handdator

Visa fullständig version : Avveckling från styrketräning och övergång till kondition


Masterpan
2013-04-10, 14:05
Jag har nu tröttnat på styrketräning och vill satsa helhjärtat på konditionsträning och vill gärna ha lite tips på hur jag bör göra för att på ett smidigt sätt gå från 100% styrketräning till 100% konditionsträning

Som det ser ut nu vill jag innan gärna tappa en sådär 8 kg fett för att bli lättare inför löpningen. Detta är var problemet kommer in, jag behöver genomföra en viktnedgång och det känns som effekterna av att lägga av med styrketräning, börja konditionsträna, samt ligga på underskott skulle resultera i onödigt stora muskelförluster, eller komma det inte spela någon roll om t.ex ett år om jag styrketränade eller inte under viktnedgången?

Jag är rädd att få onödigt stora testosteronsänkningar och lägre metabolism om jag gå ner i vikt med bara konditionsträning.

Hur skulle ni ha gjort? Skulle ni styrketränat er igenom viktnedgången och ligga lågt på kondisen eller bara börja springa och strunta i styrketräningen? Notera att i vilket fall kommer jag köra typisk deffkosthållning.

zeusden1
2013-04-10, 14:12
Är man explosivlöpare på säg <400m så bör nog man deffa med styrketräning. Annars som löpare är det fördelaktig att väga lite. Att då ha överflödiga muskler (sett ur viktperspektiv) missgynnar längre distanser.
Väga lite = mindre energi för varje km avverkad behövs.

Ska du satsa 100% på löpning så vill du ju inte väga "för mycket", aka mycket muskler (och fett givetvis) = dåligt.

ceejay
2013-04-10, 14:14
Träna tidseffektivt på gymmet för att behålla så mycket som möjligt kanske? Det räcker med 2 pass i veckan tror jag.

tjing
2013-04-10, 14:51
Konditionsträning stimulerar testosteronproduktion direkt i le ballz via adrenerg påverkan. Långa slöpass not so much; högre tempo, låg glykogentillgänglighet desto mer osv.

En anledning till att många upplever post-exercise kåthet efter konditionsträning.

Kör för övrigt två helkroppspass styrketräning i veckan med låg volym om du vill ha kvar lite styrketräning och optimera deffen.

svenbanan
2013-04-10, 17:01
Om du tänker lägga ner all styrketräning och bara träna kondition tycker jag det verkar konstigt att du bryr dig om hur mycket muskler du kommer tappa just under viktnedgång. Du kommer ju ändå tappa muskler under tiden du bara kör löpning. Use it or lose it...

Vad gäller viktnedgången skulle jag inte bry mig om att deffa nåt särskilt. Jag tycker arslet och magen smälter bort rätt snabbt när man kommer igång med löpträning.

Om du är riktigt less på styrketräning/gymträning kan du ju köra en del kroppsviktträning i början av dina löppass. Pullups, inverted rows, handstående armhäv, armhäv, hängande benlyft kommer du rätt långt med. Det enda du behöver är nåt att hänga i, och en vägg att göra handstående mot. Påverkar inte löpningen särskilt mycket heller om du vilar nån minut innan du springer.

forslund
2013-04-10, 17:52
Tänk på att du bör behålla i alla fall 1 pass i veckan i gymmet även om du satsar helhjärtat på konditionsträningen. Det finns många saker att vinna på det.

Ytterst få konditionsutövare på hög nivå som inte har någon form av styrketräning med i sina upplägg.

begt
2013-04-10, 17:55
Styrketräna minst ett par gånger i veckan i alla fall.

Styrketräna i alla fall 1 gång i veckan när deffen är klar. Bålstabilitet t.ex. påverkar löpningen mycket.

filmjölk
2013-04-10, 23:42
Tänk vad deppig du kommer att bli när du ser ut som en blöt disktrasa i fysiken och saknar dina muskler, din fysik och din styrka för att du fick en tillfällig nyck att försöka bli något konditionsfenomen:(

Lägg inte alla ägg i en korg, kör båda ett längre tag innan du bestämmer dig.

Wrista
2013-04-11, 06:16
Jag styrketränade för några år sedan och byggde upp en schysst fysik. Men jag tröttnade på gymmet och började löpträna och gick ner flera kilon. Men vad hände med min fysik då? Jo jag blev smalfet istället. Så ett tips är att fortsätta träna åtminstone 1 -2 styrkepass i veckan.

Xtronal
2013-04-11, 08:27
Tänk vad deppig du kommer att bli när du ser ut som en blöt disktrasa i fysiken och saknar dina muskler, din fysik och din styrka för att du fick en tillfällig nyck att försöka bli något konditionsfenomen:(

Lägg inte alla ägg i en korg, kör båda ett längre tag innan du bestämmer dig.
:d

Springer
2013-04-11, 08:45
Tröttnade på styrketräningen, och la till 1-2 pass löpning istället. Vi får väl se hur det ser ut om ett år.