handdator

Visa fullständig version : Bygga massa och kondis


Viktorthedon
2013-04-10, 20:04
Tjenare! Har en liten fundering. Det är så att jag har tröttnat på att enbart styrketräna och är sugen på en lite mer allsidig fysik. Frågan är om det går fint att bygga både muskler OCH bättra på sin kondition under samma period? Hur hade ni lagt upp träningspassen och matintaget för bästa resultat?

Obs, jag är inte ute efter att bränna en massa fett och få en sexy body utan helt enkelt att bygga massa och få en grym kondis samtidigt.

Tack som fan på förhand! ;)

Better bodies
2013-04-10, 20:10
Kör intervaller 2 ggr i veckan. Ex värm upp lätt jogg i 10 min. Spring sedan i 30-40 sek vila 1,5 min (jogga lätt eller gå) upprepa detta 5-6 ggr. Därefter jogga lätt i 10 min. Gör detta på separata dagar gentemot styrketräningen. Ät mat och mycket protein. Sedan får du räkna med att ska du ha grym kondis ja då får du springa mkt och då hinner du inte träna styrketräning.

Viktorthedon
2013-04-10, 20:36
Tack för svar! Jo, det förstår jag. Men när man läser runder på internet så verkar detta vara lite av en omöjlighet att få en allsidig fysik. "Kör man det ena så blir du sämre i det andra". Kan ändå inte sluta att relatera till navy seals och dylikt. De är ju ganska grova och har väldigt bra kondition och uthållighet.

kalajset
2013-04-10, 21:39
Finns egentligen oändligt med personer som har lyckats med bedriften massa och kondition "samtidigt". Självklart kommer man aldrig, samtidigt, att kunna prestera i det yttersta toppskiktet inom respektive gren, men det betyder inte att det inte går att just åstadkomma bägge delarna med en och samma kropp. Det här med att konditionsträning skulle motverka styrketräningens effekter är helt enkelt inte mycket att bry sig om, om man nu har som målsättning att vilja kunna prestera någorlunda i båda. Det fungerar helt enkelt i praktiken oavsett vad studie X eller Y säger sker i kroppen vid förutsättningen Z och tidpunkten Å.

Det finns dock inget universalprogram som är lämpat för alla utan som vanligt handlar det om målsättning och personliga förutsättningar. En bra grundregel är att fokusera på en viss disciplin i taget genom att träna denna aspekt extra mycket medan man endast underhållstränar den/de andra. På så sätt höjer man kontinuerligt sin lägstanivå.

Gällande maten så fungerar det utmärkt att helt enkelt äta det man trivs med, i tillräckliga mängder för att kunna prestera. Ingen specialkost eller några särskilda kosttillskott behövs för detta. Inte heller kaloriräkning eller fokus på några speciella livsmedel.

IvarLudvig
2013-04-11, 05:57
Det finns mängder med folk som lyckas kombinera styrketräning och konditionsträning på ett lyckat sätt. Du kommer kanske aldrig bli störst i världen, men du kan bli bra stor och ändå springa snabbt. Kolla på Zlatan, han väger 100kg, och är en duglig löpare. Han har inte sprungit till sig den vikten ;).

Jag tränar för kondition och styrka enligt följande:
Mån: styrka sl5x5
Tis: Kondition, distansfart 30-40 min
Ons: styrka sl5x5
Tors: intervaller
Fre: Styrka sl5x5
Lör: vila
Sön: kondition, långpass 60-120 min

Eftersom jag inte är purung så får jag vara ganska noga med maten för att orka med träningen. De tillskott jag använder är gainer, whey, eaa och zma.

Kör hårt!

Morty
2013-04-11, 14:29
Går inte att kombinera SL5x5 med kondition.

Ponde
2013-04-11, 14:56
Det finns mängder med folk som lyckas kombinera styrketräning och konditionsträning på ett lyckat sätt. Du kommer kanske aldrig bli störst i världen, men du kan bli bra stor och ändå springa snabbt. Kolla på Zlatan, han väger 100kg, och är en duglig löpare. Han har inte sprungit till sig den vikten ;).

Jag tränar för kondition och styrka enligt följande:
Mån: styrka sl5x5
Tis: Kondition, distansfart 30-40 min
Ons: styrka sl5x5
Tors: intervaller
Fre: Styrka sl5x5
Lör: vila
Sön: kondition, långpass 60-120 min

Eftersom jag inte är purung så får jag vara ganska noga med maten för att orka med träningen. De tillskott jag använder är gainer, whey, eaa och zma.

Kör hårt!

Zlatan är ju dock lång som fan (195cm+) så 100kg är inte speciellt imponerande i hans fall. Dessutom är han ju inte så stark, nästan all tid går ju åt till att träna grenspecifikt och fotboll är ingen styrkesport.

IvarLudvig
2013-04-11, 17:26
Går inte att kombinera SL5x5 med kondition.

Varför då?

Jag har gjort det i två år, och blivit både starkare och snabbare. Så jag är tämligen övertygad om att det går ;)

Gehenna
2013-04-11, 18:17
Varför då?

Jag har gjort det i två år, och blivit både starkare och snabbare. Så jag är tämligen övertygad om att det går ;)

Hur har du lagt upp de olika passen? Det vill säga, hur ser kombinationen mellan SL-passen och konditionspassen ut? Kör du exempelvis "SL måndag, löpning tisdag, SL onsdag..." och så vidare, eller kör du SL under veckorna med vilodagar på tisdag samt onsdag och sedan löper på helgerna, eller hur gör du? Kör själv SL och tänkte börja köra lite konditionsträning nu när det börjar bli möjligt att röra sig utomhus utan att det gör fysiskt ont av kylan.

Morty
2013-04-11, 19:29
Varför då?

Jag har gjort det i två år, och blivit både starkare och snabbare. Så jag är tämligen övertygad om att det går ;)


Hur fasen kan du köra SL5x5 i TVÅ ÅR? Jag gjorde det i 2-3 månader.
Hur fasen kan du springa dagen efter 5 gristunga set knäböj? Springer du aldrig kvalité?

IvarLudvig
2013-04-11, 19:49
Hur har du lagt upp de olika passen? Det vill säga, hur ser kombinationen mellan SL-passen och konditionspassen ut? Kör du exempelvis "SL måndag, löpning tisdag, SL onsdag..." och så vidare, eller kör du SL under veckorna med vilodagar på tisdag samt onsdag och sedan löper på helgerna, eller hur gör du? Kör själv SL och tänkte börja köra lite konditionsträning nu när det börjar bli möjligt att röra sig utomhus utan att det gör fysiskt ont av kylan.

Jag kör som enligt ovan. Styrka mån, ons, fre. Kondition tis, tors, sön. Kör inte bara löpning utan även mtb, längdskidor, skridskor, innebandy. Tabata på roddmaskin mm.

Det är tungt som fasen när man drar igång eller har haft ett uppehåll. Så det blir inte enligt boken varje vecka :) ibland får man plocka bort knäböj eller marlyft eller hoppa över ett kondtionspass för att vila istället. Och fuska inte med maten...

IvarLudvig
2013-04-11, 19:52
Hur fasen kan du köra SL5x5 i TVÅ ÅR? Jag gjorde det i 2-3 månader.
Hur fasen kan du springa dagen efter 5 gristunga set knäböj? Springer du aldrig kvalité?


1 det funkar asbra. Först kör man sl övningarna, och sedan, om man orkar kompletteringsövningar.
2 tisdagar och söndagar. På torsdagar lider jag bara.

Morty
2013-04-12, 08:37
Jag förstår verkligen inte vad du är för übermensch som klarar att öka typ 150-200kg i böjen och samtidigt träna mtb, löpning, skidor, skridskor, bandy, rodd över två år.

Jag gav upp när jag började cykla ute och kände hur extremt svag tröskeln blev när jag cyklade med trötta lår. Lugn distans, zon1&2, funkade, men var onödigt jobbig. Min löpning var riktigt dålig hela förra säsongen och antagligen delvis på att jag inte kunde springa ordentligligt för att jag så ofta hade trötta, riktigt trötta ben. När man lider uppför en trappa är det mycket svårt att pressa sig konditionsmässigt.

Och då gick jag bara från 70-105kg i 5x5.

lemurkungen
2013-04-12, 09:14
Går inte att kombinera SL5x5 med kondition.

Självklart blir det tungt, och du kommer inte kunna hålla samma tempo på ökningar som om du enbart körde SL, men klart det går. Kör själv SL 5x5 sen årsskiftet, kör dessutom 6-7 pass thai- och kickboxning + 1-2 löp-pass per vecka, och jag ökade rätt bra fram tills förra veckan då deffen inleddes. Gått från 70 till 105 i böj.

IvarLudvig
2013-04-12, 15:28
Jag förstår verkligen inte vad du är för übermensch som klarar att öka typ 150-200kg i böjen och samtidigt träna mtb, löpning, skidor, skridskor, bandy, rodd över två år.

Jag gav upp när jag började cykla ute och kände hur extremt svag tröskeln blev när jag cyklade med trötta lår. Lugn distans, zon1&2, funkade, men var onödigt jobbig. Min löpning var riktigt dålig hela förra säsongen och antagligen delvis på att jag inte kunde springa ordentligligt för att jag så ofta hade trötta, riktigt trötta ben. När man lider uppför en trappa är det mycket svårt att pressa sig konditionsmässigt.

Och då gick jag bara från 70-105kg i 5x5.

Tyvärr har jag inte ökat 200 kg i böj på den här tiden, men det är så att man blir bra på det man tränar. Anstränger man benen sex pass i veckan så blir man bra på att anstränga benen många dagar i rad. Sen beror det på vilka mål man har. Är det att cykla jättesnabbt på vätternrundan eller är det att kunna hantera tung ansträngning flera dagar i rad. Jag har valt det senare och väljer därför att träna mot det, och offrar att jag kunnat bli snabbare mot att jag är starkare och behöver mindre vila.

Det om detta. Det som är intressant här är hur man kombinerar konditionsträning med muskelökning. Jag är medveten om att mitt sätt inte är optimalt, och att det är jobbigt, har du någon annan ide om hur man kan grnomföra det så får du gärna dela med dig.

Silencer
2013-04-12, 15:55
Kör tabata isf.

Ponde
2013-04-12, 16:13
Tyvärr har jag inte ökat 200 kg i böj på den här tiden, men det är så att man blir bra på det man tränar. Anstränger man benen sex pass i veckan så blir man bra på att anstränga benen många dagar i rad. Sen beror det på vilka mål man har. Är det att cykla jättesnabbt på vätternrundan eller är det att kunna hantera tung ansträngning flera dagar i rad. Jag har valt det senare och väljer därför att träna mot det, och offrar att jag kunnat bli snabbare mot att jag är starkare och behöver mindre vila.

Det om detta. Det som är intressant här är hur man kombinerar konditionsträning med muskelökning. Jag är medveten om att mitt sätt inte är optimalt, och att det är jobbigt, har du någon annan ide om hur man kan grnomföra det så får du gärna dela med dig.

Vad är dina stats nu? Du kunde ju byta program till typ wendler eller liknande med långsammare progression och aningen lättare pass, så orkar du träna kondis mera/du behöver inte skippa böjen för att orka...

Idèn med 5x5 är ju att göra snabba nybörjarökningar och sedan byta program.

Jag böt program då jag tog 130kg böj, 150kg mark och typ 100 i bänk, så typ efter 3-4 mån av sl5x5.

Sen så kan du inte anpassa kroppen för vadsomhelst, speciellt inte tunga böj OCH kondition flera gånger i veckan. Du kanske tror att du gör, men sen då du skippar böj ibland och sänker vikter/minskar på farten i cardio-passen så lurar du bara dig själv till att tro att du pallar både och.