handdator

Visa fullständig version : Fuck Vågen!!


Fisken79
2013-04-12, 07:28
Är inte supernöjd varje gång jag ställer mig på vågen,för det händer inte så mycket! Men däremot allt annat känns bra.. spegeln visar bra,nån ådra här och där dyker upp,smalare i ansiktet,börja dra åt livremmen i byxorna osv...
Men varje gång söndag man ställer sig på vågen efter en exemplarisk träningsvecka så skriker man FUCK!!!
Men jag intalar mig själv att jag lägger på mig muskler och och tappar fett ist.
Därav inte så stora förändringar på vågen!!! Och nu hoppas jag att det finns nån snäll själ därute som kan intyga detta ;)

Lite info :

*Har ett kostschema som jag följer (anlitat en coach)
*Cardio varje morgon
*Träning 5-6ggr veckan
*inga ätardagar utan byter ut 2mål på lördagen mot kvalitet-mat

Kosttilskott: vassle,omega3,bcaa,magnesium,ala,vitamin och till sist kreatin (kanske därför jag inte gått ner på vågen så mycket?)


Började min Deff 18/3 : 91.3kg och idag 14/4 90.8kg

role
2013-04-12, 07:52
Håller med dig helt. Jag har inte vägt mig på ett par månader och mår mycket bättre av det. Använd spegeln istället. Kolla hur kläderna sitter.

zeusden1
2013-04-12, 07:55
Hur ska vi kunna veta om du ligger på större underskott än vad du gjort? Du har ju uppenbart gått ner i vikt.

Ett tips för att väga sig. Väg dig varje dag och räkna ut snittet per vecka. Det är detta snitt som du ska jämföra med varje vecka.

Fisken79
2013-04-12, 08:04
Hur ska vi kunna veta om du ligger på större underskott än vad du gjort? Du har ju uppenbart gått ner i vikt.

Ett tips för att väga sig. Väg dig varje dag och räkna ut snittet per vecka. Det är detta snitt som du ska jämföra med varje vecka.

Om jag ligger på ett större kcal-underskott innan deffen,eller vad menar du??

Langster
2013-04-12, 08:12
Jag tycker att vågen är det enda säkra sättet att hålla koll på om deffen går åt det hållet man vill.
För att bli av med fett måste man gå ned i vikt. Det går för långsamt att bygga muskler för att det ska "ersätta" fettvikten.

Ät mindre.
Att byta ut 2 mål på lördagen låter som en ätardag för mig, spelar ingen roll om det är "kvalitet". Har du koll på hur mycket kalorier du får i dig genom dessa kvalitetsmål?

bigbellybob
2013-04-12, 09:10
Hur ser dina makros ut? Varierar du de från dag till dag?

Vanish
2013-04-12, 09:26
Att bara väga sig tex 1 gång i veckan kan verkligen skapa stor skillnad. Jag väger alldeles säkert minst 0.5kg skillnad mellan olika dagar. Alltid morgon efter toabesök innan mat. Men snittet för veckan är ändå längre!

Fluency
2013-04-12, 10:17
Har precis det motsatta problemet...

Vågen går fan bara nedåt, men INGET händer så jag intalar mig själv att det bara är muskler jag tappar. QQ!

forslund
2013-04-12, 11:27
Kan mycket väl vara så att dina "fria mål" på lördagen innebär mer kolhydrater och/eller salt vilket binder vätska och sabbar resultatet på vågen om du väger dig dagen efter.

Sheogorath
2013-04-12, 11:30
Förändringar i kroppssammansättningen är så små från dag till dag att spegeln är en dålig måttstock. Man ser sig själv för ofta för att kunna göra bra bedömningar av förändringar helt enkelt.

Jag håller med Langster. Vågen är det enda säkra. Men man måste naturligtvis se till att inte tappa styrka under viktnedgången.

Och åter igen: dagsvikter är helt ointressant. Snittet över en vecka är det som ska användas för utvärdering. Medianvikten över en vecka brukar jag tjata om för att jag tycker att det är det bästa utfallsmåttet.

Fisken79
2013-04-12, 12:46
Jag tycker att vågen är det enda säkra sättet att hålla koll på om deffen går åt det hållet man vill.
För att bli av med fett måste man gå ned i vikt. Det går för långsamt att bygga muskler för att det ska "ersätta" fettvikten.

Ät mindre.
Att byta ut 2 mål på lördagen låter som en ätardag för mig, spelar ingen roll om det är "kvalitet". Har du koll på hur mycket kalorier du får i dig genom dessa kvalitetsmål?

Inte så att jag hamnar på ett överskott iallafall!

Fisken79
2013-04-12, 12:48
Kan mycket väl vara så att dina "fria mål" på lördagen innebär mer kolhydrater och/eller salt vilket binder vätska och sabbar resultatet på vågen om du väger dig dagen efter.

Därför har jag börjat väga mig på fredagar oxå!

Fisken79
2013-04-12, 12:49
Förändringar i kroppssammansättningen är så små från dag till dag att spegeln är en dålig måttstock. Man ser sig själv för ofta för att kunna göra bra bedömningar av förändringar helt enkelt.

Jag håller med Langster. Vågen är det enda säkra. Men man måste naturligtvis se till att inte tappa styrka under viktnedgången.

Och åter igen: dagsvikter är helt ointressant. Snittet över en vecka är det som ska användas för utvärdering. Medianvikten över en vecka brukar jag tjata om för att jag tycker att det är det bästa utfallsmåttet.

Börja väga mig varje morgon nu då!

Fisken79
2013-04-12, 12:58
Så här ser en dag ut
http://img.tapatalk.com/d/13/04/12/dubetumu.jpg

Sen kan variera! Äter allt från fågel,fisk,kött och råris,bönor,potatis!
Halvera kollisar på eftermiddagsmålet å stryper dom på kvällen!!

Zeq
2013-04-12, 17:49
Började du med kreatinet nyligen? I så fall är det förklaringen. Dessutom visar vågen faktiskt en -0,5 kg och du har bara hållit på i knappt en månad. Själv har jag stått still/gått upp under en period av tre veckor i deffen, men ser man helheten så ser man att jag går ned stabilt under hela deffen. Är du säker på att du har ett vettigt underskott så är det bara att köra på.

Fisken79
2013-04-14, 06:14
Började du med kreatinet nyligen? I så fall är det förklaringen. Dessutom visar vågen faktiskt en -0,5 kg och du har bara hållit på i knappt en månad. Själv har jag stått still/gått upp under en period av tre veckor i deffen, men ser man helheten så ser man att jag går ned stabilt under hela deffen. Är du säker på att du har ett vettigt underskott så är det bara att köra på.

Började med kreatinet för 3 veckor sen,och jag är helt säker på att jag ligger på ett underskott :)

Scoffan
2013-04-14, 06:34
Fortsätt att väga dig men börja också mäta midjemåttet, står vågen still och midjemåttet minskar gör du rätt.