handdator

Visa fullständig version : Kreatin?


erkiperki100
2013-04-10, 22:10
Yoyoyo, jag har funderat på att skaffa kostillskott men har bara kollat på kreatin, då det är det ända jag känner till. Det jag förstått är att det finns inga bieffekter om man följer de dagliga doserna. Då till frågan, kan jag bara använda kreatin eller behöver jag något mer? Jag tränar varannan dag med min pappa på gym. Jag vill lägga på massa muskelmassa och styrka. Är tacksam för råd om kostillskott då jag är helt ny inom detta, tacksam för svar.

Erik

whuddafuks
2013-04-10, 23:01
Behöver och behöver. Det finns ju så mycket saker där ute, och lite är det man behöver. Men jag skulle tipsa om vassle-protein/EAA/BCAA (själv tar jag vassle-protein, smakar gott till skillnad från de andra och är billigare har jag för mig!) som du tar direkt efter träningspasset. Skillnaderna på dessa produkter är nog så små att du inte ska oroa vilket som är "bäst".

Vill du gå upp i vikt och har svårt att få i dig kalorier så funkar nog en gainer efter träning väldigt bra istället!

Annars kommer jag inte på något du skulle kunna behöva.

Jag tror nog sen faktiskt inte att du behöver kreatin som nybörjare. Du kommer att öka så mycket i början endå, att jag tvivlar på om kreatinet kommer att ge så mycket.

erkiperki100
2013-04-11, 06:49
jag har tränat på gym sen sexan men hade ett litet uppehåll förra våren men sen började vi hård träna, jag har ökat ca 7 kilo sen dess och med vikterna på övningarna har jag ökat med 50-100% på hur tungt jag kör

Alfers
2013-04-11, 06:53
Kreatin är ett varför inte-tillskott enligt mig, det är såpass billigt att hur lite det än ger så är det värt det.

erkiperki100
2013-04-11, 07:05
jag ska kolla vad vassle proteinet gör.
alfers: jag lästa att man blir mer uthållig och explosiv när man tar det och mer vätska samlas i musklerna. blir musklerna större då när man har tagit kreatin och vätska har sammlats i musklerna?

burro
2013-04-11, 09:01
jag ska kolla vad vassle proteinet gör.
alfers: jag lästa att man blir mer uthållig och explosiv när man tar det och mer vätska samlas i musklerna. blir musklerna större då när man har tagit kreatin och vätska har sammlats i musklerna?

Det är ingenting magiskt med vassle.
Ät vanlig mat, stora mängder och når du inte upp till de proteinnivåer du vill så kan du komplettera med vassle. Aminosyror eller en lite vassleshake direkt efter träning är dock aldrig fel.

Kreatinet binder mer vätska till musklerna, ja. Vanligtvis upplever man att man blir lite mer "flösig" när man tar det och på gymet yttrar det sig på så sätt att du får ett något bättre tryck och kan få ut någon repetition till. Du effektiviserar din träning med andra ord. Kör ett par, tre månader i stöten och håll sen upp en månad innan du börjar med kreatinet igen.

Ingen av de alla jävla produkter som påstås förbättra din träning är bättre än kreatin. Det är det allra mest beprövade tillstkottet för den gymtränande massan.

erkiperki100
2013-04-11, 21:58
Tack för svar