handdator

Visa fullständig version : Hjälp med teknik i olympiska lyft


Carrolyfter
2013-04-10, 09:25
Hej,

Jag heter Carro och är ny på forumet. Jag har styrketränat i ca 2 år och började med att köra i maskiner på friskis.

Nu tränar jag på SATS medborgarplatsen.

Efter att tränat ett tag så tyckte jag det mest var tråkigt, men hittade av en slump crossfit på nätet för 1 år sedan. Jag tyckte först att det var jättekul men blev lite less på att man måste variera sig så mycket.

Jag fastnade för tyngdlyftningsdelen efter att hittat en tjej på nätet som heter Tamara Cohen, http://www.youtube.com/watch?v=j3ZV42QKgec

Wow så stark skulle jag också vilja vara!

Har försökt följa ett program på som jag hittade på nätet som ser ut så här:

Snatch for 12 singles
High Pulls for 5 sets of 2
Push Press for 5 sets of 3
Back Squat for 4 sets of 3
Abs

Snatch for 5 sets of 2
Front Squat for 3 sets of 3
Clean and Jerk for 10 singles
Pull-Ups for 5 sets of 5
Hyperextensions
Abs

Day Three
Snatch for 5 singles
High Pull, followed by a Hang Clean 5 times
Bench Press for 3 sets of 5
Back Squat for 3 sets of 5
Cable Pull-Throughs for 3 sets of 10


Jag har lite problem med mina ryck och vändningar, jag känner att jag liksom drar bak med ryggen istället för att dra upp stången.

Har haft ett par teknikpass med en PT på medborgarplatsen, men jag tyckte inte att det blev bättre.

Vad ska jag göra för att få stången uppåt istället?

Finns det någon som kan hjälpa mig, eller något ställe där man kan få teknikhjälp av folk som kan detta.

Jag bor förövrigt på Södermalm.

Med vänliga hälsningar
Carro

levak
2013-04-10, 11:35
Välkommen!

Om du har möjlighet att posta en video på när du lyfter skulle det vara lättare att ge tips. Filma gärna från sidan eller snett framifrån.

dluddeckens
2013-04-10, 13:31
Hej,

Jag heter Carro och är ny på forumet. Jag har styrketränat i ca 2 år och började med att köra i maskiner på friskis.

Nu tränar jag på SATS medborgarplatsen.

Efter att tränat ett tag så tyckte jag det mest var tråkigt, men hittade av en slump crossfit på nätet för 1 år sedan. Jag tyckte först att det var jättekul men blev lite less på att man måste variera sig så mycket.

Jag fastnade för tyngdlyftningsdelen efter att hittat en tjej på nätet som heter Tamara Cohen, http://www.youtube.com/watch?v=j3ZV42QKgec

Wow så stark skulle jag också vilja vara!

Har försökt följa ett program på som jag hittade på nätet som ser ut så här:

Snatch for 12 singles
High Pulls for 5 sets of 2
Push Press for 5 sets of 3
Back Squat for 4 sets of 3
Abs

Snatch for 5 sets of 2
Front Squat for 3 sets of 3
Clean and Jerk for 10 singles
Pull-Ups for 5 sets of 5
Hyperextensions
Abs

Day Three
Snatch for 5 singles
High Pull, followed by a Hang Clean 5 times
Bench Press for 3 sets of 5
Back Squat for 3 sets of 5
Cable Pull-Throughs for 3 sets of 10


Jag har lite problem med mina ryck och vändningar, jag känner att jag liksom drar bak med ryggen istället för att dra upp stången.

Har haft ett par teknikpass med en PT på medborgarplatsen, men jag tyckte inte att det blev bättre.

Vad ska jag göra för att få stången uppåt istället?

Finns det någon som kan hjälpa mig, eller något ställe där man kan få teknikhjälp av folk som kan detta.

Jag bor förövrigt på Södermalm.

Med vänliga hälsningar
Carro

Istället för att lägga pengar på en PT, så köp ett extra träningskort på Södra TK.

Tror det kostar ca 1500, då har du teknikhjälp så mycket du behöver i ett år :)

Trevlig klubb med dåliga tider :)

sunetdanne
2013-04-11, 10:32
Carro.

Bäst vore nog för dig att testa på en lyftarklubb.

Jag är aktiv i södratk, www.sodratk.se

Kom förbi må ons eller på fredag runt 18 så kan vi titta på dina lyft.

Du får provträna ett pass gratis sen om du tycker att detta är något för dig kan du antingen lösa års, halvårs kort eller ett teknikklippkort för 10 pass med tränare.

Hälsningar
Daniel

exor
2013-04-11, 11:29
Du har Arash John Nicksan dom jobbar på Medis. En mycket duktig tränare i det olympiska.

Carrolyfter
2013-04-11, 21:25
Välkommen!

Om du har möjlighet att posta en video på när du lyfter skulle det vara lättare att ge tips. Filma gärna från sidan eller snett framifrån.


Hej, har tyvärr inte tillgång till någon kamera för tillfället.

Det jag menar är att det känns som att jag liksom går bakåt istället för uppåt när jag gör ryck och vändningar.

Mvh
Carro

Carrolyfter
2013-04-11, 21:31
Du har Arash John Nicksan dom jobbar på Medis. En mycket duktig tränare i det olympiska.

Hej,

Har han tävlat eller tävlar han i tyngdlyftning?

mvh
Carro

sunetdanne
2013-04-11, 21:45
Hej, har tyvärr inte tillgång till någon kamera för tillfället.

Det jag menar är att det känns som att jag liksom går bakåt istället för uppåt när jag gör ryck och vändningar.

Mvh
Carro

Carro.

Jag sätter pengar på att det är din startposition som spökar.

Kom förbi till Södra så ska vi se vad vi kan göra åt det hela.

Hälsningar
Daniel

cero
2013-04-11, 22:11
Hej, har tyvärr inte tillgång till någon kamera för tillfället.

Det jag menar är att det känns som att jag liksom går bakåt istället för uppåt när jag gör ryck och vändningar.

Mvh
Carro

Många olympiska lyft är tekniskt svåra, och att läsa sig till hur man gör kan därför bli ganska knepigt. Ta Daniels råd och besök en lyftarklubb så att du får ordentlig hjälp!

Jona
2013-04-12, 06:25
Carro jag instämmer med de andra, du behöver en lyftarklubb. Det är jättesvårt att veta var i lyftet det blir fel även om man kan gissa. På Stockholms Atletklubb på St Eriksplan har vi nybörjarträning med skillade instruktörer på torsdagar och lördagar (men öppet varje dag 9-21 för träning). Hyggligt nära stan finns också Södra TK och Sundbybergs TK.

mattepatte
2013-04-12, 16:36
Vem i Göteborg kan hjälpa mig med OL då?

Carcer
2013-04-12, 16:42
Är Kalmar det närmaste Växjö?

Leifallan
2013-04-12, 20:51
Vem i Göteborg kan hjälpa mig med OL då?

Mossebergs AK.

Carrolyfter
2013-04-13, 19:06
Carro.

Jag sätter pengar på att det är din startposition som spökar.

Kom förbi till Södra så ska vi se vad vi kan göra åt det hela.

Hälsningar
Daniel

Hej Daniel,

Efter lite möda att hitta till västertorp så kom jag till hallen.

Väl där var det inte så svårt för dem i receptionen berättade vart jag skulle gå. Jag blev väldigt överraskad av er klubb inte som man hade förväntat sig, alla var hjälpsamma och jättetrevliga.

Er tränare Rainer var ju superduktigt, det visade sig både att jag står för långt från stången och att jag lyfter med ryggen istället för med benen i starten.

Redan under passet så lyckades jag sätta nytt rekord i ryck på 50kg (jag väger 61 kg och är 160cm lång). Kommer definitiv att börja besöka er regelbundet! Tack för tipset!!!


Mvh Carro

Rickard
2013-04-13, 19:12
Hej Daniel,

Efter lite möda att hitta till västertorp så kom jag till hallen.

Väl där var det inte så svårt för dem i receptionen berättade vart jag skulle gå. Jag blev väldigt överraskad av er klubb inte som man hade förväntat sig, alla var hjälpsamma och jättetrevliga.

Er tränare Rainer var ju superduktigt, det visade sig både att jag står för långt från stången och att jag lyfter med ryggen istället för med benen i starten.

Redan under passet så lyckades jag sätta nytt rekord i ryck på 50kg (jag väger 61 kg och är 160cm lång). Kommer definitiv att börja besöka er regelbundet! Tack för tipset!!!


Mvh Carro

Låter riktigt lovande!

sunetdanne
2013-04-15, 07:43
Hej Daniel,

Efter lite möda att hitta till västertorp så kom jag till hallen.

Väl där var det inte så svårt för dem i receptionen berättade vart jag skulle gå. Jag blev väldigt överraskad av er klubb inte som man hade förväntat sig, alla var hjälpsamma och jättetrevliga.

Er tränare Rainer var ju superduktigt, det visade sig både att jag står för långt från stången och att jag lyfter med ryggen istället för med benen i starten.

Redan under passet så lyckades jag sätta nytt rekord i ryck på 50kg (jag väger 61 kg och är 160cm lång). Kommer definitiv att börja besöka er regelbundet! Tack för tipset!!!


Mvh Carro


Hej Carro!

Vad kul att du hittade till Södra TK.

Ja, Rainer är väldigt duktigt, han har tävlat i tyngdlyftning på elitnivå(runt den tiden när Lennart Hoa Hoa Dahlgren var aktivt) när han var yngre och därefter i styrkelyft.

Hälsningar
Daniel