handdator

Visa fullständig version : push/pull/ben med bi's/tri's senare på kvällen


GVA
2013-04-10, 20:41
Tycker inte jag får ut allt jag vill när jag kör biceps efter ryggen och triceps efter bröst/axlar så tänkte testa detta.

dag 1: 12:00 rygg/baksida axlar 22:00 biceps 6-9set
dag 2: 12:00 bröst/ framsida axlar 22:00 triceps 6-9set
dag 3: ben/mage
dag 4: vila
dag 5: repeat
biceps och triceps kommer jag köra hemma och inte på gymmet då jag har skivstång/hantlar hemma :)

Tror ni detta kommer hjälpa mig bygga mina armar lite mer ?

Kommer bara köra såhär när jag vill/har tid till det :)
Jobbar på timme så ibland har man mycket fritid och ibland ingen alls xD

major Pectoralis
2013-04-10, 20:43
ja, det tror jag hjälper. motsvarande tänk har iaf hjälpt mig.

Ponde
2013-04-10, 20:45
Tycker inte jag får ut allt jag vill när jag kör biceps efter ryggen och triceps efter bröst/axlar så tänkte testa detta.

dag 1: 12:00 rygg/baksida axlar 22:00 biceps 6-9set
dag 2: 12:00 bröst/ framsida axlar 22:00 triceps 6-9set
dag 3: ben/mage
dag 4: vila
dag 5: repeat
biceps och triceps kommer jag köra hemma och inte på gymmet då jag har skivstång/hantlar hemma :)

Tror ni detta kommer hjälpa mig bygga mina armar lite mer ?

Kommer bara köra såhär när jag vill/har tid till det :)
Jobbar på timme så ibland har man mycket fritid och ibland ingen alls xD

Du tränar triceps om du tränar bröst, och biceps om du tränar rygg...du får nog inte så mycket ut ur detdär programmet då du kör en redan trött muskel (dessutom är bicep och tricep extremt små muskler) 2 ggr på en dag. Du borde låta dem vila åtminstone 48h.

Varför inte klassisk rygg/bicep, tricep/bröst/axlar, ben/mage 2x per vecka?

GVA
2013-04-10, 21:03
Du tränar triceps om du tränar bröst, och biceps om du tränar rygg...du får nog inte så mycket ut ur detdär programmet då du kör en redan trött muskel (dessutom är bicep och tricep extremt små muskler) 2 ggr på en dag. Du borde låta dem vila åtminstone 48h.

Varför inte klassisk rygg/bicep, tricep/bröst/axlar, ben/mage 2x per vecka?

Kört på vanlig push/pull/ben innan men tycker inte det ger armarna lika mycket stimulation som om man tränar dom lite mer för sig.

hur mycket stryk triceps och biceps tar stryk under bröst/axlar och rygg passet beror ju lite ur bra man är på att isolera muskelgrupperna. tex jag känner inte så mycket i armarna när jag kör rygg om jag använder straps.

Hade ju dock inte tänkt att köra det upplägget de dagar jag går på tunga vikter då det är hyffsat omöjligt att isolera bröst/rygg/axlar i bas övningarna. Men de dagar jag kör ca 12 reps tycker jag att armarna tar mindre stryk, får bara lite lätt pump men att pumpa musklerna är ju inte samma sak som att bryta ner dom?

GVA
2013-04-10, 21:05
ja, det tror jag hjälper. motsvarande tänk har iaf hjälpt mig.

Det hoppas jag också.

Testade att köra på detta en dag för ett tag sen och det kändes riktigt gött att få slita i vikterna på kvälls kvisten, då jag endå är en relativt kvälls pig kille. Somnade riktigt gött.

Rawsteel
2013-04-10, 21:35
Du kommer träna armarna 2 gånger per dag, tror inte det är bra alls.
Det som skulle oroa mig är dock armbågar och leder, att dra på sig inflammationer och överansträngningar i armarna är inte kul.

bigbellybob
2013-04-10, 21:36
Jag tycker det låter vettigt.

major Pectoralis
2013-04-10, 21:48
alltså, det är t.o.m. vetenskapligt beprövat att ett pass uppdelat i två tillfällen är effektivare än ett. Man är helt enkelt utvilad och få mer kvalitet på sina set.
Det finns många träningsprogram som bygger på tanken att man kör set förmiddag, middag, eftermiddag osv.

Jag körde bodyrodd på förmiddagen och chins på eftermiddagen under en sommar då jag hade tid att göra så. Funkade hur bra som helst. Ökade då i båda övningarna. Körde jag båda i ett och samma pass ökade jag bara i den övning jag körde först. Dessa två övningar ligger då dessutom mycket mera nära varandra än t.ex. bänkpress och tricepsövningar eller rygg- och bicepsövningar.

Ett begrepp att lära sig är overreaching. Man kan overreacha ganska långt under förutsättning att man bara vilar därefter.

Med risk för att låta som en besserwisser: Kroppen fungerar inte som en tama-guchi.

GVA
2013-04-10, 22:12
Du kommer träna armarna 2 gånger per dag, tror inte det är bra alls.
Det som skulle oroa mig är dock armbågar och leder, att dra på sig inflammationer och överansträngningar i armarna är inte kul.

Asså under förutsättningar att man vet vad proper form är när man tränar bröst/rygg så tar det inte så mycket på armarna underförutsättningar att man inte går på och kör för tungt! detta är som jag skrev i ett övre inlägg ett pogram som jag kommer använda när jag har tid och när jag inte lassat på och bara kört 5-8 rep i bröst/axlar/rygg övningar :)

Ont i armbågarna har jag bara fått en gång under min ''gym karriär'' och det var första året när man inte visste hur man skulle utföra övningarna på ett bra sätt och försökte imponera med stora vikter xD

GVA
2013-04-10, 22:18
alltså, det är t.o.m. vetenskapligt beprövat att ett pass uppdelat i två tillfällen är effektivare än ett. Man är helt enkelt utvilad och få mer kvalitet på sina set.
Det finns många träningsprogram som bygger på tanken att man kör set förmiddag, middag, eftermiddag osv.

Jag körde bodyrodd på förmiddagen och chins på eftermiddagen under en sommar då jag hade tid att göra så. Funkade hur bra som helst. Ökade då i båda övningarna. Körde jag båda i ett och samma pass ökade jag bara i den övning jag körde först. Dessa två övningar ligger då dessutom mycket mera nära varandra än t.ex. bänkpress och tricepsövningar eller rygg- och bicepsövningar.

Ett begrepp att lära sig är overreaching. Man kan overreacha ganska långt under förutsättning att man bara vilar därefter.

Med risk för att låta som en besserwisser: Kroppen fungerar inte som en tama-guchi.

Jo vila efter mina pass kan man nog säga att jag gör då jag har ett slappt jobb och sysslar inte med någon övrig sport! :) Äter typ var 2-3 timme då jag går på bulk, kan tänka mig att det schema som jag föreslår inte funkar så bra vid deff dock ^^