handdator

Visa fullständig version : Övre trapezius / levator scapulae (Rodd)


ReXi
2013-04-09, 18:39
Hej!

Efter 2-5 reps in i settet så känner jag en svidande känsla i nacken, vilket gör att jag inte står ut med fler reps, fast ryggen har ca 3-5 reps till att ge.

Det känns som det är övre trapezius som svider men, jag tror att det är levator scapulae. Någon kunnig som vet varför levator scapulae svider vid sittande-rodd? (Kabelrodd / Roddmaskin)

Vad är det för fel jag gör? Hur ska man ha nacken i kabelrodden?

Tacksam för svar!

Kendouy
2013-04-09, 20:42
Drar du upp scapula helt hysteriskt mycket när du ror?

Sheogorath
2013-04-09, 21:46
Hej!

Efter 2-5 reps in i settet så känner jag en svidande känsla i nacken, vilket gör att jag inte står ut med fler reps, fast ryggen har ca 3-5 reps till att ge.

Det känns som det är övre trapezius som svider men, jag tror att det är levator scapulae. Någon kunnig som vet varför levator scapulae svider vid sittande-rodd? (Kabelrodd / Roddmaskin)

Vad är det för fel jag gör? Hur ska man ha nacken i kabelrodden?

Tacksam för svar!

Det behöver inte vara att du gör fel. Levator scapulae utför medial rotation (inåtrotation) av skulderbladet, d.v.s. en av rörelserna i rodd (och chins).

Bryggan
2013-04-09, 22:40
Kanske lutar du dig för långt bakåt? Man har en tendens att göra det om man inte tänker/ovan på hur man kör och lastar för tungt.

villefille
2013-04-12, 07:47
Jag hade ett liknande problem ett tag (fast jag fick även detta vid axelpress och latsdrag).

För mig fungerade det att rotera axlarna mer bakåt och vända främre axlarna mer uppåt (bättra på hållningen helt enkelt :)), det var någon mindre muskel där på baksidan som blev lite för tungt belastad innan.

ReXi
2013-04-16, 16:23
Drar du upp scapula helt hysteriskt mycket när du ror?
Nej, jag drar ner inte upp.

Det behöver inte vara att du gör fel. Levator scapulae utför medial rotation (inåtrotation) av skulderbladet, d.v.s. en av rörelserna i rodd (och chins).
Men det är väldigt jobbigt. Jag ger ju upp innan ryggen. Hindrar min rygg träning. :(

Kanske lutar du dig för långt bakåt? Man har en tendens att göra det om man inte tänker/ovan på hur man kör och lastar för tungt.
Brukar faktiskt inte luta mig speciellt mycket bakåt.