handdator

Visa fullständig version : Zma


tequilla
2004-02-23, 18:06
Lite nyfiken på detta me ZMA. Var idag o köpte det. De fanns den färdigblandade varianten och där man kunde köpa Zn, Mg och B6 var för sig. De andra alternativet var betydligt billigare så jag köpte de.

De som jag e nyiken på är att på färdigblandade ZMA så stor de att man ska ta de på tom mage innan man lägger sig medans på dom jag köpte så står de att de ska tas i samband med en måltid.

Hur gör jag nu, ska jag ta dom när jag lägger mig el `när jag käkar?

DiZi
2004-02-23, 19:02
Faktum kvarstår - "Search" finns.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10661&highlight=ZMA

tequilla
2004-02-23, 19:09
Originally posted by DiZi
Faktum kvarstår - "Search" finns.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10661&highlight=ZMA

Har läst igenom den tråden o några till.
Är mera nyfiken på varför de står olika på olika förpackningar?

Köpar man burkarna var för sig så står de att de ska tas i samband me måltid.

DiZi
2004-02-23, 20:09
Originally posted by tequilla


Har läst igenom den tråden o några till.
Är mera nyfiken på varför de står olika på olika förpackningar?

Köpar man burkarna var för sig så står de att de ska tas i samband me måltid.

Det kan jag tyvär inte svara på, men ärligt talat så tror jag inte du märker så stor skillnad. Eller om du nu tror att du gör det så testa dig fram lite? ;) En vecka före mat, och en vecka precis innan du går och lägger dig eller nått? :)

Hobbes
2004-02-23, 22:20
Om jag läst korrekt så har du pillerna var för sig, alltså ZINK och MAG. i olika burkar. Jag kan föreställa mig att som med alla andra vitamin/mineral tillskott så vill de att de skall tas med måltid för att gynna upptag. ZMA verkar vara känsligt emot måltider som innehåller kalcium, det skall visst ta ut varandra eller nåt. (Jag är ingen kemist, utan har läst mig till detta.)

Så jag gör så här, eftersom jag köpt MAG. och ZINK var för sig men i rekommenderade doser enligt ZMA sammansättningen. Jag tar det på tom mage, vilket du har ungefär en halvtimme efter en måltid. Vilket innebär att när jag lägger mig en 15 minuter alt. halvtimme innan så tar jag detta med lite vatten.

Sover som en stock, men så är jag 30, ska visst fungera bättre på oss ynglingar:D .

Blir jag starkare, i såfall på grund av vad, att jag sover som en stock och alltid är utvilad. Ja, det säger sig själv!

Hoppas det var lite ljus över din fråga?

Absalom^
2004-02-24, 18:50
Förstår inte hur så många kan lyckas glömma b6.. :) jättetrevligt juh :D

Hobbes
2004-02-24, 20:03
Originally posted by Absalom^
Förstår inte hur så många kan lyckas glömma b6.. :) jättetrevligt juh :D

Glömde inte det, hittade inga piller i rätt mängd bara, tips???

tequilla
2004-02-25, 22:27
Originally posted by Hobbes
Om jag läst korrekt så har du pillerna var för sig, alltså ZINK och MAG. i olika burkar. Jag kan föreställa mig att som med alla andra vitamin/mineral tillskott så vill de att de skall tas med måltid för att gynna upptag. ZMA verkar vara känsligt emot måltider som innehåller kalcium, det skall visst ta ut varandra eller nåt. (Jag är ingen kemist, utan har läst mig till detta.)

Så jag gör så här, eftersom jag köpt MAG. och ZINK var för sig men i rekommenderade doser enligt ZMA sammansättningen. Jag tar det på tom mage, vilket du har ungefär en halvtimme efter en måltid. Vilket innebär att när jag lägger mig en 15 minuter alt. halvtimme innan så tar jag detta med lite vatten.

Sover som en stock, men så är jag 30, ska visst fungera bättre på oss ynglingar:D .

Blir jag starkare, i såfall på grund av vad, att jag sover som en stock och alltid är utvilad. Ja, det säger sig själv!

Hoppas det var lite ljus över din fråga?

Tack för svaren, de var presis de jag var ute efter..
Dom b6 som jag hitta innehåller 100mg.. twinlab

Absalom^
2004-02-25, 22:56
Jag har oxå problemet att pillrena ligger på 100mg medans ZMA-dosen ligger på 10,5mg(3,5 per piller), men det är aldrig fel med b6, funder på att öka dosen till 200-300mg faktiskt. :D

tequilla
2004-02-25, 23:04
Zink - 30mg / kapsel
Magnesium - 400mg / kapsel
B6 - 100mg/ kapsel

tequilla
2004-02-26, 07:22
Har två nya frågor:

1) Vad är det i ZMA som gör att man sover bättre?

2) Varför heter det ZMA och inte ZMB6? :em:

Absalom^
2004-02-26, 20:59
1. b6 ökar (bla.) halten av sömn-signalsubstastansen melatonin.
2. iiiiiingen aning, vill verkligen oxå veta.. :)

Sverker
2004-02-27, 13:11
Originally posted by tequilla
Har två nya frågor:

1) Vad är det i ZMA som gör att man sover bättre?

2) Varför heter det ZMA och inte ZMB6? :em:

På fråga 2. svarar jag: Preparatet innehåller Zink-mono-Metionin-Aspartat. ZMA.

MA har alltså inget med magnesium ( Mg ) att göra.

Metionin är en essentiell aminosyra och aspartet är en mer enkel aminosyra som kroppen lätt själv tillverkar.

Det är ju intressant att zinket är bundet till , kelaterat, till två aminosyror. Det ökar chanserna att kroppen tar upp zinken. Antingen så fångar tarmarna in själva zink-jonen eller så tar tarmarna upp aminosyrorna och zink följer med ändå. Vidare kan ju zinken följa aminosyrorna i blodet till nya ställen där zink normalt kommer.

Ifall kelateringen är viktig för zinkens funktion vet jag inget om.

Absalom^
2004-03-02, 12:08
Jag har Zink i burk och det står "Från kelaterat zinkglukonat och zinkpicolinat, vilka tas upp mycket bättre än t.ex. zinksulfat och zinkoxid."
Samma zink som i ZMA?

kharon
2004-03-02, 13:46
Tack Sverker! Jag har alltid trott att ZMA innehåller magneium...

:bow:

Absalom^
2004-03-02, 18:15
ZMA innehåller magnesium kharon.... .... .... :)
Bara det att M:et i ZMA tydligen inte står för M:et i Magnesium. ;)

TTT
2004-12-06, 16:53
ZMA: Zinc Monomethionine Aspartate

A:et står för Magnesium Aspartate