handdator

Visa fullständig version : Era "Egenkomponerade"övningar/övningsvarianter


filmjölk
2013-04-10, 08:55
Har ni några övningar på gymmet/övningsvarianter ni själva kommit på (gör ingenting om någon annan kommit på samma sak, före eller efter, bara du inte kände till det)?

Kanske hittat på ett eget namn till den? Typ "Axon-curls", "jamrozpress" etc.

(Själv har jag lite kass fantasi och stjäl skamlöst av andra istället för att vara innovativ)

Vanish
2013-04-10, 09:04
Jag "hittade" på att köra viktade situps i en CC, med fötterna under ena ställningen och ha repet från den andra bakom huvet. Detta va innan jag visste om Cable Crunch...

Rikard Jansson
2013-04-10, 09:17
Krigarbänk och GATÖ är de enda jag hittat på egna namn till :D Just krigarbänk är väldigt specifik egentligen; axelbrett grepp, FU, minimal brygga, helst klistrad rygg hela vägen, inget stopp varken i bröstet eller utlåsningen

miaz
2013-04-10, 09:47
"stående kabel krunch mot 80° bänk"
som en stående cable crunch, fast med röven tryckt mot en bänk.
den förbättrade stabiliteten tycker jag tillåter magen att jobba mer,
än om man kör den fritt, och måste balansera med hela kroppen.

men den fanns såklart långt innan jag "hittade" på den.

Vunnis
2013-04-10, 10:01
Militärpress med kettlebells hängades i stången med gummiband känner jag ju en som har blivit imponerad av i alla fall. :rolleyes:
Har nog aldrig sett någon göra den tidigare.

killenigrillen
2013-04-10, 10:04
Stående rodd i free motion-maskin, en sån där med två "armar" som kan justeras i höjdled och sidled oberoende av varandra. Justera armarna ganska långt ner mot backen. Stå ganska upprätt med fötterna nästan ihop.
Man kan såklart inte köra speciellt tungt men den är grym för kontakt med lats och "övre rygg".
Kör man för tungt ramlar man framåt och hindras därigenom att fuska.

miaz
2013-04-10, 10:06
Militärpress med kettlebells hängades i stången med gummiband känner jag ju en som har blivit imponerad av i alla fall. :rolleyes:
Har nog aldrig sett någon göra den tidigare.

finns faktiskt, kanske inte just militärpess, men "vanligt" i bänken.
går under massa namn, men vanligast verkar vara chaos bench
BL9VfFIiDaM

filmjölk
2013-04-10, 11:55
Militärpress med kettlebells hängades i stången med gummiband känner jag ju en som har blivit imponerad av i alla fall. :rolleyes:
Har nog aldrig sett någon göra den tidigare.

Imponerad? mer skrämd blev jag:) men jaja, kul att pröva iaf. Skall gå tyngre nästa gång:) (slog ju dig med en sisådär 30kg :D )

Carnes
2013-04-10, 12:12
Själv brukar jag dra på KNÄBÖJSFEST varje fredag...

Va? Axon var före? aha... Okay :(

Silveta
2013-04-10, 12:15
Det enda jag kan komma på som jag inte sett någon annan göra är hypers med roddar i toppen, nu har jag dock sett andra köra likadant på mitt sats efter att jag började med det, svårt att tro dock att jag kom på den själv.

Silveta
2013-04-10, 12:18
finns faktiskt, kanske inte just militärpess, men "vanligt" i bänken.
går under massa namn, men vanligast verkar vara chaos bench
BL9VfFIiDaM

finns även chaos rows tydligen

NitbLFxchd4

major Pectoralis
2013-04-10, 17:18
latsdrag i kabelkrossen. tar djupt. Rätt bra.
markrodd. Man markar stången och drar den sedan till midjan (i lätt framåtböjd position). Rätt kass.
böjrodd. man knäböjer samtidigt som man drar ett roddrag från en trissa rakt fram. Bra som en geonmblödnings-/uppvärmningsövning.
sidplankocrucifix. Man ligger i en sidplanka och drar en ren adduktion med rak arm från fullt utsträckt läge ovan huvudet till sidan.
Enbensextensionsgång. Man går framåt eller står med ena benet framför det andra. I detta läge gör man en höftextension med hantlar i händerna. Tar bra. Betydligt tyngre övning/rörelse än t.ex. marklyft. Man får ta bort många kilon.
Enbenshyperextensions. Hyperextensions med stöd för det ena benet och det andra fritt. Rätt bra övning.

filmjölk
2013-04-10, 17:18
haha de skakar som epileptiker, nu har jag bara testat en gång och då ett par set i militärpress, men jag skakade inte alls sådär när jag slutade accelerera vikten och försökte pressa i ett jämnt långsamt tempo.

Fj3VXCkBP2Q



Får nog döpa den där till "Vunnispress", fast det får han avgöra, då det är hans övning....Ok mer egenkomponerade tack

killenigrillen
2013-04-12, 16:13
Poängen är väl lite att ha kortare gummiband eller straps till kettlebellsen?
Med sådär långa gummiband som du har så fångas ju nästan all momentum som skapas av kettlebellsen upp av gummibanden.
Nu menar jag alltså inte att du är svag eller nånting åt det hållet, grönjävla starkt att pressa de där vikterna ÖHT.