handdator

Visa fullständig version : halvfabrikat, typ köttbullar


Jeml
2013-04-10, 15:16
Vad är nackdelarna med att käka halvfabrikat, typ köttbullar/korv/pyttepanna osv jämfört med hemlagad kyckling, lax, köttfärs? förutsatt att man äter samma mängd kalorier och samma makros.

Påverkar detta resultaten från träningen? det skulle nämligen underlätta att ibland kunna steka på ~10st köttbullar eller en chorizo och koka 200g pasta ifall man inte haft tid att ordna riktig mat. det är ju faktiskt okej makros på en sån portion.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

StarkaUlf
2013-04-10, 15:19
Det enda negativa kan väl vara en del tillsatser och konserveringsmedel (t.ex E250 i charkprodukter).
Du kommer säkerligen inte märka någon skillnad på träningen. Köttbullar och pasta ibland kommer ge dig lika bra resultat som kyckling och ris.

Simonbaws
2013-04-10, 18:14
nackdelen är väl att det är mycket mättat fett.

Bjern
2013-04-10, 18:44
Häst.

:d

Skämt åsido, onödiga tillsatser såsom socker och diverse annat.

Jeml
2013-04-10, 18:52
nåt fel på häst!? :D

vad har mättat fett för nackdelar?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Bozar
2013-04-10, 21:10
Skulle säga att det är dyrt per gram protein, kcal och snålt med näring. Hemgjord mat knäcker halvfabrikat i allt utom möjligtvis tid som man spar på skitmaten.

Jeml
2013-04-10, 21:16
Skulle säga att det är dyrt per gram protein, kcal och snålt med näring. Hemgjord mat knäcker halvfabrikat i allt utom möjligtvis tid som man spar på skitmaten.

jo håller med, men mitt kalori intag ligger på 3500-4000kcal så jaf behöver inte direkt tänka på att äta proteinrika livsmedel för att uppnå proteinbehovet då det nås ganska lätt :)

håller absolut med men för att ta köttbullar som exempel så tar det ju bra mkt längre tid att göra egen "smet" och rulla dom själv istället för att slänga på ett par stycken på stekpannan direkt o så är det klart på 10min :p

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Bozar
2013-04-10, 21:26
jo håller med, men mitt kalori intag ligger på 3500-4000kcal så jaf behöver inte direkt tänka på att äta proteinrika livsmedel för att uppnå proteinbehovet då det nås ganska lätt :)

håller absolut med men för att ta köttbullar som exempel så tar det ju bra mkt längre tid att göra egen "smet" och rulla dom själv istället för att slänga på ett par stycken på stekpannan direkt o så är det klart på 10min :p

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tonfisk eller makrill är ju klart i den sekund du får upp burken om det är så snabbt det måste gå. Körde en burk och rätt mycket pasta innan träning med salladskrydda, billigt, snabbt och verkligen något jag ser fram emot varje dag jag tränar.
Själv lagar jag ju minst 2 kg kyckling/kött/fryst fisk åt gången så man kan stoppa in det i mikron vid behov. 2 minuter brukar ju räcka då.

Dock så kanske du har lite rum för halvfabrikat om du ska sätta i dig 4000 kcal men jag hade ändå undvikit e250.

Jeml
2013-04-10, 21:32
Tonfisk eller makrill är ju klart i den sekund du får upp burken om det är så snabbt det måste gå. Körde en burk och rätt mycket pasta innan träning med salladskrydda, billigt, snabbt och verkligen något jag ser fram emot varje dag jag tränar.
Själv lagar jag ju minst 2 kg kyckling/kött/fryst fisk åt gången så man kan stoppa in det i mikron vid behov. 2 minuter brukar ju räcka då.

Dock så kanske du har lite rum för halvfabrikat om du ska sätta i dig 4000 kcal men jag hade ändå undvikit e250.

jo men där blir det betydligt mkt dyrare per portion och onödigt mkt protein. en burk tonfisk kostar 25kr typ? vad kan 8-10 köttbullar kosta? 5kr?

jag brukar också göra mat så det räcker i ett ca. 4dagar iaf när jag lagar mat.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

begt
2013-04-10, 21:34
Mättat fett är kopplat till högt total kolesterol och hjärt-kärlsjukdomar enligt vissa hjärtläkare.

Köttbullar (halvfabrikat) är nog inte det värsta man kan stoppa i sig...

***kan dock innehålla spår av kött från människor!!!11!

påskegg
2013-04-10, 21:42
Det är mycke mycket mycket äckligare :(

Jeml
2013-04-10, 21:52
Det är mycke mycket mycket äckligare :(

vad är det som är äckligt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sheogorath
2013-04-10, 21:55
Svaret på din fråga är att det inte behöver vara negativt alls men att det kan vara svårt att hitta färdigmat med just bra makros. Siktar man inte på ett väldigt högt proteinintag inom sin kcal-ram kan det nog fungera bra att inkludera färdigköttbullar mm. Man kan ju i stort sett göra plats för vad som helst om man verkligen vill det och kan tänka sig att äta torftigare resten av dagen. :)

För egen del släpper jag lite på makros-tyglarna under uppbyggnad just för att inte behöva tänka på sådant här året om.

Jeml
2013-04-10, 21:58
Svaret på din fråga är att det inte behöver vara negativt alls men att det kan vara svårt att hitta färdigmat med just bra makros. Siktar man inte på ett väldigt högt proteinintag inom sin kcal-ram kan det nog fungera bra att inkludera färdigköttbullar mm.

tack.
Nej jag siktar på 2g/kg kv (blir oftast runt 2,5g) och har ju rätt stor kaloribudget så att inkludera köttbullar i maten är absolut inget problem.
hur är det med korv? fiskpinnar? pyttepanna? vilken färdigmat är bättre respektive sämre generellt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sheogorath
2013-04-10, 22:03
tack.
Nej jag siktar på 2g/kg kv (blir oftast runt 2,5g) och har ju rätt stor kaloribudget så att inkludera köttbullar i maten är absolut inget problem.
hur är det med korv? fiskpinnar? pyttepanna? vilken färdigmat är bättre respektive sämre generellt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Balanserar man sitt höga kaloriintag och intag av mättat fett med tillräckligt av det essentiella fettet (Omega-3 är vettigt) samt ser till att få i sig sina mikronutrienter (vi är nog många på Kolo som kanske äter mindre grönt än vi borde...) och lever ett aktivt liv utan bukfetma ser jag inte att det skulle vara problem med något av det du radar upp. Varken korv eller köttbullar. :)

påskegg
2013-04-10, 22:19
vad är det som är äckligt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Smaken på maten =)

Jeml
2013-04-10, 22:20
Balanserar man sitt höga kaloriintag och intag av mättat fett med tillräckligt av det essentiella fettet (Omega-3 är vettigt) samt ser till att få i sig sina mikronutrienter (vi är nog många på Kolo som kanske äter mindre grönt än vi borde...) och lever ett aktivt liv utan bukfetma ser jag inte att det skulle vara problem med något av det du radar upp. Varken korv eller köttbullar. :)

okej ja grönsaker kan det vara dåligt med emellanåt men samtidigt känns det som att det är svårt att lida av vitaminbrist på 3500-4000kcal?

hur är fryspizzor?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

JakeShaft
2013-04-10, 22:49
Färdiga köttbullar innehåller socker. Om jag skulle göra köttbullar skulle jag ha ägg, mjölk och ströbröd i smeten i färdiga köttbullar har man istället potatismjöl och vatten. Ägg och mjölk innehåller mer näring än vatten och potatismjöl? Mindre näring i fabrikat och vanligtvis mycket salt även om det inte gäller köttbullarna.

Gör jag maten själv använder jag livsmedel som innehåller näring. Fabrikat byter till mindre näringsrika ämnen som är billigare om det går. Gör jag en skinksås så innehåller den skinka, köper jag en färdig skinksås så innehåller den 1% skinka med annat "bös".

Min åsikt är att mikronutrienter glöms bort. Hade jag haft ett stort kaloribehov hade jag kanske resonerat annorlunda.

Jeml
2013-04-10, 23:34
jo jag förstår att det innehåller mkt mindre näring och jag har inte tänkt ersätt all mat med färdigmat..

en vanlig dag ser ut så här

frukost:
120g havregryn
frysta bär, mjölk, 1tsk socker
2st ägg

träning:
20g BCAA+ev godis/glass/frukt

lunch:
200-300g ris
kycklinggryta

middag:
200-300g pasta
köttfärssås

kvällsmål:
bland protein med mjölk


bör jag oroa mig över mikro nutrienter om jag skulle byta köttfärssåsen mot färdiga köttbullar t.ex?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

WHITEFOLKS
2013-04-10, 23:43
Sen är nog en del av proteinet i korv och köttbullar från diverse bindväv dvs av väldigt lågt BV.

Om man tycker att det spelar någon roll eller inte får man avgöra själv men "samma makros" är inte nödvändigtvis samma, typ.

Nebuchadnezzar
2013-04-10, 23:59
Du behöver inte fråga om alla olika sorters halvfabrikat du kommer på - det är inte så att viss mat smyg-innehåller en massa katabola dåligheter. Sheo har ju gett det generella svaret att halvfabrikat absolut kan ha sin plats i en kost och sen är det ju upp till dig vad som passar in.

J.V
2013-04-11, 04:56
Sedan finns det ju halvfabrikat och halvfabrikat. Vissa med 94% kötthalt, andra med 75% eller vad det nu kan (får?) vara som lägst.

Har för mig att det är Dafgårds som har en variant som heter Farfars klassiska köttbullar eller liknande, hög kötthalt och smakar riktigt bra. De och Felix Delikatessköttbullar kan jag tycka är mycket godare än hemmagjort.

tlk
2013-04-11, 05:52
nåt fel på häst!? :D

vad har mättat fett för nackdelar?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

En hel del studier pekar på att klassiskt mättat fett påverkar vår tarmflora åt ett håll som är mer nagativt för resten av oss.

Pretorian
2013-04-11, 06:55
Bra tråd.

Jag gillar också enkelheten med "färdig" mat som man har i frysen men jag försöker ändå välja lite bättre alternativ till de allra billigaste varianterna. Jag tar gärna Alexander Nilssons köttbullar med 95% kött och fiskpinnar får gärna vara gjorda på filéer och inte på sånt där annat fiskrens. Prisfråga förstås men enkelheten finns kvar.

z_bumbi
2013-04-11, 07:02
Jag ser inga större problem att få in halv- eller helfabrikat i de flestas kost.
Som komplement och som ett enklare och snabbare alternativ till annat mat finns det bara nitrat och ev salt jag ser som generella risker. Så lite kalorier så att man inte kan äta halvfabrikat pga att de är näringsfattigare är det få som äter om de inte baserar hela kosten på den typen av produkter och t o m då är det svårt för tränande.

Jag har inte heller stött på något halvfabrikat som jag själv inte kan förändra sammansättningen på genom att välja vad jag äter till. Frysta grönsaker, burkbönor, ägg etc går oftast snabbt att fixa. En tomatsallad med lök till köttbullarna går på 2 minuter dvs medan köttbullarna steks och snabbmakaronerna kokar.

AronP
2013-04-11, 07:30
Energivärde 950 kJ (220 kcal)
Protein 13 g
Kolhydrat 7,4 g
-varav sockerarter 1,5 g
Fett 15 g
- varav mättat fett 6,4 g
- varav enkelomättat fett 6,7 g
- varav fleromättat fett 1 g

Låter ju inte som jätterolig mat sett ur näringsvärde (eller smak) men någon gång då och då så funkar det. Jag skulle hellre göra en stor sats någon gång och frysa in.

EDIT: ovanstående är mamma scans köttbullar.

JakeShaft
2013-04-11, 07:33
Som komplement och som ett enklare och snabbare alternativ till annat mat finns det bara nitrat och ev salt jag ser som generella risker..

Glutamat skulle jag vilja lägga till beroende på vad man menar med risk.

Springer
2013-04-11, 07:37
håller absolut med men för att ta köttbullar som exempel så tar det ju bra mkt längre tid att göra egen "smet" och rulla dom själv istället för att slänga på ett par stycken på stekpannan direkt o så är det klart på 10min :p


Tar lite tid, men det är skattefritt sparade pengar. :-) Gör ett lass i ugnen, de här är mina favoriter.

http://www.kokaihop.se/recept/kottbullar-2

(Skall jag säga som just köpte ICA:s färdiga råa hamburgare på extrapris...)

Gober
2013-04-11, 08:44
Som andra svarat behöver det inte vara negativt, för min egen del finns det tre saker som gör att jag aldrig skulle köpa tex köttbullar av halvfabrikat.


1. Tillsatser som nitrat.
2. Dyrt
3. Absolut viktigaste punkten, det är otroligt äckligt jämfört med hemlagat.


Dock köper jag tex korv men köper då av bästa kvalité från en seriös korvhandlare (korvhuset i malmö).

Finns givetvis andra halvfabrikat som är okej.

Jeml
2013-04-11, 10:08
Energivärde 950 kJ (220 kcal)
Protein 13 g
Kolhydrat 7,4 g
-varav sockerarter 1,5 g
Fett 15 g
- varav mättat fett 6,4 g
- varav enkelomättat fett 6,7 g
- varav fleromättat fett 1 g

Låter ju inte som jätterolig mat sett ur näringsvärde (eller smak) men någon gång då och då så funkar det. Jag skulle hellre göra en stor sats någon gång och frysa in.

EDIT: ovanstående är mamma scans köttbullar.

makrosen är ju inte heltokiga.. ta 100g köttbullar till 200g pasta+ketchup så har du en måltid på 1000kcal, 41g P, 18g F. helt okej?



tack för alla svar! :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

AronP
2013-04-11, 10:11
100g av proteinkällan är inte en måltid :)

Jeml
2013-04-11, 10:12
100g av proteinkällan är inte en måltid :)

varför inte??
ta 200g då och du har fortf ok makros :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

AronP
2013-04-11, 10:16
varför inte??
ta 200g då och du har fortf ok makros :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
För att det är för lite mat :)

Man kan väl säga att 9g fullvärdigt protein är lite, sen hur väl övrigt fylls ut får man göra en djupare analys på om man vill.

Men sammanfattningsvis, det är inte så farligt som många vill få det att låta som men inte heller något man bör basera hela sin kost på. Utöver det smakar det röv.

eAzy
2013-04-11, 10:48
Inte helt OT men ett hett tips på snabb mat är att köra ICA basic tonfisk i vatten, stek de i panna med tomatsås och kryddor. Behandla de alltså som köttfärsås, gärna bra me kryddor så blire goare :) Kör pasta till. Sjukt gott samt enkelt och bra näringsvärden. Billigt också, tror ICA basic tonfisken kostar 10 spänn burken för 185gram.

z_bumbi
2013-04-11, 10:52
Vem äter bara 100 g köttbullar oavsett om de är hemgjorda eller inte? Idag är en normal portions kött runt 125 g så utgå ifrån 200 g köttbullar så börjar det närma sig.
Serverat med 150 g pasta
0,5 l mjölk
Typ 150 g frysta grönsaker (ärtor och majs som bas)
Det bör hamna runt 50 g protein.

En helt okey måltid som tar 10 minuter att få till.

frippe33
2013-04-11, 12:45
För egen del så mår inte magen helt hundra av de där köttbullarna.

När jag har bråttom så tar jag en kycklingfilé och kör den på full effekt i micron tills den är i princip genomkokt. Pastan kokar under tiden. Sen steker jag kycklingen lite i pannan och häller på pasta och hosinsås. Går i princip lika fort som att steka köttbullar. Det som tar tid är att koka pastan...

begt
2013-04-11, 13:16
För egen del så mår inte magen helt hundra av de där köttbullarna.

När jag har bråttom så tar jag en kycklingfilé och kör den på full effekt i micron tills den är i princip genomkokt. Pastan kokar under tiden. Sen steker jag kycklingen lite i pannan och häller på pasta och hosinsås. Går i princip lika fort som att steka köttbullar. Det som tar tid är att koka pastan...

Men varför har jag inte testat det?!?!

Har ju en sjuk mikro (Matsui) med en effekt på 1450 W. Hettar upp vad som helst på någon minut.

luckyboi
2013-04-11, 13:18
1. Tillsatser som nitrat.



Finns det nån uppfattning när nitrat blir hälsoskadligt? Och tillsätts det inte även i vanligt kött? För visst är en del nitrat bra att äta?

Gober
2013-04-11, 17:52
Finns det nån uppfattning när nitrat blir hälsoskadligt? Och tillsätts det inte även i vanligt kött? För visst är en del nitrat bra att äta?

Världscancerfonden (?) rekommenderar 0g per vecka, det säger väl lite om vad de anser om det hela :) Det finns inte i vanligt kött om du menar vanligt oprocessat kött. Styckdetaljer, färs med mera. Men i tex skinka finns det.

Simonbaws
2013-04-11, 21:35
ät kycklingköttbullar ifrån kronfågel istället! rätt okej macros dessutom
160 kcal
16g p
8g fett endast 2g mättat fett
4.5 k

mättat fett har väl dessutom lättare att lagras in som fett? eller är jag ute och cyklar?

Nebuchadnezzar
2013-04-11, 21:47
Världscancerfonden (?) rekommenderar 0g per vecka, det säger väl lite om vad de anser om det hela :) Det finns inte i vanligt kött om du menar vanligt oprocessat kött. Styckdetaljer, färs med mera. Men i tex skinka finns det.

Du blandar ihop nitrat och natriumnitrit (E250).

Fredszky
2013-04-11, 22:08
Mamma scans köttbullar innehåller ingen nitrit (E250):

INGREDIENSER: Svenskt gris- och nötkött (73%), vatten, potatis, potatismjöl, lök, jodsalt, potatisfiber, druvsocker, socker, kryddor, jästextrakt, kryddextrakt.

J.V
2013-04-12, 01:32
Tror inte något märke av köttbullar innehåller E250. Inte heller hamburgare. Väljer man kycklingpytt (åtminstone Felix) istället för "vanlig" pyttipanna undviker man det också.