handdator

Visa fullständig version : Spända trapezius ?


Maze59
2013-04-10, 09:10
Jag har gått runt med spända övre trapezius i ett par år nu. Vad kan man göra för att bryta denna onda spiral med spända muskler. Jag har kört rehab.övningar för att stärka upp baksidan i förhållande till framsidan i ett par år men det hjälper inte helt. Nu har det gått så långt att jag blir spänd av rehab.övningarna ,så jag har gått över till att köra övningarna med gummiband för att minska motståndet.

z_bumbi
2013-04-10, 09:17
Vilka rehabövningar har du kört?
Har du fått någon förklaring till varför de är spända?
Vad har sjukgymnaster etc sagt vid återbesöken?

Maze59
2013-04-10, 11:44
Det hela började med diffus axelsmärta (för ca 5år sedan) som senare förklarades som Störning av den humero-skapulära rythmen, beskrivs längre ner på den här sidan se länk http://axonblogg.se/category/idrottsmedicin/page/2/ Tidigare har jag kört rotatorcuffövningar för axeln. Nu har jag kört mer övningar för nedre trapezius (typ backhopparen på pilatesboll) samt en övning för serratusmuskeln och lättare rodd och latsdrag plus lite rotatorcuffövningar.

Latissimus Dorsi
2013-04-10, 11:59
Stretcha stretcha stretcha, viktigt här är brösten. Fö om brösten är spända dras ryggen ihop och bröstryggen skiter sig.

Maze59
2013-04-10, 12:26
Kör mycket stretchning för bröst. Tack för tipset!

Maze59
2013-04-10, 12:56
Ska man stretcha trapezius eller finns det risk att man förvärrar i muskeln?
Jag kör även massage med en OBH Nordica massagedyna, är det bra eller kan det bli värre av det?

Tomas W
2013-04-10, 13:04
Det blir mestadels mer drag i nerver än i muskel när folk ska stretcha trapezius.

Maze59
2013-04-10, 14:52
Så jag ska undvika att stretcha trapezius ?

Maze59
2013-04-15, 13:05
Har ni några andra förslag på vad jag ska göra för att lindra mina problem?

Lehjonidas
2013-04-15, 13:18
Hade i stort sett samma bekymmer för ett par månader sedan. Testade efter många om och men en triggerpunktsbehandling, som hjälpte över all förväntan. Fick också mkt bra tips på stretchövningar.

1. Stretcha bröstmuskeln genom att stå i en dörröppning eller liknande och pressa dig framåt. Håll i 10 sek, och öka sedan trycket ett snäpp i 10-15 sek till, och öka sedan ett snäpp till om möjligt i 10-15 sek till. Vila och repetera i 3 set. I vilan står jag kvar i stretchposition utan att pressa och spänner bara bröstmuskeln lätt för att "lura" fibrerna att de är kontraherade, för att sedan köra stretchset 2.

2. Stretcha levator scapulae. sträck vänsterarmen rakt upp i luften och pressa baksidan mot en vägg, dörrkarm eller liknande. Titta sedan ca 45 grader åt höger och lägg din högra hand på din nacke och pressa snett framåt/nedåt. Gör försiktigt i början så att du känner "stretchsmärta" och inte vanlig smärta om du förstår mig.

3. Prova att stå rätt upp, lägga båda händerna bakom naken och pressa huvudet försiktigt framåt/nedåt. Viktigt som ovan att smärtan känns som stretch och inget annat, då som ovan nämnts lätt att det blir drag i nerverna istället.

Dessa tre med bra uppvärmning, skippa Shrugs om du känner dig spänd under passet och lite viktad stretch i sittande rodd har hjälpt mig.

Detta är på intet sätt backat med studier eller liknande från min sida, utan helt enkelt mina personliga erfarenheter som talar.

Försök med triggerpunktbehandling och be dem visa stretchövningar är mitt övergripande råd!

Lycka till:)

Lychgate
2013-04-15, 13:35
Är det bara spännt är jag nästan hundra på att det är triggerpunkter. 9 av 10 jag behandlar har lättare former men det är även vanligt med rejäla punkter som skapar spänning genom hela muskeln, speciellt vid skulderbladet.

Gå och få det ut tryckt och underhåll sedan med rörlighetsövningar och träning av antagonister.

Asterix89
2013-04-15, 18:31
Är det bara spännt är jag nästan hundra på att det är triggerpunkter. 9 av 10 jag behandlar har lättare former men det är även vanligt med rejäla punkter som skapar spänning genom hela muskeln, speciellt vid skulderbladet.

Gå och få det ut tryckt och underhåll sedan med rörlighetsövningar och träning av antagonister.

Var kan man gå och få hjälp med triggerpunkter? Jag tror jag har samma bekymmer. Fruktansvärt jobbigt.

Lehjonidas
2013-04-15, 18:37
Var kan man gå och få hjälp med triggerpunkter? Jag tror jag har samma bekymmer. Fruktansvärt jobbigt.

En del massageterapeuter erbjuder sådan behandling. Prova att söka på "triggerpunktsbehandling + din ort/stad" på google. Tog mig en lång väg iaf :D

Lychgate
2013-04-15, 18:45
Var kan man gå och få hjälp med triggerpunkter? Jag tror jag har samma bekymmer. Fruktansvärt jobbigt.

Massörer med kompetensen. Som Lehjonidas skrev så får du söka omkring. Medicinska Massageterapeuter brukar ha den utbildningen.

Edit: Vunnis här på brädan håller till i Göteborg men vet ej om han behandlar triggerpunkter, dra ett PM. Jag håller till i Mark en bit utanför Borås.

Termy
2013-04-15, 19:27
Alternativt någon sjukgymnast, naprapat eller dylikt som sysslar med dry needling (nålbehandling).

Maze59
2013-04-15, 21:06
Tack för alla svar, det är ganska jobbigt att man knappt kan köra rehab.övningarna utan att bli stel. Men jag hoppas att få ordning på det här. :)

Asterix89
2013-04-15, 21:41
Kan det vara triggerpunkter om jag har molande/brännande värk vid sittande på jobbet men som avtar vid stående? Teori?

Lehjonidas
2013-04-15, 21:55
Kan det vara triggerpunkter om jag har molande/brännande värk vid sittande på jobbet men som avtar vid stående? Teori?

Baserat på ovan så blir ju det mest grova spekulationer, men visst kan det vara det. För min del var det relativt problemfritt 80% av tiden, och vid vissa till synes randomiserade lutningar/vridningar på huvudet kändes det som att ryggraden skulle gå av. Efter ett rejält teknikfel fick jag mer konstant ilande värk. I mitt fall var det korta stela muskler, med hög spänning på triggerpunkter i anslutning till nerver som orsakade smärtan.

Så, ja det är relativt troligt att det kan hjälpa dig med en triggerpunktsbehandling, då du förmodligen har en ofördelaktig hållning stora delar av din vardag, och jag gissar att stretching inte är standard varje afton/efter varje pass?

Testa att gå på en behandling, och rådgör. Förhoppningsvis är det rätt kompetenta terapeuter som ärligt kan säga om det ligger utanför deras expertis och i såfall rekommendera dig till sjukgymnast/läkare/naprapat eller vad som kan finnas mest lämpligt.

Bäst är väl att börja någonstans, för enligt erfarenhet så hjälper inte det gamla vanliga "smärtstillande+antiinflammatoriskt+vila så blir det bra", utan det kan vara skäl att ta reda på orsaken, istället för repetitiv behandling av symptom.

Hoppas det löser sig!

Asterix89
2013-04-16, 14:27
Baserat på ovan så blir ju det mest grova spekulationer, men visst kan det vara det. För min del var det relativt problemfritt 80% av tiden, och vid vissa till synes randomiserade lutningar/vridningar på huvudet kändes det som att ryggraden skulle gå av. Efter ett rejält teknikfel fick jag mer konstant ilande värk. I mitt fall var det korta stela muskler, med hög spänning på triggerpunkter i anslutning till nerver som orsakade smärtan.

Så, ja det är relativt troligt att det kan hjälpa dig med en triggerpunktsbehandling, då du förmodligen har en ofördelaktig hållning stora delar av din vardag, och jag gissar att stretching inte är standard varje afton/efter varje pass?

Testa att gå på en behandling, och rådgör. Förhoppningsvis är det rätt kompetenta terapeuter som ärligt kan säga om det ligger utanför deras expertis och i såfall rekommendera dig till sjukgymnast/läkare/naprapat eller vad som kan finnas mest lämpligt.

Bäst är väl att börja någonstans, för enligt erfarenhet så hjälper inte det gamla vanliga "smärtstillande+antiinflammatoriskt+vila så blir det bra", utan det kan vara skäl att ta reda på orsaken, istället för repetitiv behandling av symptom.

Hoppas det löser sig!

Tack för din tid och ditt inlägg.
Jag har bokat tid nu redan imorgon í min hemstad så får vi se vad de säger. Kliniken har triggerpunktsbehandling.

Jag stretchar bröst och tränar övre rygg sedan en tid tillbaka men vaknar nästan alltid med en stelhet/lätt värk i axlarna på baksidan.

Asterix89
2013-04-17, 08:26
Har idag på morgonen varit iväg. Muskelknutar och triggerpunkter där tryck på dessa från naprapaten smärtade som fasen. Behöver gå dit fler gånger.

Ung. en månad i ledtid trodde naprapaten.

Lehjonidas
2013-04-17, 12:55
Gött att du fått en känsla för vad det är åtminstone. Alltid jobbigt att gå omkring och spekulera, speciellt när det gäller något som ryggen, då det gör sig påmint ganska konsekvent.

Hoppas att det blir bra efter några behandlingar :)

FredDouglas
2013-06-28, 12:13
Har idag på morgonen varit iväg. Muskelknutar och triggerpunkter där tryck på dessa från naprapaten smärtade som fasen. Behöver gå dit fler gånger.

Ung. en månad i ledtid trodde naprapaten.

Hur går det för dig? har exakt samma besvär och började min triggerpunktsbehandling igår

Asterix89
2013-09-20, 09:44
FredDouglas// Ca. tre månader senare är det lite bättre. Fortfarande kommer dessa smärtperioder då och då. Massören igår sade att jag är spänd runt skulderbladen och neråt.
Spänningar