direkt :)
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/formaner/incitamentsprogram/aktier.4.69ef368911e1304a625800014393.html

Antar att du fått betala någon förmånsbeskattning när du en gång i tiden fick aktierna, vilket gör att värdet på dem när du fick dem faktiskt är ditt omkostnadsbelopp, så OM det värdet är högre än schablonsvärdet bör du gå på det (om du nu hade det värdet i din internetbank också)

delta_mats
2013-04-12, 13:57
Fast schablon är som sagt antagligen sämre än vad du hade. Eftersom jag avskyr att inte veta hur saker fungerar så har jag sökt runt lite och verkar som du kunde ignorerat allt jag sagt och gått på amfskp's svar direkt :)
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/formaner/incitamentsprogram/aktier.4.69ef368911e1304a625800014393.html

Antar att du fått betala någon förmånsbeskattning när du en gång i tiden fick aktierna, vilket gör att värdet på dem när du fick dem faktiskt är ditt omkostnadsbelopp, så OM det värdet är högre än schablonsvärdet bör du gå på det (om du nu hade det värdet i din internetbank också)

Räknar jag med aktiernas värde när jag fick dom som omkostnadsbelopp så gjorde jag en förlust när jag sålde dom. Räknar jag enligt schablonmetoden så gjorde jag en vinst. Den stora frågan är ju vilket sätt som är korrekt att räkna på. Jag vet inte om jag fick betala någon förmåndsbeskattning eller inte.

Fuark
2013-04-12, 14:57
jag förstår ingenting. jag har också köpt och sålt en hel del aktier nu de senaste två åren. hur får jag tag i informationen som behövs för K4 blanketten? Har kontot på avanza

Dreas
2013-04-12, 14:58
jag förstår ingenting. jag har också köpt och sålt en hel del aktier nu de senaste två åren. hur får jag tag i informationen som behövs för K4 blanketten? Har kontot på avanzaDet som behövs är vad du köpte aktierna för. Vad du fått in av din försäljning och antalet står där har jag för mig.

Fuark
2013-04-12, 15:05
Det som behövs är vad du köpte aktierna för. Vad du fått in av din försäljning och antalet står där har jag för mig.

ok tack, det låter rätt simpelt. men jag tankade hem en "portföljrapport" på avanza. men där står bara mina nuvarande innehav med, jag vill ha för hela min "karriär", det du nämnde då.
personligen har jag inte skrivit ner någonting, hur får jag tag i denna infon?

Amfksp
2013-04-12, 15:08
ok tack, det låter rätt simpelt. men jag tankade hem en "portföljrapport" på avanza. men där står bara mina nuvarande innehav med, jag vill ha för hela min "karriär", det du nämnde då.
personligen har jag inte skrivit ner någonting, hur får jag tag i denna infon?

Kolla historik på avanza bara. Finns under fliken historik. Där ser du alla dina köp och sälj.
Sen är det bara att fylla i din K4 med inköpskostnad aka omkostnad

Dreas
2013-04-12, 15:08
ok tack, det låter rätt simpelt. men jag tankade hem en "portföljrapport" på avanza. men där står bara mina nuvarande innehav med, jag vill ha för hela min "karriär", det du nämnde då.
personligen har jag inte skrivit ner någonting, hur får jag tag i denna infon?Du har gjort ett köp någon gång, någon annan bank kanske?

Hos Nordea kan man kolla historiken för sin aktiehandel, Avanza antar jag har samma.

Fuark
2013-04-12, 15:17
det var så pass enkelt. tack.

ser nu att det kommer bli ofantligt drygt att fylla i

Quint
2013-04-12, 15:18
Räknar jag med aktiernas värde när jag fick dom som omkostnadsbelopp så gjorde jag en förlust när jag sålde dom. Räknar jag enligt schablonmetoden så gjorde jag en vinst. Den stora frågan är ju vilket sätt som är korrekt att räkna på. Jag vet inte om jag fick betala någon förmåndsbeskattning eller inte.

Det korrekta är alltid det som ger dig mest pengar tillbaka, skulle det sedan visa sig vara fel så korrigerar skatteverket det åt dig :p

Mer seriöst så vet jag faktiskt inte, skulle det vara så att förmånsbeskattning inte betalats in så är det ju en miss som gjorts då, hjälper ju inte nödvändigtvis att du gör fel en gång till. Jag hade förutsatt att allt gått rätt till när du fick aktierna och räknat på deras värde som omkostnad nu.

Har du kvar gamla deklarationer kan du ju gå tillbaka till tiden för när du fick aktierna och se ifall du hittar några spår av förmånsbeskattning där.