handdator

Visa fullständig version : Magen!


Blindguard1
2013-04-10, 12:29
Hej!

Jag tycker att min kropp har växt fint under den tiden jag tränat, och sedan jag började köra seriöst vid julas så har jag växt som ogräs, ökat från 150 till 220 i mark, 120 till 170 i böj, 100 till 130 i bänk, fått fina, stora muskler, armarna har växt 3cm sen julas. Det enda jag har problem med är magen! Jag kör för tillfället 3-1-3, bröst/triceps/framsida axlar (mage), biceps/rygg/baksida axlar/underarmar, ben/ mage.
Jag la även till mage på bröstdagen då jag vill att den ska växa mer, jag kör mest viktade cablecrunches för magen då jag känner att min energi verkligen tar slut då, den växer säkert, men jag tycker den ligger en bit efter, jag har precis kört vlcd i en vecka och skalat bort en del fett, ligger nog på 15% för tillfället, är medveten om att de inte bör synas då, men de borde väl i alla fall göra det när man spänner? Jag ogillar magen, det är bara tråkigt att träna den... Vet inte riktigt vad jag frågar om, men antagligen om övningar jag bör köra, dropsets, supersets etc etc. Kör just nu 4-6x10-15 i cc, har då alla viktskivor i samt 25kg extra på i form av hantlar, så kör runt 75kg där.

Fishtank
2013-04-10, 12:43
Vad är det du vill uppnå?
Magrutor, ja gå ner i BF% då. Det är till stor del genetiskt vid vilken fettprocent du får synliga rutor.

alden
2013-04-10, 13:08
Vill duha magrutor eller en stadig mage?
Det här är min definition av en tvältränad mage och detta jag försöker uppnå iallafall:
http://muscle.iuhu.org/wp-content/uploads/2010/04/strongman-off-season.jpg

Det är väldigt individuellt vid vilken bf man ser magrutorna. Kolla lite off-season byggare såkan du se att en del är nåstan feta men med magrutor och en del har dom knappt trots tt de är i bra form.
http://muscle.iuhu.org/2010/04/bodybuilding-off-season-bodybuilder-photos/

Blindguard1
2013-04-10, 13:50
Bara att man ser dem.

King Grub
2013-04-10, 14:52
Då är det en dietfråga.

Blindguard1
2013-04-11, 02:16
Då är det en dietfråga.

Nej, det var inte min fråga i trådstarten, frågar snarare vad som hjälpt folk att träna deras magmuskelatur.

Chichkare
2013-04-11, 06:17
Nej, det var inte min fråga i trådstarten, frågar snarare vad som hjälpt folk att träna deras magmuskelatur.

För att få synligare magrutor beror bara på din BF eftersom i princip alla har magrutor under

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Beemel
2013-04-11, 06:32
För att få synligare magrutor beror bara på din BF eftersom i princip alla har magrutor under

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

??I princip alla??

Jag gissar på att alla har magmuskler

PureWhey
2013-04-11, 06:57
Nej, det var inte min fråga i trådstarten, frågar snarare vad som hjälpt folk att träna deras magmuskelatur.

Vad som hjälpt? Inget har hjälpt, dom har tränat magen, både indirekt och direkt.

MackeJuve
2013-04-11, 07:02
??I princip alla??

Jag gissar på att alla har magmuskler

Besserwissrar du varenda tråd eller? Magmuskler har alla, han skrev "magrutor".

zeusden1
2013-04-11, 07:12
??i princip alla??

Jag gissar på att alla har magmuskler

besserwissrar du varenda tråd eller? Magmuskler har alla, han skrev "magrutor".

:d

Hydlee
2013-04-11, 07:48
Besserwissrar du varenda tråd eller? Magmuskler har alla, han skrev "magrutor".

Så vem har inte en rectus abdominis (magrutor) då? :)

Ett Orm
2013-04-11, 08:06
Så vem har inte en rectus abdominis (magrutor) då? :)

Antalet rutor kan variera från 0-8.

Hydlee
2013-04-11, 08:25
Antalet rutor kan variera från 0-8.

0? Menar du då att muskeln inte är där eller att den inte syns? :/

Masterpan
2013-04-11, 08:44
0? Menar du då att muskeln inte är där eller att den inte syns? :/

Han benar att beroende på din genetik kommer rectus abominis ta sig olika form och på vissa blir det en stor platta medans andra distinkta rutor

PureWhey
2013-04-11, 08:50
Antalet rutor kan variera från 0-8.

Nej, men antalet visuella kan.

Rikard Jansson
2013-04-11, 09:05
150 kg i totalen på 4 månader är rätt bra jobbat för övrigt :D

Blindguard1
2013-04-11, 09:23
För att få synligare magrutor beror bara på din BF eftersom i princip alla har magrutor under

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Om vi säger såhär då, en viss persons magkonturer kan synas vid 8%, men om denna person har en vältränad mage så kanske man kan se dem vid 10% istället, eller hur? Därav har han tränat dem på ett effektivt sätt vilket är det jag eftersträvar, annars kunde jag bara dra ner till 5% så kunde man se varje muskel, otränad...

PureWhey
2013-04-11, 09:29
Om vi säger såhär då, en viss persons magkonturer kan synas vid 8%, men om denna person har en vältränad mage så kanske man kan se dem vid 10% istället, eller hur? Därav har han tränat dem på ett effektivt sätt vilket är det jag eftersträvar, annars kunde jag bara dra ner till 5% så kunde man se varje muskel, otränad...

Och det du vill ha sagt är..?

Blindguard1
2013-04-11, 09:41
Och det du vill ha sagt är..?

... Hur fan ska jag träna magen? Det står i trådstarten, jag vill ha tips om effektiva övningar, om jag ska köra supersets, drop, pyramid etc.
Ooch det jag ville ha sagt med svaret är att jag är fullt medveten om att det är fettprocenten som spelar roll för att dem ska synas, men fettprocenten har inget att göra med storleken på muskeln, som träningen har.

PureWhey
2013-04-11, 09:42
... Hur fan ska jag träna magen? Det står i trådstarten, jag vill ha tips om effektiva övningar, om jag ska köra supersets, drop, pyramid etc.

Träna dem som vilken annan muskel som helst, cablecrunches, stående, sittande, drop-set - ja, du förstår galoppen.
(Kika i övningsbanken för övningar t.ex.)

herrnilsson
2013-04-11, 09:45
Och det du vill ha sagt är..?

Att han vill ha tips på träningar där han kan bygga volym på magrutorna så som såna vid 10% BF istället för 5% BF ...? (!)

Edit: liiiite sen.

MackeJuve
2013-04-11, 10:38
Så vem har inte en rectus abdominis (magrutor) då? :)

Om någon skriver att nästan alla har magrutor under kroppsfettet tolkar jag det som att nästan alla har synliga rutor där under, man förstår det. Man behöver inte börja hugga på att alla har magmuskler, något som alla vet.

Blindguard1
2013-04-11, 11:03
Om vi säger såhär, vaderna är det många som har svårt att få massa på, de behöver tränas lite annorlunda är andra mukkler, biceps tex, så räcker det att jag kör chins, skivstångsrodd, t-bar för att sedan bara köra sittande biceps curls och barbell curls, vaderna dock, så springer jag tils jag får lätt mjölksyra i dem, sen kör jag redigt tunga stående vadpress (90% av 1RM) i 4 set tills fail, sen sittande, lättare vikter så jag klarar runt 10reps, 3-4 set, sen vader på benpressen, det är det enda som har fått mina vader att börja växa.

Jag har liknande problem med magen och därav denna tråd. Det känns alltså lite så som folks problem med vader.

Hackenschmidt
2013-04-11, 11:56
Har inget tips till dig TS men det är intressant att så många är inkörda på att BF är det enda som spelar roll för magens utseende.

Varför spelar inte muskelvolym roll där? Ryggen på en muskulös person på 10% BF kommer ju se markant annorlunda ut jämfört med en otränad person på samma BF, eller?
Varför skiljer sig magen?
Varför har väldigt smala barn sällan magrutor?

Några bildexempel för att illustrera hur jag tänker.
(Jag är dålig på att uppskatta BF% så jag säger inte att de här nödvändigtvis har identisk BF%)
http://asianbodybuilding.files.wordpress.com/2013/01/2424_skinny_guy.jpg

http://www.pudzianfight.pl/system/news/852010-0322/Mariusz_Pudzianowski_zdal_4142338.jpg

http://bogatyr.su/IMG_0133.jpg

http://www.muscleandstrength.com/forum/attachment.php?attachmentid=8342&stc=1&d=1343321744

PureWhey
2013-04-11, 13:47
Har inget tips till dig TS men det är intressant att så många är inkörda på att BF är det enda som spelar roll för magens utseende.



Man kan vara grymt vältränad utan att ha synliga rutor, så det är väl inget konstigt att bf% är hett inom detta ämne?

Hackenschmidt
2013-04-11, 15:17
Man kan vara grymt vältränad utan att ha synliga rutor, så det är väl inget konstigt att bf% är hett inom detta ämne?

Nej, jag tycker inte det är konstigt att det är hett. Givetvis är BF väldigt viktigt för utseendet.

Det jag undrar är över fenomenet mage och att jag ofta hör citat som:
För att få synligare magrutor beror bara på din BF eftersom i princip alla har magrutor under


Muskelvolymen borde väl spela en stor roll också?
Om man vill ha separationer på benen, undre/övre bröst osv - säger ni då "Bara gå ner i vikt, alla har de olika fästen på quadriceps och pectoralis som skapar separationer"? Tror snarare man hade hört "BÖJ!"
Kanske är en dålig jämförelse då rectus abdominis bara är en stor muskel där senor skapar "rutorna" (?) medan quadriceps och pectoralis har flera huvuden.

PureWhey
2013-04-11, 15:20
Bara är klart dumt att säga, en stor del är väl mer korrekt.

BisonLGcrew
2013-04-11, 15:31
Alltså nån måtta för det vara. Träna mycket mage och du får synliga magrutor på kanske 20-25%. (inga 20% som folk här verkar tro är 20 utan riktiga 20). Mina magskuler har växt sig stora och då syns dom genom mer fett än om dom skulle vara 1/3 så stora. Det är en no-brainer, släpp sargen nu.

Chichkare
2013-04-11, 17:27
Besserwissrar du varenda tråd eller? Magmuskler har alla, han skrev "magrutor".

Exakt det jag menade

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hydlee
2013-04-11, 21:52
Antalet rutor kan variera från 0-8.

Mig veterligen är den genetiska variationen bara 6 eller 8 rutor förresten.