handdator

Visa fullständig version : Muskler för att slåss


olleww
2013-04-10, 20:44
Tjenare, satt nyss och funderade vilka muskler som man bör träna för att slå hårt?

Och hur man tränar på gymmet för att vara bra i fight.

Hoppa över alla onödiga kommentarer nu grabbar!

-Ollew

Rikard Jansson
2013-04-10, 20:48
Slöseri med tid. Gå till en kampsportsklubb om du vill slåss eller lär dig Krav Maga om du vill ha självförsvar.

rogerQ
2013-04-10, 20:50
Marklyft och kopiösa mängder mat så du får lite tyngd bakom swingen!

major Pectoralis
2013-04-10, 20:52
Marklyft och kopiösa mängder mat så du får lite tyngd bakom swingen!

hur svingar du?

rogerQ
2013-04-10, 20:52
Med hela kroppen som Janne Långben ungefär!

olleww
2013-04-10, 20:53
Rikard Jansson, jag har funderat på att börja med någon typ av kampsport men jag känner att jag är efter och vill gärna träna på gymmet så jag får starkare slag =)

Latissimus Dorsi
2013-04-10, 20:53
Allround stark överkropp bänkar man 140 och markar 220 så har man hyfsat bra slag kan jag tänka mig.

Rikard Jansson
2013-04-10, 20:56
Rikard Jansson, jag har funderat på att börja med någon typ av kampsport men jag känner att jag är efter och vill gärna träna på gymmet så jag får starkare slag =)

Du vill bli stark innan du börjar i kampsporten? Isf lovar jag att det är ett slöseri med tid, börja med kampsporten direkt om du vill börja med det. Att slåss handlar verkligen så lite om bara muskelstyrka om man vill vara bra på det. Bara en sån sak som att kunna slå ordentligt är mycket viktigare än att vara stark.

Bryggan
2013-04-10, 20:58
Ska du bli snabb ska du inte vara på gym! Ska du bli snabb ska du träna snabbhet...alla vi här är tvålfagra och kvinnorna älskar oss. Vi behöver inte vara snabba eller slå hårt, utan vi är snälla och kramgoa men hårda på "rätt" ställen:).

Peace.

Jeneric
2013-04-10, 20:58
Rikard Jansson, jag har funderat på att börja med någon typ av kampsport men jag känner att jag är efter och vill gärna träna på gymmet så jag får starkare slag =)

Du kommer bara bli mer efter ju längre du väntar. Slå hårt handlar MYCKET om teknik och det är inte nödvändigtvis de hårdaste slagen som är de som spelar roll.

Philley
2013-04-10, 21:10
Att slå hårt handlar nästan uteslutande om teknik men visst är en stark kropp ett plus. Jag hade satsat främst på bålträning.

mikaelj
2013-04-10, 21:13
Bål-, höft- och rumpparti.

Carcer
2013-04-10, 21:20
Kasta medicinboll i golvet explosivt.

Gör frivändningar ettor.

Kör snabba slag på säck.

Skuggboxas med gummiband i händerna fäst gummibanden bakom dig.

Kör basövningar 1-3 reps, kroppsviktsövningar till fail, samt mycket kondition så har du mitt upplägg när jag tävlade.

Peter.B
2013-04-10, 21:21
Bål-, höft- och rumpparti.

Där satt den.

En stark kropp är ett plus. Men tekniken är alltid viktigare. Så börja träna på en klubb istället.

PureWhey
2013-04-10, 21:26
Nack-muskler

the dutch lumberjack
2013-04-10, 21:31
Starka triceps, samt främre axlar. Och stabila handleder på det.

Såg Badr Hari träna på gymmet (på tv!), han körde med kettlebells, lyft framifrån bl.a.

olleww
2013-04-10, 21:37
Okej dem flesta verkar tipsa om att börja med någon typ av kampsport. Det jag då undrar är om det bara går att hoppa på någon grupp oavsett kondition osv... Då jag själv har väldigt dåligt kondition. Jag vill som sagt mest träna vill inte börja med några tävlingar utan mest som en rolig träning både styrka och kondition.

Peter.B
2013-04-10, 21:39
Om det finns en nybörjargrupp som inte är full borde det gå bra. Hör efter med ansvariga för klubben eller någon tränare bara. Brukar inte vara något problem.

theroots
2013-04-10, 21:42
Det kan vara bra att skaffa en grundkondition innan du hoppar in i någon grupp men styrkan behöver inte vara ett problem.

Det med konditionen så att du orkar lära dig slag osv i över en timme. Du får ju såklart även bättre kondition av aktiviteterna där men jag talar utifrån egen erfarenhet.

bigbellybob
2013-04-10, 21:44
Starka triceps, samt främre axlar. Och stabila handleder på det.

Såg Badr Hari träna på gymmet (på tv!), han körde med kettlebells, lyft framifrån bl.a.

Mjeh det kommer sekundärt i striking, kraften kommer primärt från nederkroppen och bålen om man inte pratar jabb.

Sen just brottning/bjj är nog massa tunga basövningar och greppstyrketräning opti.

Till ts: börja träna kamsporten och kör gym vid sidan om direkt, kommer gynna dig bäst!

mattilainen
2013-04-10, 21:45
Det är så lönlöst att försöka "träna upp sig" innan man ska börja med någon kampsport. Du kommer aldrig känna dig redo då? Börja direkt och du kommer direkt få bättre kondition och teknik vilket gör mycket. Du blir bra på det du gör.

bigbellybob
2013-04-10, 21:47
Okej dem flesta verkar tipsa om att börja med någon typ av kampsport. Det jag då undrar är om det bara går att hoppa på någon grupp oavsett kondition osv... Då jag själv har väldigt dåligt kondition. Jag vill som sagt mest träna vill inte börja med några tävlingar utan mest som en rolig träning både styrka och kondition.

Det är hellugnt, du kommer ha kass kondition i början oavsett, om du inte tränar ett långt tag. Den kommer dock rätt fort när du tränar kamsporten några ggr i veckan!

olleww
2013-04-10, 21:52
Tacksam för alla informationsrika svar, nu har jag en till fråga. Vilken kampsport rekommenderar ni för en person som vill öka sin kondition och styrka?

mikaelj
2013-04-10, 21:54
Tacksam för alla informationsrika svar, nu har jag en till fråga. Vilken kampsport rekommenderar ni för en person som vill öka sin kondition och styrka?

Någon där man rör sig mycket och har mycket kroppskontakt. Jag har en förkärlek för JJ.

Vilken du väljer beror på vad du gillar.

major Pectoralis
2013-04-10, 21:58
har en bild av att de som brottas (brottare, judo etc) är betydligt starkare/fysiskare än de som slår och sparkar.

rogerQ
2013-04-10, 22:00
Jag tror på judo.

gohardorgohome
2013-04-10, 22:01
Kan rekomendera boxning starkt, utan tvekan roligaste sporten jag hållit på med, tyvärr blev man kortvarig då jag har mer kärlek för byggning.

Xtronal
2013-04-10, 22:08
Rikard Jansson, jag har funderat på att börja med någon typ av kampsport men jag känner att jag är efter och vill gärna träna på gymmet så jag får starkare slag =)

är du efter är det bäst att du börjar träna på en kampsportsklubb direkt.. då får du både in teknik och träning som ger dig hårda slag.

olleww
2013-04-10, 22:14
är du efter är det bäst att du börjar träna på en kampsportsklubb direkt.. då får du både in teknik och träning som ger dig hårda slag.

Tips på kampsport? :)

Matsa
2013-04-10, 22:16
Som många redan har svarat så ska du träna kampsport om du vill bli bra på kampsport. Om du dessutom är otränad så kommer kampsportsträningen i sig förmodligen vara fullt tillräckligt för dig till en början, om du sedan efter en tid känner att du har ork över så kan du lägga till kompletterande styrketräning. Förhoppningsvis kommer du då även ha hunnit få lite bättre insikt i vad du behöver förbättra och kunna lägga upp styrketräningen utefter det.

Ska du bli snabb ska du inte vara på gym! Ska du bli snabb ska du träna snabbhet...alla vi här är tvålfagra och kvinnorna älskar oss. Vi behöver inte vara snabba eller slå hårt, utan vi är snälla och kramgoa men hårda på "rätt" ställen:).

Peace.

Nja, en otränad person kan nog förbättra sin explosivitet och snabbhet en hel del genom att helt enkelt bli starkare upp till en viss nivå innan det krävs någon specifik snabbhetsträning. Sen måste inte den styrkan tränas upp på gymmet, det kan räcka långt med den träning man får från kampsporten. Vill minnas från min egen kampsportsträning att det brukade bli en hel del fys av olika slag.

Niklan
2013-04-10, 22:18
vadpress cofffee

Iskall
2013-04-10, 22:18
Tips på kampsport? :)

Beror på vilken typ av kampsport du gillar, man brukar kunna få pröva på några gånger på klubbarna om du nu har någon i närheten. Lättare att fatta tycke om man känner lite på det.

Fordon
2013-04-10, 22:20
Tjenare, satt nyss och funderade vilka muskler som man bör träna för att slå hårt?

Och hur man tränar på gymmet för att vara bra i fight.

Hoppa över alla onödiga kommentarer nu grabbar!

-Ollew

För att slå hårt så behöver man våga ta i, i slaget.
simple as that.
utöver det så räcker det långt att väga lite mer.

Vill man lära sig slåss så får man ofta börja med en fullkontaktsport. på köpet så får man även oftast en mogen syn på det hela.

difaren
2013-04-10, 22:21
MMA röstar jag för.. då får man lära sig lite av allt.

Men vad menar du med att slåss? En fight på gatan är knappast bara händerna utan det blir brottas också.. Och.. ja, får du en som är markant tyngre än dig så kan det bli svårt att komma upp med fel teknik.

Men man kan även knocka den största och starkaste genom ett slag.. med lite tur B)

påskegg
2013-04-10, 22:21
Allround stark överkropp bänkar man 140 och markar 220 så har man hyfsat bra slag kan jag tänka mig.

Gör mer i båda, jag slår jätte dåligt :(

Matsa
2013-04-10, 22:22
Tips på kampsport? :)

Om du skriver vart du bor kanske det blir enklare att ge dig sådana tips, någon kanske rentav känner till olika klubbar i ditt område.

Jag tycker att thaiboxning är bland det roligaste jag har tränat, dessutom var det även väldigt fysiskt vilket jag gillar. Jujutsu är också kul även om det var längre sedan så jag minns lite sämre. En period körde jag en vietnamesisk kampform som heter Binh Dinh, den var rolig eftersom det fanns en del vapenträning och akrobatik. Dessutom var tränaren en riktigt kul typ och det är ju givetvis inte oviktigt.

olleww
2013-04-10, 22:27
Om du skriver vart du bor kanske det blir enklare att ge dig sådana tips, någon kanske rentav känner till olika klubbar i ditt område.



Jag bor i Sandviken men kan ta mig till Gävle :)

Matsa
2013-04-10, 22:33
Har inte tränat kampsport på länge så Gävle har jag noll koll på trots att jag håller till i krokarna. Vet att det finns brottning, karate och judo i anslutning till kraftsportklubben. Tror det finns taijutsu på våningen över Workout Center med. Borde finnas MMA i närheten av en så stor stad med tycker man.

alexander96
2013-04-10, 22:37
Ska du bli snabb ska du inte vara på gym! Ska du bli snabb ska du träna snabbhet...alla vi här är tvålfagra och kvinnorna älskar oss. Vi behöver inte vara snabba eller slå hårt, utan vi är snälla och kramgoa men hårda på "rätt" ställen:).

Peace.


det stämmer väl inte? Tex de som kan knäböja sin kroppsvikt x2 brukar vara riktigt explosiva osv i sprints,framförallt i starten. Att göra frivändningar och andra olympiska/explosiva lyft lär ju inte göra saken sämre.

olleww
2013-04-11, 16:53
MMA röstar jag för.. då får man lära sig lite av allt.

Men vad menar du med att slåss? En fight på gatan är knappast bara händerna utan det blir brottas också.. Och.. ja, får du en som är markant tyngre än dig så kan det bli svårt att komma upp med fel teknik.

Men man kan även knocka den största och starkaste genom ett slag.. med lite tur B)

Jag har kollat runt lite på mma och jag är fett taggad på att börja!

Men hur hårt är det? Får man slåss och sparkas även på nybörjar kurserna?

Och kan jag hoppa in på en nybörjar kurs med min totalt värdelösa kondis?

difaren
2013-04-11, 17:13
Jag har kollat runt lite på mma och jag är fett taggad på att börja!

Men hur hårt är det? Får man slåss och sparkas även på nybörjar kurserna?

Och kan jag hoppa in på en nybörjar kurs med min totalt värdelösa kondis?

Det är hårt, tro mig. Men det är inte så att du får banka ur dina kamrater på kursen.

Och ja du kan hoppa in på en nybörjarkurs som nybörjare.. därav namnet nybörjareKURS!! ;)

olleww
2013-04-11, 17:47
Det är hårt, tro mig. Men det är inte så att du får banka ur dina kamrater på kursen.

Och ja du kan hoppa in på en nybörjarkurs som nybörjare.. därav namnet nybörjareKURS!! ;)

Haha okej, men jag får väll testa men tror dock dem bara har intagningar varje start av skolterminen, så måste vänta ;/

difaren
2013-04-11, 17:53
Haha okej, men jag får väll testa men tror dock dem bara har intagningar varje start av skolterminen, så måste vänta ;/

Men dra dit och sen snacka med dom och ta lite kontakt! Brukar gå att hänga på ibland.

woodii
2013-04-11, 17:54
Tjenare, satt nyss och funderade vilka muskler som man bör träna för att slå hårt?

Och hur man tränar på gymmet för att vara bra i fight.

Hoppa över alla onödiga kommentarer nu grabbar!

-Ollew

slå eller sparka hårt gör du genom att ha en bra teknik i den spark eller slag som du ska utföra.
Man kan va skitstor men det betyder inte att du kan slå hårt för det.

Jeneric
2013-04-11, 17:55
Men hur hårt är det? Får man slåss och sparkas även på nybörjar kurserna? Ja, men det brukar ske med kontroll. Inte direkt så att man går direkt på att köra full MMA-sparring. Sen får individen även sätta nivån, vill man köra lite softare så respekteras detta nästan alltid i min erfarenhet.

Och kan jag hoppa in på en nybörjar kurs med min totalt värdelösa kondis?Kan säga att det är sjukt ovanligt med totala nybörjare som inte har dålig kondis. Du kommer INTE vara ensam och tränarna har sett det tusen gånger. Ingen kommer se ner på dig.

Haha okej, men jag får väll testa men tror dock dem bara har intagningar varje start av skolterminen, så måste vänta ;/

Om det inte är fullt i klassen så går det nästan alltid att haka på närsomhelst. De flesta klubbar blir bara glada över nya medlemmar.

arthax
2013-04-11, 18:05
Träna funktionellt. Mitt tips som jag tycks upprepa vid dessa tillfällen är en 531 tvådagars.
Utöver det så är det som tidigare nämnts. En bra teknik är just en bra teknik. Att kunna använda sin muskelmassa som ett övertag eller komplement till tekniken tar tid att bygga upp.

När jag tränade thaiboxning så hade jag förmånen att få träna med en kille som tävlade i SM i -63kg. Hans sparkar var outhärdliga att ta emot på sparring, medan jag med lätthet kunde sparra med någon muskeltomte på över 90kg med halv bra teknik. Så styrketräna funktionellt för att må bra och få en bra grund och öva på tekniken på klubben, vilken kampsport du nu väljer :)

agazza
2013-04-11, 18:07
Var just på min första lekträning bland mellanstadieelever och det var det jobbigaste jag gjort i mitt liv.

För övrigt skulle jag nog ranka det följande utan någon som helst kunskap.

1. Riktig teknikträning på klubb
2. Explosiv träning, upphopp, armhävning med klapp osv.
3. Kondition, exlosiv träning, går nog att få via punkt 2.
4. Gymträning, explosiva rörelser, samt träning mot mjölksyra. Prio på bröst triceps nacke axlar och bål.

Dom flesta stora grabbar hemma i byn brukar få stryk på krogen av dom lite explosivare grabbarna.

För min del måste jag verkligen göra något åt punkt 3 samt mina handleder, kassa handleder utan stöd, gör nog ondare för han som slår än han som blir slagen.

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2