handdator

Visa fullständig version : Korv - hållbarhet


J.V
2013-04-10, 12:35
Upptäckte precis att jag har ett paket kängurukörv i kylen som gick ut 5 april. Det är väl hyfsad högkvalitetskorv, minimalt med tillsatser, tarmar och annat. I princip bara protein.

Kallt är det i kylen, ibland händer det att saker fryser till is därinne.

Vad tror expertisen, vågar man äta om man steker hårt? Den luktar och ser normal ut.

Fishtank
2013-04-10, 12:42
Garanterat.

Har min kyl lika kallt och kan äta/dricka saker ett tag efter utan större problem.

Reaper123
2013-04-10, 13:13
Så länge innertempen går över 70 grader (eller när dom flesta ev. bakterier dör) så ska det inte vara några som helst problem, eftersom den nu luktar normalt och heller inte visar tecken visuellt på att vara gammal!

vicarious
2013-04-10, 13:14
Bakteriedöd är inte allt man bör tänka på, vissa bakterier bildar toxiner som överlever värme osv. Men jag hade nog ätit den om den luktade och smakade OK. De flesta korv och charkuteriprodukter innehåller ju en hel de konvserveringsmedel (nitrater och liknande). Nu vet jag inte hur det ser ut down under men de lär väl ha någon motsvarighet till vårt E250.

Mental
2013-04-10, 14:23
Upptäckte precis att jag har ett paket kängurukörv i kylen som gick ut 5 april. Det är väl hyfsad högkvalitetskorv, minimalt med tillsatser, tarmar och annat. I princip bara protein.

Kallt är det i kylen, ibland händer det att saker fryser till is därinne.

Vad tror expertisen, vågar man äta om man steker hårt? Den luktar och ser normal ut.


Well, minimalt med tillsatser borde bakterier gilla. De ogillar konserverande ämnen.