handdator

Visa fullständig version : Värk i biceps


andeem
2013-04-10, 11:04
Jag har under en tid besvärats av värk i biceps, främst närmare armvecket. Det känns även stundtals i underarmarna.

Akut får jag även smärta vid/efter pullups, chins och curl (varför jag har undvikit dessa övningar i några veckor).

Jag har försökt behandla med diklofenak (både gel och tablett) men märker egentligen ingen effekt annat än den omedelbara smärtstillande.

Tips? Ska jag undvika alla roddar, även om de inte akut verkar förvärra problemen? Eller ska jag undvika även knäböj (ve och fasa!)?

andeem
2013-04-11, 14:01
Får hoppas att det ger sig nu under deloadveckan.

Bästitest
2013-04-12, 07:46
Hoppas det löser sig för dig.
Uppsök en kunnig inom idrottskador i tid, det är mitt tips.
Jag hade liknande symtom som du. Försökte träna ändå. Smörjande och svalde Voltaren i flera perioder. Till slut blev det ohållbart.
Tyvärr gav sjukgymnastens behanling (akupunktur) inget resultat. Diagnos överbelastning.
Uppsökte därför en kiropraktor som konstaterade en klämd radialisnerv i supinatorslitsen.
Jag är ju nästan lika ung som du och den behandlings-/rehabperiod som uppstod är verkligen inte något jag har tid med; man vill ju träna! Som sagt, backa ifrån i tid och sök hjälp innan det gått för långt. Lycka till!

Scratch89
2013-04-12, 14:32
Jag tycker det låter som en inklämning av en av nerverna som går ut i armen. Muskelöverbelastningsskador brukar väl oftast bara kännas i ursprung eller fäste, och inte i muskelbuken.

hellsburg
2013-04-12, 15:29
Hade nästan exakt samma symptom (i en arm) som visade sig vara problem med supinatorn (som roterar underarmen utåt).

Eftersom radialisnerven går genom supinatorslitsen (som Bästitest konstaterade) fick jag smärtor ner i armen och vidare ut mot och i handens muskler vid tummen. Jag blev skickad till en sjukgymnast som körde ett ultraljud och direkt konstaterade partiell ruptur av supinatorn som det huvudsakliga problemet.

Fast uppstår problem i båda armarna känns det mer troligt med inklämda nerver än muskelskada.

andeem
2013-04-15, 09:06
Tack för input. Det är betydligt bättre nu efter deloadveckan. Jag har bestämt mig för att hoppa chins och armträning även den här veckan, kör hantelrodd om det känns ok. Kommer problemet tillbaka blir det sjukgymnastbesök asap.

Kanske skulle ha varit tydlig med att jag hade smärtan i båda armarna och tydligast vid armvecken.

Bästitest
2013-04-15, 09:28
Toppen att det känns bättre!

Platsen för smärta känner jag igen på mitt elände.

Som del i min rehab följer jag rådet att strecha både supinator m. och pronator teres m. (hoppas det blev rätt här). Även om du inte skulle ha början på samma problem som jag fick så kanske det ändå kan vara bra att strecha dessa muskler.