handdator

Visa fullständig version : Öka i basövningar


bakka
2013-04-09, 16:21
Hej,

Jag skulle vilja träna mer åt styrkelyftar hållet eftersom det har blivit lite monotont att bara köra högreps. Dessutom vill jag bli starkare och har tyvärr stagnerat på den fronten. Jag är heller egentligen inte ute efter "bodybuilding kroppen" utan är mer intresserad av att se "krallig ut" typ som wendler, Gulledge osv (tar väll minst typ 15 år, men ändå.)

Frågan är hur jag ska träna då?? Vill fortfarande bygga massa, men å andra sidan brukar en starkare kropp bli större. Har ni några bra tips??

Jag hittade 2 program:

Exempel på 1a programmet:
Knäböj 5x5
Stela marklyft 5x5
Benpress 4x12
Bencurl 4x12
Vadpress 4x12
Vadpress 4x12

Exempel på 2a programmet:
Knäböj 5x5 eller 5 3 1
Knäböj 5x10
Stela marklyft 5x10
Vadpress 5x10
Mage 5x10
(man kan alltså välja att köra 5x5 eller följa Wendlers 5 3 1)

Vilken av dem här är "bättre" om målet är att bli stark och krallig? (sjlälvklart måste man äta rätt, sova osv.)

Eller rekommenderar ni nått annat?? Någon av er som kör styrkelyfts inspirerat och har uppnått både styrka och schyst fysik kan kanske berätta hur ni gör?

Tack för hjälpen på förhand!

Pjotor
2013-04-09, 16:26
Börja med Starting Strength. Fortsätt tills du har stannat i de flesta övningar (tar ett par eller några månader). Byt till Texas Method, Madcow Intermediate eller Wendler 5/3/1. Om du väljer något annat än 5/3/1 så byter du till 5/3/1 när det tar stopp.

Sök i forumet så hittar du massor med bra info om dessa program.

zeusden1
2013-04-09, 16:41
Det där är väl benpassen? Av dessa så är det första det jag skulle använda. För att bli "krallig" krävs mer än rätt träningsschema. Progression ska ske, oavsett program.

bakka
2013-04-09, 17:07
Börja med Starting Strength. Fortsätt tills du har stannat i de flesta övningar (tar ett par eller några månader). Byt till Texas Method, Madcow Intermediate eller Wendler 5/3/1. Om du väljer något annat än 5/3/1 så byter du till 5/3/1 när det tar stopp.

Sök i forumet så hittar du massor med bra info om dessa program.

Tack! Har bara två följdfrågor:

1. Jag är inte helt ny i gymmet (tränat till o från) och kan t ex göra 3 reps med 100kg i bänk. Ska jag ändå köra starting streanght eller hoppa på wendler direkt?

2. Vilken variant av wendler 5 3 1 rekomenderar du?

Det där är väl benpassen? Av dessa så är det första det jag skulle använda. För att bli "krallig" krävs mer än rätt träningsschema. Progression ska ske, oavsett program.

Yes, det är bara benpassen. Absolut - mat, sömn o progression är viktigt

Ado2000
2013-04-09, 19:21
Tack! Har bara två följdfrågor:

1. Jag är inte helt ny i gymmet (tränat till o från) och kan t ex göra 3 reps med 100kg i bänk. Ska jag ändå köra starting streanght eller hoppa på wendler direkt?

2. Vilken variant av wendler 5 3 1 rekomenderar du?



Yes, det är bara benpassen. Absolut - mat, sömn o progression är viktigt

Isf hoppa på Wendler direkt. Starting Strength är mest för nybörjare.

Pjotor
2013-04-09, 21:46
Tack! Har bara två följdfrågor:

1. Jag är inte helt ny i gymmet (tränat till o från) och kan t ex göra 3 reps med 100kg i bänk. Ska jag ändå köra starting streanght eller hoppa på wendler direkt?

Om du kan öka vikten i en övning från pass till pass så ska du inte köra SS i alla fall. Jag gillar 531 skarpt och rekommenderar den varmt.

2. Vilken variant av wendler 5 3 1 rekomenderar du?

Min personliga favorit är Periodization bible, men BBB har jag provat också. BBB ger bra mängdträning och utvecklar tekniken, men PB ger mig längre progression. Båda är bra.

bakka
2013-04-09, 22:22
Om du kan öka vikten i en övning från pass till pass så ska du inte köra SS i alla fall. Jag gillar 531 skarpt och rekommenderar den varmt.

Min personliga favorit är Periodization bible, men BBB har jag provat också. BBB ger bra mängdträning och utvecklar tekniken, men PB ger mig längre progression. Båda är bra.


Tack för hjälpen! Det blir 5 3 1 efter deffen :) Hittade en variant på wendlers sajt som ser intressant ut. blir nog den eller Periodization bible.